۱۲ نکته‌ای که بدون دانستن آن‌ها نباید به گرجستان سفر کنید

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۱۲ نکته‌ای که بدون دانستن آن‌ها نباید به گرجستان سفر کنید

گرجستان جواهر ارزشمند منطقه اوراسیا است که امروزه در میان گردشگران ایرانی نیز محبوبیت زیادی دارد. در مورد گرجستان و سفر به آن نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از سفر از آن‌ها مطلع شوید. 

گرجستان با زیرساخت‌های در حال توسعه گردشگری، هنوز هم گوهر کشف نشده قفقاز است. برخی آداب و رسوم و سنت‌های آن، منحصر به گرجستان است و اگر این کشور در فهرست مقاصد گردشگری خارجی شما قرار دارد، بهتر است نکات مهمی در مورد آن را بخوانید و با اطلاعات جامع‌تری عازم تور گرجستان شوید. در ادامه این نکات را مرور می‌کنیم. 

اگر شما هم به جاهای دیدنی و فرهنگ گرجستان علاقه دارید و برای تعطیلات بعدی می‌خواهید به این کشور سفر کنید، برای انتخاب تورهای ارزان و متنوع گرجستان، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

قبل از سفر چند کلمه گرجی یا روسی یاد بگیرید

زبان گرجی

در شهرهای مرکزی گرجستان مثل تفلیس، باتومی و کوتائیسی زبان انگلیسی رایج است و اگر به این زبان مسلط باشید، در برقراری ارتباط به مشکل برنخواهید خورد. پس در تور تفلیس - باتومی در این باره مشکلی نخواهید داشت. با این حال اگر قصد دارید به سراسر این کشور یا مناطقی که در صنعت گردشگری زیاد شناخته شده نیستند سفر کنید، بهتر است چند عبارت مهم و پرکاربرد گرجی یاد بگیرید.

البته اگر یادگیری زبان گرجی برایتان سخت باشد، می‌توانید چند عبارت روسی بیاموزید؛ اکثر مردم این کشور (البته بیشتر افراد مسن) زبان روسی را به خوبی می‌فهمند و به این زبان صحبت می‌کنند. 

وضعیت حمل و نقل  در گرجستان کمی چالش‌برانگیز است

شهرهای اصلی گرجستان وضعیت حمل و نقل نسبتا خوبی دارند. با این حال اگر دوست دارید بدون رزرو تور، خودتان به سراسر کشور سفر کنید، قطعا با چالش‌هایی مواجه خواهید شد. راه‌آهن در شهرهای اصلی و شهرستان‌های ۹ منطقه گرجستان وجود دارد؛ اما برای سفر به شهرهای کوچک‌تر باید از اتوبوس‌های محلی یا مینی‌بوس استفاده کنید.

ایستگاه‌های اتوبوس کاملا بی‌نظم و پرهرج و مرج و تا حدودی می‌توان گفت سازمان‌دهی نشده است. همچنین در این ایستگاه‌ها کمتر کسی پیدا می‌شود که انگلیسی بلد باشد. 

در گرجستان کلیساها و صومعه‌های زیادی وجود دارد

گرجستان

گرجستان که دین رسمی آن مسیحیت ارتدوکس است، کشوری مذهبی است. دین مسیحیت در قرن ۴ میلادی به این کشور معرفی شد و امروزه چند صد کلیسا و صومعه از ادوار مختلف تاریخی و سبک‌های متنوع معماری در سراسر آن وجود دارد. در شهرهای کوچک و کمترشناخته شده میان گردشگران، اکثر کلیساها در تپه‌ها واقع شده‌اند؛ پس برای رسیدن به این مکان‌های مذهبی و تاریخی، باید کمی پیاده‌روی و رهنوردی کنید.

غذاهای محلی گرجی تنوع گسترده‌ای دارد

غذاهای محلی گرجستان

اگر شما هم شکمو هستید و دوست دارید غذاهای مختلف ملل را امتحان کنید، گرجستان شما را ناامید نخواهد کرد. اگرچه اکثر غذاهای این کشور پرکالری و سنگین هستند و معمولا از گوشت و خمیر تهیه می‌شوند، انواع مختلفی از غذاهای گیاهی را نیز می‌توانید در این کشور نوش جان کنید. 

اجباری برای دادن انعام وجود ندارد

بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها در حال حاضر ۱۰ درصد به‌عنوان حق سرویس در صورت‌حساب دریافت می‌کنند. در برخی از رستوران‌ها این عدد گاهی به ۱۵ یا ۱۸ درصد هم می‌رسد. پس انعام دادن به گارسون، بستگی به میل خودتان دارد و اجباری در آن نیست. البته با این درصدها، دادن انعام عاقلانه به نظر نمی‌رسد!

اگر به خانه اهالی گرجستان دعوت شدید، برایشان هدیه ببرید

همان‌طور که ما ایرانی‌ها مهمان را حبیب خدا می‌نامیم، مردم گرجستان نیز مهمان را «هدیه‌ای از خدا» می‌خوانند

مردم گرجستان نیز ایران، بسیار مهمان‌نواز هستند و همان‌طور که ما ایرانی‌ها مهمان را حبیب خدا می‌نامیم، مردم این کشور نیز مهمان را «هدیه‌ای از خدا» می‌خوانند؛ بنابراین وقتی شما به‌عنوان مهمان در خانه کسی احساس راحتی دارید، میزبان از این امر بسیار خوشحال می‌شود.

اگر در این کشور به خانه کسی دعوت شدید، حتما هدیه‌ای با خود به همراه ببرید؛ این هدیه می‌تواند یک دسته گل باشد یا شیرینی و انواع خوراکی. یک جعبه شکلات خوشمزه نیز می‌تواند هدیه خوبی باشد.

به مهمان‌نوازی گرجی‌ها احترام بگذارید

همان‌طور که اشاره کردیم، مردم گرجستان به بهترین شکل ممکن و تا جایی که در توان داشته باشند، از مهمان خود مثل یک پادشاه پذیرایی می‌کنند. آنجا هم مثل ایران، میزبان دائما انواع خوراکی تعارف می‌کند و اصرار دارد از تمامی غذاهایی که روی میز است، بچشید. 

غذا در گرجستان ارزان است

گرجستان

منبع عکس: وب‌سایت argocablecar

هر گردشگری از قیمت غذا در گرجستان شگفت‌زده می‌شود

هر گردشگری از قیمت غذا در گرجستان شگفت‌زده می‌شود، چه در رستوران‌های سنتی، فست فودها یا در فروشگاه‌های محلی که مواد غذایی می‌فروشند. در سفر به این کشور به بازارهای محلی سر بزنید و سبزیجات و میوه‌های تازه را از کشاورزران محلی بخرید. شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر از سایر کشورهای همسایه گرجستان، در کافه و رستوران‌ها غذایی با کیفیت خوب نوش جان کنید و این برای شکموها فوق‌العاده است.

هزینه اجاره خودرو بالا است

گرجستان به‌طور کلی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، مقصد مقرون‌به‌صرفه است؛ اما چیزی که در این کشور می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد، اجاره خودرو است. قیمت‌ها به تعداد روز، نوع خودرو و موقعیت مکانی بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها گزینه راننده را نیز پیشنهاد می‌کنند که اگر دوست نداشتید، می‌توانید خودتان رانندگی کنید.

هزینه بازدید از موزه‌ها بسیار ارزان است

موزه های گرجستان

به‌طور کلی بازدید از موزه‌ها در شهرهای بزرگ اروپایی بسیار گران است، با این حال هم در تفلیس و هم در سایر بخش‌های این کشور، قیمت بلیط موزه‌ها بسیار ارزان‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. هزینه‌ای که برای بازدید از موزه‌های گرجستان باید در نظر بگیرید، به‌طور متوسط ۱٫۲۲ دلار است. در ایران نیز هزینه بازدید گردشگران خارجی از موزه‌ها حدود ۲۰ هزار تومان است که تقریبا مثل موزه‌های گرجستان است. 

همیشه مقداری پول نقد به همراه داشته باشید

امکان استفاده از کارت اعتباری در شهرهای اصلی گرجستان وجود دارد؛ اما همیشه باید مقداری پول نقد در کیف‌تان داشته باشید. دقت به این نکته در سفر به شهرهای کوچک گرجستان اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مسافرخانه‌ها و رستوران‌های محلی، هر کارتی را قبول نمی‌کنند. البته اکثر هموطنان ما امکان استفاده از کارت اعتباری را ندارند و به اجبار باید پول نقد به همراه داشته باشند. 

اینترنت در اکثر شهرهای گرجستان در دسترس است

پوشش اینترنت وای‌فای تقریبا در همه جای گرجستان در دسترس است

پوشش اینترنت وای‌فای تقریبا در همه جای گرجستان در دسترس است، مگر در مناطق دوردست، یعنی جایی که حتی تلفن همراه نیز آنتن نمی‌دهد. تمامی کافه‌ها، رستوران‌ها و همچنین محل اقامت مسافران وای‌فای رایگان دارد. تنها کاری که باید انجام دهید، گرفتن رمز آن است. 

برای برنامه‌ریزی سفرتان به این کشور می‌توانید لیست کاملی از انواع تور گرجستان و تور تفلیس را در کجارو ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و بهترین تور را از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه