غذاهای محلی لیسبون، جشنواره ای از خوراکی های رنگارنگ پرتغال

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
غذاهای محلی لیسبون، جشنواره ای از خوراکی های رنگارنگ پرتغال

هر سرزمینی با توجه به فرهنگ‌اش غذاهای متنوعی دارد؛ لیسبون نیز از این قضیه مستثنی نیست. در این مقاله از کجارو با ما همراه باشید تا با غذاهای اصیل شهر لیسبون آشنا شویم.

غذا در کشور پرتغال همانند کشورهای هم قاره خود تلفیقی از مدرنیته و سنت است و حتی ریشه‌های سنتی در غذاهای مدرن آن نیز یافت می‌شود. غذاهای دریایی یکی از اصلی‌ترین غذاهای مردم این سرزمین است و در روش‌ها و با دستورات گوناگونی پخته می‌شوند. دشت‌های سرسبزی که این کشور دارد باعث پرورش خوب دام و در کنار آن فرآورده‌های گوشتی عالی شده است و به همین دلیل غذاهای گوشتی بسیار لذیذی در این کشور پخت می‌شود. بسیاری از غذاها در شهرهای پرتغال مشابه است و در این مقاله قصد داریم به معرفی غذاهای محلی و اصلی لیسبون بپردازیم؛ دوستان عزیز کجارویی با ما همراه باشید.

غذای محلی لیسبون

باکالو (Bacalhau)

باکالو (Bacalhau) لیسبون

یکی از ماهی‌های مورد علاقه مردم پرتغال باکالو یا ماهی «کاد» (Cod) است که در هر روز سال به روش و طعم متفاوتی آن را طبخ می‌کنند. در همه رستوران‌های پرتغال این غذای لذیذ با طعم بی‌نظیرش یافت می‌شود.

باکالو (Bacalhau) لیسبون

ترکیبات متنوعی برای ظرف این غذا استفاده می‌شود که می‌توان به ترکیب پیاز، چیپس، زیتون سیاه، جعفری و تخم مرغ ‌اشاره کرد. این غذای دریایی اغلب در تابستان بصورت کبابی و در پاییز و زمستان بصورت سرخ شده سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پولوُ اَلاگارئیرو (Polvo a Lagareiro)

پولوُ اَلاگارئیرو (Polvo à Lagareiro) لیسبون

آشپزی پرتغالی ارتباط عمیقی با غذاهای دریایی دارد و به همین دلیل، آن‌ها از چاشنی‌های بی‌نظیری برای طعم‌دار کردن غذاهای دریایی خود استفاده می‌کنند. یکی از غذاهای مورد علاقه مردم لیسبون و سرزمین پرتغال هشت پای سرخ شده در روغن زیتون است.

پولوُ اَلاگارئیرو (Polvo à Lagareiro) لیسبون

در دستور پخت این غذا، ابتدا یک هشت پا بطور کامل پخته می‌شود و سپس در روغن زیتون بصورت آهسته برشته می‌شود؛ چاشنی این غذا سیر است که با سرخ شدن آرام این غذا در روغن زیتون طعم متفاوتی به خود می‌گیرد و اغلب با سیب زمینی سرخ‌شده سرو می‌شود. خوردن این غذا را زمانی که به زیبایی‌های بی‌کران دریا و امواج ساحلی چشم دوخته‌اید توصیه می‌کنیم.

آلیرا (Alheira)

آلیرا (Alheira) لیسبون

این غذای لذیذ و ارزان قیمت که در شهرهای پرتغال بسیار رایج است، نوعی سوسیس دودی مرغ است که تاریخچه آن به قرن ۱۶ بازمی‌گردد. در آن زمان یهودیان که از پرتغال اخراج شده بودند، در بخش شمال شرقی این سرزمین زندگی می‌کردند و برای آنکه نشان دهند به مذهب کاتولیک روی آورده‌اند به خوردن این سوسیس‌ها روی آوردند که مردمان آن‌ سرزمین باور کنند که دیگر غذای خود را بر اساس شریعت یهود آماده نمی‌کنند.

آلیرا (Alheira) لیسبون

این غذا با هر گوشتی به غیر از گوشت خوک درست می‌شود و اغلب به صورت کبابی یا سرخ شده به همراه سبزیجات بخار پز سرو می‌شود؛ البته امروزه در فست فودها با چیپس سرو می‌شود.

کاتاپلانا د ماریسکو (Cataplana de Marisco)

کاتاپلانا د ماریسکو (Cataplana de Marisco) لیسبون

این غذای دریایی یکی از غذاهای اصیل پرتغال است که سر منشا آن به بخش جنوبی پرتغال باز می‌گردد. این غذا در ظرف مسی و با ترکیب میگو، صدف و سوسیس chourico پخته می‌شود. عطر و بوی این غذا بسیار دلپذیر است و با رنگ و طعمی که دارد بسیار اشتها آور است.

 فرانسیسینا (Francesinha)

 فرانسیسینا (Francesinha) لیسبون

فرانسیسینا یکی از غذاهای اصیل شهر پورتو است اما در شهرهای دیگر نیز طبخ می‌شود. این غذا یک ساندویچ پرتغالی است که در بین دو لایه نان، استیک یا گوشت کبابی قرار دارد که روی آن را یک لایه پنیر می‌پوشاند.

 فرانسیسینا (Francesinha) لیسبون

ساندویچ پس از حاضر شدن در ظرفی از سس قرمز تند و سیب زمینی سرخ شده سرو می‌شود. گاهی بر روی این غذا یک عدد تخم مرغ نیمرو شده نیز قرار می‌دهند. این غذا برای کسانی که علاقه به فست‌فود و ساندویچ دارند، گزینه منحصر به فردی است.

Ameijoas a Bulhao Pato

Amêijoas à Bulhão Pato

وعده‌های غذایی پرتغالی‌ها چندین بخش دارد و این غذا می‌تواند به عنوان یک پیش غذا، یک بخش اشتهاآور باشد. این غذای محلی لیسبون از نوعی صدف درست می‌شود که در ابتدا در آب نمک قرار می‌دهند و سپس آن را بر روی حرارت قرار می‌دهند تا صدف‌ها باز شوند و سپس آن را در روغن تفت داده و کمی جعفری و آب لیموی تازه به آن اضافه می‌‌کنند.

مرغ کبابی (Franco no Churrasco)

مرغ کبابی (Franco no Churrasco) لیسبون

این مرغ کبابی لذیذ در ابتدا به روغن زیتون یا کره آغشته می‌شود و با سبزیجات معطر و سیر، طعم‌دارش می‌کنند و به مدت ۲ ساعت آن را می‌پوشانند تا طعم به خورد مرغ برود.

مرغ کبابی (Franco no Churrasco) لیسبون

برای کباب کردن آن یا از جوجه گردان استفاده می‌شود یا در صفحه، گریل می‌کنند و نکنته مهم آن این است که باید با حرارت خیلی کم طبخ شود. خوردن این غذای لذیذ و خوش طعم با نوشیدنی گوارا تکمیل می‌شود.

 ساردین کبابی (sardinhas)

 ساردین کبابی (sardinhas)

یکی از غذاهای مورد علاقه پرتغالی‌ها که بیشتر در تابستان می‌خورند کباب ماهی ساردین است. این کباب بیشتر در ماه ژوئن و در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود در تعداد بسیار زیادی به شکل کبابی سرو می‌شود.

ماهی را در ابتدا به نمک آغشته کرده و سپس بر روی حرارت داغ ذغال کباب می‌کنند و با سیب زمینی سرخ شده به همراه کمی سالاد سرو می‌کنند.

پوستا میراندزا (posta mirandesa)

پوستا میراندزا (posta mirandesa) لیسبون

این غذا از فیله ضخیم گاو تهیه می‌شود که بر روی آتش پخته می‌شود و وعده‌ای سنگین و کامل است. این گوشت از گاوهای منطقه میراندزا تهیه می‌شود که در دشت‌های پرتغال چرا می‌کنند و منجر به طعم منحصر به فرد این گوشت شده است.

خوراک Cozido پرتغالی

خوراک Cozido پرتغالی

این غذا نمونه‌ای کامل از فرهنگ و طعم کشور پرتغال است و بیشتر در مناطق محلی طبخ می‌شود و ترکیبی از گوشت و سبزیجات است.

خوراک Cozido پرتغالی

این غذای ساده ترکیبی از سیب زمینی آب‌پز، سوسیس دودی، کلم، لوبیا و گوشت است که در حرارت کم و در مدت زمانی طولانی پخته می‌شود و عصاره سبزیجات آهسته در حین پخت به خورد گوشت می‌رود و طعم آن را لذیذ می‌کند.

پنیر Serra da Estrela

پنیر Serra da Estrela

پرتغال تنوع بسیاری در پنیر دارد که بیشتر از شیر گوسفند و بز برای تهیه پنیر استفاده می‌کنند. پنیرهای آن‌ها به حدی خوشمزه است که بسیاری آن را به عنوان میان‌وعده یا پیش غذا میل می‌کنند. این پنیر دارای طعم کمی شور است که در مراحل اولیه بصورت خامه شکل است.

غذای محلی لیسبون

در کنار همه غذاهایی که نام بردیم در رستوران‌ها، در کنار غذاهای اصلی و پیش‌غذاها دسرهای خوشمزه‌ای سرو می‌شود که طعم غذای پرتغالی را تکمیل می‌کند. مزه غذاهای پرتغالی با محیط شاد و فرح بخشی که آن سرزمین دارد خاص و منحصر به فرد است و سفر به شهری مانند لیسبون و چشیدن طعم لذیذ غذاهای آن تجربه فوق‌العاده‌ای برای علاقه مندان به سفرهای اروپایی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه