حذف استان آذربایجان شرقی از کریدور ترانزیتی کالا و مسافر

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
حذف استان آذربایجان شرقی از کریدور ترانزیتی کالا و مسافر

استاندار آذربایجان شرقی از حذف این استان از کریدور ترانزیتی کالا و مسافر خبر داد.

مقاله‌های مرتبط:

استان آذربایجان شرقی به عنوان پل ارتباطی ایران و اروپا محسوب می‌شد. این استان به عنوانی تونلی برای ترانزیت کالا و مسافر به اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکنون این نقش در حال حذف شدن است. استاندار آذربایجان شرقی با اظهار تاسف در مورد حذف آذربایجان شرقی از کریدور ترانزیتی کالا و مسافر، بر نقش این استان به عنوان پل ارتباطی موثر ایران و اروپا که متاسفانه اکنون کم‌رنگ شده است تاکید کرد.

محمدرضا پورمحمدی در «نشست رئیس مجلس با فعالان اقتصادی، نخبگان و مسئولین آذربایجان شرقی» اشاره کرد که استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور بوده که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان سر ایران یاد کرده‌اند و آذربایجان شرقی همواره در تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش پررنگی ایفا کرده است. این استان، امروزه برای عبور از تنگناها و رفع کاستی‌ها و بازگشت به نقش موثر خود، نیازمند یاری رئیس مجلس، رئیس جمهور و همت نمایندگان فعال استان است.

وی استان آذربایجان شرقی را دارای قابلیت‌های بسیار در زمینه صنایع مادر نظیر تراکتورسازی و ماشین‌سازی در این استان دانست که ۳۵ درصد قطعات خودروی این کشور را در ۵۰۰ کارگاه تولید می‌کند. پورمحمدی با اشاره به وجود ۵۳ شهرک یا ناحیه اقتصادی در استان، آذربایجان شرقی را پایتخت شکلات کشور دانست که در این زمینه به بیش از ۸۰ کشور دنیا، صادرات دارد.

پورمحمدی اضافه کرد که استان آذربایجان شرقی از نظر وجود معادن شرایط بسیار مطلوبی دارد و تعدادی از معادن طلا و مس این استان هنوز کشف نشده‌اند. وی خام فروشی را از دیگر مشکلات این استان دانست. استاندار آذربایجان شرقی همچنین به پتانسیل کشاورزی استان، اشاره کرد و ۴۱۴ هزار هکتار اراضی آبی و ۷۰۷ هزار اراضی دیمی در استان را که زیر کشت رفته‌اند با سرمایه‌گذاری و عبور از کشاورزی سنتی، قابل بهره‌وری دانست. وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های گردشگری کشور است، گفت:

بیش از ۱۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و چند اثر ثبت شده جهانی در استان وجود دارد و زیرساخت‌های ارتباطی و همجواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه از دیگر پتانسیل‌ها برای توسعه استان است.

پورمحمدی، آذربایجان شرقی را در سطح کشور دارای بیشترین نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی معرفی کرد. وی با توضیح در مورد قابلیت‌های این استان، بر کم‌رنگ شدن نقش استان در جهت ترانزیت کالا و مسافر به اروپا و رفع این مشکل تاکید کرد و از رئیس مجلس برای حفظ و نوسازی صنایع در این استان و احیای دریاچه ارومیه، رفع مشکل حاشیه‌نشینی تبریز و تکمیل راه‌آهن تبریز-میانه و بزرگراه مرند-آذربایجان یاری خواست.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه