با برخی از زیباترین سقف‌های دنیا آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
با برخی از زیباترین سقف‌های دنیا آشنا شوید

کتاب «هنر به بالا نگریستن» به‌طور خاص به زیباترین سقف‌های دنیا پرداخته و پیشینه و جزئیات شاهکارهای هنری روی این سقف‌ها را برای علاقه‌مندان توضیح داده است.

در کتاب جدیدی تحت‌ عنوان «هنر به بالا نگریستن» (The Art of Looking Up)، داستان‌های قابل‌توجهی از سقف‌های دیدنی دنیا از سوئد تا لاس وگاس، اسپانیا و ایران عنوان شده است. فرقی نمی‌کند که به معماری علاقه‌ی خاصی دارید یا خیر، مسلماً وقتی به مقصدی ناآشنا سفر می‌کنید، مدت زمانی را صرف بازدید از ساختمان‌ها و جاذبه‌های دیدنی آن می‌کنید. جالب است بدانید، نحوه‌ی طراحی ساختمان‌ها در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی جوامع و زمان ساخت آن‌ها ارائه کند.

این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای به چهار بخش: مذهب، فرهنگ، قدرت و سیاست تقسیم شده و به بررسی مجموعه‌ای از سقف‌های دیدنی در سراسر جهان پرداخته و داستان هر یک از آن‌ها را به‌همراه عکس‌هایی جذاب به اشتراک گذاشته؛ کاترین مک‌کورمک (Catherine McCormack) به‌عنوان کارشناس تاریخ هنر، نویسندگی کتاب مذکور را برعهده داشته است.

کتاب هنر به بالا نگریستن شامل اطلاعات و زمینه‌های مهم تاریخی در مورد آثار هنری روی سقف‌های مختلف است؛ از جمله گنبد نقاشی‌شده‌ی کلیسای سیستین در کشور واتیکان که در سال ۱۵۱۲ توسط میکل‌آنژ تکمیل شد؛ شاهکارهای شیشه‌ای اثر دیل چیهولی (Dale Chihuly) در سقف هتل Bellagio لاس وگاس؛ شیشه‌های رنگی و فضای داخلی سنگی فوق‌العاده‌ی کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا (این کلیسا هنوز تکمیل نشده است و طراحی نهایی معمار کاتالان، آنتونی گائودی را نشان می‌دهد).

در کتاب یادشده، علاوه بر توصیف برخی از زیباترین سقف‌های دنیا، تاحدودی نیز به هنرهای سقفی کمتر دیده‌شده در ساختمان‌های مذهبی، کتابخانه‌ها، سالن‌های کنسرت و ایستگاه‌های مترو اشاره شده است؛ مکان‌هایی که شاهکارهای کاشی معرق و نقاشی‌های روغنی ظریف به احتمال قوی باعث می‌شود هر بازدیدکننده‌ای سرش را بالا بیاورد و به این سقف‌ها نگاه کند. در این مقاله از کجارو قصد داریم به چند مورد از سقف‌هایی بپردازیم که ارزش دیدن دارند.

ایستگاه مترو تی - سنترال، استکهلم، سوئد

ایستگاه مترو تی-سنترال سوئد

با شروع دهه‌ی ۱۹۵۰، در یک پروژه‌ی شهری، دیوارهای سرزنده و آثار هنری به سقف ایستگاه‌های مترو اضافه شد و چهره‌ی تعدادی از مراکز حمل‌ونقل استکهلم را به فضاهای فرهنگی تغییر داد. حدود ۱۵۰ هنرمند، بیش از ۹۰ ایستگاه از ۱۱۰ ایستگاه متروی این شهر را با آثار موزاییک‌کاری، نقاشی و مجسمه‌سازی تزیین کردند.

ایستگاه مترو تی  -سنترال که قطب اصلی متروی شهر استکهلم به شمار می‌رود، اولین مکانی محسوب می‌شد که در زمان افتتاح در سال ۱۹۵۷، مزین به دیواری‌های کاشی‌کاری بود. حدود دو دهه بعد، یک هنرمند سوئدی - فنلاندی، اثر خود را روی سقف این ایستگاه مترو به نمایش گذاشت و نقاشی‌هایی به رنگ آبی و سفید را با الهام از زیبایی‌های آرامش‌بخش جزایر یونان، روی سقف آن خلق کرد. برای بازدید از این ایستگاه رنگارنگ که با نام مستعار «طولانی‌ترین نمایشگاه هنری جهان» نیز شناخته می‌شود، فقط باید یک بلیط مترو خریداری کنید.

کلیسای رستاخیز مسیح، سن پترزبورگ، روسیه

کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ

کلیسای رستاخیز مسیح در سن پترزبورگ روسیه، همان جایی است که الکساندر دوم، امپراتور روسیه در مارس ۱۸۸۱ به‌طرز وجیعی به قتل رسید. کار ساخت این کلیسا که به کلیسای ناجی در خون نیز معروف شد، در سال ۱۸۸۳ آغاز شد و کار تکمیل آن ۲۴ سال طول کشید. سقف و فضای داخلی کلیسای مذکور با سنگ‌های نیمه‌قیمتی نظیر یشم و توپاز تزیین شده است که در کنار هم،‌ موزاییک‌کاری درخشانی به وجود آورده‌اند که فضایی بیش از ۷۰۰۰ مترمربع را پوشش می‌دهند. از آنجا که این کلیسای ارتدکس یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ به حساب می‌آید، به‌عنوان محلی تمام‌وقت برای پرستش به کار نمی‌رود. بازدیدکنندگان می‌توانند با خرید بلیط، در ساعات مشخص‌شده به بازدید از این کلیسا و موزه‌ی موزاییک‌کاری شده بپردازند.

اگر شما هم مشتاق سفر به روسیه و بازدید از کلیسای ناجی در خون هستید می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور روسیه آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

صومعه استراهوف، پراگ، جمهوری چک

صومعه استراهوف پراگ

صومعه‌ی استراهوف در پراگ، یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان به شمار می‌رود که دومین مجموعه‌ از قدیمی‌ترین کتاب‌های جمهوری چک را در خود جای داده است. قدمت این صومعه به سال ۱۱۴۰ برمی‌گردد و طراحی آن‌ را Jeroným Hirnheim بر عهده داشته است. کتابخانه‌ی استراهوف شامل دو بخش می‌شود: یک سالن مذهبی باروک متعلق به قرن هفدهم و یک سالن فلسفی کلاسیک متعلق به قرن هجدهم. در داخل هر دو سالن، نقاشی‌های تزیینی حاوی صحنه‌هایی از کتاب مقدس وجود دارد که اهمیت دستیابی به خرد را نشان می‌دهند. بازدیدکنندگان با خرید بلیط می‌توانند در تورهای روزانه از سالن‌های نفیس کتابخانه، دیدن کنند، هرچند که به‌منظور محافظت از این فضای تاریخی، تعداد افراد هر گروه محدود است.

رزیدنس وورتسبورگ، وورتسبورگ، آلمان

رزیدنس وورتسبورگ آلمان

رزیدنس وورتسبورگ، در فاصله‌ی سال‌های ۱۷۲۰ تا ۱۷۴۴ در جنوب آلمان ساخته و در سال ۱۷۸۰ کامل شد. اینجا که اقامتگاه سابق یوهان فیلیپ فرنز و فریدریک کارل وان شنبرگ، دو شاهزاده - اسقف وورتسبورگ بود، به‌ ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. در داخل این قصر باروک قرن هجدهمی، ‌راه‌پله‌ای با سقف طاقی‌شکل بدون ستون وجود دارد که شامل یک نقاشی دیواری از جووانی باتیستا تیه‌پولو، نقاش ونیزی است. بازدیدکنندگان می‌توانند در ساعات فصلی مشخص‌شده برای این کاخ، به بازدید از اتاق‌های مختلف آن بپردازند. تورهای گروهی نیز به زبان انگلیسی و آلمانی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

فهرست تعدادی از سقف‌های جذاب در کشورهای مختلف:

  • کلیسای ساگرادا، اسپانیا
  • مسجد امام، ایران
  • کاخ واتیکان، ایتالیا
  • کلیسای Buckle، ترکیه
  • کلیسای سن پانتالون، ایتالیا
  • کلیسای دبره برهان سلاسی، اتیوپی
  • معبد سنسوجی، ژاپن
  • کاخ گارنیه، فرانسه
  • بورگ‌تئاتر، اتریش
  • موزه لوور، فرانسه

اگر قصد سفر به هر یک از این شهرها را دارید، همواره می‌توانید از طریق کجارو، ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه