با عجیب ترین رفتارهای مردم چین آشنا شوید

سعید  صالحی
سعید صالحی سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
با عجیب ترین رفتارهای مردم چین آشنا شوید

چین یکی از کشورهای بزرگ جهان است که با قدمتی دیرینه‌، تاریخی و فرهنگی غنی است. برخی از رفتارهای مردم چین،‌ ویژه به خودشان است که باعث تعجب دیگر ملیت‌ها می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

چین از کشورهای شرق آسیا است که به‌دلیل وسعت بسیار زیادی که دارد، می‌توان در آن فرهنگ‌های متفاوتی را مشاهده کرد. این کشور تاریخ غنی‌ای دارد و بناهای بسیاری گواه این ادعا هستند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بسته به اینکه به کدام قسمت آن می‌خواهید بروید، با فرهنگی متفاوت روبه‌رو می‌شود؛ انگار که به کشوری به غیر از چین سفر کرده‌اید. بزرگی و گستردگی کشور چین در حدی که سنت و فرهنگ مردم آن بر اساس منطقه جغرافیایی و قومیت تفاوت دارد، اما برخی از خصوصیات رفتاری و اخلاقی مردم چین در سراسر این کشور پهناور یکسان است که شالوده‌ اصلی یک فرد چینی را تشکیل می‌دهد. 

بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر و ۵۶ گروه اقلیت قومی در کشور چین زندگی می‌کنند که گروه «هان» با حدود ۹۰۰ میلیون نفر بزرگ‌ترین قوم چینی به شمار می‌رود. به‌طور کلی، چینی‌ها یک جامعه گروه‌محور هستند که متعهدند نسبت به خانواده، مدرسه، گروه کاری یا کشورشان، ارتباط گروهی داشته باشند. برای حفظ هارمونی، در همه حال رفتار مناسب را رعایت کرده و کاری نمی‌کنند که باعث خجالت کسی شود. آن‌ها حتی حاضر هستند به خاطر منافع گروه، از احساسات خود بگذرند. اگر در یک جلسه با نظر کسی مخالف باشند، سکوت می‌کنند تا آبروی طرف مقابل حفظ شود.

مراسم سال نوی چینی و ازدها ذر فرهنگ چینی

چین تاریخ غنی و چشم‌اندازهای زیبایی دارد. با اینکه پکن و شانگهای چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران دارند؛ اما برخی از شگفت‌انگیزترین تجربه‌های برای گراشگران، خارج از این شهرها است. شهر هاربین (Harbin) جایی است که هر ساله بزرگ‌ترین فستیوال یخ و برف جهان در ماه ژانویه آنجا برگزار می‌شود. هانگژو (Hangzhou) و سوژو (Suzhou) به‌عنوان بهشت روی زمین شناخته می‌شود و در زبان چینی اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید «بهشت در بالا، هانگژو و سوژو در پایین».

استان یونان (Yunnan) که یکی ز جاهای دیدنی چین محسوب می‌شود، در نزدیکی مرز تبت قرار دارد و از میان ۵۶ اقلیت فرهنگی چین، میزبان ۵۳ اقلیت فرهنگی این کشور است. بازدید از این استان، با لباس‌های فوق‌العاده زیبا و محلی و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز طبیعی، باعث می‌شود که شهرهای بسیار بزرگ چین را کاملا فراموش کنید. هنر چین تاثیر زیادی از تاریخ غنی و عرفانی این کشور گرفته است، به‌طوری که بسیاری از مجسمه‌ها و نقاشی‌ها، تمثیلی از شخصیت‌های روحانی بودایی هستند. بسیاری از سازهای موسیقی نیز به فرهنگ چینی گره خورده‌اند. هنرهای رزمی شرقی در همین منطقه شکل گرفته و «کونگ فو» را هم آن‌ها ابداع کرده‌اند.

ورزشکار چینی در حال نمایش هنرهای رزمی

این تکنیک مبارزه که از روی حرکات حیوانات گرفته شده، در اواسط دهه‌ ۱۶۰۰ میلادی به وجود آمده است. نویسندگان و فیلسوفان پرشور و متعصبی در میان چینی‌های باستان مخصوصا در دوران سلسله مینگ و چینگ زندگی می‌کردند که این موضوع را می‌توان در تاریخ پرمایه عبادت در این کشور دید. 

در چین باز کردن سریع یک هدیه، توهین به حساب می‌آید

غذاهای چینی مثل سایر جنبه‌های زندگی مردم این کشور به‌شدت تحت‌تاثیر جغرافیا و تنوع قومی آن بوده است. یکی از سبک‌های غذا «کانتونیز» (Cantonese) بوده که شامل غذای سرخ شده با حرارت زیاد می‌شود و سبک «سیچوآن» (Szechuan) که مواد اصلی آن بادام زمینی، ارده کنجد و زنجبیل است. برنج منبع غذایی اصلی چین بوده و عامل مهمی برای کمک به رشد جامعه به حساب می‌آید. رژیم غذایی مردم شامل جوانه‌ لوبیا، کلم و پیازچه می‌شود و از آنجا که گوشت زیادی مصرف نمی‌کنند، توفو منبع اصلی پروتئین در غذاهای چینی است.

احوالپرسی در این کشور رسمی بوده و همیشه با مسن‌ترین فرد شروع می‌کنند. در برخورد با خارجی‌ها معمولا دست می‌دهند. در جریان باشید که اکثر چینی‌ها در حین احوالپرسی به زمین نگاه می‌کنند. آن‌ها را با نام خانوادگی یا عنوان‌شان صدا کنید تا به شما اجازه دهند از یکی از نام‌های کوچک‌شان استفاده کنید. آن‌ها حس شوخ طبعی زیادی دارند و حتی وقتی ناراحت هستند هم سعی می‌کنند خندان باشند. پس اصلا تعجب نکنید که چرا چینی‌ها وقتی در شرایط استرس یا نارحتی قرار گرفته‌اند، لب‌های خندانی دارند.

مجسمه کنفسیوس از بنیانگذاران فرهنگ چینی

به‌طور کلی مردم در سال جدید چینی، عروسی، تولد نوزادها و اخیرا هم سالروز تولد افراد، به یکدیگر هدیه می‌دهند. چینی‌ها عاشق غذا هستند، پس یک سبد غذا می‌تواند هدیه‌ای عالی برای آن‌ها باشد. به یاد داشته باشید که یکسری وسایل را نباید به‌عنوان هدیه انتخاب کنید، مثلا ساعت، دستمال یا صندل حصیری به مرگ و تدفین مرتبط بوده و برای هدیه مناسب نیستند. قیچی، چاقو و اشیای تیز نشانه بر هم زدن یک رابطه‌اند. گل نیز در همین لیست قرار می‌گیرد، چراکه برای چینی‌ها با مراسم خاکسپاری گره خورده است. هدایای خود را در کاغذهای سفید، سیاه یا آبی کادو نکنید. عدد ۴ نشانه بدشانسی و عدد ۸ نماد خوش شانسی است، پس اگر هدیه‌ای با این تعداد به میزبان بدهید، یعنی برای او شانس آورده‌اید. در نهایت هم هدیه خود را دو دستی تقدیم کنید. این‌ها فقط گوشه از غِنای فرهنگی مردم چین است.

غذاهای متنوع از شاخصه های فرهنگ چینی

موضوعی دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که به لطف رشد اقتصادی سریع چین، شوک فرهنگی‌ای که در چین تجربه می‌کنید، نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته، کمتر است. با این وجود، چین تاریخی غنی دارد و پر از اتفاقاتی است که چینی‌ها آن را با روش مخصوص به خود انجام داده‌اند. این اتفاقات منجر به خلق رفتارهای عجیب‌ و خاص از سوی مردم این کشور شده است. رفتارهایی که برای افراد غیر چینی عجیب به نظر می‌رسد.

خوب یا بد، چینی‌ها رفتارهای منحصربه‌فردی دارند که باعث تعجب افرادی می‌شود که برای اولین بار از چین دیدن می‌کنند و همین موضوع، چینی‌ها را به آدم‌های جالبی تبدیل می‌کند. در ادامه می‌توانید چند مورد از عجیب‌ترین رفتارهای مردم چین را بخوانید.

اهمیت وجهه و آبرو

شهروندان چینی در پوشش مشابه شهروندان اروپایی

چینی‌ها اهمیت زیادی به دو مقوله  «وجهه»  و «آبرو» که در زبان ماندارین آن را «میانزی» (Mianzi) می‌گویند، می‌دهند. «میانزی» به‌معنای وقار، پرستیژ و اعتبار و «بی‌آبرو» شدن به معنی از دست دادن وقار است که برای هر چینی، بزرگ‌ترین ترس در این کشور به حساب می‌آید. برای بسیاری، آبرو حتی از حقیقت و عدالت نیز مهم‌تر است. برای حفظ این وقار تا حد امکان از درگیری و تضاد که می‌تواند منجر به از دست دادن آبروی شخصی شود، اجتناب می‌کنند. آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند که مودب، مهمان‌نواز و وفادار باشند و سر قول‌های خود باقی بمانند.

روابط

پیرمرد و پیرزن در لباس های سنتی چینی

روابط برای چینی ها مهم است و آن را «گوانکشی» (guanxi) می‌نامند. عبارت «گوانکشی» را می‌توان معادل «تماس‌های فردی» دانست و چیزی نیست که به توان به‌سادگی از آن گذشت. این امر نه‌تنها در خانواده مهم است، بلکه در کسب‌و‌کار نیز اهمیت دارد. به همین دلیل است که برای تجار خارجی در چین نه‌تنها ارائه محصول و قیمت خوب به طرف چینی مهم است، بلکه ایجاد و تکیه بر «گوانکشی» تنها راه برای موفق شدن در بازار چین است.

انتخاب غذا

پیراشکی از غذاهای اصلی کشور چین

چین بسیار بزرگ است و مناطق مختلفی دارد و همین موضوع باعث شده است که  هر منطقه سبک‌های  آشپزی مخصوص به خود را داشته باشد. تاثیرگذارترین سبک‌ها شامل این موارد می‌شوند: «کانتونز» (Cantonese) که برای غذاهایی که به‌مدت کوتاه در حرارت بسیار بالا سرخ می‌شوند گفته می‌شود، «شاندونگ» (Shandong) برای غذای دریایی و سوپ، «جیانگسو» (Jiangsu) برای وعده‌هایی که به‌خوبی پخته می‌شوند و «شه چوان» (Szechuan) برای طعم‌های تند و شدید مثل طعم فلفلی یا یر سیر. علاوه بر این چینی‌ها به استفاده از چیزهای غیر عادی در غذا مثل حشرات و خزندگان شهرت دارند.

احساسات انسانی

شهروندان چینی در مراسمات مختلف

احساسات انسانی که در چین به نام «رِنکینگ» (Renqing) شناخته می‌شود، ارتباط نزدیکی با «گوانکشی» و «میانزی» دارد و همگی آن‌ها نقش مهمی در حفظ روابط دارند. نقش آن به این صورت است که «اگر شما قطره‌ای فداکاری از دیگر افراد دریافت کرده باشید، باید آتش‌فشانی از فداکاری به آن‌ها بازگردانید». یک شخص چینی که از شما درخواست کمکی می‌کند، به‌طور خودکار خود را موظف می‌داند تا در صورتی که شما از آن‌ها درخواست کمک کردید، به جبران کمک شما بپردازد.

ادب و نزاکت

مودب بودن یا «که کی» (Ke qi)  در فرهنگ چین به‌معنای فروتن بودن است. یک مثال که این ادب و نزاکت را نشان می‌دهد، وقتی است که هدیه‌ای را دریافت می‌کنند. وقتی شخصی هدیه‌ای دریافت می‌کند، آن را سریعا  و در مقابل هدیه‌دهنده باز نمی‌کند، بلکه آن را بعدا باز می‌کند تا احترام خود را نشان دهند و با این رفتار بگوید هدیه اهمیتی ندارد و وقت گذاشتن و بودن با فرد هدیه‌دهنده از اهمیت بالاتری برخوردار است. این تفکری است که در چین بسیار مهم است. چینی‌‌ها درست مانند مردم خاورمیانه هنگام شنیدن تعارف، از خود فروتنی نشان می‌دهند.

داغ و پر سروصدا

جمعیت مردم چین در حال رفت و آمد

داغ و پر سروصدا، در زبان چینی به معنی «رِنائو» (Renao) است. اما برای توضیح بیشتر باید گفت که وقتی شما می‌گویید یک فضا «رنائو» است، یعنی آن فضا زنده، شلوغ و هیجان‌انگیز است. این لغت بیشتر در مورد مهمانی‌ها و گردهمایی‌های بزرگ بکار می‌رود، اما می‌توان آن را در مورد موارد کوچک‌تری مثل صف مردم برای رونمایی از آیفون جدید در فروشگاه‌ها هم بکار برد. جمع‌های بزرگ برای افراد خارجی می‌تواند ناراحت‌کننده و بی‌سر و سامان به نظر برسد، اما برای چینی‌ها، این به معنی تازگی، موفقیت و تعلق اجتماعی است.

بی‌نظمی در صف

مردم در حال تردد به وسیله راه آهن

یافتن دلیل آن مشکل است، اما در چین دیدن این صحنه که مردم  از وسط وارد صف می‌شوند چیز عجیبی نیست که البته همه مردم این کار را نمی‌کنند. وقتی منتظر اتوبوس یا در صف غذا هستید، همیشه این احتمال وجود دارد که شخصی (یا حتی یک گروهی از افراد) سعی کنند خود را به زور به میان صف وارد کنند. بعضی افراد اهمیتی نمی‌دهند و بعضی ها با عصبانیت می‌گویند «هومیان گو» (Houmian qu یعنی برو عقب). 

قرمز رنگ شانس است، اما نه برای نام‌ها

خود نویس و ابزار خوش نویسی چینی

اگر در چین هستید، هرگز نام خود یا دیگران را با خودکار قرمز ننویسید. در دوران باستان این کار فقط برای نوشته‌های روی سنگ قبر استفاده می‌شد. امروزه، نوشتن نام فردی به رنگ قرمز به این معنی است که او به‌زودی می‌میرد یا شما دوست دارید او بمیرد.

ساختمان‌های عجیب

 معماری ساختمان به شکل قوری در چین

شما به‌عنوان بازدیدکننده مسلما از دیدن ساختمان‌های عجیب و بلند در بعضی شهرهای چین غافل نمی‌شوید. بعضی از آن‌ها طراحی‌های نو دارند، بعضی از آن‌ها فقط کپی‌های ناموفق هستند و بعضی دیگر این سوال را در ذهن ایجاد می‌کنند که اصلا چرا وجود دارند. موضوع خنده‌دار این است که حتی رئیس‌جمهوری چین «زی جین پینگ» می‌گوید که از دیدن معماری عجیب‌و‌غریب که در همه جای کشورش وجود دارد، خسته شده است.

کپی برداری

کفش و پوشاک فیک و غیراصل در بازارهای چین

فیلم موردعلاقه شما در کیفیت‌های مختلف بلو-ری، کفش‌های بسکتبال نایاب، کیف‌های منحصربه‌فرد، پیتزا هات، یوتیوب و خیلی چیزهای دیگر به‌راحتی در چین کپی می‌شوند. اگر خریدن کالاهای تقلبی برای شما مسئله مهمی نیست، حراج‌های چین را از دست ندهید. نظریات و تجربه‌های خود را در خصوص سفر به چین با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید. 

مطالب مرتبط:

منبع

دیدگاه