راز ساخت گوی های سنگی اسرار‌آمیز چیست؟

عاطفه کماسی | سه شنبه, ۱۵ تیر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

گذشته همواره با خود ابهامات زیادی به‌همراه دارد. بناهای عظیم و باستانی مانند تخت جمشید یا اهرام مصر از جمله ابهاماتی هستند که حیرت و سوالات بی‌پاسخ فراوانی را در ذهن تمام انسان‌ها برمی‌انگیزانند. اما شگفت انگیزتر از همه، اشیای دست‌سازی هستند که هیچ پاسخی برای هرگونه سوالی درباره آن‌ها وجود ندارد. از جمله این اسرار باستان‌شناسی، گوی‌های سنگی کشف شده در کاستاریکا هستند. با کجارو همراه باشید تا با این معماهای بی‌جواب آشنا شوید.

فکر می‌کنید چه چیزی باعث به وجود آمدن این توپ‌های کاملا گرد سنگی، واقع در دنیای وحش کاستاریکا در دهه‌ی ۱۹۳۰ شده است؟ حدس شما هرچه که باشد، احتمالا به‌خوبی تمام فرضیه‌های علمی مختلفی است که طی سال‌ها مطرح شده‌اند است.

کند و کاو در تاریخ

گوی های سنگی اسرار آمیز

در سال ۱۹۴۰ کمپانی یونایتد فروت، مشغول آماده کردن زمین‌های کاستاریکا برای کشاورزی بود. یک شی‌ عجیب و غیر عادی کشف می‌شود، سنگی کاملا گرد که در زمین دفن شده بود. و این آغاز یکی از عجیب‌ترین اسرار علم طبیعی بود.

کشفی باور نکردنی

گوی های سنگی اسرار آمیز

این توپ‌ها در اصل در دیکیس دلتای کاستاریکا (Diquis Delta) یافت شدند. از آن کشف اول تابه‌حال، ۳۰۰ گوی دیگر کشف شده، که هرکدام دارای اندازه‌های مختلفی هستند. قطر برخی از آن‌ها تنها چند سانتی‌متر و برخی دیگر ۷.۱۳۳۶ متر هستند که وزن آن‌ها به ۱۶ تن می‌رسد.

نگاهی نزدیک‌تر

گوی های سنگی اسرار آمیز

تقریبا همه گوی‌ها از جنس گرانودیوریت هستند. سنگ‌هایی بسیار سخت که همگی ساخت بشر هستند. شکل و صاف بودن سراسر گوی‌ها جایی برای نتیجه‌گیری دیگری نگذاشته است. دانشمندان فکر می‌کنند سنگ‌هایی که برای ساخت این گوی‌ها استفاده شده‌اند، اصالتا متعلق به رودخانه‌ای ۸۰.۴۶۷ کیلومتر دورتر هستند.

سفر به گذشته

گوی های سنگی اسرار آمیز

زمانی که در دهه‌ی ۱۹۵۰ مطالعه‌ عمده‌ای روی توپ‌ها انجام شد، ۵۰ تا از آن‌ها هنوز در جای اصلی خود، یعنی جایی که کشف شده بودند قرار داشتند. امروزه تعداد کمی از آن‌ها دست‌ نخورده باقی مانده‌اند.

مانند یک سنگ غلتان

گوی های سنگی اسرار آمیز

در حال حاضر گوی‌ها در کاستاریکا هستند. برخی برای زیباسازی در ساختمان‌های عمومی و برخی دیگر در موزه قرار دارند. حتی گاهی آن‌ها را در چمن‌کاری‌های خانه‌های گران‌قیمت می‌بینید. دو تا از گوی‌ها سر از ایالات متحده درآورده‌اند. یکی در انجمن نشنال جئوگرافی در واشنگتون دی سی، و دیگری بیرون محوطه موزه باستان‌شناسی در هاروارد قرار دارد.

دوران سنگ‌ها

گوی های سنگی اسرار آمیز

گوی‌ها از سال ۲۰۰ پیش از میلاد مسیح تا ۸۰۰ بعد از میلاد ساخته شده‌اند، هرچند ممکن است برخی جوان‌تر باشند. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی براینکه این گوی‌ها متعلق به قرن ۱۶ هستند. مشکل می‌توان تاریخ سنگ‌ها را تعیین کرد. تاریخ‌شناسان، خاک و مصنوعاتی که در محل کشف گوی‌ها کشف شده بود بررسی کردند تا تاریخ تقریبی آن‌ها را به‌دست آورند.

تاریخ گمشده

گوی های سنگی اسرار آمیز

ساخت این توپ‌ها مربوط به زمان ورود کاوشگران اسپانیایی به این منطقه نیست و تا کشف آن‌ها در سال ۱۹۴۰ به دست فراموشی سپرده شدند.

موقعیت اصلی

گوی های سنگی اسرار آمیز

در اصل، گوی‌ها در حالی کشف شدند که آرایشی هندسی را نشان می‌دادند. آن‌ها به‌صورت خط‌های مستقیم یا منحنی، مثلث‌، یا مربع چیده شده بودند.

آرایش تعمدی

گوی های سنگی اسرار آمیز

برخی چنین استدلال می‌کنند که این توپ‌ها به‌عنوان نوعی نقشه استفاده می‌شده که نقاط مختلفی  از جمله جزیره ایستر یا استونهنج را نشان می‌دهند. اما امروزه دانستن آن غیرممکن است، زیرا زمانی که این توپ‌ها کشف شدند اندازه‌گیری دقیق فاصله‌های دور امکان‌پذیر نبود.

تخریب گذشته

گوی های سنگی اسرار آمیز

طی این سال‌ها، جابه‌جایی تنها بلایی نبود که بر سر گوی‌ها آمد. بسیاری از آن‌ها به خاطر داستان‌هایی مبنی بر این‌که آن‌ها پر از طلا هستند، متلاشی شدند. آب و هوا و کشاورزی هم سهم خود را در تخریب گوی‌ها داشته‌اند.

بیگانه‌های قدیمی

گوی های سنگی اسرار آمیز

برخی گمان می‌کنند که چون توپ‌ها خیلی با عقل جور در نمی‌آیند، در واقع همان بیگانه‌ها هستند. مطمئنا شکل عجیب سنگ‌ها این فرضیه را توجیه می‌کند. شما چه به بیگانه‌ها اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، احتمالا این سنگ‌ها شما را قانع نکرده‌اند.

هدیه‌ دریایی

گوی های سنگی اسرار آمیز

برخی، توپ‌ها را به‌گونه‌ای، به شهر از دست رفته‌ی آتلانتیس ربط می‌دهند که یا از طریق آب به کاستاریکا رسیده اند یا به آن جا فرستاده شده‌اند. به نظر می‌آید که این نظریه از اینجا سرچشمه می‌گیرد که آتلانتیس قطب تجارت و بسیار پیشرفته بوده است.

پیدایشی کهن

گوی های سنگی اسرار آمیز

یکی از دانشمندان پیشنهاد می‌کند که ممکن است گوی‌ها به‌وسیله‌ی اولمک‌ها (olmecs)، یک تمدن پیشرفته باستانی، در آن جا قرار داده شده‌اند.

خاستگاه

گوی های سنگی اسرار آمیز

متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که وجود آتلانتیس را ثابت کند، و همچنین اطلاعات کافی برای این گمان، که این تمدن گوی‌های سنگی را بار کشتی کرده و به کاستاریکا فرستاده است نیز، وجود ندارد. فرضیه‌ی اولمک‌ها هم فرضیه‌ای شک برانگیز است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رابطه‌ی اولک‌ها را با گوی‌ها توجیه کند. تمام نشانه‌ها بیانگر این امر هستند که گوی‌ها توسط ساکنان اولیه که با هدف کشاورزی، ماهیگیری و شکار وارد کاستاریکا شدند، ساخته شده‌اند.

خارج از این جهان

گوی های سنگی اسرار آمیز

و در واقع آن‌طور که مطالعات قبلی و پرنقص نشان می‌دادند، این توپ‌ها بی‌عیب نیستند. اختلافاتی در قطر برخی از توپ‌ها وجود دارد. این نشان می‌دهد که گوی‌ها ساخته‌ دست بشر جایزالخطا بودند تا وسایل پیشرفته‌ بیگانه‌های قدیمی.

چطور یک توپ بسازیم

گوی های سنگی اسرار آمیز

توپ‌ها احتمالا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های سمباده کشیدن، ضربه زدن و شکستن ساخته شده‌اند. زغال داغ یا آب سرد، یا هر دو ممکن است برای تبدیل سنگ به لایه‌ها استفاده شده باشد . هیچ ابزار فلزی در ساخت ‌آن‌ها بکار نرفته است. هیچ‌کس دلیل ساخته شدن یا کارایی آن‌ها را نمی‌داند، و به‌جز جواب‌های به‌دست آمده، این توپ‌ها یکی از سحرآمیزترین اسرار علوم طبیعی محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه