افتتاح موزه کامبرین، تنها موزه تخصصی دیرینه شناسی کشور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۰
افتتاح موزه کامبرین، تنها موزه تخصصی دیرینه شناسی کشور

موزه تخصصی دیرینه‌شناسی کامبرین در یزد با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین یزد توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه‌اندازی شد.

ساشا ریاحی‌مقدم معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با اشاره به این‌که موزه کامبرین تنها موزه دیرینه‌شناسی کشور است، گفت:

موزه تخصصی دیرینه‌شناسی کامبرین در شهر جهانی یزد افتتاح شد.

ساشا ریاحی مقدم با بیان این‌که موزه تخصصی دیرینه‌شناسی کامبرین در یزد با حضور مسئولان استانی افتتاح شد، بیان داشت:

در این موزه ۴۰۰ عدد نمونه فسیلی از انواع بی‌مهرگان از قبیل خانواده سرپایان، خارپوستان، تریلوبیت، شکم‌پایان، بازوپایان، آمونیت‌ها، دوکفه‌ای‌ها و آمونیت‌های‌هترومورف و ناتیلوئیدها به نمایش گذاشته شده است.

ایشان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گفت:

در این کارگاه‌ها درس گفتارهای چگونگی رسوب‌برداری آثار و تاریخچه آن به صورت سمعی و بصری برای علاقه‌مندان در رده های سنی متفاوت ارائه می‌شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، با بیان این‌که موزه کامبرین تنها موزه دیرینه شناسی کشور است، افزود:

همه نمونه‌های این موزه به طور کاملا علمی رسوب‌برداری شد و به نمونه‌های آموزشی و موزه‌ای تبدیل شده است. تمام این نمونه‌ها در سطح کشور منحصر به فرد و در سطح دنیا قابل تأمل است.

وی، هدف از راه‌اندازی موزه کامبرین را نگهداری نمونه‌های فسیلی ارزشمند کشور و انتقال آن به نسل آینده را برشمرد و افزود:

ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و دانشجویان و عموم مردم، جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی و علمی نمونه‌های فسیلی، ایجاد بانک فسیل برای افراد محقق که برای اولین بار در ایران این ایده مطرح شده و ایجاد کارگاه‌های آموزشی در راستای فرآوری نمونه‌های خام فسیلی و تبدیل آن به نمونه‌های آموزشی و کاملاً موزه‌ای از دیگر اهداف راه‌اندازی این موزه است.

ریاحی مقدم گفت:‌

به دلیل منحصر به فرد بودن نمونه‌ها، این موزه می‌تواند مرکز و مرجع تبادل اطلاعات، تحقیق و پژوهش در مورد ماکروفسیل‌های ایران در سطح بین‌المللی و همکاری با مراجع و دانشگاه‌های خارج از کشور باشد.

وی گفت:

به دلیل نبودن چنین موزه باارزشی در سطح ملی امیدواریم این گنجینه غنی فسیلی بتواند کمک شایانی به ارتقای سطح علمی تمام دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی مردم عامه داشته باشد.

ایشان با بیان این که موزه دیرینه‌شناسی کامبرین توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد:

این موزه در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، کوچه دروازه قصاب‌ها، جنب آب‌انبار شش بادگیری واقع شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه