لزوم حفاظت از آثار باستانی عراق و سوریه

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
لزوم حفاظت از آثار باستانی عراق و سوریه

وزیر خارجه آلمان خواستار سرعت عمل در بازسازی شهرهای تاریخی جنگ‌زده در عراق و سوریه شد.

در حالی که داعش در سال گذشته، چندین اثر با ارزش تاریخی در عراق و سوریه را تخریب کرده است، در جریان همایش «میراث فرهنگی در بحران» که در وزارت خارجه آلمان در برلین برگزار شد، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درباره بازسازی میراث فرهنگی عراق و سوریه، که طی جنگ ویران شده‌ بودند، ابراز کرد:

تخریب غرض‌ورزانه اماکن فرهنگی و تاریخی از سوی گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌ها، ابزاری برای پیشبرد جنگ روانی است. آنها با این اقدام، قصد از بین بردن هویت فرهنگی گروه‌های قومی و مذهبی مختلف، و شعله‌ور کردن خشونت را داشته‌‌اند. ضررهای ایجاد شده، نه تنها دردآور، بلکه مهم‌تر از همه، غیر قابل بازگشت است.

ماس در ادامه افزود:

تلاش برای حفظ این آثار در سطح جهانی، بیش از پیش اهمیت یافته است. حمایت موثر از میراث فرهنگی و تاریخی نه تنها وابسته به اقدامات دولتی است، بلکه این خواست باید برخواسته از بطن جامعه باشد.

طبق گزارش دویچه‌وله، کتابخانه دانشگاه شهر موصل که دارای کتاب‌های ارزشمند تاریخی بود، توسط داعش به آتش کشیده شد. این گروه تروریستی، همچنین در ماه می ۲۰۱۵، آثار باستانی شهر پالمیرا را تخریب کرده و معبد دو هزار ساله «بل» را که مهم‌ترین اثر خاورمیانه به شمار می‌رفت و قدمت آن با سال ۳۲ پیش از میلاد مسیح می‌رسید، را منفجر کرد.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه