افتتاح موزه دانشگاه فردوسی در مشهد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۰
افتتاح موزه دانشگاه فردوسی در مشهد

در دانشگاه فردوسی مشهد موزه‌ای افتتاح می‌شود.

سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، امروز، یکشنبه ۲ اردیبهشت، گفت:

موزه دانشگاه با هدف نمایش پیشینه درخشان علمی، فرهنگی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه بنا نهاده شده است.

او افزود:

توسعه فرهنگی با درک ریشه‌ها، کشف هویت و دریافت استمرار تاریخی اتفاق می‌افتد و این مهم در صورتی امکان‌پذیر است که نشانه‌های گذشته با تدبیر و ظرافت در برابر نسل حاضر قرار گیرد و از این جهت موزه‌ها در امر توسعه فرهنگی اهمیت فراوانی دارند.

ساکت با بیان ایجاد ارتباط موزه‌ها بین حال و گذشته، عنوان کرد:

در این مجموعه‌ها، بازدیدکنندگان و به‌ویژه دانشجویان با مشاهده تاریخ و گذشته دانشگاه، پیوندی عمیق با گذشتگان خود احساس می‌کنند و ازاین‌رو هویت فرهنگی خود را باز می‌یابند.

وی تصریح کرد:

موزه دانشگاه به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و پژوهشی به ارتقای سطح آگاهی و دانش بازدیدکنندگان یاری خواهد رساند و خدمات مختلفی به بخش‌های گوناگون دانشگاه ارائه خواهد کرد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد را کهکشانی از بزرگان و مفاخر دانست و گفت:

استادان گرانقدری چون دکتر یوسفی، دکتر فیاض، استاد فاطمی، استاد واعظ‌زاده، استاد آشتیانی، استاد مدیرشانه‌چی و دکتر شریعتی در این دانشگاه به تدریس پرداخته‌اند و اکنون وظیفه ماست که این پیشینه درخشان را به بهترین شکل به نسل بعدی معرفی نماییم.

او درخصوص ساختمان اختصاص یافته به موزه دانشگاه اضافه کرد:

ساختمان موزه پس از تغییر کاربری از سال ۱۳۹۵ در اختیار مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه قرار گرفته است و با مساحت ۵۵۰ مترمربع (۴۵۰ متر‌مربع فضای نمایشگاهی و ۱۰۰ متر‌مربع فضای اداری) و در ۸ بخش راهروی ورودی، بخش دیداری و شنیداری، گالری ۱، اتاق مطبوعات، راهروی گذار، گالری ۲، اتاق مرکز و فروشگاه طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد:

در این موزه سیر تحول دانشگاه، چهره رؤسا، مفاخر و استادان تأثیرگذار، وسایل اهدایی استادان برجسته و خانواده‌های ایشان، تعدادی از وسایل و اشیای قدیمی دانشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه، نمونه‌ای از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب‌ها و نشریات، بازتاب رویدادها و اخبار دانشگاه در مطبوعات و نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ و جنگ تحمیلی به نمایش درآمده است.

ساکت خبر از نمایش فیلم‌ها و نماهنگ‌های معرفی دانشگاه و مفاخر و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بخش دیداری و شنیداری موزه داد.

او یادآور شد:

با توجه به این محدودیت، اشیا و مدارک مختصری در این فضا به نمایش گذاشته شده است که در فواصل زمانی مشخص، این اشیا تغییر خواهند کرد.

ساکت مخاطبان موزه را استادان پیشکسوت و شاغل، دانشجویان، کارکنان، دانش‌آموختگان و اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد معرفی کرد و تصریح کرد:

این مجموعه پس از افتتاح میزبان میهمانان داخلی و خارجی دانشگاه، مدیران شهری و کشوری و همچنین گروه‌های محدود دانش‌آموزی خواهد بود.

این موزه پنجم اردیبهشت ماه امسال افتتاح خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه