سوغات نطنز چیست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
سوغات نطنز چیست؟

احتمالا بارها ضرب‌المثل تحفه نطنز را شنیده‌اید؛ تحفه نطنز را مصداقی بر سوغات منحصربه‌فرد این منطقه می‌دانند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۶ به‌روزرسانی شده است.

نطنز از باغ‌شهرهای تاریخی و مرکزی ایران و یکی از جاهای دیدنی استان اصفهان است که به‌دلیل قدمت چندین هزارساله و قرارگیری در شاه‌راه شمال به جنوب کشور از دیرباز مورد توجه مسافران بوده است. گردشگران بسیاری به این منطقه که جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد، سفر می‌کنند. به همین دلیل سوغات و صنایع دستی نطنز نیز به‌شدت مورد توجه گردشگران واقع شده است. شاید تحفه نطنز را در فرهنگ عامیانه مردم ایران بارها شنیده باشید که کنایه از نمونه‌ای نادر و کمیاب است که می‌تواند در مورد هر شخص یا هر شی مصداق پیدا کند. اما در حقیقت تحفه نطنز چیست؟ با ما همراه باشید تا با سوغات و صنایع دستی این منطقه بیشتر آشنا شوید و تحفه نطنز را بشناسید.

سفال و سرامیک

طرح های سنتی روی سفال نطنز

عکس: خبرگزاری تسنیم

سفال، سرامیک و چینی‌ها در نطنز یکی از صنایع محبوب است که به روش سنتی و با دست تولید می‌شوند. قدمت ساخت وسایل سفالی و سرامیکی در این منطقه به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد که امروزه همچنان پابرجا است.

قالی‌بافی

قالی نطنز با نقش های محلی

عکس: Iran Carpet

قالی‌بافی از دیگر صنایع دستی محبوب این منطقه به شمار می‌رود که در میان روستاییان همچنان با شور فراوانی تولید می‌شود. تولیدات قالی این منطقه به بازار فرش کاشان نیز روانه می‌شود.

الگ

الگ نطنز از خشکبار منطفه

عکس: روزیاتو

الگ میوه‌ایی از خانواده هلو است که طعم بسیار شیرینی دارد و تنها در روستاها و آبادی‌های اطراف نطنز کشت می‌شود. این میوه را به‌صورت محصول خشکبار نیز با مخلوط جوز قند استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از راویان و کارشناسان تاریخی این محصول خشکبار را همان تحفه نطنز می‌دانند.

جوز قند

جوز قند مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند است که محلی‌ها به آن جوز قند گویند. از این جوز قند برای طعم‌دار کردن نوعی محصول خشکبار که متشکل از میوه‌ای به نام الگ است، استفاده می‌کنند. برخی به آن گرد دارچین و هل نیز اضافه می‌کنند.

گلابی

گلابی نطنز مشهور به تحفه نطنز

عکس: Agriholding

گلابی از دیگر میوه‌های مشهور این منطقه است که یکی از سوغات ایران به شمار می‌آید. این میوه از دیدگاه مردم نطنز تحفه این شهر محسوب می‌شود و بیشتر از روستای طامه نطنز که به آن روستای گلابی نطنز هم می‌گویند، به دست می‌آید. به‌دلیل آب‌و‌هوای بی‌نظیر این منطقه، گلابی کشت شده در زمین‌های نطنز دارای طعم منحصربه‌فردی است. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه تقریبا تمامی محصولات کشاورزی کیفیت بالایی دارند و شاید بتوان در یک‌کلام گفت، تمامی محصولات گیاهی نطنز جنبه «تحفه» دارند.

انار و گردو

انار روی شاخه درخت از سوغات نطنز

عکس: گلس گاردن

انار با پوست سیاه یا سفید رنگ و گردو نیز از دیگر محصولات مرغوب این منطقه است که به شهرهای بسیاری صادر می‌شود و محبوبیت بالایی دارد. انار و زعفران، خشکبار این شهرستان نیز از سوغات این شهر محسوب می‌شوند. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به شهرستان نطنز با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Kojaro See Iran

دیدگاه