راهکار کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
راهکار کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت دوم)

اورتوریسم مشکلات متعددی برای مقاصد گردشگری به‌وجود آورده است و به همین دلیل دولت‌ها به‌فکر مقابله با آن از طریق ایجاد محدود، وضع مالیات و تبلیغ نقاط کمتر شناخته‌شده و... افتاده‌اند.

اورتوریسم به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در عصر مدرن سفر تبدیل شده است. هزینه‌های ارزان سفر هوایی، افزایش درآمدها و قابلیت شبکه‌های اجتماعی در توجه ویژه‌ به مقاصد خاص باعث شده است، تعداد گردشگران مقاصد محبوب گردشگری به‌حدی زیاد شود که کشورها دچار مشکل شوند. طی چند سال گذشته تعداد مکان‌های معروفی که زنگ خطر اورتوریسم را به‌صدا درآورده‌اند، روزبه‌روز بیشتر شده است. دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال ۲۰۱۸، واژه‌ی اورتوریسم را این‌طور معرفی کرد: تعداد زیاد بازدیدکنندگانی که روانه‌ی مکان‌های معروف می‌شوند، محیط‌زیست را تخریب می‌کنند و اثرات مخربی بر زندگی ساکنان محلی دارند.

این وضعیت احتمالاً بدتر هم خواهد شد. طبق اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری، ۱٫۴ میلیارد سفر گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ انجام‌شده است که بیش از ۳۶ درصد آن‌ها یعنی حدود نیم‌میلیارد نفر، به یکی  از ۳۰۰ شهر مشهور دنیا سفر کرده‌اند، ترندی که سیر صعودی پیدا کرده است. به‌این‌ترتیب، مقاصد معروف پرگردشگر به فهرست شهرهای دچار اورتوریسم اضافه خواهند شد و شورای جهانی سفر و گردشگری می‌گوید شهرهایی نظیر دهلی، قاهره، مانیل، بانکوک و مسکو آمادگی افزایش گردشگران طی یک دهه‌ی آینده را ندارند.

با این حال، مقامات بسیاری از مقاصد گردشگری و اپراتورهای تور در حال‌ حاضر به‌ فکر مقابله با این مسئله افتاده‌اند و می‌خواهند باعزم‌ و اراده‌ی راسخ، برنامه‌ریزی درست و تصمیم‌گیری‌های جسورانه، راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین تقاضای گردشگری و نیازهای جوامع محلی پیدا کنند. در ادامه به برخی مقاصد گردشگری اشاره خواهیم کرد که سعی دارند از پس این مشکل برآیند.

بروخه، بلژیک

اورتوریسم

شهر بروخه در بلژیک را به‌خاطر برج ناقوس بلفری و خانه‌های فوق‌العاده دیدنی‌اش می‌شناسند و از دیرباز محلی ایدئال برای گردشگرانی بوده است که به گشت‌وگذار در مکان‌های چشم‌نواز اروپایی علاقه داشته‌اند. بااین‌حال، دیرک دی فائو، شهردار بروخه به‌دنبال راهی برای حفاظت از شهر در برابر افزایش تعداد گردشگران است، به‌خصوص اکنون که تعداد گردشگران نسبت به مردم محلی، سه به یک شده است. او می‌گوید:

اگر نمی‌خواهیم که بروخه به دیزنی‌لند تبدیل شود، باید تعداد زیاد گردشگران را کنترل کنیم.

برنامه‌های او شامل محدودکردن تعداد کشتی‌های کروز در بندر زیبروژ است تا با اینکه امکان لنگرانداختن پنج کشتی در آن وجود دارد، فقط دو کشتی بتوانند به این بندر بیایند. هیئت گردشگری محلی نیز قصد دارد تبلیغ سفرهای روزانه را متوقف کند،‌ به این امید که باافزایش تعداد مهمانان هتل‌ها، درآمد آن‌ها افزایش یابد.

بالی، اندونزی

اورتوریسم

شهرت همیشگی بالی باعث‌شده است که روزبه‌روز بر تعداد گردشگران آن افزوده شود. هیئت گردشگری این جزیره می‌گوید که ۶,۵۱۱,۶۱۰ نفر در سال ۲۰۱۹ قدم به فرودگاه بین‌المللی بالی گذاشته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به سیر صعودی تعداد گردشگران، نگرانی مردم محلی نسبت به تأثیر این موضوع بر محیط‌زیست آسیب‌پذیر جزیره روبه افزایش است،‌ به‌خصوص که ازدیاد استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف به‌عنوان یکی از اثرات اورتوریسم، در حال آسیب‌زدن به این جزیره‌ی کوچک و زیبا است.

افزایش استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف به‌عنوان یکی از اثرات اورتوریسم، در حال آسیب‌زدن به بالی است

رئیس پارلمان ایالتی بالی پیشنهاد اخد ۱۰ دلار مالیات توریستی را مطرح کرده است تا گردشگران خارجی هنگام خروج از کشور موظف به پرداخت آن باشند. بااین‌حال، اخذ مالیات توریستی نمی‌تواند به‌تنهایی از پس این مشکل برآید، هرچند می‌تواند به مبارزه با عوارض اورتوریسم نظیر ریختن زباله کمک کند. در واقع، مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری برای مقابله‌ی اساسی با عوارض ناشی از اورتوریسم باید توجه بیشتری به آثار منفی افزایش تعداد گردشگران داشته باشد و بپذیرد بیشتربودن یک چیز، به‌معنای بهتربودن آن نیست.

اگر شما هم مشتاق سفر به بالی هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور بالی آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

تاج محل، هند

اورتوریسم

باافزایش تعداد گردشگران تاج محل هند به هفت میلیون نفر در سال، اورتوریسم به یکی از معضلات این جاذبه‌ی دیدنی تبدیل شده است. مقامات پس از محدودکردن ساعت بازدید به سه ساعت، به‌منظور کنترل تعداد گردشگران، در سامبر ۲۰۱۸ افزایش مبلغ ورودی به این مجموعه را نیز در دستور کار خود قرار دادند. علاوه بر این، درصورتی‌که بازدیدکنندگان بیشتر از مدت‌زمان روی بلیط‌شان در تاج محل بمانند، جریمه می‌شوند.

به‌این‌ترتیب، قیمت بلیط تاج محل برای بازدیدکنندگان هندی ۲۵۰ روپیه و برای گردشگران خارجی معادل ۱۱۰۰ روپیه و ۲۰ روپیه‌ی اضافه برای ورود به آرامگاه اصلی است. سازمان پژوهش باستان‌شناسی برای هند ابراز امیدواری کرده است که با این اقدام، تعداد گردشگران بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

اگر برای سفر به هند برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور هند را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به هند داشته باشید.

سانتورینی، یونان

اورتوریسم

طبق گزارش ژانویه‌ی ۲۰۱۹ کمیته‌ی حمل‌ونقل پارلمان اروپا، تعداد بازدیدکنندگان سانتورینی یونان در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ با رشد بسیار زیاد ۶۶ درصد، از ۳٫۳ به ۵٫۵ میلیون نفر رسیده است. این کمیته طی حملات شدیدی به مقامات یونان گفته بود:

مقامات یونان اجازه داده‌اند، روند گردشگری از کنترل‌شان خارج شود. در واقع، فقدان مدیریت گردشگری و همکاری راهبردی بین مقامات محلی و دولتی می‌تواند آینده‌ی سانتورینی را به‌خطر بیندازد.

درباره‌ی سطح آلودگی ناشی از کشتی‌های کروزی که در این جزیره لنگر می‌اندازند، نیز نگرانی‌ها روبه افزایش است. نیکوز زوروس، شهردار سانتورینی برای تعداد گردشگرانی که از کشتی‌ها پیاده می‌شوند، محدودیت وضع کرده است، به طوری‌که فقط ۸۰۰۰ نفر در روز اجازه‌ی ورود به جزیره را دارند، اقدامی که با استقبال پارلمان اروپا مواجه شده است. هیئت گردشگری یونان نیز به‌دنبال ایجاد تنوع و تبلیغ مقاصد کمتر شناخته‌شده‌تر است تا یونان را به‌عنوان مقصدی برای همه‌ی فصول، به دنیا معرفی کند.

اگر به سانتورینی سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی سانتورینی را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

ادینبورگ، اسکاتلند

اورتوریسم

باافزایش تعداد گردشگران در زمان جشنواره‌های سالانه‌ی ماه اوت، ادینبورگ با فشار زیاد اورتوریسم در مرکز شهر خود مواجه می‌شود. در فوریه‌ی ۲۰۱۹ شورای شهر تصمیم گرفت که هر گردشگر برای هر روز اقامت در شهر باید مالیات توریستی معادل دو پوند (۲٫۵۴ دلار) بپردازد. آن‌ها مالیاتی هم برای انواع اقامت، از جمله اجاره‌ی کوتاه‌مدت در ایر‌بی‌ان‌بی وضع کرده‌اند و به‌این‌ترتیب می‌توانند تا ۱۴٫۶ میلیون پوند در سال مالیات بگیرند و آن را برای هزینه‌های میزبانی چهار میلیون گردشگر در سال خرج کنند.

برخی مردم محلی واقعاً از مسئله‌ی اورتوریسم کلافه شده‌اند و افرادی هم تحت‌عنوان «سیتیزن»، اعتراضات و فعالیت‌های بدون خشونتی را آغاز کرده‌اند تا مشکلات‌ ناشی از افزایش تعداد گردشگران برای مردم محلی را نشان دهند. آن‌ها نگران هستند که اجاره‌های کوتاه مدت منجر به افزایش نرخ اجاره‌ی مردم محلی شود.

رم، ایتالیا

اورتوریسم

شهر رم ایتالیا، رویکرد خاصی برای کاهش اثرات اورتوریسم درپیش گرفته و چندین قانون جدید برای بهبود رفتار و احترام بیشتر به این شهر باستانی وضع کرده است. هرکسی که کنار گردشگران بایستد و مشابه فرماندهان رومی ژست بگیرد،‌ ۴۵۰ یورو جریمه می‌شود. شناکردن در فواره‌ی معروف تروی نیز بازدیدکنندگان را به دردسر می‌اندازد. همین طور همراه‌داشتن چمدان چرخ‌دار روی پله‌های اسپانیایی ممنوع شده است. در واقع، نظارت بر برخی از این قوانین می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، هرچند امید می‌رود که با تبلیغات گسترده‌تر، آداب رفتار درست و احترام‌آمیز بیشتری در این شهر حکمفرما شود.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به ایتالیا داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر در کجارو، قیمت انواع تورها به مقصد دلخواه‌تان را مقایسه کنید و از طریق آژانس‌های همکار کجارو، تور ارزان ایتالیا را بخرید.

بارسلونا، اسپانیا

اورتوریسم

شهر بارسلونا در اسپانیا برای کلیه‌ی اقامتگاه‌ها مالیات وضع کرده و علامتی ایجاد کرده که نشان می‌دهد بودجه‌ی کدام پروژه‌ها از طریق همین مالیات تأمین می‌شود. کنسرسیوم گردشگری بارسلونا در سال ۲۰۱۷ معادل ۴٫۵ میلیون یورو به‌طور مستقیم از مالیات‌ها درآمد داشت. در حالی که، طبق گزارش ۲۰۳۰ مقاصد گردشگری ازسوی شورای جهانی گردشگری و سفر، بارسلونا در سال ۲۰۱۸ برای پروژه‌های ارتقای زیرساخت‌ها و تبلیغ فرهنگ در سراسر شهر ۹٫۶ میلیون یورو هزینه کرده است. بااین‌حال، همچنان نگرانی‌های زیادی درباره‌ی مقوله‌ی اورتوریسم در بارسلونا وجود دارد. بر اساس آمار سایت استاتیستا، در سال ۲۰۱۷ رقم بسیار بالای ۸٫۹ میلیون نفر در هتل‌های بارسلونا اقامت داشتند.

در سال ۲۰۱۷ رقم بسیار بالای ۸٫۹ میلیون نفر در هتل‌های بارسلونا اقامت داشتند

در بارسلونا نیز مشابه ونیز، دوبرونیک و سانتورینی، کشتی‌های کروز گردشگران زیادی را به شهر می‌آورند که اغلب بازدیدشان به یک‌ روز خلاصه می‌شود. حدود ۲٫۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ وارد بندر بسیار بزرگ بارسلونا شدند، در حالی که در سال ۱۹۹۰ فقط ۱۱۵ هزار نفر از طریق بندر به بارسلونا می‌آمدند.

۱۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ نسبت به افزایش تعداد گردشگران در شهر و بالارفتن نرخ اجاره‌بها برای مردم محلی راه‌پیمایی کردند. آدا کالائو، در طول کازار انتخاباتی خود برای سمت شهرداری بارسلونا، از تأثیر منفی گردشگری بر کیفیت زندگی در شهر ابراز تأسف کرد. با اینکه مالیات‌ها می‌تواند به کسب‌وکار محلی کمک کند، اما از شهرت شهر بارسلونا کم‌نکرده است.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور اسپانیا را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

کویینزتاون، نیوزلند

اورتوریسم

با اینکه نیوزلند در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ مبلغ ۲۲ دلار را به‌عنوان مالیات ورود گردشگران اعلام کرد و هنور اجرایی نشده است، مقامات شهر کویینزتاون تصویب کردند که از ماه ژوئن ۲۰۱۹ مالیات بر تخت (bed tax) را آغاز کنند. همه‌پرسی از ۴۰ هزار شهروند کویینزتاون نشان داد که ۸۱ درصد با این اقدام موافق هستند.

این شهر که به‌خاطر ورزش‌های ماجراجویانه و کوهستان‌های فوق‌العاده دیدنی‌اش مشهور است، در سال ۲۰۱۸ پذیرای رقم بسیار بالای ۳٫۳ میلیون بازدیدکننده بوده است. با وضع مالیات جدید، امید می‌رود که تعداد بازدیدکننده‌ی کمتری به این شهر بیایند و پول بیشتری خرج کنند. هرچند مدیران گردشگری ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که شاید مالکان هتل‌ها‌ این اقدام را به ضرر کسب‌وکار خود بدانند و از دولت مرکزی بخواهند در این ماجرا دخالت کند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه