دیدنی های صوفیه، شهر تاریخی و پایتخت بلغارستان

سحر ارجمند
سحر ارجمند چهار شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
دیدنی های صوفیه، شهر تاریخی و پایتخت بلغارستان

صوفیه، پایتخت بلغارستان داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. هر جاذبه تاریخی صوفیه چشم‌انداز تازه‌ای از تاریخچه پیچیده آن را به تصویر می‌کشد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

صوفیه، پایتخت بلغارستان با گذشته‌ای آمیخته با فرهنگ عثمانی و مبارزات سوسیالیستی، روایتگر تاریخ عجیبی در جنوب شرقی اروپا است. این شهر که به‌عنوان دومین تمدن قدیمی در اروپا شناخته می‌شود، در قرن هشتم پیش از میلاد در محل روستایی نوسنگی ساخته شد. گردشگران می‌توانند از ساختمان‌های قدیمی، خیابان‌های قدیمی، کلیساها و آثار تاریخی بازدید کنند که بسیاری از این جاذبه‌ها متعلق به اواخر قرن بیستم، زمان بازپس‌گیری بلغارستان و استقلال آن از عثمانی است؛ اما جاهای دیدنی صوفیه تنها به آثار باستانی و قرون‌وسطایی محدود نمی‌شود. امروزه ظاهر و بافت پایتخت بلغارستان با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است. دیدنی‌های جدیدی از جمله، ساختمان‌های مدرن، پارک‌ها، مراکز خرید، موزه‌ها، گالری‌ها و ... در این شهر ساخته شده است. اکثر جاذبه‌های گردشگری صوفیه در فاصله بسیار کم از هم قرار دارند و همین امر بازدید از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید از این شهر تاریخی دیدن کنید، پس باید بهترین مکان‌های دیدنی آن را بشناسید. در ادامه شما را با برخی از این جاذبه‌ها آشنا می‌کنیم. 

کلیسای جامع الکساندر نوسکی

بنای سفید رنگ کلیسای الکساندرنوسکی صوفیه، بلغارستان

«کلیسای جامع الکساندر نوسکی» (St. Alexander Nevski Cathedral)، زمانی یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدوکس شرقی در جهان بود و در حال حاضر با ظرفیت ۱۰ هزار نفر، دومین کلیسای بزرگ ارتدوکس در منطقه بالکان است. این کلیسای زیبا در سال ۱۸۸۰ به سبک زیبا و پیچیده نئوبیزانس به افتخار سنت الکساندر نوسکی، شاهزاده‌ای که برای پیروزی‌های نظامی‌اش در برابر آلمانی‌ها و سوئدی‌ها در قرن سیزدهم شهرت دارد، ساخته شده است. کلیسای سنت الکساندر نوسکی به‌عنوان یکی از مشهورترین دیدنی ها صوفیه شناخته می‌شود و نماد مهمی از گذشته‌ بلغارستان است که امروزه کلیسای اصلی اسقف اعظم بلغارستان، «سیمئون نیکول‌اُف دیمیتراُف» (Simeon Nikolov Dimitrov) محسوب می‌شود. این کلیسا مکانی آرام و باشکوه برای گذراندن لحظاتی آرامش‌بخش در شهر است که شکوه، عظمت و تزئینات داخلی آن هر بازدیدکننده‌ای را مبهوت می‌کند.

کلیسای سنت جورج

ساختمان سرخ رنگ کلیسای سنت جورج صوفیه، بلغارستان

«کلیسای سنت جورج» (St George Church)، قدیمی‌ترین ساختمان صوفیه واقع در قلب سردیکای باستانی و صوفیه مدرن است که ساخت آن به سال ۳۰۰ میلادی برمی‌گردد. این ساختمان به طرز شگفت‌انگیزی در تمام این سال‌ها پابرجا مانده و در اطراف آن می‌توان جزئیات کوچک و جالبی از فرهنگ و تمدن‌هایی را دید که پشت سر گذاشته است. درون کلیسای سنت جورج می‌توانید نقاشی‌های روی گچ قرون‌وسطایی را تماشا کنید که این نقاشی‌ها در دهه ۱۶۰۰ میلادی، زمانی که این کلیسا به مسجد تبدیل شده بود، به دست عثمانی‌ها کشیده شده است. این نقاشی‌ها در دهه ۱۹۹۰ کشف و بازسازی شدند. در بیرون این کلیسا می‌توانید از سنگ‌فرش‌های خیابان رومی و سایر بقایای سردیکای باستان بازدید کنید.

کوه ویتوشا

طلوع آفتاب در کوه ویتوشا صوفیه، بلغارستان

«کوه ویتوشا» (Vitosha Mountain) با ارتفاع بیش از ۲,۲۹۰ متر در حومه جنوب‌غربی صوفیه در یک پارک واقع شده است. آسان‌ترین مسیر دسترسی به قله ویتوشا از طریق «آلکو» (Alko)، منطقه اسکی این کوه است که از آنجا مسیر پیاده‌روی به قله سیاه ویتوشا به ویژه در فصل‌های بهار و پاییز بسیار آسان است و منظره شگفت‌انگیزی دارد.

کلیسای بویانا

معماری آجری کلیسای بوبونا صوفیه، بلغارستان

نام کلیسای بویانا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

«کلیسای بویانا صوفیه» (Boyana Church)، یکی از آثار ثبت شده صوفیه در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در دامنه کوه ویتوشا قرار دارد. چشم‌انداز این کلیسای قرون‌وسطایی در میان درختان بلند قامت و سکوت آرامش‌بخش حومه شهر، فوق‌العاده رویایی است. کلیسای بویانا در سه دوره از ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی بنا شد؛ اما مهم‌ترین بخش‌های آن در دوران دوم امپراتوری بلغارستان در دهه ۱۲۰۰ میلادی افزوده شده است؛ از جمله تزئینات آن زمان می‌توان به نقاشی‌های افسانه‌ای فضای داخلی که ۲۴۰ شخصیت تاریخی و کتاب مقدس را به سبکی واقع‌گرایانه به تصویر کشیده‌اند، اشاره کرد. این نقاشی‌ها توسط هنرمندان ناشناخته‌ای کشیده شده‌اند و پرتره‌های دو حاکم معاصر بلغاری، تزار کنستانتین آسن و تزار کولویان در کنار همسران‌شان را شامل می‌شود.

موزه ملی باستان شناسی

ستون های قدیمی در موزه باستان شناسی  صوفیه، بلغارستان

«موزه ملی باستان‌شناسی» (National Institute of Archaeology)، در سال ۱۹۰۵ در زمان فردیناند اول به منظور جمع‌آوری تمام یافته‌های مهم باستان‌شناسی صوفیه و بلغارستان در یک مکان، افتتاح شد. این موزه در قدیمی‌ترین مسجد بزرگ شهر که متعلق به عثمانی‌ها بوده است، قرار دارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌های این موزه، بخش ماقبل تاریخ، تالار اصلی که آثاری از تمدن‌های کلاسیک را در برمی‌گیرد، بخش قرون‌وسطی و گنجینه‌ها است. گنجینه‌های طلایی تراکیان از جمله ظروف «والچیتران» (Valchitran) و «لاکوویت» (Lukovit) در این موزه نگه‌داری می‌شوند. گنجینه لاکوویت متعلق به ۴۰۰ سال پیش از میلاد، زمان حمله اسکندر کبیر به تراکیه در جنوب بلغارستان است که در سال ۱۹۵۳ کشف شد.

موزه هنر سوسیالیست

مجسمه سر لنین در موزه سیاست صوفیه، بلغارستان

«موزه هنر سوسیالیست» (The Museum Of Socialist Art)، موزه نسبتا جدیدی است که به منظور نمایش آثار هنرمندان از جمله نقاشان و مجسمه‌سازان دوره سوسیالیست بلغاری ساخته شده است. یک گالری در داخل و یک پارک مجسمه در بیرون این موزه قرار دارد و نمایشگاه‌های جالبی از جمله نمایشگاه ستاره سرخ در آن برگزار می‌شود؛ همچنین تندیس رهبران مشهوری مانند ژوزف استالین که قبلا در خیابان‌های شهر به نمایش گذاشته می‌شدند، در پارک مجسمه به چشم می‌خورد. در این موزه تلاش شده است که پیشرفت‌های هنری در زمان کشمکش‌های سوسیالیستی به ویژه توسعه رئالیسم سوسیالیستی، سبکی که با ارزش‌های کمونیست مقابله و از طبقه کارگر حمایت می‌کند، به درستی در معرض نمایش گذاشته شود. موزه هنر سوسیالیست یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در قلب صوفیه است.

موزه ملی تاریخ بلغارستان

محوطه موزه ملی بلغارستان صوفیه، بلغارستان

«موزه ملی تاریخ بلغارستان» (The National History Museum)، محل نگه‌داری آثار باستانی متعلق به بیش از هشت هزار سال پیش است. بازدیدکنندگان در این موزه می‌توانند ساعت‌ها به مطالعه تاریخ و فرهنگ مردم بلغاری و تماشای آثار باستانی بلغارستان بپردازند. این موزه از پنج تالار مجزا تشکیل شده است که هر کدام یک دوره تاریخی متفاوت را شامل می‌شود. در موزه ملی تاریخ بلغارستان، سفال‌های قرون وسطایی و آثار مختلفی از جمله هدایای مجلل مراسم تدفین متعلق به امپراتوری دوم بلغاری قابل مشاهده است. همچنین در این موزه اطلاعات بسیار کامل و مفصلی از دوران‌های مهمی مانند سلطه عثمانی‌ها و بازپس‌گیری ملی بلغاری‌ها در قرن ۱۸ میلادی در دسترس است.     

پارک بوریسوا گاردینا

مجسمه و گیاهان در پارک بوریسو گاردینا صوفیه، بلغارستان

گاهی به نظر می‌رسد چراغ‌های روشن، ساختمان‌های بلند و خیابان‌های شلوغ صوفیه، این شهر را به یک جنگل بتنی تبدیل کرده‌اند. در این مواقع بهترین مکان برای تنفس هوای تازه و رسیدن به آرامش در مرکز این شهر شلوغ، «پارک بوریسوا گاردینا» (Borisova Gradina Park) است. این پارک در سال ۱۸۸۴ ساخته و به نام بوریس سوم بلغارستان نام‌گذاری شده است. پارک بوریسوا گاردینا، سه قسمت دارد که هر بخش توسط یک باغبان ماهر و موفق طراحی شده است. این پارک دارای منظره‌ای زیبا و سرسبز، نهالستان و همچنین معروف‌ترین دریاچه نیلوفر آبی است. پارک بوریسوا یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی بلغارستان است. «برج تلویزیون بوریسوا گاردینا» (Borisova Gradina TV Tower)، ساختمان ۱۴ طبقه‌ای که در سال ۱۹۹۰، اولین مرکز پخش تلویزیونی ملی بلغارستان بوده است، در نزدیکی این پارک قرار دارد که علاقه‌مندان به آثار تاریخی می‌توانند از آن بازدید کنند.

مسجد بانیا باشی

مسجد بانیا باشی با یک مناره صوفیه، بلغارستان

«مسجد بانیا باشی» (Banya Bashi Mosque)، تنها مسجد واقع در صوفیه است. این مسجد توسط «معمار سنان» (Mimar Sinan)، معمار زمان امپراتوری عثمانی در سال ۱۵۷۶ در آغاز دوره عثمانی شهر بنا شده است و نام آن برگرفته از حمام‌های ترکی صوفیه است که در طول دهه ۱۵۰۰ گردشگران بسیاری از سراسر منطقه از آن بازدید می‌کردند. مسجد بانیا باشی دارای ظرفیت ۷۰۰ نمازگزار است و به غیر از ساعات برگزاری نماز، بازدید از آن آزاد است.

آمفی تئاتر سردیکا

نمای داخلی و ستون های صوفیه، بلغارستان

مقاله‌های مرتبط

«آمفی‌تئاتر سردیکا» (Serdica Amphitheater)، در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاترهای امپراتوری روم محسوب می‌شد و محل برگزاری نبرد گلادیاتورها با حیوانات وحشی بود. این مکان در ابتدا تئاتر بود و سپس به یک آمفی‌تئاتر تغییر کاربری داد که توسط گوت‌ها غارت شد. آمفی‌تئاتر سردیکا در دهه ۴۰۰ میلادی مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما مدتی بعد به یک مکان متروکه تبدیل شد. این آمفی‌تئاتر رومی تا سال ۲۰۰۴ کشف نشده بود و پس از حفاری، به طراحی هتل آرنا دی سردیکا افزوده شد؛ اما گردشگران می‌توانند با بازدید از گالری مخصوص این هتل از خرابه‌های این آمفی‌تئاتر دیدن کنند. تجربیات سفر خود به صوفیه را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه