برترین مقاصد گردشگری طبیعت، از کاستاریکا تا کنیا

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
برترین مقاصد گردشگری طبیعت، از کاستاریکا تا کنیا

گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم به‌معنای گردشگری به هدف لذت بردن از فضاهای طبیعی خاص و غرق شدن در طبیعت است. با کجارو همراه باشید تا ۵ مقصد گردشگری ویژه را به شما معرفی کنیم.

آیا شما یک ماجراجوی طبیعت هستید؟ اگر ایده‌ی شما از یک سفر بی‌نقص نزدیک و حتی خودمانی شدن با دنیای طبیعی است، به یکی از این مقاصد رویایی گردشگری طبیعت نگاهی بیندازید. از جنگل‌های انبوه و شاداب گرفته تا ردیف‌های مرجانی رنگارنگ، ساوانا‌های پهناور و خود‌رو و آب‌دره‌های افسانه‌ای، ما این ۵ منطقه‌ی خارق‌العاده را برای شما انتخاب کردیم که تعدادی از ممتاز‌ترین اکوسیستم‌های کره‌ی زمین را در بر می‌گیرد.

ما این ۵ مقصد را نه‌ تنها برای تنوع زیستی بی‌همتایشان، بلکه به خاطر تعهد بومی جهت نگهداری از زیبایی طبیعی و بی‌نقص ماندن آن‌ها با کمک گردشگری بدون آسیب انتخاب کرده‌ایم. به یاد داشته باشید که گردشگران نیز باید نقش خود را در حفظ این مقاصد که بیشترین تنوع زیستی را دارند و البته بیشتر از همه‌ جا تحت خطر آسیب هستند، ایفا کنند.

پالائو Palau

گردشگری طبیعت

این منطقه سال‌های سال است که به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد غواصی جهان شناخته می‌شود. در زیر آب‌هایی به شفافی کریستال دقیقا در کنار خط ساحلی، یک دنیای شگفت‌آور زیر‌آبی رنگارنگ وجود دارد با بیش از ۵۰۰ گونه‌ی مرجانی زیبنده و حدود ۱۴۰۰ نوع ماهی! روی زمین، مسافران می‌توانند در ساحل درخشنده و بدون آلودگی گشت‌وگذار کنند یا به دل جنگل انبوه منطقه بزنند.

موقعیت دوردست پالائو در غربی‌ترین بخش میکرونزیا Micronesia به محیط زیست و فرهنگ بومی آن کمک کرده که از تخریب گردشگری انبوه در امان بماند. بومیان تلاش می‌کنند که جزیره‌ی بهشتیشان در آینده همچنان دست‌نخورده باقی بماند. حدود ۴۶۰ مایل از بخش مرجانی و آب‌های مردابی منطقه‌ی ممنوع برای ماهیگیری هستند تا به برخی از گونه‌های در حال انقراض ماهی کمک شود دوباره در منطقه جمعیت خود را به دست بیاورند. جامعه‌ی محافظت از محیط زیست پالائو تابه‌حال حدود ۱۲ منطقه‌ی محافظت‌شده را معرفی کرده و به تشویق سرمایه‌گذاری گردشگری پاک می‌پردازد تا بتواند اکوسیستم شکننده‌ی جزیره را حفظ کند.

آب‌دره‌های نروژ

گردشگری طبیعت

دور‌افتاده بودن و قوانین سخت‌گیرانه‌ی محیط زیست باعث شده آب‌دره‌های مشهور نروژ با کوه‌های برف‌پوش، آبشار‌های زیبا و آب‌های کریستالیشان دست‌نخورده و طبیعی باقی بمانند. بازدیدکنندگان می‌توانند در مسیر‌های ناهموار به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بپردازند یا با قایق به یک سفر علمی در میان آب‌دره‌های برج‌مانند بروند. بازه‌ی وسیعی از حیات وحش در این منطقه زندگی می‌کنند، از جمله: عقاب، مرغ دریایی، خوک دریایی و البته انواع پستانداران دریایی. در کنار جاذبه‌های طبیعی، این منطقه دارای چندین روستای ماهیگیری کوچک است که فرهنگ و سنت خود را از صدها سال پیش حفظ کرده‌اند.

به‌عنوان رهبر سیاست‌های محیط زیست، نروژ با کنترل ماهیگیری، شکار نهنگ و شکار خوک دریایی و البته کنترل صنایع نفتی توانسته به‌خوبی مراقب محیط زیست منطقه باشد.

کاستاریکا

گردشگری طبیعت

از کاستاریکا به‌عنوان مترادف واژه‌ی اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت استفاده می‌شود که اصلا بی‌دلیل نیست. جنگل‌های ابری مه‌آلود، ساحل‌های شن سیاه، بیشه‌های بارانی متراکم و عمیق و رود‌های پرسرعت، فعالیت‌های فضای باز زیادی را برای مسافران فعال و عشاق طبیعت فراهم می‌آورند.

گردشگری طبیعت

تنوع خیره‌کننده‌ی موجودات از جمله میمون‌ها، تنبل‌ها، کروکودیل‌ها، جگوار‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی و قورباغه‌های دارتی سمی در پارک‌های ملی متعدد کاستاریکا زندگی می‌کنند. کاستاریکا به‌طور گسترده‌ای برای تکثیر زیاد پناهگاه‌های حیات وحش و تنوع حیوانات و گیاهانش شناخته می‌شود.

کرالا، هند

گردشگری طبیعت

ایالت کوچک کرالا در ساحل جنوب غربی، به‌عنوان کشور شخصی خدایان طبیعت شناخته‌ می‌شود. این لقب وقتی که ساحل‌های شنی تمیز و جنگل‌های بکر انبوهش را می‌بینید زیاد هم اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد. این منطقه منزلگاه یکی از بدون لکه‌ترین گوشه‌های هند است. خانه‌ای برای چندصد حیوان بی‌همتا و تقریبا یک چهارم از ۱۰۰,۰۰۰ گیاه شناخته شده‌ی زمین.

نیلجیری تار nilgiri tahr، یکی از بزهای کوهی درخطر انقراض، در پارک ملی راجامالا تحت حمایت قرارگرفته. فیل‌ها، گاو‌میش‌های کوهان دار و گراز‌های وحشی آزادانه در پناهگاه مقدس دریاچه‌ی پریار Periyar پرسه می‌زنند.

در گذشته اکوسیستم کرالا به‌خاطر جنگل‌زدایی وسیع تحت خطر بود اما امروزه بسیاری از بیشه‌های ایالتی تخت حفاظت هستند.

کنیا

کنیا بیشتر به خاطر ساوانا‌های پر از شیر و فیل خود مشهور است اما بیشتر مسافرها نمی‌دانند که در اینجا دریاچه‌‌ها، کوه‌ها، جنگل‌های بارانی، کویر‌ها و ساحل‌هایی وجود دارند که هرکدام دارای اکوسیستم و حیات وحش یکتای خود است.

گردشگری طبیعت

تنوع زیستی شگفت‌آور کنیا توسط حدود ۵۰ پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت شده در سراسر کشور محافظت می‌شود. از گونه‌های تحت حمایت جنگل‌های بکر بارانی کاکامگا گرفته تا گاو‌های وحشی که در ماه‌های ژوئیه و اوت هر سال به منطقه‌ی محافظت‌شده‌ی ماسای مارا (Masai Mara) مهاجرت می‌کنند.

گردشگری طبیعت

در خط ساحلی، مسافران می‌توانند روی شن‌های تمیز ساحل‌های دست نخورده راه بروند یا در تپه‌های مرجانی متراک و رنگارنگ به غواصی بپردازند. تمامی فعالت‌های مسافران تحت نظارت چشمان تیز‌بین Ecotourism Kenya است که با پروژه‌های آموزشی و کمک از جمعیت‌های محلی به محافظت از محیط زیست می‌پردازد. این سازمان همچنین اقامتگاه‌های کنیا را بر طبق کیفیت حافظت از محیط زیست رده‌بندی می‌کند.

آیا شما دوستدارن طبیعت کجارویی هم مثل ما عاشق سفر یه این مناطق شدید؟ شخص مترجم که آرزوی سفر به کاستاریکا و کرالای هند را در سر می‌پروراند. شما چطور؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه