برپایی نمایشگاه مشروطه در مجموعه کاخ نیاوران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
برپایی نمایشگاه مشروطه در مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیاوران میزبان نمایش آیین گشایش نمایشگاه مشروطه در قاب نیاوران خواهد بود.

به مناسبت صد و دوازدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه آیین گشایش نمایشگاه مشروطه در قاب نیاوران برگزار می‌شود و با نمایش مجموعه عکس‌هایی با محوریت مشروطه، به بازخوانی این رویداد تاریخی می‌پردازد.  

این نمایشگاه در تالار آبی نیاوران برگزار شده می‌شود که اسناد و عکس‌های مربوط به امضای فرمان مشروطیت از مخزن کاخ صاحبقرانیه و عکس‌هایی از مجموعه‌داران خصوصی مهدی تمیزی و کامران نجف‌زاده در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

مواردی نظیر پیدایی و ایدئولوژی مشروطه، قانون اساسی مشروطه و همچنین مطبوعات این دوره تاریخی در این نمایشگاه مورد گفت و گو قرار می‌گیرد.

سازمان‌هایی نظیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، عکاسخانه شهر، باغ موزه قصر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) و کمیته ملی ایکوم ایران در برگزاری این نمایشگاه همکاری‌های لازم را خواهند کرد.

همچنین نمایشگاه «مشروطه به روایت قلم» شامل رونمایی از ۵ جلد کتاب چاپی از گنجینه موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران با موضوع تاریخ انقلاب مشروطه در موزه کتابخانه و نمایشگاه «طنز در مطبوعات مشروطه» شامل اسناد طنز در مطبوعات این دوره تاریخی از آرشیو مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان در موزه جهان‌نما برپا می‌شود.

در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ هجری خورشیدی برابر با ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۲۴ هجری قمری (یکصد و دوازده سال پیش)، فرمان مشروطیت که در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی است با حضور درباریان در قصر صاحبقرانیه به شور گذاشته شد و در تاریخ یاد شده، مظفرالدین شاه قاجار آن را قرائت کرد و به خط احمد قوام السلطنه نوشته شد.

نمایشگاه مشروطه در قاب نیاوران در تالار آبی از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مرداد و نمایشگاه‌های موزه جهان نما و کتابخانه سلطنتی از ۱۴ تا ۲۱ مرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در اختیار بازدیدکنندگان و دوستداران تاریخ قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه