روزشمار: ۶ اسفند؛ کارناوال ورونا ایتالیا

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۶ اسفند؛ کارناوال ورونا ایتالیا

کارناوال ورونا ایتالیا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای کشور ایتالیا است که هر سال در چنین روزی در شهر ورونای ایتالیا برگزار می‌شود.

ورونا شهری است در شمال ایتالیا، ناحیه ونتو کنار رود آدیگه که موقعیت سوق‌الجیشی آن بین ونیز و میلان و همچنین گذرگاه برنر که ارتباط دهنده اروپای مرکزی با ایتالیاست، آن را به مرکز مهم تجاری و راه‌آهن تبدیل کرده است. این شهر تا سال ۸۹ قبل از میلاد متعلق به رومیان بوده است.

در سده پنجم اقوام وحشی ژرمنی این شهر را به یک دژ نظامی تبدیل کردند، تا اینکه در قرن ۱۲ به یک شهر آزاد تبدیل شد. اوج پیشرفت سیاسی و هنری شهر در سده چهاردهم بود که توسط ونیز فتح شده بود. این شهر تا سال ۱۷۹۷ یکی از ایالات ونیز به شمار می‌رفت تا اینکه توسط قوای ناپلئون فتح شد. در سده نوزدهم ورونا به اشغال اتریشی‌ها درآمد تا اینکه در سال ۱۸۶۶ قسمتی از پادشاهی ایتالیا شد.

اکثر ساکنین این شهر در کارناوال ورونا که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای کشور ایتالیا است، شرکت می‌کنند. این کارناوال که عمیقاً به محله‌ها و ساکنین این شهر که این رویداد را مهم‌ترین رویداد سال می‌دانند، مربوط می‌شود.

کارناوال وروناکارناوال ورونا

کارناوال ورونا

این جشن که به طور سنتی به عنوان «جشن نوکی» معروف است به افتخار غذای محلی ویژه «نوکی» برگزار می‌شد. نوکی غذای ساده‌ای است که از آرد و سیب‌زمینی درست می‌شود و تنها غذایی بوده که در طول مدت دوران قحطی و جنگ، کشاورزان فقیر استطاعت تامین آن را داشتند. اما امروزه این غذا، غذای محبوب و مرسوم محلی این کشور به شمار می‌آید و بر اساس دستورات آشپزی متنوع و مختلفی پخته می‌شود.

نوکی

کارناوال ورونا ایتالیا، سنت دیرینه‌ای را حفظ می‌کند که به سال ۱۵۳۱ باز می‌گردد. امروزه بازدیدکنندگانی که برای شرکت در این کارناوال به شهر ورونا سفر می‌کنند، همچنان می‌توانند شاهد عناصر این تاریخ منحصر به فرد در رژه محلی این کارناوال باشند. پس از گذشت قرن‌ها، هر جمعه پیش از ایام روزه‌داری در میدان قصر سلطنتی سنت زنو، درست مقابل کلیسای جامع این شهر به مردم نوکی تعارف می‌شود. همان مکانی که رژه کارناوال هم در همان روز از آنجا در Corso Porta Nuova آغاز می‌شود و در کل قسمت مرکز شهر ادامه می‌یابد.

کلیسای سنت زنو

کلیسای سنت زنو

هر یک از جایگاه‌های سیار حاضر در این رژه، نماینده یکی از محله‌های شهر ورونا به شمار می‌آید و به ازای هر شهر خارج از ورونا یا کشور خارجی که در این ضیافت شرکت می‌کنند، به تعداد این جایگاه‌های سیار افزوده می‌شود. رژه‌های خیابانی، غذاهای با کیفیت و لذیذ، هنوز پس از گذشت ۵۰۰ سال از قدمت این کارناوال در ورونا عرضه می‌شود.

کارناوال ورونا

تاریخچه کارناوال ورونا

کارناوال ورونا ایتالیا سنت دیرینه‌ای را حفظ می‌کند که به سال ۱۵۳۱ بر می‌گردد. در آن سال به خاطر ذخیره مواد غذایی، قیمت غلات و حبوبات گران شد، مردم فقیر خصوصاً آنهایی که در نزدیکی کلیسای جامع سن زنو زندگی می‌کردند، با قحطی و گرسنگی شدیدی مواجه شدند. «توماس دا ویکو»، نجیب‌زاده‌ای ثروتمند تصمیم گرفت تا پول زیادی را در این راه وقف کند تا آنها بتوانند آرد بخرند و «نوکی» درست کنند؛ کوفته‌های کوچکی که در آن زمان، غذای اصلی مردم فقیر بود. علاوه بر این، او کاری کرد تا هر سال در آخرین جمعه برگزاری این کارناوال، بین مردم منطقه سن زنو، نوکی و نوشیدنی پخش شود. امروزه، «نوکی جمعه»، رویداد کلیدی کارناوال ورونا ایتالیا محسوب می‌شود.

کارناوال ورونا

کارناوال ورونا

رژه با ماسک و جایگاه‌های سیار تمثیلی توسط «پدر نوکی» رهبری می‌شود و در کل در مرکز تاریخی شهر ورونا ادامه می‌یابد و در مقابل کلیسای سن زنو به پایان می‌رسد؛ جایی که می‌توانید در آن مزه نوکی سنتی را با سس گوجه امتحان کنید.

کارناوال ورونا

کارناوال ورونا

ماسک‌های سنتی بسیاری در این رژه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به انتقاد و تمسخر دربار اتریش می‌پردازند، اما مشهورترین آنها «پدر نوکی» است. پدر نوکی، پادشاه کارناوال ورونا ایتالیا و قدیمی‌ترین ماسک ایتالیا و اروپا محسوب می‌شود و هر سال فقط یک نفر اجازه دارد این ماسک را به چهره بزند. این فرد خوش‌اقبال پس از مبارزات رقابتی شدید به طور دموکراتیک توسط تمام ساکنین این شهر انتخاب می‌شود، و او با عصای سلطنتی (چنگالی چوبی با یک نوکی بزرگ بر سر آن) و لباس سلطنتی و دربار سلطنتی خود در هر یک از رویدادهای کارناوال شرکت می‌کند.

کارناوال ورونا

محل برگزاری کارناوال ورونا

در همین روز:

  • مرسوم شدن «تقويم» توسط «پاپ گريگوری سيزدهم» (۱۵۸۲ میلادی)
  • نبرد کرنال، پیروزی ارتش ایران و تصرف هندوستان (۱۷۳۹ میلادی)
  • روز ملی «استونی»
  • کارناوال ریو
  • جشنواره بین‌المللی بازی کن فرانسه

مطالب مرتبط:

دیدگاه