نمایش آثار نفیس تاریخ ایران در نمایشگاه هشتاد سالگی موزه ایران باستان و موزه ملک

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
نمایش آثار نفیس تاریخ ایران در نمایشگاه هشتاد سالگی موزه ایران باستان و موزه ملک

«نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک» شامل ۸۰ تصویر از آثار نفیس تاریخ ایران، از دوره پیش از تاریخ تا روزگار قاجار، به مناسبت هشتاد سالگی بنیان‌گذاری موزه ایران باستان و وقف موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نمایش درآمد.

«نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک» شامل آثار سفالی، سنگی، کاشی و آبگینه همچون جام‌های شوش، مارلیک و حسنلو، مجسمه نجیب‌زاده پارتی، سرستون‌های هخامنشی تخت جمشید به همراه گنجینه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی از منسوجات، نسخه خطی، نگارگری، خوشنویسی، سکه، آثار لاکی، آثار و کتیبه‌های فلزی و نقاشی در کتابخانه و موزه ملی ملک همچون شاهنامه بایسنغری، پرده‌خانه کعبه و آثار برجسته خوشنویسی از میرعماد و ام سلمه قاجار و تابلوهای «نمایشگاه هشتاد سالگی» هستند.

نمایشگاه ایران باستان

موزه ایران باستان «نخستین موزه ملی دولتی» و کتابخانه و موزه ملی ملک «نخستین موزه ملی وقفی- خصوصی» در تاریخ ایران به شمار می‌آیند که در گذر هشت دهه از بنیان‌گذاری و وقف در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، همچنان نقشی مهم در پاسداری و بازشناسی فرهنگ و تمدن ایران از دریچه آثار دیرینه تاریخی بر دوش دارند.

«آیین هشتاد سالگی»، برنامه‌هایی گوناگون در خود گنجانده است که «نمایشگاه هشتاد سالگی؛ گزیده آثار موزه ملی ایران و کتابخانه و موزه ملی ملک»، اولین برنامه آن به شمار می‌رود.

این آثار ارزشمند در خیابان پروفسور رولن در گوشه جنوب غربی محوطه تاریخ باغ ملی از ۲۵ شهریورماه به نمایش درآمده است و تا ده روز میزبان گردشگران و دوستداران فرهنگ و تاریخ دیرینه ایران بزرگ است. 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه