راهنمای سفر به باتومی

باتومی، شهری بندری است که در کرانه‌ دریای سیاه در کشور گرجستان قرار دارد. سفر به باتومی دنیایی از تجربیات جدید است که نباید آن را از دست بدهید.

با باتومی بیشتر آشنا شوید:

درباره باتومی

اطلاعات ضروری باتومی

آب‌ و‌ هوای باتومی

بهترین زمان سفر به باتومی

هزینه‌ های سفر به باتومی

جاهای دیدنی باتومی

رژیم غذایی در باتومی

درباره باتومی

بناهای تاریخی باتومی

عکس از وب‌سایت advantour.com (عکاس: نامشخص)

تپه‌های پوشیده از مه، پس‌زمینه‌ منظره‌های زیبای باتومی است. باتومی، به پایتخت تفریحات و گردشگری گرجستان تبدیل شده و جاذبه‌ها و هتل‌های آن روزبه‌روز در حال توسعه هستند و بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با وجود جاذبه‌های جدید و مدرن نظیر مراکز خرید باتومی، آثار تاریخی بخش دیگری از دیدنی‌های این شهر را تشکیل می‌دهد. 

باتومی با حال و هوای جذاب، امکانات عالی و رستوران‌های فوق‌العاده، به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب به‌خصوص در بین اهالی کشورهای اطراف، تبدیل شده است. امروزه این بندر علاوه بر گردشگری، از نظر اقتصادی هم اهمیت زیادی در گرجستان دارد. آثار معماری جدید، جاذبه‌های طبیعی دیدنی و بناهای تاریخی بازسازی شده و میدان‌های قدیمی، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های باتومی برای گردشگران است. این شهر به‌خصوص در تابستان به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اطراف دریای سیاه تبدیل می‌شود.

راهنمای سفر به باتومی، شما را با این شهر، جاذبه‌های دیدنی، هزینه‌های سفر به آن و سایر اطلاعات ضروری، آشنا می‌کند.

اطلاعات ضروری باتومی

اختلاف ساعت با تهران

گرجستان در منطقه‌ زمانی GMT +4  قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

زبان گرجی

واحد پول

لاری (ლ) (GEL)

نوع برق شهری

برق شهری در گرجستان ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز نوع c

عکس از وب‌سایت netio-products.com 

کد کشور

+۹۹۵

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است.

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی باتومی

آب‌ و‌ هوای باتومی

غروب ساحلی در باتومی

عکس از unsplash (عکاس: Nino Maghradze)

باتومی آب و هوای گرم دارد و دلیل آن، قرار گرفتن در کنار دریای سیاه است. در واقع باتومی یک مقصد گردشگری است که در تمام طول سال آب و هوای مطبوعی دارد و می‌توانید به آن سفر کنید. تابستان‌ها گرم می‌شوند ولی هوا غیرقابل تحمل نیست. میانگین دمای هوای سالانه در باتومی در حدود ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. بارش باران در تمام طول سال محتمل است.

در ماه‌های ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر، آب و هوا در مطبوع‌ترین حالت خود قرار دارد. به‌طور میانگین گرم‌ترین ماه سال ژوئیه و سردترین ماه سال ژانویه است. ماه می مرطوب‌ترین ماه سال است؛ اگر باران را دوست ندارید بهتر است در این ماه به باتومی سفر نکنید.

بهترین زمان سفر به باتومی

سواحل باتومی

عکس از unsplash (عکاس: Max Slch)

باتومی مرطوب‌ترین شهر در گرجستان است و چون آب و هوای آن تحت‌تاثیر جریان‌های دریای سیاه است، بارندگی زیادی تقریبا در تمام طول سال دارد. در واقع آب و هوای آن را می‌توان در دسته‌ نیمه‌ گرمسیری مرطوب دسته‌بندی کرد. اگر دوست دارید در آب و هوای گرم و آفتابی به باتومی سفر کنید، بهترین زمان سفر از ابتدای تابستان است. در ماه‌های ژوئیه و اوت، از آنجایی که رطوبت و دمای هوا بالا است، ممکن است در طول سفر احساس ناراحتی کنید. با این وجود، اگر دوست دارید سفرتان را در مناطق ساحلی بگذرانید، این دو ماه به‌علاوه‌ ماه سپتامبر برای سفر مناسب است. البته باید این نکته را بدانید که کافه‌های ساحلی و فضای پرجنب و جوش و سرزنده‌ سواحل باتومی مختص فصل تابستان است و در پاییز خبری از این تفریحات نیست.

اگر از علاقه‌مندان موسیقی جاز هستید، فستیوال جاز دریای سیاه، یکی دیگر از دلایلی است که وادارتان می‌کند در ماه ژوئیه به باتومی سفر کنید. هر سال، این فستیوال برگزار می‌شود و مهمانان ویژه‌ای دارد. در این ماه، شهر باتومی شلوغ می‌شود و بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی از سراسر گرجستان و از سایر کشورهای دنیا به باتومی سفر می‌کنند.

از آوریل تا می( از اول فروردین تا اواسط خرداد)، تعداد گردشگران باتومی کمتر می‌شود، چون بیشتر آن‌ها، فصل بارانی را برای سفر ترجیح نمی‌دهند. اما اگر دوست دارید سفری آرام‌تر و دور از شلوغی و همهمه‌ گردشگران داشته باشید، زمان خوبی برای سفر به باتومی است. ماه اکتبر(آبان) هم برای سفر مناسب است، چون آب و هوای نسبتا گرم و ملامی دارد، ولی برای شنا در دریا مناسب نیست. در این زمان می‌توانید از سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی باتومی لذت ببرید.

هزینه‌ های سفر به باتومی

هزینه‌ غذا

خاچاپوری

عکس از وب‌سایت food.bolt.eu (عکاس: نامشخص)

 گرجستان به خاطر غذاهای لذیذش شهرت دارد. در این کشور انتخاب‌های زیادی برای غذا خوردن دارید. هم رستوران‌های کوچک و بزرگ با قیمت‌های مختلف و هم غذاخوری‌های خیابانی که معمولا غذاهای ارزان‌تری دارند. غذا و نوشیدنی در گرجستان درمجموع قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما، امتحان کردن طعم متفاوت و فراموش‌نشدنی آن‌ها است. با پرداخت ۱۹ لاری می‌توانید در رستوران‌های معمولی برای وعده‌ ناهار غذا بخورید. فست فودها مثل مک دونالد در حدود ۱۱ لاری هزینه دارند.

هزینه‌ اماکن اقامتی

Hotel London باتومی

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

پیدا کردن جایی برای اقامت در گرجستان بسیار راحت است. با قیمت‌های مختلف می‌توانید یک اقامتگاه مناسب در گرجستان پیدا کنید. استفاده از سرویس AirBnB برای کرایه‌ آپارتمان و اتاق اشتراکی در این کشور رواج دارد. اقامت در هاستل‌های خوب با صبحانه رایگان، شبی۷۰۰ لاری هزینه دارد. با پرداخت شبی ۴۰۰ لاری می‌توانید در هتل‌های خوب اقامت کنید. هزینه‌ اقامت در هتل‌های معمولی از ۱۰۰ لاری شروع می‌شود.

حمل و نقل عمومی

تله‌کابین باتومی

عکس از وب‌سایت advantour.com (عکاس: نامشخص)

برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید. هزینه‌ مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از  ۷ لاری است.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در هاستل اقامت کنید

هاستل Back2ME باتومی

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

با افزایش رشد صنعت گردشگری در گرجستان، تنوع اماکن اقامتی هم بیشتر شده است. تعداد هاستل‌ها هم در این کشور زیاد است و البته امکانات خوب و کاملی دارند. بهترین کار برای اینکه هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید، اقامت در هاستل است. البته اماکن اقامتی درمجموع در گرجستان گران نیستند.

خودتان آشپزی کنید

غذاهای گرجستان بسیار لذیذ و مشهور هستند. برای اینکه این لذت سفر را از دست ندهید، برخی از وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها و کافه‌ها میل کنید و طعم غذاهای محلی را بچشید، اما سعی کنید تعدادی از وعده‌های غذایی را خودتان بپزید.

جاهای دیدنی باتومی

گرجستان، شهرهای دیدنی زیادی دارد که باتومی یکی از آن‌ها است. این بهشت کوچک، از نظر تاریخی و طبیعی، اهمیت زیادی دارد و جاذبه‌های آن، گردشگران مشتاق را از سراسر دنیا به گرجستان می‌کشاند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی آشنا می‌شویم.

باغ گیاه شناسی باتومی

باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی، مکانی عالی برای تفریح و استراحت و آشنایی با گل‌ها و گیاهان است. تماشای درختان و گل‌های رنگارنگ در زیستگاه طبیعی‌شان و دوری از شلوغی شهر و همهمه‌ مردم، از دلایلی است که باعث می‌شود گردشگران برای سر زدن به باغ گیاه‌شناسی وقت بگذارند. زیبایی این باغ‌های دیدنی، نه‌تنها گردشگران، بلکه اهالی شهر را هم به سوی خود می‌کشد.

سواحل باتومی

باتومی

اگر دوست دارید شنا در دریای سیاه را تجربه کنید، در سواحل باتومی این امکان برای شما فراهم شده است. بعد از شنا می‌توانید در ساحل شنی زیر آفتاب استراحت کنید. در سواخل باتومی، رستوران و کافه‌های زیادی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید غذاهای سنتی را امتحان کنید و در ساحل از تماشای مناظر لذت ببرید.

آبشار ماخونتستی (Makhuntseti)

باتومی

ابن آبشار در ارتفاع ۳۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین نقاط توریستی در باتومی است. در نزدیکی این آبشار که در شهر کدا واقع شده، مناطق مختلفی برای پیک‌نیک گردشگران در نظر گرفته شده است. در حوالی آبشار می‌توانید از گشت و گذار در طبیعت لذت ببرید و ساعاتی را از همهمه و شلوغی شهر فاصله بگیرید.

بولوار باتومی

باتومی

این بلوار، ۶ کیلومتر طول دارد و در سال ۱۸۸۴ پایه‌گذاری شده است. تعدادی از مهم‌ترین بناها و دیدنی‌های باتومی در این بلوار قرار دارند؛ از جمله بنای یادبود علی و نینو که یک سازه‌ فلزی متحرک است و به زیبایی تمام، نورپردازی شده است. یک چرخ و فلک بزرگ، برج ۱۴۵ متری الفبا و تعدادی از بهترین هتل‌ های باتومی در این بلوار قرار دارند.

این بلوار احتمالا پربازدیدترین جاذبه‌ باتومی است. در کنار بلوار، خطوط ساحلی زیبایی وجود دارد که در آن بهترین جاذبه‌های تفریحی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. فواره‌ها و آب‌نماها، نیمکت‌ها، وسایل بازی و محدوده‌های مخصوص سرگرمی بچه‌ها، کافه و رستوران‌های بی‌نظیر و سایر جاذبه‌های تفریحی در این خط ساحلی قرار دارند. در این بلوار، منظره‌ غروب آفتاب را از دست ندهید و از تماشای آن لذت ببرید. شب‌ها، این بلوار و خط ساحلی به زیبایی تمام با نورهای رنگارنگ می‌درخشد و محیطی سرزنده و پرهیجان دارد.

قلعه گونیو (Gonio)

باتومی

این قلعه در ۱۵ کیلومتری از شهر باتومی در روستایی به همین نام قرار دارد. قدمت این قلعه به قرن‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی برمی‌گردد. مقبره‌ای در این قلعه قرار دارد که معتقد هستند متعلق به یکی از حواریون مسیح (ع) است. گشت و گذار در این منطقه‌ تاریخی، اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه‌ آن به گردشگران خواهد داد.

میدان اروپا

باتومی

باتومی فقط ساختمان‌های مدرن ندارد، بلکه بخش زیادی از بافت شهری را ساختمان‌های قدیمی قرن نوزدهمی تشکیل می‌دهند که به زیبایی تمام بازسازی شده‌اند. در باتومی مثل بسیاری از شهرهای اروپایی، میدان‌های زیبایی وجود دارد که در اطراف آن ساختمان‌های قدیمی شهر قرار گرفته‌اند. یکی از این میدان‌ها، میدان اروپا است که در اطراف آن قلعه‌ای با یک ساعت نجومی و بنای یادبود medea در مرکز آن قرار دارد.

پارک ۶ مه

پارک ۶ می باتومی

عکس از mapio.net (عکاس: نامشخص)

در این پارک جاذبه‌های فراوانی وجود دارد از جمله بخش مربوط به جانورشناسی، دلفیناریوم و آکواریوم. دریاچه‌ زیبای Nurigeli در مرکز این پارک قرار دارد و محیطی مناسب برای گشت و گذار و استراحت است. دلفیناریوم این پارک یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گرجستان است. بیرون از پارک، یک دریاچه‌ مصنوعی هم وجود دارد که آب‌نمای موزیکال دارد و از اطراف آن رستوران‌های زیادی آماده‌ پذیرایی از گردشگران است.

بندر باتومی

باتومی

در این منطقه از شهر می‌توانید از جاذبه‌های فراوانی مثل قایق‌سواری لذت ببرید، منظره‌های زیبایی از دریا را تماشا کنید و در بهترین رستوران‌ها غذا بخورید. موزه‌ فناوری باتومی و موزه‌ برادران نوبل، موزه‌های جالبی هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

شهر قدیم باتومی

بناهای قدیمی باتومی

عکس از advantour.com (عکاس: نامشخص)

گشت و گذارتان در باتومی را به بلوار باتومی محدود نکنید و به محله‌ قدیمی شهر سر بزنید. ساختمان‌های قرن نوزدهمی و رستوران‌های عالی در این محله منتظر حضور شما است. مسجد قدیمی، رستوران‌های سنتی، فروشگاه‌ها و کافه‌های زیادی در این منطقه برای گشت و گذار وجود دارد.

تصاویر پانوراما از باتومی

با تله‌کابین Argo می‌توانید از ارتفاعات بالا، تصاویر زیبایی از شهر را تماشا کنید. همچنین می‌توانید با تاکسی خودتان را به صومعه‌ Sameba برسانید که بر تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد.

رژیم غذایی در باتومی

رژیم غذایی باتومی

عکس از وب‌سایت rock-hotel.org ۰ (عکاس: نامشخص)

هیچ سفر خارجی، بدون امتحان کردن عطر و طعم غذاهای محلی، کامل نمی‌شود. در واقع غذا خوردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفر است و حتی گاهی به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای سفر باشد. شاید در سفر به گوشه و کنار دنیا یا حتی در محل زندگی خودتان، به رستوران‌های گرجستانی رفته باشید، ولی غذا خوردن در یکی از رستوران‌ های باتومی و چشیدن طعم ناب و اصیل غذاهای محلی، تجربه‌ای است که نباید از دست بدهید. در ادامه با چند مورد از غذاهای سنتی گرجستان آشنا می‌شویم که در رستوران‌های بی‌شمار باتومی فرصت امتحان کردن آن‌ها برایتان به‌راحتی فراهم شده است.

پوری (Puri) نان گرجستانی

پوری، نان گرجی

عکس از وب‌سایت lacademie.com (عکاس: نامشخص)

بسیاری از غذاهای گرجستان با نان سرو می‌شوند و نان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وعده‌ غذایی است. نان‌های این کشور عطر و طعم خاصی دارند و در تنورهای سنتی پخته می‌شوند. این تنورها معمولا تنورهای گلی هستند و در انتهای آن‌ها آتش روشن می‌شود. خمیر نان را با وردنه پهن می‌کنند و در دیواره‌های تنور می‌پزند. یکی از مشهورترین نان‌های سنتی این کشور، پوری است.  

خاچاپوری، نان پنیری

خاچاپوری باتومی

عکس از وب‌سایت rock-hotel.org (عکاس: نامشخص)

این نان یا پای پنیری یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده‌ رژیم غذایی این کشور است که اهمیت فراوانی دارد. انواع مختلفی از این نان وجود دارد که آن‌ها را طعم‌ها و عطرهای مختلف می‌توانید در مدت اقامت‌تان در باتومی، نوش جان کنید.

آچارولی خاچاپوری

این غذا، نانی به‌شکل قایق است که با پنیر آب‌شده، تخم‌مرغ و کره پر می‌شود. قبل از اینکه با تکه‌های نان این غذای لذیذ را نوش جان کنید، باید با یک چنگال، مواد داخل آن را هم بزنید.

دلمه

دلمه گرجی

عکس از وب‌سایت lacademie.com (عکاس: نامشخص)

این غذا در بسیاری از کشورهای دنیا تهیه می‌شود و شامل ترکیبی از گوشت و برنج است که آن را در برگ کلم یا برگ انگور می‌پیچند. در نهایت، آن‌ها را در سسی پرادویه می‌پزند.

خینکالی یا سوپ دامپلینگ

خینکالی

عکس از وب‌سایت rock-hotel.org (عکاس: zenge.kz)

اگر می‌خواهید غذایی ساده و سبک و ارزان بخورید، حتما خینکالی را امتحان کنید. این غذا شبیه سوپ‌های دامپلینگ چینی است و با دامپیلنگ تهیه شده از آرد گندم، آماده می‌شود.

پنیر سولگونی

این پنیر سنتی بافتی شبیه مپزارلا دارد و شور است. آن را تنهایی به‌عنوان پیش‌غذا می‌توانید امتحان کنید یا از آن در تهیه‌ غذاهای مختلف مثل خاچاپوری استفاده می‌شود.

سوپ مرغ (Chikhirtma)

Chikhirtma، سوپ مرغ در باتومی

عکس از وب‌سایت rock-hotel.org (عکاس: نامشخص)

این سوپ لذیذ، طعمی متفاوت دارد که این طعم خاص به خاطر استفاده از سرکه، تخم‌مرغ و آرد است. سرکه کمی طعم ترشی به غذا می‌دهد و تخم‌مرغ و آرد آن را غلیظ و لعابی می‌کند.

لوبیو یا خوراک لوبیا

خوراک لوبیای گرجی

عکس از وب‌سایت lacademie.com (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی از سایددیش‌های رژیم غذایی در گرجستان است و با لوبیا، پیاز و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. این غذا را معمولا در کاسه‌های سفالی سنتی سرو می‌کنند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به باتومی؛ مروارید دریای سیاه در گرجستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map