شرایط تحصیل در نروژ چگونه است؟

سارا کرایی
سارا کرایی دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
شرایط تحصیل در نروژ چگونه است؟

اگر فکر می‌کنید نروژ بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل است، درباره‌ی شرایط تحصیل و زندگی و دانشگاه‌های برتر نروژ در این مقاله بخوانید.

با وجود طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی که همگی از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند، به نظر می‌رسد نهادهای آموزشی نروژ مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور باشند. از سطوح پایین تا سطح تحصیلات تکمیلی و دکتری، فرصت‌های فراوانی برای دانشجویان مشتاق و پویا وجود دارد. یکی از مزیت‌های تحصیل در نروژ، جو غیر رسمی حاکم در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دانشگاه این کشور است؛ جایی که اساتید به راحتی قابل دسترس هستند و آموزش اغلب در گروه‌های کوچک صورت می‌گیرد. 

کشور نروژ به شما تجربه‌ی دانشجویی منحصربه‌فردی هدیه می‌دهد. در نروژ هفت دانشگاه، نه موسسه تخصصی دانشگاهی، ۲۲ کالج، دو کالج دولتی و تعدادی موسسه آموزش عالی خصوصی وجود دارد. اکثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مجهز به امکانات به‌روز و پیشرفته هستند. با وجود این که در دانشگاه‌های نروژ بیش از ۲۰۰ دوره‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، تنها تعداد انگشت‌شماری از دوره‌های کارشناسی به زبان انگلیسی هستند.

 اکثر دانشگاه‌های نروژ هزینه‌های تحصیلی از دانشجویان دریافت نمی‌کنند، بنابراین دانشجویان به راحتی می‌توانند برای هر یک از دوره‌های تحصیلات عالی دانشگاه‌‌های نروژ اقدام کنند. تحصیل در خارج از کشور و به خصوص در کشور نروژ تجربه‌ای چالش برانگیز، اما بسیار باارزش است. نهادهای آموزشی این کشور پذیرای اپلیکیشن‌های دانشجویان از سراسر دنیا هستند. اگر مشتاق به تحصیل در نروژ هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. برای این که تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر باشد و آگاهی نسبی از شرایط تحصیل و زندگی و دانشگاه‌های برتر کسب کنید، در این مقاله یک راهنمای مختصر درباره‌ی تحصیل در نروژ آماده کرده‌ایم.

هزینه تحصیلات دانشگاهی در نروژ

دانشگاه نروژ

در نروژ، برخی از دانشگاه‌های دولتی هزینه‌های تحصیلی از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. و این مسئله برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین برای دانشجویان همه‌ی کشورها، صرف نظر از این که عضو اتحادیه اروپا هستند یا نه، معتبر هستند. با این وجود، یک هزینه اندک تحصیلی برای هر نیمسال وجود دارد که دانشجویان ملزم به پرداخت آن هستند؛ این هزینه حدود ۳۲ تا ۶۴ یورو است. اما ممکن است در چند مدرسه و دانشگاه خاص برای برخی از دوره‌ها مانند دوره‌های مربوط به کسب و کار و مدیریت هزینه‌ای را به عنوان شهریه دریافت کنند.

بیشتر دانشگاه‌ها و موسسه‌‌های خصوصی در نروژ هزینه‌های تحصیلی مشابهی برای دانشجویان نروژی و بین المللی در نظر گرفته‌اند. متوسط هزینه تحصیل بین ۸,۰۰۰ تا ۹,۵۰۰ یورو در سال است.

برخی از دانشگاه‌هایی که باید برای تحصیل در نروژ بررسی کنید عبارت‌اند از:

 توجه داشته باشید که برای تحصیل در این دانشگاه‌ها نیاز به مدرک IELTS دارید.

هزینه‌های دانشجویی در نروژ

دانشگاه نروژ

هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های نروژ شامل هزینه‌های زندگی شامل مسکن، کتاب و سایر مواد آموزشی، خورد و خوراک و قبض‌های خدماتی مانند آب و برق است. اگر چه هزینه‌های زندگی در نروژ ممکن است بالاتر از متوسط ​​کشورهای اروپایی باشد؛ با این وجود، هزینه‌ها در نروژ نسبت به سایر کشورهای شمال اروپا معقول هستند. به علاوه در نروژ از موهبت کیفیت بالای زندگی برخوردار خواهید شد.

هزینه‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی برای یک ماه، بدون در نظر گرفتن هزینه مسکن، در تعدادی از شهرهای اصلی نروژ ، عبارت‌اند از:

اسلو: ۱,۱۰۰ تا ۱,۳۰۰ یورو

برگن: ۹۵۰ تا ۱,۰۵۰ یورو

ترومسو و تروندهایم: ۱,۱۰۰ یورو

در شهرهای کوچک‌تر نروژ معمولا متوسط ​​ماهانه هزینه زندگی ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو است.

هزینه‌های مسکن

دانشگاه نروژ

حدود ۳۶ درصد از کل هزینه‌های زندگی دانشجویان صرف محل اقامت می‌شود. به طور کلی برای اجاره یک آپارتمان خصوصی با امکانات اولیه، به طور متوسط در ماه چیزی حدود ۱,۵۰۰ یورو باید بپردازید. برای مثال، در اسلو هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان تقریبا ۱,۷۰۰ یورو است.

در اینجا برخی از هزینه‌های ماهانه مسکن در نروژ را می‌بینید:

دانشجویانی که تنها زندگی می‌کنند: ۶۳۹ یورو

دانشجویانی که با شریک زندگی با کودک خود زندگی می‌کنند: ۷۸۷ یورو

دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند: ۵۶۴ یورو

خوابگاه‌های دانشجویی در نروژ محدود است، بنابراین تنها ۱۵ درصد از دانشجویان کل کشور می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند. با این حال، در اتاق‌های این خوابگاه‌ها استانداردهای بالا رعایت شده است. ۶۹ درصد از دانشجویانی که ساکن خوابگاه‌ هستند، کاملا از شرایط این خوابگاه‌ها رضایت دارند. این درصد بالاتر از میانگین اروپایی است، بنابراین اگر موفق شدید اتاقی در خوابگاه دانشگاه به‌دست آورید، احتمال این که از اقامت در چنین مکانی لذت ببرید، زیاد است. 

هزینه خورد و خوراک و خرید ارزان

دانشگاه نروژ

شما معمولا مبلغی حدود ۲۴۰ یورو در ماه برای مخارج خورد و خوراک و خرید نیاز دارید. می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های مواد غذایی یا سوپر مارکت‌ها که گاهی اوقات تخفیف‌های خوبی دارند، هزینه‌ها را کاهش دهید. نام این فروشگاه‌ها عبارت‌اند از:

اگر یک روز معمولی را در نظر بگیریم، در یک رستوران ارزان‌قیمت به طور متوسط ۳۴ یورو و در ​​یک رستوران معمولی برای یک یا دو پرس غذا ۸۵ یورو باید هزینه کنید. 

هزینه حمل و نقل

دانشگاه نروژ

در نروژ، ۴۱ درصد دانشجویان از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و از تخفیف‌های کارت دانشجویی خود استفاده می‌کنند. هزینه کل حمل و نقل در ماه بین ۵۵ تا ۷۲ یورو است:

نرخ پایه‌ی کرایه تاکسی ۱۰ یورو

اجاره دوچرخه برای ۷ ماه ۵۵ یورو

هزینه‌های اضافی

دانشگاه نروژ

در طول تحصیل هزینه‌‌های مربوط به خرید کتاب، مجلات و سایر موارد مورد نیاز برای هر ترم و البته هزینه‌های مربوط به تحقیقات خود معمولا به چیزی حدود ۵۳۰ یورو در هر ترم می‌رسد. برای فعالیت‌ها و سرگرمی‌های فردی، می‌توانید حدود ۷۰ یورو در ماه در نظر بگیرید.

بورسیه تحصیلی در نروژ

دانشگاه نروژ

اگر در یک دانشگاه خصوصی در نروژ ثبت نام کرده باشید که هزینه‌ی تحصیلی دریافت می‌کند، می‌توانید برای بورس تحصیلی درخواست بدهید. علاوه بر این، چندین بورس تحصیلی و کمک مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی شما در نظر گرفته شده است.

سالانه، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های مختلف در نروژ، بورس‌ها و کمک‌های مالی به دانشجویان ارائه می‌دهند که معمولا هفتگی اعلام می‌شود. پس گوش به زنگ باشید و سریع اقدام کنید.

بورسیه‌های تحصیلی نروژ را می‌توانید در این وب‌سایت ببینید.

مطالب مرتبط:

منبع mastersportal

دیدگاه