روسیه پروازهای قاهره را از سر می‌گیرد

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۰
روسیه پروازهای قاهره را از سر می‌گیرد

روسیه با گذشت دو سال از توقف پروازهایش به مقصد مصر، که به‌علت یک حادثه‌ی تروریستی انجام شده بود، مجددا از سر خواهد گرفت.

به گفته‌ی یکی از مقامات ارشد روسیه و نماینده صنایع هوایی مسکو، روسیه در هفته‌ای که رئیس‌جمهوری، ولادیمیر پوتین قصد سفر به مصر را دارد، احتمالا پروازهای قاهره را از سر می‌گیرد. این کشور دو سال پیش به‌علت تهدیدات تروریستی، همه پروازها به مقصد قاهره را لغو کرد.

به گفته‌ی این مقام مسئول که به‌علت محرمانه بودن موضوع از افشای هویتش خودداری کرد، توافق‌نامه‌ی ازسرگیری پروازها روز دوشنبه به امضای طرفین خواهد رسید.

این معاهده، اولین تلاش برای برداشتن ممنوعیت پرواز بین دو کشور است که در سال ۲۰۱۵ پس از انفجار هواپیمای مسافربری روسی در شبه‌جزیره‌ی سینا که منجر به مرگ هر ۲۲۴ مسافر آن شد، اعمال شده است.

این نماینده‌ی بخش هواپیمایی گفت که پروازهای چارتر به مقصد دریای سرخ مانند غردقه و شرم‌الشیخ همچنان ممنوع خواهند بود، با این حال روسیه احتمالا تضمین‌هایی خواهد داد که این سرویس‌ها در سال ۲۰۱۸ مجددا آغاز به کار کنند.

تا پیش از توقف مراودات هوایی، سالانه ۳ میلیون روس از مصر بازدید می‌کردند. توقف پروازها، این کشور خاورمیانه‌ای دچار بحران اقتصادی را از ۷۰٪ گردشگرانش محروم کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین اعلام کرد که رئیس‌جمهوری در صحبت با همتای مصری خود، عبدالفتاح السیسی، در مورد موضوع ازسرگیری خدمات هوایی، صحبت خواهد کرد، اما اشاره‌ای به امضا شدن توافقنامه نکرد. وی به خبرنگاران گفت:

همه می‌خواهند به یک نتیجه‌ی قابل‌قبول برای طرفین برسند.

آندره سوگرین (Andrei Sogrin)، سخنگوی هواپیمایی روسی آئروفلوت از اظهار نظر درباره‌ی هر تصمیمی خودداری کرد و فقط گفت که خطوط هوایی روسیه به‌محض دریافت تأیید، آماده‌ی ازسرگیری پروازها به مقصد مصر هستند. دسترسی سریع به وزارت حمل و نقل روسیه برای دریافت نظرات ممکن نبود. وزارت حمل و نقل هوایی مصر نیز به تماس‌ها و پیام‌ها پاسخی نداد.

مطالب مرتبط:

منبع Bloomberg

دیدگاه