بهترین سوغاتی های شیراز که می‌توانید تهیه کنید + عکس

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی جمعه، ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین سوغاتی های شیراز که می‌توانید تهیه کنید + عکس

سوغات شیراز به عطر و طعم بی‌نظیر و کیفیتی مثال‌زدنی شهره هستند و در کنار زیبایی‌های تاریخی و طبیعی این شهر، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

چشیدن طعم عالی و سرشار از عطر و تازگی سوغات شیراز، یکی از بخش‌های مهم سفر به این شهر است. استان فارس و شهر شیراز از مقاصد گردشگری مهم ایران به شمار می‌روند و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی در دل خود دارد. شیراز به‌عنوان دومین شهر ادبی دنیا شناخته می‌شود و به همین دلیل، آن را پایتخت هنری و فرهنگی ایران می‌نامند. این شهر دیار حافظ و سعدی است و در کوچه‌هایش عطر بی‌نظیر بهار نارنج، روح انسان را نوازش می‌دهد.

تهیه سوغاتی یکی از بخش‌های مهم سفر به شمار می‌آید؛ در این مقاله شما را با سوغات شیراز و بهترین بازارها برای تهیه آن‌ها آشنا می‌کنیم.

سوغات شیراز:

بهارنارنج

منبع عکس: عالیس

سوغات خوراکی شیراز به دو دسته کلی شیرینی و عرقیات تقسیم می‌شوند. شیرینی‌های خوش‌طعم و عطر شیرازی بسیار معروف و پرطرفدار هستند و این موضوع سبب شده است تا در شهرهای دیگر نیز تهیه شوند و به‌فروش برسند. طعم، تازگی و کیفیت این شیرینی‌ها در قنادی‌های سنتی شیراز بسیار بیشتر است؛ زیرا به دست استادکاران حرفه‌ای این شهر تهیه می‌شوند.

استان فارس همواره محل کاشت انواع درختان میوه همچون انگور و مرکبات بوده و به شهر نارنج معروف است. آب‌وهوای معتدل و خاص شیراز و دشت‌های سرسبز و سرشار از گیاهان معطر و دارویی این استان زیبا، همه و همه سبب شده‌اند عرقیات خالص و باکیفیت، دمنوش‌ها، آبغوره و آبلیمو جزو بهترین سوغات شیراز محسوب شوند.

مسقطی

مسقطی

منبع عکس: تهران سوییت

مسقطی از معروف‌ترین سوغات شیراز است که به بافت نرم و لطیف و عطر بی‌نظیر خود شناخته می‌شود. این سوغاتی در واقع نوعی حلوا با ظاهری شبیه به ژله است. مسقطی انواع مختلفی چون پسته‌ای، زرشکی و گل محمدی دارد. این شیرینی با نشاسته و در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود.

مواد اولیه مسقطی نشاسته، شکر، آب، روغن مایع، گلاب جوهرلیمو و زعفران است. مسقطی لاری معروف‌ترین نوع مسقطی شیراز است. مهم‌ترین تفاوت این مسقطی با انواع دیگر، استفاده زیاد از خلال آجیل در تهیه آن است.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی

منبع عکس: پول نیوز

کلوچه شیرازی از سوغاتی‌های اصیل این شهر به شمار می‌رود و برخلاف تصوری که در ذهن ما از کلوچه شکل گرفته است، بیشتر به نان برنجی شباهت دارد. این کلوچه بسیار معطر و خوش‌طعم، با خرفه و پودر نارگیل تزیین می‌شود. کلوچه شیرازی بیشتر اوقات در یک بسته با مسقطی به فروش می‌رسد و همواره با هم سرو می‌شوند.

کلوچه شیرازی برخلاف اکثر کلوچه‌ها مغزدار نیست و ماندگاری بالایی دارد؛ به همین دلیل، در چمدان سوغاتی‌های گردشگران شهر شیراز به‌چشم می‌خورد. مواد اولیه اصلی این کلوچه لطیف، آرد سفید، آرد برنج، تخم‌مرغ، روغن جامد و گلاب است.

فالوده شیرازی

فالوده

منبع عکس: مجله کوروش

فالوده شیراز معروف‌ترین سوغاتی و خوراکی این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز، چند بار آن را تست کنید. رشته‌های باکیفیت فالوده در کنار چاشنی‌های فوق‌العاده‌ای چون شربت آلبالو، آبلیموی تازه و انواع عرقیات معطر و پرخاصیت سرو می‌شوند و این خوراکی لذیذ را بسیار پرطرفدار کرده‌اند. فالوده شیرازی گاهی همراه با بستنی سرو می‌شود. نکته جالب این است که رشته خشک فالوده نیز در قنادی‌های شهر به فروش می‌رسد؛ پس امکان آن به‌عنوان سوغات وجود دارد.

یوخه

یوخه

منبع عکس: yabex.net-yukhe-min

یوخه از شیرینی‌های مخصوص شیراز و سوغات ایران است که از چند لایه خمیر نازک، با مواد میانی همچون پودر دارچین، پودر قند و پودر پسته تهیه می‌شود؛ سپس خمیر را رول می‌کنند و برش می‌زنند. شیرینی کاک که در کرمانشاه تهیه می‌شود بسیار شبیه یوخه شیراز است؛ با این تفاوت که خمیر یوخه را نازک‌تر می‌کنند.

یوخه شیرینی سبک، پرانرژی، خوشمزه‌ای است که به‌عنوان میان‌وعده‌ در میان شیرازی‌ها شناخته می‌شود. این شیرینی ماندگاری بالایی دارد؛ به همین دلیل، یکی از انتخاب‌های اکثر گردشگران برای سوغات بردن است. یوخه از روغن محلی، آرد گندم، پودر قند، تخم‌مرغ، پودر هل، پودر بادام، آب، نمک و مایه‌خمیر تهیه می‌شود و روی آن را با پودر پسته، خلال بادم یا پودر قند تزیین می‌کنند.

بادام سوخته

بادام سوخته

منبع عکس: آرامش سفر  ماندگار

بادام سوخته سوغات خاص و محبوب شیراز است که از جوشاندن بادام در آب و شکر غلیظ و بلوری شدن شکر اطراف بادام‌ها به‌دست می‌آید. این بادام‌های سوخته سوغاتی عالی برای خانواده و دوستان خواهند بود. بادام سوخته بسیار مقوی و خوشمزه است و معمولا به‌جای قند در هنگام نوشیدن چای استفاده می‌شود. 

حلوا شیرازی

حلوا کاسه ای

منبع عکس: جاذبه‌ ها

حلوای زرد رنگ شیراز یکی از سوغاتی‌های محبوب این شهر است. این حلوا به‌دلیل مانگاری پایین، چندان قابلیت حمل به شهرهای دیگر را ندارد و باید در زمان سفر خود آن را تست کنید. آرد برنج، شکر، آب، روغن، گلاب و زعفران ترکیبات اصلی این حلوای لطیف هستند. نام دیگر حلوای شیراز، حلوای کاسه‌ای است؛ زیرا در قدیم برای سرو آن از کاسه استفاده می‌کردند. هنوز هم این حلوا در بعضی رستوران‌های شیراز بعد از غذا به‌عنوان دسر سرو می‌شود.

رنگینک شیرازی

رنگینک

منبع عکس: yabex.net-yukhe-min

رنگینک دسری خوشمزه و مقوی و مربوط به جنوب کشور است که به‌طور ویژه‌ای در ماه رمضان طبخ می‌شود. در تهیه رنگینک شیرازی از آرد، روغن، خرما یا رطب، پودر دارچین و هل استفاده می‌کنند. این شیرینی معمولا به‌صورت قالبی تهیه و سپس با پودر پسته و نارگیل تزیین می‌شود. در مرحله آخر رنگینک را برش می‌دهند و در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسانند.

برشلیک

برشلیک شیرینی مخصوص فیروزآباد است

برشلیک یکی از شیرینی‌های کمتر شناخته شده و مخصوص شیراز است که در بعضی از شیرینی فروشی‌ها و مغازه‌های نزدیک به جاهای دیدنی شیراز به فروش می‌رسد. برشلیک مخصوص شهرستان فیروزآباد فارس است و در حالت تازه و گرم میل می‌شود. برای پخت این شیرینی سنتی از آرد گندم، روغن حیوانی، پودرقند، میخک، زنجبیل و هل استفاده می‌کنند. استفاده از ادویه‌ها، طبع این شیرینی را گرم‌تر و آن را مقوی‌تر می‌کند.

نان مشت

نان مشت

منبع عکس: سرآشپز پاپیون

نان مشت یکی از شیرینی‌های سنتی و کمتر شناخته شده شیراز است که با خرما تهیه محسوب می‌شود و طبع گرمی دارد. شیرازی‌ها این نان را در وعده صبحانه یا عصرانه به‌همراه چای میل می‌کنند. نان مشت را هم در روغن سرخ می‌کنند و هم در تنور یا فر می‌پزند. مواد اولیه این شیرینی خوشمزه و پرانرژی روغن، آرد گندم، زنجبیل، دارچین و خرما است.

حلوای خارک

حلوای خارک

منبع عکس: طبایع

نان مشت از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه شیراز به شمار می‌رود که ماده اصلی درتهیه آن خرمایی به نام خارک است. خارک به خرمایی گفته می‌شود که هنوز به‌طور کامل نرسیده و زرد رنگ است. این خرما کمی طعم گس و خرمالو مانند دارد. حلوای خارک با طبع گرم خود بسیار پرانرژی و مقوی است.

حلوای خارک شبیه به سوهان است

حلوای خارک در جهرم طبخ و تهیه می‌شود و مانگاری بالایی دارد. این حلوا ظاهری شبیه به سوهان دارد و به‌دلیل داشتن خرما، بدون افزودنی و شکر اضافه تهیه می‌شود. حلوای خارک منبع سرشاری از فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منگنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مشکلات روده و حتی مشکلات قلبی توصیه می‌شود.

نان فسا

نان فسا

منبع عکس: cookpad

کماج یا نان فسا شیرینی خوش‌طعمی است که در شهر فسای استان فارس تهیه می‌شود. ترکیبات این نان آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، هل، زعفران و کنجد است که طبع گرم و مقوی دارند. این نان ترد و لذیذ با ماندگاری طولانی، از قدیم به‌عنوان یکی از بهترین سوغات شیراز محسوب می‌شد.

عرق بهارنارنج

بهارنارنج

منبع عکس: فروشگاه آنلاین ریوک

شهر شیراز به شهر بهارنارنج معروف است و کوچه‌پس‌کوچه‌های آن در فصل بهار سرشار از عطر گل‌های بهارنارنج می‌شوند. برای عرق بهار نارنج خواص بی‌نظیری در طب سنتی بیان شده است که می‌توان به رفع مشکل کم‌خوابی، خاصیت ضدسرفه و تشنج، کاهش سردردهای عصبی، پیشگیری از حمله قلبی و تنظیم تپش قلب اشاره کرد.

عرق بهار نارنج به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات شیراز، بسیار ویژه و حرفه‌ای در این شهر تهیه می‌شود. شربت بهار نارنج طرفداران بسیاری دارد. گل خشک بهار نارنج یکی دیگر سوغات شیراز است که در تهیه مربا و شربت از آن استفاده می‌کنند.

عرق نسترن

نسترن

منبع عکس: لایانسا

عرق نسترن از سوغات ویژه و معطر شیراز است. نسترن که نوعی گل پاییزی محسوب می‌شود از خانواده رزهای وحشی است. این گل بسیار خوشبو و زیبا  به رنگ‌های سفید و قرمز کم‌رنگ در باغات و کنار رودها رشد می‌کند. برای عرق نسترن خواص بسیاری چون تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و رفع خستگی برشمرده‌اند. شربتی که با عرق نسترن تهیه می‌شود برای رفع خستگی، ایجاد نشاط و آرامش در روزهای گرم تابستان بسیار مفید است.

عرق بیدمشک

بیدمشک

منبع عکس: dryashil

بیدمشک درختچه‌ای از خانواده بید با گل‌های زرد رنگ است که در شیراز به‌وفور رشد می‌کند. عرق بیدمشک که از شکوفه‌های پرمانند و خوش‌عطر این گیاه در فصل بهار گرفته می‌شود، یکی از سوغات محبوب شیراز است. عرق بیدمشک برای تهیه شربت استفاده می‌شود و به‌تنهایی یک داروی پرطرفدار در طب سنتی است. از خواص عرق بیدمشک می‌توان به تقویت قلب، اعصاب و دستگاه گوارش اشاره کرد.

گلاب شیراز

گلاب

منبع عکس: سفرزون

به‌دلیل فراوانی باغ‌های گل محمدی در شیراز، گلاب این شهر از قدیم بسیار معروف بوده است. شهر میمند در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز یکی از مراکز اصلی تهیه گلاب در استان فارس محسوب می‌شود. کیفیت گلاب شیراز تفاوت چندانی با گلاب کاشان ندارد و بسیار پرطرفدار است.

آبلیمو شیراز

آبلیمو

منبع عکس: yabex.net-yukhe-min

شیراز به داشتن باغ‌های مرکبات معروف است. در میان محصول مرکبات این شهر، لیموی شیراز به ترشی بسیار و عطر و طعم عالی شناخته می‌شود. اگر در فصل تابستان راهی شهر زیبای شیراز شدید، حتما لیموی تازه این شهر را تهیه کنید. آبلیموی باکیفیت از سوغات مخصوص شیراز است و به‌عنوان چاشنی در سالاد، فالوده و انواع شربت استفاده می‌شود.

آبغوره شیراز

آبغوره

منبع عکس: سفرزون

شهر شیراز تاکستان‌های بسیاری دارد و آبغوره از سوغات معروف و محبوب آن به شمار می‌رود. شیرازی‌ها با آبغوره، آش بسیار خوش‌طعمی تهیه می‌کنند. این محصول طبیعی و مفید گزینه بسیار مناسبی برای سوغات است.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

سوغات شیراز

منبع عکس: سیری در ایران

گشت‌وگذار در بازارها و خرید سوغات از بخش‌های دوست‌داشتنی سفر است. برای داشتن خریدی اصیل آشنایی با بازارهای سنتی و مهم هر شهر لازم به‌نظر می‌رسد. در ادامه به معرفی بازارهای معروف شهر شیراز می‌پردازیم.

بازار وکیل شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه هشت صبح تا ۱۰ شب

بازار وکیل شیراز

منبع عکس: نشاط آوران

بازار وکیل شیراز در بخش مرکزی شهر، نزدیک به ارگ کریمخان، مسجد و حمام وکیل قرار گرفته است. این بازار ورودی‌های مختلفی دارد. این ورودی‌ها در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی‌خان زند واقع شده‌اند. با اتوبوس‌های شهری به‌راحتی می‌توان به بازار وکیل مراجعه کرد؛ همچنین جای پارک زیادی در اطراف این بازار وجود دارد. بازار وکیل نه‌تنها یک بازار، بلکه از جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

بازار وکیل بهترین محل برای خرید سوغات و صنایع دستی اصیل شیراز است

بازار وکیل یا وکیل‌الرعایا معروف‌ترین و تاریخی‌ترین بازار شیراز، به فرمان کریم خان زند ساخته شده است و به‌عنوان یکی از ۱۰ بازار تاریخی کشور شناخته می‌شود. در این بازار باکیفیت‌ترین سوغاتی‌ها به‌فروش می‌رسند. در بازار وکیل محصولات متنوع با قیمت‌های مناسب به گردشگران عرضه می‌شوند.

خوراکی‌های خوشمزه، اصیل و خوش‌عطر شیراز در بازار وکیل بسیار به‌چشم می‌خورند. محصولات دیگری که در این بازار عرضه می‌شوند پارچه فارسی، صنایع دستی شیراز، عرقیات و گیاهان کوهی، ادویه‌، چرم، زیورآلات سنتی، انواع وسایل مسی و نقره، وسایل عتیقه، لباس‌های محلی شیرازی و کلاه‌های سنتی است. بخش‌های مختلفی همچون سرای مشیر، سرای فیل و سرای تیمچه گل در بازار وکیل وجود دارند. در سرای تیمچه گل علاره بر مغازه، چند کافه و رستوران نیز فعال هستند.

بازار حاجی شیراز

  • آدرس:شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۹ صبح تا ۹ شب

بازار حاجی شیراز

منبع عکس: آسان گردش

بازار سرپوشیده حاجی قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بازار شیراز است که حد فاصل خیابان لطفعلی خان زند و بقعه قرار گرفته است. برخی مردم اصیل شیراز بر این باور هستند که بازار حاجی بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. در این بازار علاوه بر انواع شیرینی‌ها و عرقیات تازه و خوش‌عطر شیرازی، محصولاتی چون خشکبار، پوشاک و لباس سنتی، ترمه، ظرف و صنایع دستی به فروش می‌رسد. در بازار حاجی محصولات با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند. 

اردو بازار 

  • آدرس: شیراز، منطقه هشت، خیابان لطفعلی خان زند، سه راه احمدی، محله گود عربان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: هشت صبح تا هشت شب

اردو بازار یکی از پررونق‌ترین مراکز خرید تاریخی شیراز، مربوط به دوره قاجار است که حدفاصل سرای مشیر و سه‌راهی روح‌الله قرار دارد. این بازار در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۳۶ به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اردو بازار که بیشتر محل عمده‌فروشی است با انشعابات فراوان به سرای مشیر و بازار مسگرها می‌رسد.

بازار شیراز

منبع عکس: تهران سوییت

اگر تاکنون تجربه سفر به شیراز و خرید سوغات این شهر را داشته‌اید، می‌توانید نظر خود را با سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

سوغات شیراز چیست؟

از مهم ترین سوغاتی شیراز می‌توان به انواع شیرینی نظیر مسقطی، کلوچه، فالوده شیرازی، یوخه، حلوا شیرازی و رنگینک شیرازی و همچنین عرقیات خالص و باکیفیت، دمنوش‌ها، آبغوره و آبلیمو اشاره کرد.

قیمت سوغات شیراز چقدر است؟

قیمت سوغات شیراز بسته به محصولی که خریداری می‌کنید، متفاوت است.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

بازار وکیل، بازار حاجی، اردو بازار

شیرینی‌های معروف شیراز کدامند؟

مسقطی، کلوچه شیراز، نان فسا، یوخه، فالوده، رنگینک، نان مشت، حلوای خارک، بادام سوخته، برشلیک، حوا کاسه‌ای.

منبع عکس کاور: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه