برگزاری نمایشگاه هنر قلمکاری در دوران قاجار و پهلوی در سعدآباد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۵
برگزاری نمایشگاه هنر قلمکاری در دوران قاجار و پهلوی در سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد میزبان نمایشگاه هنر قلمکاری در دوران قاجار و پهلوی به‌مدت دو هفته خواهد بود.

هنر قلمکاری در اصل نوعی طرح اندازی روی پارچه‌های پنبه‌ای است. در این هنر، طرح‌‌هایی را به‌صورت دستی توسط مهرهای چوبی طرح‌دار روی پارچه رسم می‌کنند.

علت نامیدن این هنر به «قلمکار» به این دلیل است که در گذشته طرح‌های مورد نظر را به‌وسیله قلم روی پارچه‌های پنبه ‌ای (و احتمالاً ابریشمی) نقاشی کرده و سپس با مواد شیمیایی ویژه‌ای رنگ‌ها را تثبیت می‌كردند، اما چون بین نقش‌های ایجاد شده هماهنگی لازم وجود نداشت و همچنین این كار به وقت زیادی احتیاج داشت، از مهرهای چوبی به‌جای قلم استفاده کردند و برای استفاده عمومی از پارچه‌های قلمكار، نقش اندازی روی كتان، چلوار، كرباس و سایر انواع پارچه نیز رواج یافت.

نمایشگاه «هنر قلمکاری در دوران قاجار و پهلوی» به‌مدت دو هفته در موزه پوشاک سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود که در این نمایشگاه نمونه‌هایی از آثار قلمکاری نفیس از دوره قاجار مربوط به قرن سیزده هجری شمسی که شامل لباس بچه‌گانه، کلاه، رومیزی و پرده‌های قلمکار از نادیده‌های آرشیو موزه مردم‌شناسی سابق و همچنین چند اثر از دوره پهلوی شامل کت و چندین پیراهن که تاکنون در مخزن موزه نگهداری می‌شده، بوده و برای اولین بار در معرض نمایش در می‌آید.

علاقه‌مندان می‌‌توانند از تاریخ ۱۳ تا ۲۷ تیر ماه ۹۷ از این نمایشگاه دیدن کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه