سوغات لیسبون، پرتغال؛ نمایشی زیبا از هنر نقاشی روی کاشی و خوراکیهای طبیعی

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
سوغات لیسبون، پرتغال؛ نمایشی زیبا از هنر نقاشی روی کاشی و خوراکیهای طبیعی

لیسبون، پایتخت و بزرگترین کشور پرتغال است. برای آشنایی با سوغات لیسبون، در ادامه با کجارو همراه باشید.

با خرید سوغات و صنایع دستی محلی، علاوه بر اینکه یک یادگاری دوست داشتنی از مقصد سفرتان به خانه می‌برید یا نزدیکان‌تان را با هدیه‌ای خوشحال می‌کنید، باعث می‌شود که به اقتصاد محلی مقصد، کمکی هر چند کوچک کرده باشید. در ادامه با تعدادی از سوغات و صنایع دستی لیسبون آشنا می‌شویم که می‌توانید در فروشگاه‌های سوغات خریداری کنید و به عنوان یادگار سفر، به خانه ببرید.

محصولات چوب پنبه‌ای

سوغات لیسبون

پرتغال، مهم‌ترین تولیدکننده‌ی چوب پنبه در دنیا است و همین مسئله باعث شده تا صنعتگران و هنرمندان پرتغالی از این ماده‌ی اولیه برای ساخت ابزار و وسایل گوناگون استفاده کنند. از وسایل منزل گرفته تا زیورآلات و حتی کارت پستال. برای تولید هر چیزی که ساخت آن با چوب پنبه امکان‌پذیر باشد و به منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش استفاده از مواد دیگر مثل پلاستیک از چوب پنبه استفاده می‌کنند. در لیسبون در فروشگاه‌های Pelcor و Cork & Co می‌توانید این محصولات چوب پنبه‌ای را خریداری کنید.

محصولات پشمی

سوغات لیسبون

در فروشگاه Loja da Burel می‌توانید محصولاتی خلاقانه تهیه شده از پشم را خریداری کنید. این محصولات عبارت‌اند از کیف پول، کوله پشتی، پتو و سایر محصولاتی که با تلاش و نوآوری هنرمندان جوان محلی ساخته شده‌اند.

صابون‌های معطر

سوغات لیسبون

صابون‌های معطر پرتغالی امروزه در سراسر دنیا به عنوان یک محصول لوکس شناخته می‌شوند. به خصوص صابون‌های تولید کارخانه‌های Claus Porto و Castelbel. کارخانه‌ی Claus Porto بیش از ۱۳۰ سال سابقه در تولید صابون‌های لوکس، شمع‌های معطر، اودوکلن و کرم دارد.

کفش

سوغات لیسبون

یکی از مهم‌ترین صنایع پرتغال، تولید کفش است و نام این کشور هر سال در فهرست برترین صادرکنندگان کفش دنیا قرار می‌گیرد. کیفیت کفش‌های تولید شده در پرتغال به کیفیت کفش‌های ایتالیایی می‌رسد. در فروشگاه‌های متعددی در لیسبون می‌توانید شیک‌ترین و باکیفیت‌ترین کفش‌ها را خریداری کنید.

سوغات خوراکی

اقیانوس اطلس، همسایه‌ی بزرگ پرتغال است. همین مجاورت اقیانوس باعث شده که غذاهای دریایی نقش مهمی در آشپزی و رژیم غذایی این کشور داشته باشند و ماهی، سمبل آشپزی پرتغالی است. کنسرو ماهی به خصوص آن مدل‌هایی که در بسته بندی به سبک قدیمی به فروش می‌رسند معمولا به عنوان سوغات مورد توجه گردشگران قرار دارند.

اگر دوست دارید که برای خودتان یا نزدیکان‌تان سوغات خوراکی ببرید می‌توانید علاوه بر کنسرو ماهی، روغن زیتون مرغوب و پنیرهای فوق‌العاده را خریداری کنید. تنها چای تولید شده در اروپا، یعنی چای سبز Azores، یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی لیسبون است. تارت‌های کاستارد پرتغال مشهورند و شکلات Arcádia و Chocolataria Equador در هر فروشگاه سوغاتی پیدا می‌شوند.

پنیر پرتغال

پنیر در پرتغال یکی از محصولات لبنی محبوب و مهم است. در سفر به لیسبون از دیدن تنوع فوق‌العاده‌ی پنیرها شگفت‌زده می‌شوید. پنیر گاو، پنیر گوسفندی، پنیر بز، ترکیبی از هر سه و انواع و اقسام پنیرهای دیگر با بهترین کیفیت در فروشگاه‌های لیسبون پیدا می‌شود. پنیر بخش مهمی از فرهنگ پرتغال است و همراه با هر وعده‌ی غذایی به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. یکی از معروف‌ترین پنیرهای پرتغال، پنیر Serra da Estrela است.

دسرها و شیرینی‌های پرتغالی

شیرینی‌های پرتغال تنوع زیادی دارند. بیش از ۲۰۰ نوع شیرینی مختلف در این کشور تهیه می‌شود. از میان آنها می‌توان به نام‌هایی چون toucinho do céu، papos de anjo و barriga de freiras اشاره کرد. علاوه بر این، انواع دسرهای مارزیپانی، کرم‌های کاسترد و انواع و اقسام شیرینی در قنادی‌ها و فروشگاه‌های لیسبون پیدا می‌شود که باید چند نمونه از آنها را حتما امتحان کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون پرتغال، یکی از مرغوب‌ترین زوغن‌ زیتون‌ها است. تولید روغن زیتون در این کشور سابقه‌ای طولانی دارد و به دوران روم برمی‌گردد. حتی درخت‌های زیتونی در پرتغال پیدا می‌شوند که قدمت آنها به عصر برنز برمی‌گردد. جالب است بدانید که در اواسط قرن شانزدهم، از روغن زیتون به عنوان سوخت چراغ‌ها استفاده می‌کردند و پرتغال این محصول را برای همین منظور به کشورهای اروپای شمالی و هند صادر می‌کرد. روغن زیتون این کشور، کیفیت فوق‌العاده‌ و قیمت معقولی دارد.  

زیورآلات

سوغات لیسبون

اگر از کلیساهای پرتغال دیدن کنید متوجه می‌شوید که پرتغالی‌ها علاقه‌ی خاصی به طلا دارند. این علاقه از زمانی شروع شد که برزیل مهم‌ترین صادرکننده‌ی طلا، مستعمره‌ی پرتغال بود. امروزه، در پرتغال، طراحی و ساخت زیورآلات طلا بسیار بیشتر از کشورهای مجاور، رواج دارد. فروشگاه‌های زیورآلات و طلا و جواهر در لیسبون بسیار دیدنی هستند حتی اگر قصد خرید نداشته باشید. در فروشگاه‌های Joalharia do Carmo، Maria João Bahia و Ourivesaria Sarmento، سوغاتی ارزشمند و گران‌قیمت برای نزدیکان خود بخرید. البته هزاران فروشگاه زیورآلات چه طلا و چه سایر فلزات گرانبها در گوشه و کنار لیسبون پیدا می‌شود.

هنر نقاشی روی کاشی  و اشیای سفالی و سرامیکی

سوغات لیسبون

نقاشی روی کاشی یکی از هنرهای ملی پرتغال است و در لیسبون می‌توانید انواع متنوعی از این هنر دیدنی را به عنوان سوغات خریداری کنید؛ از بازسازی هنر باروک و کلاسیک تا طراحی‌های مدرن و امروزی. لیسبون، پایتخت پرتغال، مانند بزرگترین گالری کاشی دنیا است. کاشی‌های زیبا و محصولات سرامیکی جذاب را می‌توانید از فروشگاه‌های Solar، Fábrica Sant’Anna و Loja dos Descobrimentos خریداری کنید. بعضی از این فروشگاه‌ها سفارش هم می‌پذیرند و کاشی مورد نظر شما با طرح و رنگ دلخواه برایتان آماده می‌کنند که یک هدیه‌ی اختصاصی و ارزشمند است.

صنایع دستی مدرن

بسیاری از فروشگاه‌های هدیه و سوغات در لیسبون به صنایع دستی و هنر مدرن اختصاص دارند. در این فروشگاه‌ها، هنرمندان جوان و طراحان معاصر، محصولات خود را عرضه می‌کنند. بسیاری از این آثار از هنرهای سنتی پرتغال الهام گرفته‌اند و هدیه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد هستند که خانه‌ی شما و نزدیکان‌تان را به زیبایی زینت می‌دهند.

کتاب و آثار ادبی

سوغات لیسبون

پرتغال نویسندگان مشهوری دارد که بسیاری از آثار آنها به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند و در کشورهای سراسر دنیا مورد استقبال واقع شده‌اند. یکی از این نویسندگان مشهور، ساراماگو، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل است که همه‌ی ما این نویسنده را اثر مشهورش به نام «کوری» می‌شناسیم. در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی در سراسر لیسبون می‌توانید این آثار ادبی را برای علاقه‌مندان به زبان و فرهنگ پرتغال خریداری کنید. یا این کتاب‌ها را ترجمه شده به زبان‌های دیگر پیدا کنید؛ هدیه‌ای دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان به کتاب.

گلدوزی

یکی از هنرهای دستی سنتی مرسوم در پرتغال، گلدوزی روی انواع پارچه و لباس است. از فروشگاه‌های صنایع دستی می‌توانید انواع منسوجات و محصولات پارچه‌ای گلدوزی شده با دست را خریداری کنید. سوغاتی زیبایی که هم نزدیکان‌تان را خوشحال می‌کند و هم کمکی در جهت ارتقای اقتصاد داخلی و گسترش صنایع دستی است.

مطالب مرتبط:

منبع lisbon lisbonlux

دیدگاه