مرور نکاتی مهم ویژه علاقمندان گشت و گذار به سبک سافاری (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مرور نکاتی مهم ویژه علاقمندان گشت و گذار به سبک سافاری (قسمت دوم)

سافاری به‌دلیل ویژگی‌های خاصش، نیازمند جمع آوری اطلاعات صحیح و برنامه‌ریزی دقیق است. در ادامه به مرور نکاتی مهم برای بهینه سازی بهتر این سبک از مسافرت خواهیم پرداخت.

سافاری از جمله انواع مختلف گشت‌وگذار در اقصی نقاط جهان است که به‌ویژه علاقه‌مندان به سفرهای ماجراجویانه و دوست‌داران حیات وحش و محیط زیست را مجذوب خود کرده است. اما یک سفر دلچسب با رعایت نکات مهم، برنامه‌ریزی دقیق و مشخص کردن اهداف واقعی سفر، جذابیتی دو چندان پیدا می‌کند و این امر در مورد سافاری حتی از اهمیتی به مراتب بیشتر برخوردار است.

اگر به خاطر داشته باشید در مطلب پیشین توجه شما را به نکات مهمی جلب کردیم که توسط کارشناسان و فعالان این حوزه جمع آوری شده‌اند. نکاتی که به شما کمک می‌کنند چه در انتخاب مقصد موردعلاقه و چه برنامه‌ریزی‌های لازم برای فعالیت‌های مورد نظر خود، هدفمندانه‌تر عمل کرده و به کوچک‌ترین جزئیات نیز توجه داشته باشید. بی‌شک انتخاب‌های آگاهانه، مسافرتی کم خطر، مقرون به‌صرفه و به‌یادماندنی را برای علاقه‌مندان سافاری رقم خواهند زد.

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم چه نکات دیگری به جذابیت هرچه بیشتر سافاری کمک کرده و مسافران را از صرف وقت و هزینه‌ی اضافی بی‌نیاز می‌کنند.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

نکات کلیدی برای لذت بردن از تجربه سافاری:

پرواز:‎

۱۸. اگر برای مسافرت هوایی به سراغ هواپیماهای کوچک رفتید که مناسب مسافرت‌های گروهی یا علاقه‌مندان عکاسی در سافاری هستند، حتما یک صندلی ویژه حمل بار نیز رزرو کنید. این صندلی به شما امکان حمل ۷۵ کیلوگرم بار اضافه را می‌دهد و هزینه آن معادل یک صندلی کودک است. این هزینه را می‌توان میان افراد گروه تقسیم کرد.

۱۹. اگر از روند مرسوم مسافرت‌های هوایی نگران هستید، چرا از سرویس‌های مخصوص VIP فرودگاهی استفاده نمی‌کنید؟ این خدمات کلیه مراحل از کنترل پاسپورت گرفته تا تحویل بار و چمدان و ترانسفر فرودگاه را در کمترین زمان ممکن انجام داده و شما را از درسرهای اضافه می‌رهانند.


مقاصد گردشگری:

۲۰. قبل از انتخاب یک جاذبه، حتما شرایط موجود را بررسی کنید. مثلا در کشور اوگاندا راه‌های مختلفی برای بازدید از شامپانزه‌ها وجود دارد. شما می‌توانید در تیم ویژه «خوگیری» (نوعی یادگیری ناهمخوان یا غیر تداعی که طی آن جانور یاد می‌گیرد نسبت به محرک‌های دائمی که سود و زیانی در برندارند بی‌تفاوت بوده و عکس العملی نشان ندهد) شرکت کنید، آن هم تنها با پرداخت مبلغ هفتاد دلار. بدین ترتیب به‌جای حضور یک ساعته و تماشای رفتارهای شامپانزه‌ها در جنگل و محیط زیست طبیعی، می‌توانید یک روز کامل را در کنار آن‌ها سپری کنید.

شامپانزه

۲۱. یکی از جاذبه‌های غیرقابل انکار گشت‌وگذار در قاره آفریقا تماشای گوریل‌ها است، اما زمان بازدید از آن‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به‌عنوان نمونه در رواندا طی ماه‌های آوریل، می و نوامبر شرایط آب و هوایی به‌گونه‌ای است که محیط زیست بسیار مرطوب و لغزنده می‌شود، به همین خاطر بهتر است قید این ایام از سال برای سفر به رواندا را بزنید. درمقابل و در همین ماه‌ها، کشور اوگاندا شاهد بارش‌های شدید باران نیست، در نتیجه امکانات و تخفیف‌های خوبی برای بازدید از زیستگاه گوریل‌ها وجود دارد که می‌تواند توجه سافاری دوستان را به خود جلب کند.

۲۲. بعضی از نقاط دیدنی کشورهای مختلف جهان به‌دلیل بافت گیاهی و مناظر و چشم‌اندازهای خود، دست کمی از گنجینه‌های پنهان و ارزشمند طبیعی ندارند. جایی که طبیعت بکر و دست نخورده و حیات وحش زیبا و خوش منظره، بهشتی رویایی برای علاقه‌مندان سافاری و حتی عکاسان خوش قریحه فراهم آورده است.

مثلا کشور زیمباوه دارای یکی از این نقاط تماشایی است که به‌دلیل حضور سگ‌های وحشی و نیز صخره‌های تماشایی به شهرت رسیده است. پس بهتر است بیش از اینکه این مناطق به‌دلیل شهرت رو به رشدشان بازدیدکنندگان و متعاقب آن جمعیت بیشتری را به‌سمت خود جذب کنند، به تماشای آن‌ها بروید.

۲۳. رواندا تنها یک مقصد گردشگری برای تماشای گوریل‌های ساکن کوهستان نیست، اینجا کشوری ایدئال با فعالیت‌های مختلف و سرگرم‌کننده است. جواهرات پیدا و پنهان بسیاری در این دنیای شگفتی‌ها نهفته است، مثلا بازدید از جنگل‌های مرموز و تماشایی که هنوز آنقدرها پربازدید نشده‌اند. 

گوریل

۲۴. اگر در جست‌و‌جوی یک تجربه شخصی‌تر هستید اما در عین حال بودجه لازم برای آن را در اختیار ندارید نگران نباشید. تنها لازم است سری به پارک فیل‌ها در آفریقای جنوبی بزنید. تنها اقامتگاه موجود در این پارک یک پکیج لوکس و مناسب را با قیمتی کاملا منصفانه به مهمانان خود ارائه می‌کند. اینجا یک پارک عمومی است که امکان بازدید برای سرنشینان ماشین‌های شخصی را نیز فراهم کرده است. بنابراین شما امکان بیشتری برای گشت‌وگذار و بازدید از نقاط مختلف پارک خواهید داشت.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۲۵. به جنوب تانزانیا بروید، جایی که امکانات لازم برای اقامتی طولانی و در عین حال ارزان‌تر مهیا است. در کنار رانندگی بازدیدکنندگان می‌توانند از راهپیمایی، قایق سواری و ماهیگیری نیز لذت ببرند.

۲۶. از پیش مشخص کنید به سفر دسته‌جمعی علاقه‌مندید یا ترجیح می‌دهید به‌صورت شخصی مسافرت کنید. سفرهای گروهی قیمت‌های مناسب‌تر و در عین حال فعالیت‌های متنوع‌تری را به مسافران پیشنهاد می‌دهند. در مقابل مسافرت با ماشین شخصی انعطاف و آزادی بیشتری به مسافران می‌بخشد. البته دراینجا میزان بودجه در نظر گرفته شده نقشی کلیدی را بازی می‌کند. اینکه مسافر دوست دارد اقامتی لوکس و گشت‌وگذار با ماشین شخصی را انتخاب کند که کنترل بیشتری برای مدیریت زمان در اختیارش قرار می‌دهد یا نه، ترجیح می‌دهد در کنار دیگران به بازدید از نقاط دیدنی رفته و مسافرت گروهی را تجربه کند. 

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۲۷. پارک‌های ملی تانزانیا اغلب نادیده گرفته می‌شوند، این در حالی است که دلیل خوبی برای بازدید آن‌ها وجود دارد. آن‌ها معمولا دور از شلوغی جمعیت واقع شده و با مناظر دیدنی و امکانات متنوع برای کانو سواری یا بازدید از جلوه‌های طبیعی همچون تعدادی آبشار مقصدی ایدئال برای سافاری دوستان هستند.

جاذبه‌هایی که همگی در سایه کوهستانی زیبا قرار گرفته‌اند که دومین قله مرتفع تانزانیا را در خود جای داده است.


ارتباطات اجتماعی:

۲۸. در این سفر از هیچ فرصتی برای آموختن و تجربه کردن دریغ نکنید. برگ برنده مسافرت سافاری در دست کسانی است که با چشمانی باز برای تماشای شگفتی‌های کوچک و بزرگ، این نوع سفر را انتخاب می‌کنند. آن‌ها نکات فراوانی از طبیعت آموخته و سفری لذت‌بخش‌تر را تجربه می‌کنند. پس در محیط پیرامون‌تان غرق شوید و تا حد ممکن بیاموزید.

مردم محلی

۲۹. تا حد امکان با تمامی افراد محلی در دسترس صحبت کنید. خدمتکار راننده، راهنمای تور، گارسون و درمجموع هیچ کسی را از دست ندهید. شاید باورتان نشود که حین گفت‌وگو با این افراد، چقدر چیزهای تازه خواهید آموخت.

۳۰. حتما از توصیه‌های افراد محلی و ساکنان بومی استفاده کنید. آن‌ها می‌توانند بهترین کارشناس برای معرفی مکان‌های دیدنی، معرفی بهترین رستوران و اغذیه فروشی و دیگر نکات جالب و سرگرم‌کننده باشند. 


عکاسی: 

۳۱. وقتی هدف شما از سافاری عکاسی کردن است، دائما اقامتگاه خود را تغییر ندهید. این امر به شما در پس انداز کردن پول و مدیریت زمان کمک شایانی می‌کند. در این حالت شما شانس بیشتری برای تجربه حیات وحش، شناخت بیشتر آن و در نهایت ثبت تصاویر زیباتری را خواهید داشت که بهترین سوغات شما از یک سفر خاطره‌انگیز هستند.

عکاسی در سافاری

۳۲. اگر برای عکاسی در سافاری ثبت نام می‌کنید، باید از قبل پرسش‌هایی را از خود بپرسید. مثلا چه میزان مهمان سوار هر ماشین خواهند بود؟ در کدام بخش مقصد گردشگری مد نظر خود اقامت خواهید داشت؟ آیا راهنمایی علاقه‌مند به عکاسی در کمپ حضور دارد؟ چه تعداد ماشین در دسترس مسافران است؟ چه مدت از مدت سفر را داخل کمپ سپری کرده و چقدر از وقت‌تان را در محیط زیست سپری خواهید کرد؟ هرچه اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری کنید، نتیجه سفرتان بهتر خواهد بود و در این میان افراد خبره مسلما راهنمایی‌های بهتری به شما خواهند کرد.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۳۳. دوربین خود را همیشه و در هر لحظه حاضر و آماده نگه داشته و آن را در چمدان یا کیف قرار ندهید، چون ممکن است لحظات ارزشمندی را از دست بدهید. اگر نگران تاثیر گرد و غبار هستید، روی دوربین را با چیزی بپوشانید که بتوان در موقع لازم به سرعت آن را برداشته و از دوربین استفاده کرد.


محافظت از خود:

۳۴. خشکی بدن و کم آبی یکی از جدی‌ترین خطراتی است که ممکن است سلامت شما را حین سفر تهدید کند. در این میان نوشیدن آب کافی به‌تنهایی چاره ساز نیست، چراکه بدن شما در عین حال و تحت تاثیر عوامل محیطی همچون تابش خورشید یا وزش باد در حال عرق کردن و از دست دادن نمک و املاح ضروری است. بنابراین حتما راهی برای جبران این کمبود پیدا کنید.

۳۵. همیشه قبل از پوشیدن کفش، حتما آن را تکان دهید. شما نمی‌دانید که در طول شب چه جانوران یا حشراتی کفش‌های شما را به‌عنوان سکونتگاه انتخاب کرده‌اند؟ 

درمان نیش پشه

۳۶. گرد و غبار بخشی جدایی ناپذیر از سفر به سبک سافاری است، برای مشکلات ناشی از آن فکری بنیدیشید.

۳۷. شاید باورتان نشود اما بهترین راه‌حل برای متوقف کردن خارش ناشی از جای نیش پشه یا گاز دیگر حشرات، استفاده از کرم‌های هموروئید است!


رانندگی با ماشین شخصی:

۳۸. وقتی از ماشین شخصی در سفر استفاده می‌کنید حتما به میزان بنزین مورد نیاز و نیز محل قرار گیری جایگاه‌های سوخت توجه کافی داشته باشید. واقعیت این است که همه روستا و دهکده‌های موجود روی نقشه لزوما دارای پمپ بنزین نیستند. در این میان هم به بودجه خود و هم به میزان بنزین مورد نیازتان برای سفر توجه کنید.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۳۹. برای تشخیص مسافت‌ها تنها به کیلومتر شمار اتکا نکنید. در واقع بهتر است بپرسید چند ساعت برای رسیدن به مقصد زمان لازم است؟ فراموش نکنید مسافت‌ شما تا مقصدتان تحت تاثیر عوامل دیگری همچون وضعیت جاده، قوانین سرعت و حتی وضعیت آب و هوایی است.

۴۰. اگر برای سفر با ماشین شخصی برنامه‌ریزی کرده‌اید، حتما از پیش نکات لازم را در نظر بگیرید، مثل آشنایی با نحوه رانندگی با ماشین دو دیفرانسیل. حتی بهتر است قبل از شروع سفر به‌صورت تمرینی کمی رانندگی کنید.


تکنولوژی:

۴۱. اگر مایل به تماشای مهاجرت دسته‌جمعی حیوانات هستید حتما از پیش اپلیکیشن «HerdTracker» را دانلود کنید، یک نقشه واقعی گوگل (گوگل مپ) که وضعیت و محل حضور جانوران مهاجر را نمایش می‌دهد. همچنین بد نیست در کمپ‌های نیمه دائمی اقامت کنید تا دسترسی راحت‌تری به‌سمت گله‌ گوزن‌های یال‌دار آفریقایی داشته باشید. 

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۴۲. دوربین و تجهیزات خود را حتما داخل کیف‌های ضد آب قرار دهید که به‌ویژه برای حمل در قایق بسیار ایدئال و مناسب هستند. این کیف‌ها علاوه برآنکه محتویات ارزشمندشان را کاملا خشک و دور از رطوبت نگه می‌دارند، به‌دلیل بست‌های محکم خود به حشرات نیز اجازه ورود نداده و از ایجاد مزاحمت آن‌ها جلوگیری می‌کنند.


بستن چمدان:

۴۳. خانم‌ها توجه کنند که حتما لباس مناسب برای گشت‌وگذار با ماشین در مناطق جنگلی و پر دست انداز به‌همراه داشته باشند.

۴۴. یک عینک اضافه، شارژر و باطری دوربین، یک کیف ضد آب برای حفاظت از دوربین از جمله ضروریات سفر هستند. این کیف به‌ویژه هنگام بارندگی‌های ناگهانی بسیار به کار می‌آید.

بستن چمدان در سافاری

۴۵. یک «سارونگ» (نوعی دامن سنتی) به‌همراه داشته باشید، چراکه استفاده‌های متعددی دارد. شما می‌توانید از آن همچون یک شال استفاده کرده یا مثل عمامه آن را دو سر خود بپیچید. همچنین برای خنک کردن بدن می‌توان آن را مرطوب کرده و روی بدن انداخت و در نهایت از آن همچون حوله حمام استفاده کرد.

۴۶. مداد و خودکار و دفترچه یادداشت. این بهترین گنجینه برای حفظ کردن برنامه‌های روزانه یا حتی نوشتن خاطرات و احساساتی که در طول سفر تجربه کردید. حتی چه بهتر که تعدادی مداد یا کاغذ اضافه نیز به‌همراه داشته باشید، چراکه معمولا توسط مردم محلی مورد استقبال قرار گرفته و حتی در بسیاری از مناطق روستایی دورافتاده برای مبادله با اجناس دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۴۷. قبل از برداشتن هر چیز دیگری، حتما دوربین دوچشمی خود را داخل چمدان قرار دهید دوربین وسیله‌ای بسیار کاربردی است، به‌ویژه هنگام گشت‌وگذار با ماشین. البته توجه داشته باشید که لازم نیست به سراغ مدل‌های گرانقیمت و سنگین بروید که حمل‌شان شما را به دردسر می‌اندازد.


اقامت‌گاه:

۴۸. چه شما یک حرفه‌ای در تجربه سفر به آفریقا باشید و چه یک مسافر تازه کار که برای نخستین بار به ماجراجویی می‌رود، وقت خود را به کسب تجربه‌های تازه و اقامت در مکان‌های جدید اختصاص دهید. البته توجه کنید که گاهی هزینه اقامت بسته به‌مدت اقامت شما کمتر یا بیشتر می‌شود. پس حتما بهترین راهکار‌ها برای پایین نگه داشتن هزینه‌ سفر و در عین حال حضور در مکان‌های جدید را در نظر داشته باشید. 

۴۹. در هنگام اقامت به شرایطو امکانات ارائه شده توسط برگزار کنندگان تور یا مدیران اقامتگاه‌ها توجه کرده و با دقت انتخاب کنید.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۵۰. تنوع فعالیت‌های سرگرم‌کننده نباید باعث سردرگمی شما شود. اگر مایل به تماشای حیوانات هستید، حتما جایی در نزدیکی حیوانات اقامت کنید. البته گاهی  این امر به‌معنای فواصل بیشتر و رانندگی طولانی‌تر است. اما این رانندگی‌ها خود فرصتی ارزشمند است که در آینده یادآوری خاطراتش برای شما سرگرم‌کننده و فراموش‌نشدنی است.

۵۱. کمپی را انتخاب کنید که برعکس استایل حاکم بر هتل، امکانات شام گروهی را برای مسافران فراهم می‌کند. جایی که اجازه می‌دهد هنگام صرف غذا در کنار آتش اردوگاه، راهنمایان نیز به مسافران  بپیوندند، این فرصتی است ارزشمند برای کسب تجارب بیشتر. به یاد داشته باشید شما با دیگر ساکنان اردوگاه وجه اشتراکی مهم دارید و آن، تجربه جادوی سافاری است.


فعالیت‌ها:

۵۲. با مدیر برگزار کننده تور یا اپراتورتان در مورد مسائل جالب توجه و علاقه‌مندی‌های خود صحبت کنید. کارهایی مثل تماشای پرندگان، نقاشی کردن، عکاسی، زمین‌شناسی، بررسی نقاشی‌های صخره‌ای، تماشای حشرات، ماشین سواری، مشاهده خزندگان، سرودن شعر و... . مطمئن باشید آن‌ها دوست دارند از علائق شما باخبر شده و نیازهای‌تان را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که هم برای شما برنامه‌ای مناسب با حال‌وهوا و روحیات‌تان تدارک ببینند و هم در عین حال به شهرت خود بیفزایند.

۵۳. حتما در طول سفر در دوره‌های آموزشی شرکت کنید که گاهی در تورهای سافاری ارائه می‌شوند. با شرکت در این دوره‌ها درک بهتری از شرایط حاکم بر اکوسیستم و حیات وحش منطقه پیدا کرده و در مقایسه با دیگران تجربیات بیشتری به دست می‌آورید. یک سافاری متفاوت به‌همراه کسب تجربیاتی که در عین سرگرم‌کننده بودن، معلومات شما رو وسعت می‌بخشد.

کهکشان راه شیری

۵۴.تماشای ستارگان تجربه‌ای است دلپذیر که شاید در همه‌جا امکان لذت بردن از آن وجود نداشته باشد. از قضا این تجربه گاهی در هیاهوی برنامه‌های سفرهای سافاری فراموش می‌شود، اما فراموش نکنید مرغزارهای آفریقا یکی از بهترین نقاط برای تماشای آسمان صاف و پرستاره شب است.

کافی است برای یک سواری شبانه آماده شده و گوشه‌ای دنج و خلوت را انتخاب کنید. مورتور ماشین و چراغ‌ها را خاموش کرده و به بهشت آسمانی خیره شوید که با نور بی‌نهایت هزاران ستاره‌ی درخشان، حال و هوایی سحرانگیز به خود گرفته است.


خانواده:

۵۵. هنگام انتخاب سافاری، حتما به حضور کودکان نیز توجه کنید. شاید این توقع زیاد باشد که کودکان کم سن و سال به‌مدت چندین ساعت آرام سرجای خود در ماشین نشسته و به اطراف نگاه کنند، گشت و گذاری که گاهی حتی دوبار در طول روز تکرار می‌شود. به همین خاطر سعی کنید ایام سفر را با فعالیت‌های دیگری همچون بازدید از مدارس یا دهکده‌های محلی، گشت‌وگذار با قایق یا ماهیگیری ادغام کنید. دیگر فعالیت‌های مفرح و سرگرم‌کننده و حتی پیک نیک را نیز مد نظر قرار دهید تا بچه‌ها نیز از مسافرت لذت برده و دچار خستگی و کسالت نشوند.

نکات جالب در مورد تجربه سفر به سبک سافاری

۵۶. همراه بردن کودکان در سافاری آغاز کننده یک تجربه متفاوت و به‌یادماندنی چه برای فرزندان و چه والدین است. یک تجربه سرگرم‌کننده که بهتر است از قبل حتما برای آن برنامه‌ریزی کرده و تمهیدات لازم را در نظر گرفته باشید. به‌عنوان نمونه استخدام راهنمای شخصی در صورت تأمین بودجه کافی، انتخاب درستی است. چراکه در این حالت نیازهای خانواده بهتر برآورده شده و اوقات بهتری در انتظار گردشگران است. 


راهنما:

نقش راهنما در سافاری

۵۷. برای آن دسته که برای نخستین بار سافاری را تجربه می‌کنند، حضور در کنار راهنمایی با تجربه و کارآزموده بسیار ارزشمندتر است تا اینکه با ماشین شخصی و به‌صورت انفرادی به مسافرت بروند. چراکه در کنار یک راهنمای کاربلد، هم لذت بیشتری از مسافرت خود می‌برید و هم نکات بیشتری در مورد سافاری آموخته و بهتر با حیات وحش و ویژگی‌های سافاری آشنا می‌شوید. نکاتی که حتما در سفرهای بعدی  به کارتان آمده و به شما نگاهی همچون یک راهنمای نکته سنج می‌بخشند.

۵۸. با استخدام یک راهنمای تور اختصاصی  برنامه‌ی سفری کامل و مخصوص به خود را تهیه و تدارک ببینید، راهنمایی که در تمامی مراحل سفر همراه شما باشد. در این حالت همیشه اطلاعات، نکات و تجربیات ارزشمند به‌صورت انفرادی در اختیار شما قرار دارد و دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد. اگر به‌همراه فرزندان‌تان به سفر رفته‌اید، حتما از حضور راهنمایی استفاده کنید که تجربه حضور کودکان در سافاری را داشته و بداند چطور آن‌ها را به بهترین شکل ممکن سرگرم کند.

۵۹. گاهی در پارک‌های آفریقا فرصت‌هایی مهیا است که به‌سادگی از دید مسافارن پنهان می‌ماند. مثلا اغلب بازدیدکنندگان  «پارک ملی اتوشا» (Etosha) به‌دلیل بی‌خبری از یک پیاده‌روی سرگرم‌کننده خصوصی به‌همراه راهنما در مرزهای این پارک ملی و پناهگاه حیات وحش محروم می‌شوند. راهی دلپذیر و دوست داشتنی برای آموختن بیشتر در مورد این سکونتگاه حیات وحش و ساکنانش. توری دو ساعته با یک راهنمای خبره که فرصتی برای لذت بردن از آرامش و سکوت حاکم بر این بخش از نامیبیا فراهم کرده است.

پارک ملی ایتوشا

۶۰. ویژگی یک راهنمای خبره سافاری در امان نگاه داشتن مسافرانی است که به او اعتماد کرده و در این سفر همسفر او شده‌اند، به همین خاطر راهنمایان خود را در سافاری به دقت انتخاب کنید. لازم است به برگزارکنندگانی اطمینان کنید که هم راهنماها را به‌خوبی بشناسند و هم فرد مناسب را بر اساس نیازهای انفرادی به شما معرفی کنند.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این نکات برای شما عزیزان نیز مثمر ثمر و سودمند بوده باشد. اگر تجربه گشت‌وگذار به سبک سافاری را دارید حتما دانسته‌های خود را با دوستان خود در کجارو نیز به اشتراک بگذارید. و اگر سافاری از جمله حوزه‌های موردعلاقه شما است، نظرات‌تان را برای بهبود این بخش با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Travelafricamag

دیدگاه