قسمتی از دیوار قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز ریزش کرد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
قسمتی از دیوار قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز ریزش کرد

قسمتی از دیواره برج دیده‌بانی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز روز گذشته ریزش کرد.

بخشی از دیوار قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به‌دلیل عدم مرمت ریزش کرد.

حجم تخریب شده یک متر مربع است که از بدنه دیواره برج دیده بانی قلعه است، این ریزش در ارتفاع ۵ متری از سطح زمین رخ داده است که نشان می‌دهد این ریزش به‌دلیل تخریب انسانی نبوده و بر اثر فرسودگی دیواره قلعه است.

بخش تخریب‌شده قلعه پرتغالی‌ها در قسمت جنوبی و در محدوده مسکونی و خیابان پرتردد برای گردشگران است. این قلعه با وجود مرمت‌هایی که در سال‌های گذشته روی آن انجام شده همچنان به‌شدت نیازمند مرمت است.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگران است که در فصول پاییز و زمستان بیشترین گردشگر را پذیرا است. خطر فرو ریختن دیواره این قلعه گردشگران را تهدید می‌کند.

قلعه پرتغالی‌های هرمز با قدمت ۵۰۰ ساله به‌عنوان مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس و نماد روحیه استعمارستیزی ایران است.

قلعه پرتقالی‌های هرمز این روزها حال خوشی ندارد و به‌دلیل ترک‌های عمیقی که بر پیکره آن نقش بسته، با خطر تخریب مواجه است. صدای نفس‌های آخر این بنای تاریخی ارزشمند به‌ گوش می‌رسد.

تعداد ۱۵ اثر در جزیره هرمز قرار دارد و ۹ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که بارزترین آن قلعه پرتغالی‌های هرمز است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفری که سال گذشته به این جزیره داشت، از قلعه پرتغالی‌ها هم بازدید کرد و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اختصاص داد؛ ولی متاسفانه هیچ اقدام عملی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این بنای ارزشمند تاریخی صورت نگرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه