فرودگاه بین المللی لیسبون پورتلا

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
فرودگاه بین المللی لیسبون پورتلا

فرودگاه بین المللی لیسبون، پایتخت پرتغال، که به نام لیسبون پورتلا نیز شهرت دارد، یکی از بزرگتر‌ین فرودگاه‌های اروپای جنوبی بوده و شاهراه رفت و آمدهای بین المللی به پرتغال محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این فرودگاه در ادامه همراه کجارو باشید.

لیسبون، پایتخت، و در عین حال بزرگ‌ترین شهر پرتغال است. به تازیگی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شده است که دلیل آن برخورداری از جاذبه‌های متعدد در این حوزه از جمله موزه‌ها، بناها، نگارخانه‌ها و ... است. علاوه بر این، آب و هوای مناسب و نیز هزینه‌های پایین‌تر لیبسون را به مقصدی مقرون به صرفه و مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. از آنجایی‌که اغلب سفرها به این شهر بصورت هوایی انجام می‌شود، شناخت فرودگاه لیسبون پیش از سفر ضروری است.

معرفی فرودگاه

فرودگاه لیسبون

فرودگاه بین المللی لیسبون با نام فرودگاه پورتلا (Lisbon Portela Airport) اصلی‌ترین راه ارتباطی میان لیسبون با اروپا و سایر کشورهای جهان است. از آنجایی‌که در طول جنگ جهانی پرتغال دارای موضعی بیطرفانه بود، این فرودگاه در آن دوران به صورت مستمر به فعالیت خود ادامه داده و نیروهای هر دو جناح از آن استفاده می‌کردند. البته فرودگاه پورتلا در طول سال‌ها بارها مورد بازسازی و به روز رسانی قرار گرفته است.

در حال حاضر، فرودگاه پورتلا لیسبون به لحاظ ترافیک مسافری جایگاه بیست و پنجم را در میان کشورهای اروپایی با ۲۲.۴ میلیون نفر مسافر به خود اختصاص داده است. این حجم مسافر در سال ۲۰۱۶ از طریق تردد نزدیک به ۴۷ شرکت هوایی به ۱۲۱ مقصد در اقصی نقاط جهان ثبت شده است.

مشخصات

فرودگاه لیسبون

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا: LIS
  • کد ایکائو: LPPT
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۱۴ متر
  • قطب اصلی خطوط هوایی: تاپ پرتغال (TAP Portugal) و تاپ اکسپرس (TAP Express)
  • فاصله هوایی تا تهران: ۵۲۸۷ کیلومتر معادل ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه پروازی

پایانه‌ها

فرودگاه لیسبون

فرودگاه پورتلا دارای دو پایانه مجزای مسافری است؛ پایانه شماره یک دارای فضایی بسیار وسیع است که در آن کلیه امکانات رفاهی از قبیل رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعدد، دو سالن پذیرش که در مجموع دارای ۸۱ پیشخوان و ۲۹ گیت خروجی هستند. همچنین، اغلب این درب‌های خروجی مجهز به راهروی اتصال به هواپیما بوده و ۷ تا از آن‌ها مختص پروازهای حوزه شینگن هستند.

فرودگاه لیسبون

پایانه شماره ۲ در بخش جنوبی فرودگاه قرار دارد و به نسبت از فضای کوچکتری برخوردار است و به پروازهای ارزان قیمت اختصاص دارد. این پایانه دارای ۲۱ پیشخوان پذیرش و ۱۵ درب خروجی است. همانند پایانه شماره ۱ امکانات رفاهی مورد نیاز مسافران در این پایانه نیز تعبیه شده است.

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه لسیبون در ۷ کیلومتری شمال پایتخت قرار دارد.

راه‌های دسترسی

از آنجایی‌که فرودگاه پورتلا در مسافت نزدیکی از لیسبون قرار دارد، رفت و آمد از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس به راه‌های مختلفی میسر است؛

قطار

فرودگاه لیسبون

پرتغال دارای شبکه ریلی گسترده‌ای است و فرودگاه پورتلا نیز در مسیر این سیستم قرار دارد. فاصله نزدیکترین ایستگاه قطار تا فرودگاه در حدود ۱۰ دقیقه است.

مترو

فرودگاه لیسبون

ایستگاه مترو فرودگاه در سمت جنوبی پایانه شماره یک قرار دارد و در عرض ۲۰ دقیقه می‌توان به مرکز شهر تردد کرد.

اتوبوس

فرودگاه لیسبون

ایستگاه‌های اتوبوس در بخش ورودی فرودگاه قرار دارند. این اتوبوس‌ها در پذیرش چمدان دارای محدودیت بوده (حداکثر سایز چمدان ۲۰*۴۰*۵۰ سانتی متر است) و مسافرانی که چمدان‌های بزرگتری دارند باید از شاتل فرودگاه یا ایروباس (Aerobus) استفاده کنند.

ایروباس

فرودگاه لیسبون

این اتوبوس‌ها مخصوص مسافرانی که دارای چمدان‌های بیشتر یا با ابعاد بزرگتر هستند و از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲۳:۰۰ در مقابل پایانه‌ها فرودگاه پورتلا آماده انتقال مسافران هستند.

شاتل

شاتل‌ها نیز در محوطه فرودگاه مستقر بوده و آماده انتقال مسافران به مقصدهای خارج از حوزه سرویس دهی ایروباس‌ها هستند.

تاکسی

فرودگاه لیسبون

تاکسی‌های فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته در مقابل خروجی‌های پایانه‌ها آماده انتقال مسافران هستند. مدت زمان سفر درون شهری با تاکسی‌ها، تا مرکز شهر، در حدود ۱۵ دقیقه است.

خودرو

فرودگاه لیسبون

مسافران در صورت دلخواه می‌توانند برای سهولت رفت و آمد در لیسبون خودروی مورد نظر را از باجه‌های کرایه خودرو در فرودگاه برای مدت مشخص اجاره کنند.

دوچرخه

فرودگاه لیسبون

فرودگاه لیسبون دارای دو مسیر ویژه دوچرخه سواری به طول ۳۰۰ متر و ۷۰ کیلومتر است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه لیسبون

در حال حاضر، پرواز مستقیمی از ایران به مقصد فرودگاه پورتلا لیسبون توسط شرکت‌های هوایی داخلی وجود ندارد و علاقه‌مندان سفر به این کشور می‌توانند از طریق شرکت‌های هوایی خارجی و از مبدا فرودگاه امام به صورت پرواز مستقیم تهران - لیسبون، مقصدهای متعدد یا توقف‌های بین راهی سفر کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه