فرش گل بروکسل دوباره در میدان گراند پلیس گسترده شد

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
فرش گل بروکسل دوباره در میدان گراند پلیس گسترده شد

جشنواره‌ی دو سالانه‌ی فرش گل در بلژیک، امسال با موضوعی برخاسته از فرهنگ لاتین، آغاز به کار کرد.

فرش جادویی که از جنس گل ساخته شده است یک بار دیگر نمای جدیدی به گراند پلیس بروکسل (Brussels’ Grand Place)۷ میدان مرکزی بروکسل در نزدیکی تالار شهر بخشید. هر دو سال یک بار، محوطه‌ی بیرونی میدان گراند پلیس در بلژیک با استفاده از گل‌های رنگارنگ پوشانده می‌شود تا فضای را به شکل یک فرض گل جادویی تزئین کنند. موضوع جشنواره‌ی فرش گل امسال بروکسل، برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مراسم، برآمده از کشورهای آمریکای لاتین است.

فرش گل بروکسل

طرحی مینیاتوری از فرش گلی که برای امسال در نظر گرفته شده است

این فرش گل از «گوآناخوآتو» (Guanajuato)، شهر تاریخی مکزیکی و سایت میراث جهانی یونسکو، الهام گرفته است که از سنتی غنی در فرش‌بافی برخوردار است. به گفته برگزارکنندگان این مراسم، هر سال برای برگزاری فستیوال «لا اکتاوا نوچه» (La Octava Noche) در شهر اوریانگاتو، شهری در جنوب گوآناخوآتو، ساکنان خیابان ها را با خاک اره‌ی رنگی تزئین می‌کنند تا به یاد قدیس حامی خود، سنت مایکل، فرش‌هایی طویل در آن بگسترانند.

بیشتر از ۵۰۰٬۰۰۰ گل برای تبدیل این مکان به یک اثر هنری رنگارنگ استفاده شده است. این اثر هنری هم مانند گل‌ها، یک اثر گذرا با عمری کوتاه است و تنها تا ۱۹ اوت برپا خواهد بود و طی این مدت، هزاران نفر برای بازدید از این فرش ۱۸۰۰ متر مربعی و تحسین آن، به میدان گراند پلیس خواهند آمد.

فرش گل بروکسل

۱۴ اوت سال ۲۰۱۴، این فرش گل غول پیکر اولین بار در جشن‌های ۵۰ سالگی مهاجرت کارگران ترک به بلژیک در گراند پلیس به نمایش درآمد

امسال، طراحی فرش به عهده‌ی آنا رزا آگیلار آگوادو از «Uriangato» بود که برای این کار از سمبل‌های سنتی گوآناخوآتو استفاده کرده است. سپس، آن‌ها را در قالب یک طراحی در مقیاس بزرگ برای گل‌ها در آورد؛ این کار پیچیده‌ترین طراحی از زمان برپایی اولین فرش در سال ۱۹۷۱ است. این طرح عظیم با همکاری حدود ۱۰۰ داوطلب و با استفاده از گل‌های کوکب، چمن، پوست درخت و گیاهان معروف بگونیای بلژیکی که از منطقه‌ی گنت (یا خنت) به دست می‌آیند، شکل گرفت. این پروژه از ساعت ۸ صبح تا ظهر روز ۱۶ اوت طول کشید و افتتاحیه رسمی آن در ساعت ۱۰ شب انجام شد.

بازدیدکنندگان برای این که بتوانند از دید بهتری برای این فرش برخوردار باشند، می‌توانند بلیط تهیه کنند تا آن را از بالکن تالار شهر تماشا کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه