غذاهای محلی تفلیس، ویترین طعم‌های ناب غذاهای گرجستان (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار سه شنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
غذاهای محلی تفلیس، ویترین طعم‌های ناب غذاهای گرجستان (قسمت دوم)

بسیاری از گردشگران برای چشیدن طعم غذای محلی گرجستان به این کشور سفر می‌کنند. گرجستان دارای غذاهای خوشمزه محلی بسیاری است که خوب است آن‌ها را بشناسید.

این مقاله تجربیات دو گردشگر به نام Katherine and Romeo Belarmino است که به تفلیس سفر کردند و غذاهای محلی آن را چشیده‌اند:

اگر دوست دارید به شهری خارجی با هزینه‌های سفر ارزان سفر کنید، تفلیس بهترین انتخاب برای شماست. از این رو می‌توانید قیمت تور تفلیس را در کجارو با هم مقایسه کرده و مناسب‌ترین تور را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو به سادگی خریداری کنید.

گرجستان به دلیل داشتن مکان‌های تاریخی و گردشگری یکی از مقاصد ایده‌آل محسوب می‌شود. غذاهای گرجستان غذایی فوق‌العاده و خوشمزه هستند. غذاهای سنتی و وعده‌های غذایی بی‌نظیر زیادی در گرجستان وجود دارد، که برای استفاده از این غذاها می‌بایست به گرجستان سفر کنید زیرا هیچ وقت در منزل خودتان نمی‌توانید چنین غذایی را تهیه کنید.

غذاهای موجود در گرجستان، در تفلیس نیز به عنوان غذاهای سنتی و محلی شناخته شده هستند. در تفلیس غذاهایی به جز این غذاها وجود ندارد. برای شناخت بیشتر این غذاهای خوشمزه در این مقاله با ما همراه باشید.

ام تی اس وادی و تیکیمالی (کباب با سس آلو ترش)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

کباب گرجستانی با سس آلو ترش باعث خوش‌طعم شدن غذای دوستم روم و من شد. او همه گوشت‌ها را دوست دارد به خصوص گوشت خوک و مخصوصا کباب آن را خیلی دوست دارد. من خود کباب خالی رو هم می‌خورم اما دوست دارم بر روی میز غذاخوری یک سس خوشمزه هم باشد. سس آلوترش ممکن کمی مزه شیرین داشته باشد اما سس‌های گرجستانی اکثرا ترش هستند.

آلوی سرخ که کمی مزه شیرینی دارد اما آلوی سبز مزه ترش دارد که من از آلوی سبز خوشم می‌آید که به طور قابل ملاحظه‌ای ترش بوده و چیزی شبیه به چیمیچوری است. ظاهرا من تنها کسی نیستم که تمام روز را سس آلو می‌خورد. در گرجستان ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید:

سس آلو خیلی خوبه و باعث میشه آدم کل گوشت خوک رو یه جا بخوره.

در گرجستان اگر کباب رو به سیخ بکشن با نان، کباب را از سیخ در می‌آورند.

سیب زمینی سرخ شده با سس آلو ترش

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

یک وعده غذای معمولی از سیب‌زمینی سرخ شده است که کمی شور بوده است و این خود بهانه‌ای برای خوردن سس آلو ترش است.

لوبیو (لوبیا)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

یکی دیگر از وعده غذاهای معمولی لوبیا است که با لوبیا، پیاز و سبزیجات درست می‌شود. هر یک از دستورهای غذایی که ما امتحان کردیم باهم متفاوت بودند. بعضی از آن‌ها با قوام و خامه‌ای بودند که مورد علاقه ما بود و بعضی آبکی. لوبیا معمولا در ظرف سفالی سنتی سرو می‌شود.

چاشوشولی (خورشت گوشت گوساله)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

خورشت گوشت گوساله یک غذای سنتی در گرجستان است. که شامل گوجه‌فرنگی پیاز و فلفل قرمز است که باعث خوش‌طعم شدن غذا می‌شود.

چاکاپولی (خورشت ترخون با نوشیدنی)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

یکی دیگر از خورشت‌هایی که در گرجستان سرو می‌شود، خورشت چاکاپولی است. که از غذاهای مورد علاقه من است. چاکاپولی به طور سنتی با گوشت بره درست می‌شود اما می‌توان از گوشت گوساله نیز درست کرد. نوشیدنی، سس آلو سبز، گشنیزو ترخون عطر و طعم خوبی به این غذا می‌دهد.

کارچو

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

یکی دیگر از سوپ‌های سنتی گرجستان کارچو است. این سوپ با گوشت گاو یا مرغ درست می‌شود و می‌توان آن را با برنج یا بدون آن سرو کرد. نسخه‌ای که ما از این غذا می‌پزیم یک غذای گیاهی با محتویات بادمجان، کدو، گردو و انار و ذرت پوست کنده است.

ماهی گزل‌آلا با سس انار

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

اگر چه گرجستان سواحل دریایی از جمله رودخانه و دریاچه دارد اما غذای دریایی در منو غذایی رستوران‌های این کشور معمول نیست. با این حال ما ماهی گزل‌آلا را در یکی از رستوران‌ها پیدا کردیم.  غذای دریای محبوب گرجستانی‌ها ماهی گزل‌آلا با سس انار است. ماهی را خوب سرخ می‌کنند تا ترد شود و سپس با سس انار که کمی مزه شیرینی دارد سرو می‌شود.

ماتسونی (ماست گرجستان)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

ماتسونی یا ماست گرجستان صبحانه مورد علاقه من است. ماتسونی یک محصول لبنی تخمیر شده است که در دمای اتاق درست می‌شود. این ماست به اندازه ماست یونان سفت و با قوام نیست و در برای صبحانه سرو می‌شود. همچنین به عنوان سس هم استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید، اگر شما خواستید برای صبحانه ماست سفارش دهید شما می‌بایست نام آن را بدانید زیرا اگر ماست بخواهید ماست بسته‌بندی شده به شما خواهند داد.

چورچ کلا (آبنبات)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

اگر شما در این فصل مسابقه جذاب تماشا کرده باشید حتما چورچ کلا را دیده‌اید. یکی از چالش‌هایی که تیم‌ها در گرجستان با آن روبه رو هستند، درست کردن چورچ کلا است که آبنبات محبوب گرجستانی‌ها است. آجیل‌هایی چون گردو که بیشتر در شرق و فندق بیشتر در غرب گرجستان بصورت رشته رشته در می‌آورند و سپس در مخلوط آرد، شکر و آب انگور غوطه‌ور می‌کنند و در نهایت یک شکلات قرمز یا قهوه‌ای رنگ درست می‌شود که چورچکلا (آبنبات) نامیده می‌شود.

کارولیا چیسکیری (خرمالو خشک شده)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

درحالی که چورچ کلا یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های گرجستان است، یکی دیگر از شیرینی‌های گرجستان که خاطرات کودکی را در ذهن بسیاری از گرجستانی‌ها مجسم می‌کند، شیرینی کارولیا چیسکیری است که آن‌ها را پوست می‌کنند و ساقه‌های آن‌ها را می‌زنند و سپس چند هفته آن‌ها در مقابل نور آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند و در نهایت شیرین، نرم و خوشمزه می‌شوند.

بوهمی (آب معدنی)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

بوهمی آب معدنی معروف گرجستانی‌ها است. شما می‌توانید بطری‌های بوهمی را همه جا ببینید. یک پارک ملی به نام بوهمی-کاراگولی در گرجستان وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید و مستقیما از آب چشمه بوهمی بنوشید. بوهمی همچنین در روسیه مشهور است. بسیاری از روس‌ها به گرجستان سفر می‌کنند تا شهر بوهمی و آب چشمه مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند.

لیموناتی (لیموناد گرجستان)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

زمانی که گرجستانی‌ها بوهمی، نوشیدنی برای نوشیدن ندارند، لیموناد می‌نوشند. به نظر می‌رسد لیموناد نوشیدنی غیر الکلی محبوب‌تر از نوشابه است. لیمونادهای گرجستان در انواع طعم‌ها درست می‌شوند اما چنان که نامش نشان می‌دهد، از لیمو درست نمی‌شود. لیمونادهای گرجستان از آب، شکر، کربنات و طعم‌دهنده‌های طبیعی  درست می‌شوند که طعم‌های محبوب شامل ترخون با طعم شیرین و خوشمزه، گلابی و وانیل که طعم خوبی به نوشابه می‌دهند، دارند.

لاگیدز (نوشابه گرجستان)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

نوشابه لاگیدز یک نوشابه طعم‌دار است که وقتی می‌نوشید احساس می‌کنید به دهه ۱۹۵۰ سفر کرده‌اید. نوشابه لاگیدز سال‌ها قبل تولید می‌شد که توسط میتروفون لاگیدز داروساز گرجستانی در اواخر دهه ۱۸۰۰ اختراع شد.

ایده لاگیدز تولید نوشابه از شربت‌های طبیعی مانند گیلاس، ترخون، گلابی و بسیاری دیگر بود که هم‌اکنون در گرجستان تولید می‌شود. شما همچنین می‌توانید لاگیدز با طعم انگور و یا شکلاتی سفارش دهید.

ام تی اس وادی (کباب)

ام تی اس وادی کباب

ام تی اس وادی یک نام جالب برای گوشت است که در سیخ می‌کشند (تزیین می‌کنند) و روی شعله قرار می‌دهند تا پخته شود. در این مورد تنوع زیادی در مناطق مختلف وجود دارد اما با آشپزی ارامنه و ترک متفاوت است. آشپزی در گرجستان به ذوق و نوآوری تمایل دارد و ترشیجات جایی در گرجستان ندارد و سعی می‌کنند غذاهای‌شان کم‌نمک باشد و از نمک کمتر استفاده کنند.

تنها منبع پروتئین مصرفی‌شان گوشت گاو یا گوسفند است که آن را قطعه قطعه یا رشته رشته کرده و به سیخ می‌کشند یا برش می‌دهند و با سبزیجات سرخ می‌کنند. بگذارید سریع بگویم ام تی اس وادی یک غذای خوب و خوشمزه است، مخصوصا زمانی که با سس آلو ترش مخلوط می‌شود، ادویه‌ای که گرجستانی‌ها به هر غذایی از سیب‌زمینی تا نان و مرغ سرخ شده می‌ریزند.

تیکلپی (لواشک)

تیکلپی لواشک

وقتی برای اولین بار که تیکلپی را دیدم فکر کردم یک بشقاب رنگارنگ که مسطح و اندازه‌اش یک فوت است، رو به روی من است، اما در نهایت فهمیدم که چیزی جز میوه‌های جمع‌آوری شده نیست که بعد از جوشاندن میوه‌ها، آن‌ها به صورت لایه نازکی روی پارچه‌ای پهن کرده‌اند. انواع مختلفی از تیکلپی‌ها وجود دارد. نوع شیرین آن حاوی انجیر و زردآلو است؛ این میان وعده فوق‌العاده را از دست ندهید.

نوع ترش آن حاوی گیلاس و آلو ترش است که از جمله ترش کننده‌هایی هستند که در خورشت‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شوند. اگر می‌خواهید بهترین تیکلپی را پیدا کنید، به کنار جاده‌ها بروید، خواهد دید که کلبه‌هایی در بزرگراه‌های بیرون شهر وجود دارند که به خرید و فروش مشغول هستند. با وجود اینکه روستاییان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، شما می‌توانید مطمئن باشید که محصول دست‌ساز دریافت می‌کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه