راهکار کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
راهکار کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)

امروزه اورتوریسم به معضل اکثر مقاصد گردشگری معروف تبدیل شده است و هریک سعی می‌کنند با روش‌های مختلف به مقابله و کنترل آن بپردازند.

معماری‌های شگفت‌انگیز، مناظر زیبا یا عجایب باستانی در مقاصد گردشگری مشهور دنیا، فراتر از تصور ما هستند؛ به‌طوری‌که دیدن آن‌ها رویای ما می‌شود، پول خود را پس‌انداز می‌کنیم، به‌امید اینکه روزی موفق به بازدید از این جاذبه‌ها شویم، اما در روز موعود می‌بینیم که جمعیت زیادی همزمان با ما برای بازدید آمده‌اند.

امروزه، اورتوریسم به تیتر خبرهای زیادی تبدیل شده است، زیرا شهرهایی که به دلارهای گردشگری وابسته هستند، دچار بحران هویتی شده‌اند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند از چنین منابع مهم درآمدی صرفنظر کنند یا خیر. گردشگران نیز باید قدری به رفتار و انگیزه‌های خود فکر کنند. آیا وقت آن است که رویای خود را فراموش کنید؟ آیا امکان سفر مسئولانه وجود دارد؟ یا فقط باید انتظار خیل عظیم گردشگران را داشته باشید و تا امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد، از این مقاصد دیدن کنید؟

جاستین فرانسیس، مدیرعامل اپراتور تورهای «سفر مسئولانه» در انگلستان، می‌گوید:

گردشگری مانند هر صنعت دیگری است و به‌منظور اجتناب از تأثیرات منفی آن باید به‌صورت محلی مدیریت و کنترل شود.

خبر خوب اینجا است که بسیاری از مقاصد گردشگری، دولت‌ها و اپراتورهای تور درحال‌حاضر به‌فکر مقابله با این مسئله افتاده‌اند. پیشگامان حل این معضل می‌توانند باعزم‌ و اراده‌ی راسخ، برنامه‌ریزی درست و تصمیم‌گیری‌های جسورانه، راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین تقاضای گردشگری و نیازهای جوامع محلی پیدا کنند. در ادامه به برخی مقاصد گردشگری اشاره خواهیم کرد که سعی دارند از پس این مشکل برآیند.

ماچو پیچو، پرو

اورتوریسم

ماچو پیچو، معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری پرو به‌حساب می‌آید که تعداد گردشگرانش در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن با ۱۲ درصد رشد همراه بوده است،‌ به‌طوری‌که در این سال ۱,۵۷۸,۰۳۰ گردشگر از بقایای قلعه‌ی قرن پانزدهمی اینکاها دیدن کرده‌اند. درواقع، به‌طور متوسط روزانه ۴۳۰۰ نفر در مسیرهای باریک این جاذبه حضور داشته‌اند. به‌همین دلیل مقامات طی اقدامی جسورانه، از ژانویه‌ی ۲۰۱۹ سیستم جدید سختگیرانه‌ای را برای بلیط‌ها اجرا کردند که طبق آن، زمان بازدید به چهار ساعت محدودشده است و امکان ورود مجدد وجود ندارد. هدف از این اقدام، توزیع تعداد بازدیدکنندگان در طول روز است تا تشویق شوند، در ساعات بعدازظهر که بازدیدکننده‌ی کمتری در ماچو پیچو حضور دارد، به این محل بیایند. سارا میگینیاک، مدیرکل پرو در ادونچر جی، می‌گوید:

روش جدید ارائه‌ی بلیط در ماچو پیچو موجب کاهش تعداد روزانه‌ی بازدیدکنندگان نشده است، اما به مدیریت تعداد بازدیدکنندگانی که وارد قلعه می‌شوند، کمک کرده و ازدحام جمعیت در بیرون و داخل مجموعه را به‌میزان درخور توجهی کاهش داده است.

برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت فرودگاهی در نزدیکی شهر چینچرو باعث افزایش نگرانی‌ها شده است، چراکه می‌تواند تعداد بازدیدکنندگان را بسیار بیشتر کند، اما میگینیاک معتقد است که این موضوع تأثیری روی ماچو پیچو نخواهد گذاشت. او می‌گوید:

درحال‌حاضر، تعداد بازدیدکنندگان ماچو پیچو محدود است و هیچ صحبتی هم مطرح نشده که با ساخت فرودگاه، تعداد بازدیدکنندگان افزایش ‌یابد.

آمستردام، هلند

اورتوریسم

آمستردام، پایتخت هلند، اقدام مهمی برای مقابله با مشکل ازدحام همیشگی بیش‌ازحد گردشگر در خیابان‌های باریک این شهر انجام‌داده است. باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران از ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ به ۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ برسد، هیئت گردشگری شهر آمستردام تصمیم گرفته‌اند که دست از تبلیغ شهر بردارند.

این هیئت در گزارش چشم‌انداز ۲۰۳۰ گفته‌اند که اکنون به‌جای تبلیغ مقصد، باید مدیریت مقصد را هدف قرار داد و تلاش کرد تا توجه گردشگران به سایر شهرهای کشور معطوف شود. فرانسیس، مدیرعامل سفر مسئولانه، تلاش آمستردام برای توقف تبلیغات شهر را ستوده است و می‌گوید که این روش باید الگویی برای سایر شهرهای دنیا شود.

علائم جدیدی در کنار محوطه‌های گل لاله تعبیه خواهد شد تا گردشگران این گل‌های نمادین را له نکنند. علاوه‌براین، مقامات شهری قصد دارند مدت اجاره‌ی اقامتگاه‌های ایر‌بی‌ان‌بی را به ۳۰ روز محدود کنند، اما برای اعمال این برنامه‌های سختگیرانه باید دربرابر بزرگ‌ترین شرکت اجاره‌ی خصوصی دنیا بایستند.

هیئت گردشگری شهر آمستردام تصمیم گرفته‌اند که دست از تبلیغ شهر بردارند

شما نیز می‌توانید بازدید از آمستردام را در برنامه تورهای مسافرتی خود قرار دهید. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به هلند داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر در کجارو، قیمت انواع تورها به مقصد دلخواه‌تان را مقایسه و ازطریق آژانس‌های همکار کجارو، تور ارزان هلند را بخرید.

ونیز، ایتالیا

اورتوریسم

ونیز در ایتالیا مدت زمان زیادی است که در خط مقدم اورتوریسم قرار دارد و باردیگر در ژوئن ۲۰۱۹ بود که دراثر برخورد یک کشتی کروز با قایق گردشگری در کانال گوادکا، دوباره در تیتر خبرها قرار گرفت. با افزایش تعداد گردشگران، کشتی‌های کروز به اصلی‌ترین مشکل مردم محلی در چندین سال گذشته تبدیل شده‌اند. همزمان با درخواست مردم محلی برای جلوگیری از رفت‌وآمد کشتی‌های کروز در کانال گوادکا، نگرانی‌ها درباره‌ی اینکه مسافران یک‌روزه، پولی در کسب‌وکارهای محلی خرج نمی‌کنند، بیشتر شده است. گوئیدو مولتدو، سردبیر Chief of Ytali، مشکل اصلی را گردشگری یک‌روزه می‌داند و معتقد است که دوسوم گردشگران را دربرمی‌گیرد.

به‌همین دلیل مقامات شهر ونیز، مالیات جدیدی را برای مسافران یک‌روزه وضع کرده‌اند که از سه یورو شروع می‌شود. تا سال ۲۰۲۰ مقدار مالیات بسته به زمان سال و میزان بازدیدکنندگان، از سه تا ۱۰ یورو خواهد بود. گوئیدو مولتدو می‌گوید:

هدف از این طرح، کسب درآمد بیشتر نیست و می‌خواهیم تأثیر اورتوریسم را کاهش دهیم.

مونیکا سزاراتو، وبلاگ‌نویس غذا و راهنمای تور می‌گوید که با وضع مالیات جدید شاهد تغییر عمده‌ای بوده است، به‌طوری‌که گردشگران برای مدت طولانی‌تری در ونیز می‌مانند و به گشت‌وگذار در بخش‌های ناشناخته‌ی شهر می‌پردازند. او ادامه می‌دهد:

نسبت به گذشته، کاهش درخوردتوجهی در روند درخواست‌ها و رزرو‌ها اتفاق افتاده است. گردشگرانی که برای یک شب به ونیز سفر می‌کنند، دیگر فرصتی برای تورهای پیاده‌روی طولانی ندارند.

آیریس لورندانا، مسئول وبلاگ La Venessiana می‌گوید که مردم محلی برای حل این معضل، خودشان دست به کار شده‌اند. امروزه ونیزی‌ها برای حل مشکل اورتوریسم، مستقیماً با گردشگران صحبت کرده و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. این موضوع معمولاً برای ۹ نفر از ۱۰ نفر مؤثر بوده است.

بااین‌حال، او تأکید می‌کند که این روش نمی‌تواند مشکلات گسترده‌تر ناشی از افزایش تعداد گردشگر را برطرف کند، مشکلاتی نظیر کرایه‌های بالا و تعطیلی فروشگاه‌های محلی. برای مکان‌های مهمی مثل برج ساعت (Clock Tower)، کلیسای جامع سنت مارک و قصر دوک نیز محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌شده است. نرده‌های گردانی نیز در مناطق خاصی از ونیز نصب شده است تا جریان گردشگران محدود شود. با وجود مزایای این روش‌ها، برای احیای کسب‌وکار صنعتگران و تبدیل ونیز به محلی مقرون‌به‌صرفه و ارزان برای مردم محلی، به عزم سیاسی قوی‌تری نیاز است تا آن را به مقصدی پایدارتر تبدیل کند.

اگر برای سفر به ایتالیا برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور ایتالیا را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ایتالیا را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به ایتالیا داشته باشید.

کرواسی

اورتوریسم

دوبرونیک در کرواسی نیز مشابه ونیز با هزاران بازدیدکننده‌ای موجه است که با کشتی‌های کروز خود را به دیوارهای باستانی آن می‌رسانند. اینطور به‌نظر می‌رسد که دوبرونیک به‌واسطه‌ی لوکیشن‌های این شهر در سریال بازی تاج‌ و تخت، شهرتی دوچندان پیداکرده است. آمار و ارقام رسمی هیئت گردشگری کرواسی نشان می‌دهد که ۱٫۲۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ از دوبرونیک دیدن کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، هشت درصد بیشتر شده است. رومانا ولاسیچ، مدیر هیئت گردشگری دوبرونیک، می‌گوید:

دوبرونیک در اجرای پروژه‌ی موسوم به «احترام به شهر» موفق عمل کرده که هدف آن توسعه‌ی گردشگری مسئول و پایدار بوده است. یک از اقداماتی که به‌طور همزمان انجام شده، محدودکردن تعداد مسافران کشتی‌های کروز به ۴۰۰۰ نفر است. علاوه‌براین، هیئت گردشگری شهر درحال تبلیغ دوبرونیک به‌عنوان «شهری برای همه‌ی فصول» است تا بااین روش تعداد بازدیدکنندگان را در طول سال توزیع کند. آغاز به کار اولین پرواز مستقیم از فیلادلفیا، از اولین گام‌ها برای تبدیل‌کردن این شهر به مقصدی برای کل سال محسوب می‌شود.

راهنماهای محلی دوبرونیک (Dubrovnik Local Guides)، سیاست محدودکردن تورهای گروهی به هشت نفر را درپیش گرفته‌اند و می‌گویند که این تصمیم به‌منظور قربانی‌نکردن کیفیت دربرابر کمیت بوده است.

ایسلند

ایسلند

تعداد گردشگران ایسلند در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ با قدری کاهش همراه بود، به‌طوری‌که ۱۳۹,۰۵۵ نفر از این کشور دیدن کردند که در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۸ کاهش ۸,۵۱۴ نفری را نشان می‌دهد. اما باتوجه به افزایش سالانه‌ی گردشگران از ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ به ۲٫۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸، تردیدی نیست که این کشور و به‌خصوص مکان‌های معروف نزدیک به پایتخت طی چند سال اخیر با مشکل اورتوریسم دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. بااین‌حال مقامات ایسلند به‌جای اینکه فکری برای کاهش گردشگران کنند، به‌دنبال ایجاد تنوع در بخش گردشگری هستند. باتوجه به فشاری که به ریکیاویک، پایتخت ایسلند، و تعداد انگشت‌شماری از مکان‌های دیگر وارد شده است، آن‌ها تلاش کرده‌اند با تبلیغ مکان‌های دورتر، مانند تور یک‌روزه از جاذبه‌های زمین‌شناسی، از شدت این فشار کم کنند.

مقامات ایسلند به‌جای اینکه فکری برای کاهش گردشگران کنند، به‌دنبال ایجاد تنوع در بخش گردشگری هستند

بااین‌حال مقامات ایسلند به‌جای اینکه فکری برای کاهش گردشگران کنند، به‌دنبال ایجاد تنوع در بخش گردشگری هستند. باتوجه به فشاری که به ریکیاویک، پایتخت ایسلند، و تعداد انگشت‌شماری از مکان‌های دیگر وارد شده است، آن‌ها تلاش کرده‌اند با تبلیغ مکان‌های دورتر، مانند تور یک‌روزه از جاذبه‌های زمین‌شناسی، از شدت این فشار کم کنند.

صندوق حفاظت از مکان‌های گردشگری ایسلند از منابع مالياتی برای حفاظت از میراث طبیعی استفاده می‌کند و اکنون نیز پولی‌شدن ورود به پارک‌های ملی را تحت بررسی دارد. مسئولان دره‌ی Fjaðrárgljúfur، پس از آنکه جاستین بیبر از این دره در موزیک ویدئوی خود استفاده کرد، اخیراً در حرکتی سختگیرانه‌تر اعلام کرده‌اند که ورود به این منطقه‌ی زیبا را به پنج هفته در طول سال محدود می‌کنند. آسیب‌هایی که خیل عظیم گردشگر به این منطقه وارد کرده، دلیل اصلی این تصمیم بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه