کاستاریکا کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کاستاریکا کجاست؟

تا پیش از کشف دنیای جدید توسط کریستف کلمب، کاستاریکا شکلی کاملا متفاوت از اوضاع کنونی خود داشت. برای آشنایی بیشتر با کاستاریکا در این مقاله از کجاست با کجارو همراه باشید.

جمهوری کاستاریکا کشوری در آمریکای مرکزی است که از شمال با نیکاراگوئه، از جنوب شرق با پاناما، از غرب با اقیانوس آرام و از شرق با دریای کارائیب همسایه است. جمعیت این کشور حدود ۴/۵ میلیون نفر است که یک چهارم آن در پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کاستاریکا یعنی سن خوزه زندگی می‌کنند.

جمعیت کاستاریکا را در قرن ۱۶ و پیش از پیروی از قوانین اسپانیا بومی‌ها تشکیل می‌دادند.

مختصری از تاریخ

کاستاریکا

در آغاز قرن ۱۶ بومی‌های کاستاریکا به قبیله‌های تقسیم می‌شدند که همه کشاورز بودند و جامعه‌ای نسبتا بزرگ و پیچیده برای خود ساخته بوند. با حضور کریستفر کلمب در ۱۸ سپتامبر ۱۵۰۲ همه چیز تغییر کرد. در اواسط قرن ۱۶ با اینکه این منطقه خالی از طلا بود اسپانیا کم کم بر کاستاریکا مسلط و به یکی از کلنی‌های این کشور تبدیل شد. جمعیت کم بومی‌ها به‌دلیل بیماری‌های اروپایی از پای درآمدند.

اولین شهر اسپانیا با نام کارتاگو در سال ۱۵۶۲ ساخته شد. این در حالی بود که کاستاریکا همچنان فقیر و بی‌اهمیت،‌ تنها با چند شهر باقی مانده بود.

در سال ۱۸۲۱ آمریکای مرکزی از اسپانیا مستقل شد، هر چند که این استقلال اهمیت چندانی برای مردم کاستاریکا نداشت. مورا فرناندز اولین رییس ایالت در سال ۱۸۲۴ شد. کاستاریکا در ابتدا جزو ایالات آمریکای مرکزی به شمار می‌رفت اما در سال ۱۸۳۸ جدا شد و استقلال خود را در دست گرفت.

کاستاریکا

در اوایل قرن ۱۹ پرورش قهوه رنگ تازه‌ای به اقتصاد این کشور بخشید.

در سال ۱۸۸۹ اولین انتخابات دموکراتیک در کاستاریکا برگزار شد. غیر از سال ۱۹۴۸ که یک جنگ داخلی بعد از انتخابات رخ داد و ۲۰۰۰ نفر در آن کشته شدند، قرن ۲۰ با آرامش همراه بود. پس از آن جنگ داخلی خیلی سریع صلح برقرار و قانون اساسی جدیدی وضع شد.

در اواخر قرن ۲۰ کاستاریکا به‌تدریج پیشرفت کرد و در سال ۱۹۸۷ ریاست جمهوری اسکار آریاس سانچز (Oscar Arias Sanchez) جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

کاستاریکا

در سال ۲۰۱۰ لورا چینچیلا (Laura Chinchilla) به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن کاستاریکا انتخاب شد.

امروزه کاستاریکا کشوری نسبتا موفق با یک سیستم رفاهی پیشرفته است. گردشگری و صنعت در این کشور بسیار رونق دارد و موز، قهوه، شکر و گوشت گاو همچنان از محصولات صادراتی آن به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید:

آب و هوا

کاستاریکا

از آن جایی که کاستاریکا در ۸ تا ۱۲ درجه شمالی استوا قرار گرفته است، آب و هوای آن در طول سال استوایی (گرمسیری) است. با این وجود این کشور با توجه به  ارتفاع، بارندگی و جغرافیا هر منطقه دارای خرداقلیم‌های فراوان است.کاستاریکا

فصل‌های این کشور با توجه به میزان بارندگی یک دوره تعیین و تعریف می‌شود. ممکن است یک سال به دو دوره تقسیم شود، فصل خشک که بومی‌ها آن را تابستان می‌نامند و فصل بارانی که به زمستان معروف است. فصل خشک یا تابستان از دسامبر تا آوریل و زمستان یا فصل بارانی از می تا نوامبر ادامه دارد. بیشترین مکانی که دارای بارندگی است رشته کوه‌های کوردیلرا در کارائیب با بارندگی ۵۰۰۰ میلی‌متر در سال است.

بیشتر بخوانید:

پوشش گیاهی و جانوری

کاستاریکا

کاستاریکا منزلگاه انواع گیاهان و جانوران است. با اینکه این کشور تنها ۰/۱ درصد کل خشکی زمین را به خود اختصاص داده، ۵ درصد تنوع زیستی جهان را دارا است.

کاستاریکا

 حدود ۲۵ درصد زمین‌های منطقه جزو پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده است. کاستاریکا موفق شده تا جنگل‌زدایی را از بدترین درجه ممکن در جهان از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۵ به صفر برساند.

کاستاریکا

پارک‌های ملی این کشور شامل کورکوادو است که منزلگاه بیشترین تنوع زیستی مانند گربه‌های بزرگ، هر چهار نوع میمون کاستاریکایی: شنل پوش سر سفید (نوعی میمون از خانواده کاپوچین)، میمون جیغ‌کش یالدار، میمون عنکبوتی فری و خزمیمون آمریکای مرکزی که به‌دلیل چنگل‌زدایی، معاملات غیرقانونی و شکار نسل آن در خطر است.

کاستاریکا

پارک ملی تورتوگرو (Tortuguero) به‌معنای مملو از لاک‌پشت، منزلگاه میمون‌های عنکبوتی، سرسفید و جیغ‌کش، تنبل سه پنجه، تنبل دو پنجه، ۳۲۰ نوع پرنده و انواع خزندگان است. این منطقه بهترین مکان برای نسل در خطر لاک‌پشت‌های سبز است. لاک‌پشت چرمی، لاک‌پشت پوزه عقابی و لاک‌پشت سرخ از دیگر گونه‌ها در این پارک هستند.

کاستاریکا

جنگل محافظت‌شده مونتورد (Monteverde)، منزلگاه بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی شامل ثعلبیان است. بیش از ۴۰۰ نوع پرنده و بیش از ۱۰۰ نوع پستاندار در این محدوده زندگی می‌کنند.

درختان پرثمر کاستاریکا که بیشرشان در طول سال میوه دارند غذای اصلی پرندگان محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مذهب

کاستاریکا

مسیحیت و کاتولیک دین اصلی بیشتر مردم این کشور است. کاستاریکا تنها کشور در آمریکا است که کاتولیک دین رسمی آن به شمار می‌رود. طبق آمار ۷۰ درصد مردم کاتولیک، ۱۳/۸ درصد پروتستان، ۱۱/۳ درصد بی دین و ۴/۳ درصد دارای دیگر مذهب‌ها هستند.

به خاطر مهاجرت از آسیا و خاورمیانه دین‌های دیگری در این کشور در حال گسترش هستند از جمله بودایی و اسلام.

زبان

زبان اصلی مردم کاستاریکا اسپانیایی است. هنوز در برخی مناطق زبان‌های اصلی خود مردم (شامل چهار زبان) صحبت می‌شود. برخی از این زبان‌ها هزاران، برخی کمتر از صد نفر و برخی کمتر از هزار نفر گوینده دارد. ۱۰/۷ درصد مردم ۱۸ سال به بالا انگلیسی، ۰/۷ درصد مردم فرانسوی و ۰/۳ درصد پرتغالی یا آلمانی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند.

آشپزی

اشپزی کاستاریکا

آشپزی کاستاریکا ترکیبی از آشپزی سرخپوستی، اسپانیایی، آفریقایی و دیگر آشپزی‌ها است. غذاهایی چون تامال (تهیه شده از ماسا، نوعی خمیر، که در یک برگ می‌پیچند) و دیگر غذاهایی که بیشتر از ذرت تهیه‌ می‌شوند از جمله غذاهای اصیل به شمار می‌روند. اسپانیایی‌ها با خود مواد زیادی از جمله ادویه و حیوانات خانگی آوردند. در قرن ۱۹ ادویه‌های آفریقایی راه خود را در آشپزی این کشور پیدا کردند.

تحصیلات

۹۶/۳ درصد مردم این کشور باسواد هستند که یکی از باسوادترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود. زمانی که ارتش ملغی شد چنین می‌گفتند که جای آن را ارتشی از معلمان پر خواهد کرد. تحصیلات ابتدایی اجباری و دوران پیش دبستانی و دبیرستان رایگان هستند.

آدرس

موقعیت کاستاریکا روی نقشه

مسیر دستیابی

برای ما ایرانی‌ها جهت رفتن به کاستاریکا ویزا لازم نیست و با پاسپورت ایرانی امکان اقامت ۳۰ روزه در این کشور وجود دارد. تورهای بسیاری کاستاریکا را مقصد گردشگری خود قرار داده‌اند. برای سفری ایمن و راحت با این تورها همراه شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه