سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا چهار شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی

سوتک یکی از سازهای ایرانی است که نمونه‌های تاریخی آن در سر تا سر ایران پهناور یافت شده است. با گزارش تصویری کجارو از موزه موسیقی ایران همراه باشید تا با این ساز بیشتر آشنا شویم.

سوتک یکی از عجیب‌ترین سازهای ایرانی است. این ساز هم صدایی دلنشین دارد و هم انواع آن از نظر ظاهری برای هر بیننده‌ای جالب است. در این گزارش با هم سری به موزه موسیقی ایران می‌زنیم تا نگاهی به بعضی از نمونه‌های این ساز بیندازیم. با گزارش تصویری کجارو همراه باشید.

سوتک - موزه موسیقی ایران

سوتک - موزه موسیقی ایران

سوتک  سازی از جنس گل است که در حفاری‌های مناطق مختلف ایران یافت شده است.  نوعی سوتک در استان كرمان ساخته می‌شود كه درون آن را با آب پر می‌كنند تا صدایی شبيه به صدای پرنده‌ها توليد كند. 

سوتک - موزه موسیقی ایران

این ساز، یک ساز بادی دارای «لبک» است. لبک به حفره‌های روی ساز گفته می‌شود که با دمیدن در سوراخی که در سر ساز قرار دارد، تولید صدا می‌کند.

سوتک - موزه موسیقی ایران

سوتک‌ها دارای یک مخزن هوای دربسته هستند و بیشتر آن‌ها دارای چهار سوراخ هستند.

سوتک - موزه موسیقی ایران

علاوه بر «گل پخته»، سوتک را با استفاده از میوه‌های کروی شکل هم می‌سازند. در ایران گونه‌هایی از سوتک‌های اولیه یافته شده است که در میان آن‌ها سوتكی مربوط به دوره ساسانيان هم در حفاری‌های باستانی منطقه قلعه دختر شهر كرمان یافته شده است.

سوتک - موزه موسیقی ایران

سوتک معمولا توسط نوجوان‌ها نواخته می‌شده است. متاسفانه این ساز امروزه در حال فراموش شدن است و تقریبا به یک ساز موزه‌ای تبدیل شده است که نوازنده‌ای ندارد و از آن در اجرای قطعات موسیقی استفاده نمی‌شود.

سوتک - موزه موسیقی ایران

اگر به موزه موسیقی ایران سر زدید حتما از ویترین‌ها کوچکی که در آن‌ها سوتک‌هایی از جنس‌های مختلف به نمایش در آمده است دیدن کنید. آیا شما درباره این ساز موسیقی اطلاعات دیگری دارید؟ اطلاعات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه