آیا هواپیمای آنتونوف به ایران باز خواهد گشت؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
آیا هواپیمای آنتونوف به ایران باز خواهد گشت؟

شرکت هواپیماساز آنتونوف اوکراین به‌عنوان گزینه‌ای برای تامین ناوگان هوایی ایران مطرح نیست و مذاکره‌ای برای خرید این هواپیماها وجود ندارد.

با توجه به این که حوادث تلخ سقوط هواپیماهای شرقی مانند توپولوف و آنتونوف اوکراین، نظر مردم را نسبت به این نوع از هواپیماها تغییر داده است، اما یکی از مدیران شرکت آنتونوف در روزهای گذشته، برای حضور در بازار ایران ابراز خوش‌بینی کرده بود. این در حالی است که با خروج آمریکا از برجام، امکان خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس وجود ندارد، و خرید هواپیماهای دست‌ دومی که شرایط ایمنی و کیفیت مناسب‌تری داشته باشند، گزینه‌ بهتری برای شرکت‌های ایرانی است. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره خرید هواپیما از شرکت آنتونوف، اعلام کرده است:

در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تمام گزینه‌های موجود در بازار را برای تامین ناوگان مورد نیاز خود بررسی می‌کنند، اما فعلا شرکت هواپیماساز آنتونوف جزو گزینه‌ها نیست و مذاکره‌ای برای خرید این هواپیماها وجود ندارد.

او همچنین در مورد اظهارات یکی مدیران آنتونوف درباره نگاه مثبت حضورشان در ایران نیز افزوده است:

آنتونوف پس از صحبت‌های مطرح شده درباره ساخت هواپیمای مسافربری در ایران، به‌عنوان یکی از شرکای خارجی وارد کشور شد که نتیجه آن، ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بود. هرچند این هواپیما به مرحله تولید رسید، اما با توجه به ثبت حوادث و سقوط‌هایی که در سال‌های قبل داشتیم، طرح آن متوقف شد و اجرایی نمی‌شود. اما به نظر می‌رسد علی‌رغم نبود استقبال لازم از سوی ایرلاین‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای آنتونوف، شاید مسئولان این شرکت همچنان به دنبال پیگیری همان طرح‌های سابق باشند.

اسعدی سامانی همچنین اعلام کرد که ایران برای خرید هواپیما سوخو ۱۰۰ روسیه، با این شرکت مذاکراتی داشته، اما سد دریافت مجوز از وزارت خزانه‌داری آمریکا، مانع از این اتفاق شده است. این شرکت برنامه دارد تا با دور زدن تحریم‌ها، مشارکت آمریکا در قطعات هواپیمای مسافربری خود را به کمتر از ۱۰ درصد برساند و اگر این امر اجرایی شود، می‌توان به خرید هواپیماهای سوخو فکر کرد.

او همچنین درباره مشکل‌ساز شدن ایمنی در صورت تغییرات در ساختار هواپیمای سوخو گفته است:

قطعا شرکت هواپیماساز برای فروش هواپیماهایش باید استانداردهای لازم را تامین کرده و مجوزها را دریافت کند. اگر بنا باشد ایرلاین‌های ایرانی این هواپیما را بخرند نیز، سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت لازم بر آن را خواهد داشت و پس از صدور مجوز، این هواپیما می‌تواند در آسمان ایران پرواز کند.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه