زیست تابی های آفریقای جنوبی به روایت تایم لپس

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
زیست تابی های آفریقای جنوبی به روایت تایم لپس

با وجود زیبایی باور نکردنی کیپ تاون، مردم زیادی حتی در میان محلی‌های آن منطقه هستند که اطلاعی از زیست تابی‌های آن ندارند.

اریک ناتان، عکاسی که در کیپ تاون زندگی می‌کند و از مناظر و چشم‌اندازهایی که به آن‌ها سفر می‌کند عکس تهیه می‌کند، به تازگی از منظره‌ای کاملا مسحورکننده عکاسی کرده است؛ نورهای آبی چشمک‌زن یا زیست تابی‌هایی که در آب‌هایی که به آرامی به ساحل شهر ضربه می‌زنند، به چشم می‌خورند.

او توضیح می‌دهد که این اولین باری بود که او شاهد این پدیده بود:

هرگز تا به حال در زندگی خودم شاهد زیست تابی فیتوپلانکتون‌ها نبودم. فیتوپلانکتون‌ها، در واقع، یک جلبک میکروسکوپی معروف به نوکتیلوکا سینتیلانس (noctiluca scintillans که همچنین با نام «درخشش دریا» هم شناخته می‌شوند) هستند. کاملا اتفاقی بود که یک شب متوجه پدیده‌ای در موج‌های «خلیج فالس» (False Bay) شدم که نزدیک به مکان زندگی من در کیپ تاون بود.

متأسفانه، به قدری نور مصنوعی شهری در این منطقه وجود داشت که نمی‌توانستم در آنجا عکاسی کنم. بنابراین، دو شب بعد به Kogelberg Biosphere Reserve در طرف دیگر خلیج رفتم. این ناحیه دارای مناظر بسیار زیبایی از خط ساحلی با آلودگی نوری بسیار کم است و من دو شب تمام در آن‌جا عکاسی کردم و تایم لپس ساختم.

او ادامه می‌دهد:

این زیست تابی کاملا غیرقابل پیش بینی بود. ولی به نظر می‌رسد که این پدیده در منطقه‌ی کیپ تاون، در چهار ماه اول سال اتفاق می‌افتد. به راحتی می‌توان از این پدیده غافل شد، زیرا فقط زمانی اتفاق می‌افتد که اختلالی در آب ایجاد شود (مثل زمانی که موج‌ها شکسته می‌شوند) و تنها در صورتی به وضوح قابل مشاهده است که ناحیه‌ی اطراف آن کامل تاریک باشد.

حتی نور ماه هم می‌تواند به شدت باعث کاهش رویت‌پذیری این اثر شود که مانند یک جرقه‌ی برق جادویی اتفاق می‌افتد و هر زمان که آب آشفته می‌شود، چیزی مثل نور آبی روشن سوسو می‌زند. به همین دلیل، آن را به نام «درخشش دریا» هم می‌شناسند.

زیست تابی کیپ تاون

این پدیده را به نام «درخشش دریا» هم می‌شناسند

اریک می‌گوید:

با این که مردم زیادی در این منطقه قبلا این پدیده را مشاهده کرده‌اند، اما نمی‌توان آن را در زمره‌ی رویدادهایی دانست که محلی‌ها عاشق آن باشند و آن را بستایند.

همانطور که اشاره کردم، من هرگز آن را ندیده بودم و حتی نمی‌دانستم که چنین چیزی اینجا وجود دارد! اما اکنون که تصاویر من در میان مردم زیادی منتشر شده است، مطمئن هستم که مردم در آینده برای دیدن آن به اینجا خواهند آمد.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه