دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی

دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی، پرونده شهر تاریخی بلقیس، دومین ارگ خشتی ایران را در اولویت ثبت میراث جهانی قرار می‌دهد.

شهر تاریخی بلقیس پس از ارگ بم، دومین بنای خشتی و گلی کشور شناخته می‌شود. ارگ خشتی و گلی بلقیس در اسفراین از بناهای باستانی ایران و مربوط به دوره ساسانیان است.

مدیر کل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی، در بازدید از شهر تاریخی بلقیس نسبت به ثبت این مجموعه در میراث جهانی قول مساعد داد و بر توجه بیشتر به این اثر و افزایش اعتبارات آن تاکید کرد. نجفی اعتبار مصوب استانی امسال برای مجموعه شهر تاریخی بلقیس را ۷میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:

پنج میلیارد ریال از این رقم برای مرمت، کاوش و حفاظت و ۲میلیارد ریال برای کمپ گردشگری مجموعه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال برای این مجموعه تاریخی اعتباری اعلام نشده است ابراز امیدواری کرد با تخصیص به موقع و به‌اندازه اعتبارات استانی و ملی، زمینه برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند فراهم شود.

شهر تاریخی بلقیس حدود ۱۸۰ هکتار وسعت دارد و معماری آن به شیوه دوره ساسانی است. در مباحث اساطیری و جغرافیایی، اسفندیار پسر گرشاسب را بنیان‌گذار این شهر دانسته‌اند. ارگ تاریخی بلقیس که همانند یک شهر بزرگ بوده، در سال ۳۱ توسط مسلمانان فتح شده است. یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که این ارگ تا دوره صفویه قابل استفاده و سکونت بوده است.

شهر- قلعه بلقیس یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی است. این مجموعه تاریخی با شماره ۴۴۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و به‌دلیل اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان دایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان‌شناسی آن آغاز شد.

شهرستان اسفراین جمعیتی ۱۲۰ هزار نفری دارد و در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

 

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه