راهنمای سفر به جاکارتا

جاکارتا پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر اندونزی است. در این راهنمای سفر با نکات مهم برای سفر به این شهر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

درباره جاکارتا بیشتر بدانید:

معرفی جاکارتا

اطلاعات ضروری جاکارتا

آب‌ و هوای جاکارتا

بهترین زمان سفر به جاکارتا

هزینه‌ های سفر به جاکارتا

جاهای دیدنی جاکارتا

رژیم غذایی در جاکارتا

معرفی جاکارتا 

چشم‌اندازی از جاکارتا

عکس از وب‌سایت timeout.com/Shutterstock (عکاس: نامشخص)

جاکارتا، پایتخت اندونزی، شهر تضادهاست. در این شهر علاوه بر جاذبه‌ها و تفریحات مدرن، می‌توانید زندگی سنتی را هم از نزدیک لمس کنید. فرهنگ غذایی متفاوت و طبیعت استوایی، از دیگر جذابیت‌های این شهر برای گردشگران است.

جاکارتا، شهری پرهیاهو و یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای دنیا است. این شهر مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و جاذبه‌های تمام اندونزی را در خود جای داده است و اغراق نیست اگر بگوییم این شهر اندونزی کوچک است. این تنوع را می‌توان در اعتقادات، فرهنگ و حتی غذای ساکنان این شهر به وضوح مشاهده کرد. بهترین رستوران‌ها و مراکز خرید، بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌ها و گالری‌های هنری و مفرح‌ترین تفریحات و سرگرمی‌ها در این شهر برای گردشگران وجود دارد.

در این راهنمای سفر با شهر زیبای جاکارتا بیشتر آشنا می‌شویم.

اطلاعات ضروری جاکارتا

اختلاف ساعت با تهران

جاکارتا پایتخت اندونزی، در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +۷ hours واقع شده و ۳ و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

اندونزیایی

واحد پول

روپیه اندونزی

نوع برق شهری

ولتاژ برق شهری در اندونزی ۲۳۰ ولت و فرکانس استاندارد ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها در اندونزی از نوع C و F است.

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۶۲

شماره‌های اضطراری

پلیس/ موارد اضطراری عمومی: ۱۱۰/۱۱۲ اس‌ام‌اس: ۱۷۱۷

آمبولانس و امداد و نجات: ۱۱۸

آتش‌نشانی: ۱۱۳

فوریت‌های پزشکی: ۱۱۹

جهت رانندگی: چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

    جاکارتا – فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو-هتا

آب‌ و هوای جاکارتا

جاکارتای اندونزی

عکس از unsplash (عکاس: Muhammad Syafi Al - adam)

جاکارتا آب‌وهوای استوایی مرطوب و بارانی دارد. فصل بارانی در جاکارتا بیشتر ایام سال را در بر می‌گیرد و بیشتر از اکتبر تا مه مشاهده می‌شود. چهار ماه باقی مانده، یعنی از ژوئن تا سپتامبر، خشک‌ترین فصل این شهر در نظر گرفته می‌شود. میانگین بارندگی این ماه‌ها کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر است. فصل اوج بارندگی در این شهر ژانویه و فوریه است که میزان میانگین بارندگی به ۳۰۰ میلی‌متر می‌رسد. کمترین بارندگی در ماه اوت است و میزان بارندگی به ۴۳ میلی‌متر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به جاکارتا

فرهنگ اندونزیایی در جاکارتا

عکس از unsplash (عکاس: Pradamas Gifarry)

بهترین زمان برای سفر به جاکارتا از ماه مه تا سپتامبر است زمانی که آب‌وهوا نسبتا خشک است. جاکارتا در نزدیکی استوا قرار دارد و به همین جهت دمای هوای آن تغییرات قابل‌توجهی ندارد. تقریبا در تمام طول سال، آب‌وهوا گرم و مرطوب است و میانگین دمای هوا ۳۰ درجه‌ سانتی‌گراد است.

جاکارتا دو فصل متمایز دارد. یکی از اکتبر تا آوریل زمانی است که آب‌وهوا بسیار مرطوب است. دیگری از مه تا سپتامبر که آب‌وهوا خشک‌تر است. در فصل‌های بسیار مرطوب سال به‌خصوص ژانویه، سفر به جاکارتا توصیه نمی‌شود.

هزینه‌ های سفر به جاکارتا

هزینه‌ اقامت

Ibis Styles Jakarta Mangga Dua Square

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هاستل‌ها در حدود ۱۲۰ هزار روپیه بابت اقامت در خوابگاه، هزینه دارند. یک اتاق دوتخته‌ اختصاصی از ۲۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود که این هزینه معمولا شامل وای‌فای رایگان و صبحانه‌ رایگان است. قیمت‌ها در نواحی دور از شهرهای بزرگ، به‌شکل قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر هستند. از آنجایی که هاستل‌ها و مسافرخانه‌ها در اندونزی بسیار ارزان هستند، کمپینگ در این کشور چندان رواج ندارد مگر اینکه در دل طبیعت باشید و بخواهید شب را در طبیعت بگذرانید. هزینه‌ اقامت در نمونه‌های ارزان از انواع هتل‌ های جاکارتا از شبی ۲۰۰ هزار روپیه برای اتاق دوتخته شروع می‌شود. این هزینه معمولا شامل وای‌فای و صبحانه‌ رایگان است. هزینه‌ اقامت در هتل‌های زنجیره‌ای از شبی ۴۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود. استفاده از سایت Airbnb هم رواج دارد. اجاره‌ یک آپارتمان کامل شبی ۴۰۰ هزار روپیه هزینه دارد.

هزینه‌ خورد و خوراک

غذای ارزان در جاکارتا

عکس از وب‌سایت blog.tiket.com (عکاس: Porridge illustration)

غذاهای محلی بسیار ارزان هستند. غذاهای خیابانی، کمتر از ۱۰ هزار روپیه قیمت دارند. یک وعده غذای ارزان در یک رستوان محلی از ۱۴ هزار روپیه شروع می‌شود. یک وعده غذای بهتر در رستوران میان‌رده به‌همراه نوشیدنی و سرویس میز در حدود ۸۰ هزار روپیه هزینه دارد. غذاهای غربی نسبت به غذاهای محلی گران‌تر هستند اما قیمت‌های معقولی دارند. یک وعده غذا به‌همراه نوشیدنی در حدود ۱۲۵ هزار روپیه است. فست فود در حدود ۴۵ هزار روپیه هزینه دارد. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی اولیه‌ مورد نیاز شما برای یک هفته در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار روپیه می‌شود. البته از آنجایی که غذا در اندونزی ارزان است، حتی اگر همه‌ وعده‌های غذایی را بیرون بخورید، هزینه‌ سفرتان زیاد نمی‌شود.

هزینه‌ رفت و آمد

حمل و نقل در اندونزی

عکس از unsplash (عکاس: Fachry Hadid)

برای سفر بین جزیره‌ها، فرابرها در حدود ۷۰۰۰ روپیه و بالاتر برای بلیط جاوه‌ غربی تا بالی غربی هزینه دارند. یک سفر ۸ ساعته با اتوبوس هم ۷۰ هزار روپیه هزینه دارد. اتوبوس‌های شبانه از ۱۳۰ هزار روپیه شروع می‌شوند. پروازها به مقصد این کشور و از مبدا اندونزی، قیمت‌های ارزانی دارند. بلیط رفت به سنگاپور ۲۵۰ هزار روپیه قیمت دارد. بلیط رفت به استرالیا از ۵۰۰ هزار روپیه شروع می‌شود.

میانگین هزینه‌ روزانه: ۴۰۰ تا ۶۷۰ هزار روپیه

حمل و نقل عمومی در جاکارتا

عکس از unsplash (عکاس: Rezal Scharfe)

البته این هزینه در شرایطی محاسبه شده است که شما در هاستل اقامت کنید، در غرفه‌های خیابانی ارزان غذا بخورید، از تورهای گران استفاده نکنید و از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

غذای خیابانی بخورید

غذاهای خیابانی در جاکارتا

عکس از وب‌سایت indonesia.travel/Shutterstock (عکاس: نامشخص)

با پرداخت حدود ۱۰ هزار روپیه می‌توانید غذای لذیذ و محلی خیابانی بخورید. انواع سوپ، نودل و اسنک در غرفه‌های خیابانی عرضه می‌شوند که هم یک غذای کامل و هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. در بازارچه‌های محلی هم می‌توانید ارزان‌ترین غذاهای ممکن را پیدا کنید.

چانه بزنید

اگر قصد دارید راهی مراکز خرید جاکارتا شوید، چانه زدن را مد نظر داشته باشید. هر مبلغی که به شما اعلام کردند سریعا پرداخت نکنید. چانه بزنید و تخفیف بگیرید. اگر در این کار مهارت داشته باشید، خواهید دید که قیمت‌ها از آنچه که روی کالاها نوشته شده، ارزان‌تر هستند!

جاهای دیدنی جاکارتا

نمایی شبانه از جاکارتا

عکس از وب‌سایت viator.com (عکاس: نامشخص)

جاکارتا، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر اندونزی است. این شهر در شمال غربی سواحل پرجمعیت‌ترین جزیره‌ دنیا یعنی جزیره‌ جاوه قرار دارد و مرکز فرهنگی، سیاسی و تجاری اندونزی است. این شهر به خاطر فرهنگ متفاوت و غنی، صنایع دستی زیبا، غذاهای لذیذ و جاذبه‌های مدرن مثل پارک‌های آبی و مراکز خرید بزرگ، محبوب و مورد توجه گردشگران است. در ادامه با تعدادی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی جاکارتا آشنا می‌شویم.

یادبود ملی (Monumen Nasional)

یادبود ملی اندونزی در جاکارتا

عکس از وب‌سایت viator.com (عکاس: نامشخص)

بنای یادبود ملی که به اختصار Monas هم نامیده می‌شود، برجی ۱۳۲ متری در مرکز میدان Merdeka در جاکارتای مرکزی است که نمادی از جنگ برای اندونزی را به تصویر می‌کشد. این بنای یادبود برای گرامی‌داشت استقلال اندونزی ساخته شده است. ساخت این بنا در سال ۱۹۶۱ شورع شد و در سال ۱۹۷۵ به روی مردم گشوده شد. این بنا و موزه‌ آن هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر باز هستند. البته این مجموعه روزهای دوشنبه تعطیل است. از آوریل سال ۲۰۱۶، این مجموعه شب‌ها هم برای بازدید عموم باز می‌شود؛ از سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۹ تا ۲۲ و از شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۹ تا نیمه‌شب.

مرکز تفریحی Ancol Dreamland

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این مرکز تفریحی که Taman Impian Jaya Ancol و گاهی Ancol Dreamland نامیده می‌شود، یک مرکز تفریحی است که در کنار اسکله‌ جاکارتا واقع شده است. این مجموعه در سال ۱۹۶۶ افتتاح شده و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی جنوب شرق آسیا است. این مجموعه از بخش‌های متعددی تشکیل شده است و امکاناتی چون زمین‌های گلف، هتل، پارک‌ موضوعی و سایر امکانات رفاهی را در بر گرفته است. در بخش دنیای فانتزی (Fantasy World)، ۲۷ وسیله‌ سرگرمی وجود دارد، در بخش Atlantis Water Adventure می‌توانید از ۸ استخر آن لذت ببرید.

مسجد استقلال

جاذبه های گردشگری جاکارتا

مسجد استقلال بزرگ‌ترین مسجد در جنوب شرقی آسیا و بزرگ‌ترین مسجد سنی از نظر ظرفیت است. این مسجد ملی، برای گرامیداشت استقال اندونزی شاخته شده و به همین دلیل استقلال نام گرفته است. این مسجد که در کنار میدان Merdeka  و کلیسای جامع جاکارتا قرار دارد، در تاریخ ۲۲ فوریه‌ ۱۹۷۸ افتتاح شده  است.

موزه‌ ملی اندونزی

جاذبه های گردشگری جاکارتا

موزه‌ ملی اندونزی یک موزه‌ چندمنظوره‌ تاریخی، جغرافیایی و مردم‌شناسی است که در وجه غربی میدان Merdeka قرار دارد. از آنجایی که یک تندیس فیل در حایط این مجموعه وجود دارد گاهی در میان مردم با نام ساختمان فیل هم شناخته می‌شود. این موزه، آثار به جامانده از تمام محدوده‌ سرزمین اندونزی و بخش زیادی از تاریخ آن را پوشش می‌دهد.

پارک مینیاتوری Taman Mini Indonesia Indah

دیدنی‌های جاکارتا

عکس از وب‌سایت viator.com (عکاس: نامشخص)

این پارک مینیاتوری که Taman Mini Indonesia Indah نام دارد و به اختصار TMII نامیده می‌شود یک منطقه‌ تفریحی فرهنگی است که در شرق جاکارتا قرار دارد. ترجمه‌ نام این پارک عبارت است از پارک مینیاتوری زیبای اندونزی. این پارک وسعتی در حدود یک کیلومتر مربع دارد و نمونه‌ کوچکی از فرهنگ اندونزی و زندگی روزانه در این کشور را به نمایش می‌گذارد. لباس‌ها، رقص‌های محلی و سنت‌های زیبای این کشور را در این پارک می‌توانید ببینید. علاوه بر این‌ها، در این مجموعه یک دریاچه با یک مجمع‌الجزایر مینیاتوری وجود دارد. تله‌کابین، موزه، سینما و تئاتر از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه‌ کامل و فوق‌ا‌لعاده است. همه‌ این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا این مرکز یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاکارتا باشد.

موزه‌ وایانگ (Wayang)

موزه‌ وایانگ جاکارتا

عکس از وب‌سایت viator.com (عکاس: نامشخص)

این موزه به عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی وایانگ اختصاص دارد. این موزه یکی از چند موزه‌ای است که مشرف به میدان Fatahillah قرار دارد. از دیگر موزه‌ها و نگارخانه‌های اطراف آن می‌توان موزه‌ تاریخ جاکارتا، موزه‌ سرامیک و هنرهای زیبا و گالری هنری Kota Post Office را نام برد.

پارک Suropati

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این پارک در منطقه‌ Menteng در مرکز جاکارتا قرار دارد. منطقه‌ای که این پارک در آن قرار گرفته منطقه‌ای شبیه به یک تپه‌ مرتفع است. این منطقه در ابتدا یک حیاط دایره‌ای شکل بوده که در سال ۱۹۲۰ با کاشت درختان و گل‌ها به مرور زمان به پارک تبدیل شده است. گردشگران و اهالی شهر از فضای این پارک برای استراحت و تفریح استفاده می‌کنند.

موزه‌ تاریخ جاکارتا

موزه‌ تاریخ جاکارتا

عکس از وب‌سایت arrivalguides.com (عکاس: نامشخص)

این موزه که با نام‌های موزه‌ Fatahillah و موزه‌ Batavia هم شناخته می‌شود، در بخش قدیمی شهر مشهور به Kota Tua قرار دارد. بنای این مجموعه در سال ۱۷۱۰ به‌عنوان تالار شهر ساخته شده است. این موزه در سال ۱۹۷۴ افتتاح شده و اشیایی از دوران مختلف تاریخ جاکارتا را به نمایش گذاشته است.  این موزه در بخش جنوبی میدان Fatahillah و در نزدیکی موزه‌ وایانگ و موزه‌ سرامیک و هنرهای زیبا قرار دارد.

باغ وحش راگونان (Ragunan)

باغ وحش راگونان جاکارتا

عکس از وب‌سایت jakartaglobe.id (عکاس: Megan Herndon)

این باغ ‌وحش ۱۴۰ هکتاری، در جنوب جاکارتا قرار دارد. این باغ وحش میزبان بیش از ۲۷۰ گونه‌ جانوری متنوع و ۱۷۱ گونه‌ گیاهی است. بیش از ۴۵۰ نفر در این باغ وحش مشغول به کار هستند. بسیاری از حیواناتی که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند، گونه‌های بومی اندونزی یا از سایر نقاط دنیا هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند. اژدهای کومودو، ببر سوماترا و گونه‌های متنوع و متعددی از پرندگان در جنگل‌های گرمسیری این باغ وحش نگهداری می‌شوند.

این باغ وحش ۱۵۰ ساله، سومین باغ وحش قدیمی دنیا و دومین باغ وحش بزرگ دنیا است که متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری را در اختیار دارد. از فوریه‌ سال ۲۰۱۴، باغ وحش روزهای دوشنبه تعطیل می‌شود تا از حیوانات موجود در این مجموعه به‌خوبی حفظ و نگهداری شود. 

میدان Merdeka

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این میدان بزرگ در مرکز جاکارتا قراردارد. وسعت این میدان به یک کیلومتر مربع می‌رسد و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دنیا است. در مرکز این میدان بنای یادبود ملی یا Monas خودنمایی می‌کند. بخش که اطراف این یادبود را احاطه می‌کند و سنگ‌فرش شده است، محل برگزاری رویدادهای ملی مثل رژه‌های نظامی است. در اطراف این بنا، در حال حاضر فضای سبز و یک آب‌نمای موزیکال وجود دارد. این میدان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریح و سرگرمی در جاکارتا به‌خصوص در روزهای آخر هفته است. ساختمان‌های دولتی مهمی در اطراف این میدان واقع شده‌اند. از میان این بناهای مهم می‌توان به کاخ Merdeka، موزه‌ ملی اندونزی، دادگاه عالی و وزارت‌خانه‌های مختلف اشاره کرد. در دوران استعمار، این میدان Koningsplein به‌معنای میدان پادشاه نامیده می‌شد. Merdeka یک کلمه‌ اندونزیایی به‌معنای آزادی یا استقلال است.

موزه‌ منسوجات

موزه‌ منسوجات جاکارتا

عکس از وب‌سایت artoftheancestors.com (عکاس: نامشخص)

این موزه که به زبان محلی Museum Tekstil نامیده می‌شود، موزه‌ای در غر ب جاکارتا است. در این موزه، منسوجاتی از جزایر متعدد اندونزی به نمایش درآمده است.

کلیسای جامع سنت ماری

کلیسای جامع جاکارتا یک کلیسای کاتولیک رومی است که با نام رسمی Gereja Santa Perawan Maria Diangkat Ke Surga شناخته می‌شود. این کلیسا در سال ۱۹۰۱ و به سبک نئوگوتیک ساخته شده است. در آن زمان این سبک یک سبک معماری رایج برای ساخت کلیساها بوده است. کلیسای جامع جاکارتا، در مرکز این شهر و در نزدیکی میدان Merdeka و کاخ Merdeka درست روبه‌روی مسجد استقلال قرار دارد.

رصدخانه و افلاک‌نمای جاکارتا

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این مجموعه شامل رصدخانه و افلاک‌نمای عمومی و بخشی از مجموعه‌ علمی هنری Taman Ismail Marzuki است. این افلاک‌نما قدیمی‌ترین افلاک‌نمای اندونزی است. این کشور دو افلاک‌نمای دیگر هم دارد.

موزه‌ اندونزی

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این موزه که یک موزه‌ مردم‌شناسی و قوم‌شناسی است در Taman Mini Indonesia Indah قرار دارد. این موزه به هنر و فرهنگ اقوام مختلف ساکن در اندونزی اختصاص دارد؛ اقوامی که در این مجمع‌الجزایر زندگی می‌کنند و ملت امروز اندونزی را تشکیل می‌دهند. بنای این موزه به سبک معماری بالی ساخته شده و به زیبایی تزیین شده است. هنر سنتی و مدرن، انواع صنایع دستی و لباس‌های سنتی از اقصی نقاط این کشور در این موزه گردآوری شده‌اند. اگر می‌خواهید با دوربین از این موزه عکس بگیرید باید بلیط ۵۰۰۰ روپیه‌ای بگیرید. اگر هندی‌کم همراه‌تان باشد و بخواهید فیلم‌برداری کنید باید بلیط ۱۰۰۰ روپیه‌ای بگیرید. عکاسی با موبایل آزاد است.

جزیره‌ پراموکا (Pramuka)

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این جزیره یکی از مجمع‌الجزایر موسوم به هزار جزیره است. هزار جزیره مجموعه‌ای از جزیره‌ها هستند که در سواحل شمالی جاکارتا قرار دارند. این جزیره به‌نوعی پایتخت هزار جزیره است و گروه‌های قومی مختلفی در آن زندگی می‌کنند. با قایق موتوری در مدت زمان دو ساعت و نیم می‌توانید خود را به این جزیره برسانید. امکان کرایه‌ قایق برای سفر به جزایر این مجموعه هم وجود دارد.

رژیم غذایی در جاکارتا

جاذبه های گردشگری جاکارتا

اندونزی یک کشور بسیار پهناور است و جاکارتا بزرگ‌ترین شهر آن است. با وجود اینکه تعداد رستوران‌های سبک غربی روزبه‌روز در این شهر بیشتر می‌شود، نباید غذاهای خیابانی این کشور را فراموش کنیم. غرفه‌های کوچک و بزرگ غذاهای خیابانی محل رفت و آمد اهالی شهر هستند و اهالی جاکارتا این غرفه‌ها و رستوران‌های کوچک و محلی را برای غذا خوردن انتخاب می‌کنند.

این کشور به‌خاطر اینکه موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد، آشپزی متنوعی دارد. آشپزی این کشور از بسیاری از کشورهای اطرافش تاثیر پذیرفته است. به‌خصوص در نواحی ساحلی می‌توانید این تاثیرپذیری را بیشتر مشاهده کنید.

بسیاری از غذاهایی که در رستوران‌ های جاکارتا و غرفه‌های خیابانی این شهر ارائه می‌شوند، غذاهایی از مناطق و بخش‌های گوناگون اندونزی هستند که به این منطقه آورده شده‌اند و طبق ذائقه‌ اهالی این شهر، در آن‌ها تغییراتی ایجاد شده است. در این شهر بزرگ، فرصت‌های زیادی برای چشیدن طعم غذاهای محلی وجود دارد. تعداد و تنوع این غذاها به‌قدری است که در یک سفر چند روزه نمی‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و لذت ببرید. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این شهر آشنا می‌شویم. در سفر به جاکارتا با توجه به ذائقه‌ خود می‌توانید یک یا چند نمونه از این غذاها را انتخاب و امتحان کنید.

جاذبه های گردشگری جاکارتا

Pisang Goreng Sambal Roa ( موز سرخ شده و چیلی)

موزی که در جاکارتا برای آشپزی استفاده می‌کنند زیاد شیرین و رسیده نیست. این غذا را همراه با sambal roa می‌خورند که با ماهی و ادویه‌جات فراوان تهیه می‌شود.

Gorengan

غذاهای خیابانی در اندونزی

عکس از وب‌سایت manado.tribunnews.com (عکاس: Ilustrasi gorengan )

این کلمه به‌معنای هر چیز سرخ شده است. در واقع این نام به هر ماده‌ غذایی اطلاق می‌شود که در روغن فراوان سرخ شود. مثلا موادی مثل آناناس، سیب‌ زمینی، توفو، تمپه (خمیر دانه ی سویا) یا اسپرینگ رول. البته این غذا، غذای سالمی نیست به‌خصوص در رستوران‌ها و غرفه‌هایی که از یک روغن چندین بار برای سرخ کردن مواد استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که استفاده‌ مجدد از روغنی که قبلا استفاده شده، طعم این غذا را بهتر می‌کند.

فروشنده‌های خیابانی این غذا زمانی که افراد در ترافیک سنگین گیر افتاده باشند از فرصت استفاده می‌کنند و غذای خود را می‌فروشند؛ ترافیک‌های جاکارتا گاهی تا چند ساعت هم طول می‌کشد.

در همه‌ خیابان‌های جاکارتا می‌توانید غرفه‌های فروش آن را پیدا کنید و این غذا را امتحان کنید.

Otak-Otak

اوتاک اوتاک در اندونزی

عکس از وب‌سایت food.detik.com (عکاس: otakotaknyelly)

این غذا علاوه بر اندونزی در کشورهای اطراف هم با تغییرات اندکی رایج است. این غذا را با ماهی، شیر نارگیل، علف لیمو و ادویه‌جات فراوان می‌پزند. این غذا را یا کباب می‌کنند یا در برگ موز، بخارپز می‌کنند. در جاکارتا این غذا را همراه با یک سس مخصوص بادام زمینی سرو می‌کنند. غرفه‌های فروش این غذا هم در همه‌ خیابان‌ها و نزدیک ایستگاه‌های اتوبوس پیدا می‌شود.

Bakpao (بقچه‌های گوشتی)

برای تهیه‌ این غذا خمیر را با مواد مختلف از جمله انواع گوشت، مرغ و سبزیجات پر می‌کنند و سپس بخارپز می‌کنند. البته این غذا در ابتدا با گوشت خوک پخته می‌شده اما بعدها برای اینکه مسلمانان این کشور هم به‌راحتی بتوانند این غذا را نوش جان کنند، از مواد دیگری چون انواع گوشت به‌خصوص مرغ و سبزیجات برای تهیه‌ آن استفاده شده است.

Ketoprak Jakarta

غذاهای سنتی خیابانی جاکارتا

عکس از وب‌سایت rukita.co (عکاس: نامشخص)

یکی دیگر از غذاهای سنتی خیابانی جاکارتا همین غذاست که در سراسر جزیره‌ جاوه شهرت و محبوبیت دارد. هنگام خرید این غذا از غرفه‌های خیابانی می‌توانید میزان ادویه‌جات آن را خودتان انتخاب کنید. توفو، تخم‌مرغ، جوانه‌ حبوبات، کلم، کره‌ بادام زمینی و موسیر از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این غذای لذیذ هستند.

Kerak Telor، املت پرادویه

املت پرادویه اندونزیایی

عکس از وب‌سایت nowbali.co.id (عکاس: نامشخص)

برای تهیه‌‌ این املت از تخم اردک و برنج، پودر نارگیل، سیر سرخ‌ شده و میگوی خشک شده استفاده می‌کنند. این غذا را می‌توانید از غرفه‌های خیابانی در خیابان‌ها و در کنار نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها خریداری کنید. معمولا گردشگران از آن استقبال می‌کنند. این غذا در گذشته مختص قشر مرفه و ثروتمند جامعه بوده است.

Bebek Goreng، اردک سرخ شده

اردک سرخ شده اندونزی

عکس از وب‌سایت bebekgorengpakndut.com.sg (عکاس: نامشخص)

این غذا را علاوه بر غرفه‌های خیابانی در رستوران‌های شیک هم می‌توانید پیدا کنید. این غذا را معمولا با برنج سرو می‌کنند و به‌طور سنتی آن را با دست می‌خورند تا پاک کردن گوشت اردک راحت باشد. نوع دیگری از این غذا هم وجود دارد که با مرغ تهیه می‌شود و Ayam goreng نام دارد.

برای تهیه‌ این غذا، اردک را با انواع ادویه‌جات از جمله زنجبیل، علف لیمو، زیره و... مارینه می‌کنند. سپس آن را در ماهیتابه‌ای با روغن فراوان سرخ می‌کنند تا ترد و طلایی شود.

Martabak Manis، نوعی پنکیک شیرین

پنکیک شیرین خاص اندونزی

عکس از وب‌سایت martabakker.nl (عکاس: نامشخص)

این پنکیک شیرین با مواد مختلفی پر می‌شود. این مواد از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. در اندونزی، این پنکیک یک دسر محبوب خیابانی است که با مواد مختلفی چون انواع شکلات و نوتلا و شیر تغلیظ شده پر می‌شود.

پنکیک دورین (Durian)

دورین یا خارگیل یک میوه‌ استوایی است. برای تهیه‌ پنکیک این میوه از آرد و پوره‌ درین استفاده می‌شود. البته این میوه را به‌شکل‌های مختلف در تهیه‌ انواع کرپ هم به کار می‌برند.

Roti Bakar

روتی باکار در اندونزی

عکس از وب‌سایت traveloka.com (عکاس: نامشخص)

این نان تست را در وعده‌ صبحانه یا به‌عنوان دسر مصرف می‌کنند. از مواد مختلفی چون توت فرنگی، موز، آناناس و شکلات به‌عنوان تاپینگ این نان استفاده می‌کنند. در بسیاری از غرفه‌های خیابانی هم می‌توانید به‌راحتی این دسر لذیذ را پیدا کنید. علاوه بر گردشگران، اهالی شهر هم از این دسر استقبال می‌کنند.

برخی از غرفه‌های فروش غذا، با اضافه کردن اسکوپ‌های بستنی و خامه، دسر دیگری به نام Es Roti Bakar را عرضه می‌کنند که بسیار لذیذ و البته پرکالری است.

ساتای (Satay)

جاذبه های گردشگری جاکارتا

این کباب گوشت مشهور متعلق به منطقه‌ جاوه است و در اندونزی و جاکارتا هم رواج پیدا کرده است تا جایی که به غذای ملی این کشور تبدیل شده و لذیذترین ساتای دنیا را در اندونزی می‌توانید امتحان کنید. برای تهیه‌ این کباب از گوشت گوساله، گوسفند یا مرغ استفاده می‌کنند. نوع محبوب تر این کباب را با سس آناناس و سس بادام زمینی سرو می‌کنند. این غذا را در گوشه و کنار شهر می‌توانید پیدا کنید؛ از غرفه‌ها و فروشنده‌های خیابانی گرفته تا رستوران‌های شیک.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

نکاتی که باید پیش از سفر به جاکارتا بدانیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map