راهنمای سفر به استان قره‌بوک

استان قره‌بوک در شبه‌جزیره آناتولی قرار دارد. این استان با تپه‌ هیدرلیک، روستای یوروک، تراس کریستال و تعدادی دیگر از جاذبه‌ها و سوغاتی‌های جالب می‌تواند مقصدی جدید در سفر به ترکیه باشد.

درباره استان قره‌بوک بیشتر بدانید:

معرفی استان قره‌بوک

تاریخچه استان قره‌بوک

آب و هوای استان قره‌بوک

راهنمای سفر به استان قره‌بوک

سوغات استان قره‌بوک

جاهای دیدنی استان قره‌بوک

معرفی استان قره‌بوک

استان قره‌بوک یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان هر چند بخشی از شبه‌جزیره آناتولی، در شمال مرکزی ترکیه به شمار می‌رود؛ اما محصور در خشکی است و به دریا راه ندارد. همسایگان قره‌بوک از جنوب‌شرقی استان چانقری، از شرق و شمال‌شرقی استان قسطمونی، از شمال‌غربی استان بارتین، از غرب استان زونگولداغ و از جنوب‌غربی استان بولو هستند. مرکز این استان، قره‌بوک نام دارد.

قره بوک

جمعیت استان قره‌بوک، حدود ۲۴۲ هزار نفر و مساحت آن، ۴٫۱ هزار کیلومتر مربع است. دین اکثر ساکنان استان را اسلام تشکیل می‌دهد که خود به دو مذهب سنی و شیعه تقسیم شده است. زبان مردم قره‌بوک ترکی است.

استان قره‌بوک تحت حکومت مرکزی ترکیه قرار دارد. در این حکومت که از نوع پارلمانی دموکراتیک است، رئیس‌جمهوری در راس کشور و نخست وزیر در راس حکومت واقع می‌شوند. مقام ریاست جمهوری علی‌رغم تمام قدرتی که به او منصوب می‌شود، بیشتر مقامی تشریفاتی است. قوه مقننه در ترکیه توسط مجلس ملی کبیر، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه به‌صورت مستقل اداره می‌شود.

تاریخچه استان قره‌بوک

برخی تحقیقات باستان‌شناسی که در اطراف اسکی‌پازار و اواچیک صورت گرفته است، زمان ساخت یکی از تپه‌های مسکونی را متعلق به ۲۵۰۰ قبل از میلاد می‌داند. پیش از سال ۱۹۹۵ استان قره‌بوک بخشی از استان زونگولداغ به شمار می‌رفت. پس از به رسمیت شناختن استان قره‌بوک، بخش‌هایی از استان زونگولداغ و استان چانقری در مرزهای استان جدید قرار گرفتند.

قره بوک

آب و هوای استان قره‌بوک

آب و هوای استان قره‌بوک نیمه گرمسیری و مرطوب است. میزان بارندگی در این منطقه زیاد است و حتی در فصول خشک مانند تابستان، بارش‌های بسیاری صورت می‌گیرد. متوسط دمای قره‌بوک در طول سال از ۷ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

راهنمای سفر به استان قره‌بوک

نزدیک‌ترین فرودگاه به استان قره‌بوک، فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا در نزدیکی آنکارا است. شهر قره‌بوک، مرکز استان در مسیر بزرگراه آنکارا-بارتین قرار دارد و قطار آنکارا-زونگولداغ نیز از این شهر عبور می‌کند.

از شهرهای مهم استان قره‌بوک می‌توان به قره‌بوک، ینیجه، اسکی پازار و سافران‌بولو اشاره کرد.

سوغات استان قره‌بوک

رومیزی‌های سنتی، ظروف مسی و برنجی و مدل‌های کوچک خانه‌های سافران‌بولو از سوغات استان قره‌بوک محسوب می‌شوند. شما برای خرید می‌توانید به «بازار تاریخی آهنگران» (Tarihi Demirciler Carsisi) و «اوت‌لت سافران پارک» (Safran Park Outlet) سر بزنید.

قره بوک

جاهای دیدنی استان قره‌بوک

از جاهای دیدنی استان قره‌بوک، جاذبه‌های تاریخی-مذهبی متنوع هستند که از آن جمله می‌توان به «هیدریکل هیل» (Hidirlik Tepesi)، «برج تاریخی ساعت» (Tarihi Saat Kulesi)، «خانه تاریخی قاسم سپاهی اوغلو» (Kasim Sipahioglu Konagi) و «مسجد کوپرولو محمد پاشا» (Koprulu Mehmet Pasa Mosque) اشاره کرد.

«موزه کایماکاملار» (Kaymakamlar Muze) یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌ های سافران‌بولو است. این بنا نمونه‌ای از خانه‌های سافران‌بولو در زمان عثمانی است. سقف‌های چوبی، رومیزی‌های سنتی و تمام وسایل این خانه، حال و هوایی قدیمی دارند. در بازدید از این بنا، سر زدن به کافه‌ای را که در باغ آرام آن قرار دارد، فراموش نکنید.

از دیگر دیدنی‌ های استان قره‌بوک، «غار بولاک» (Bulak Cave)، «روستای یوروک» (Yoruk Village)، «کریستال تراس» (Kristal Teras) و «دره توکاتلی» (Canyon of Tokatli) را می‌توان نام برد.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map