معنی ضرب المثل فارسی؛ هنوز دو قورت و نیمش باقی است

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ هنوز دو قورت و نیمش باقی است

ضرب‌المثل دو قورت و نیمش باقی است، از مفهوم و معنی بسیار بالایی برخوردار است و داستانی دارد که به زمان حضرت سلیمان (ع) باز می‌گردد و موضوع مربوط به مهمانی می‌شود که حضرت سلیمان (ع) ترتیب می‌دهند و همه‌ی جانوران را در آن دعوت می‌کنند. در خواندن این داستان با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل هنوز دو قورت و نیمش باقی است

حضرت سلیمان (ع) معجزات فراوانی داشته است که یکی از آن‌ها این بوده که خداوند به ایشان قدرتی عنایت فرموده بوده‌اند که می‌توانستند با تمام جانواران صحبت کنند.  روزی حضرت سلیمان (ع) مشغول راز و نیاز با خداوند بودند، از پروردگار اجازه می‌گیرند همه‌ی جانوران را برای یک مهمانی دعوت کنند. ناگهان فرشته‌ی وحی در مقابل حضرت فرود می‌آید و از طرف خدا بهایشان می‌گوید در یک وعده نمی‌توانی از همه‌ی جانوران پذیرایی کنید. حضرت سلیمان (ع) هم برای اینکه مهمانیش به خوبی برگزار شود و کم و کاستی نداشته باشد، از تمام افرادی که به او خدمت می‌کردند خواست هر چیزی لازم است تهیه کنند تا مهمانی آبرومندانه برگذار شود. ندیمه‌ها هم به فرمان حضرت مهمانان را برای دو هفته‌ی بعد در ساحل دریا دعوت کردند.

مهمانی فرا رسید و میوه‌ها و غذاهای بسیاری در آنجا وجود داشت. ندیمه‌ها در حال پذیرایی از جانوران بودند که نهنگی به  خشکی آمد و از حضرت خواست تا از او هم پذیرایی کنند.

خدمتکاران گوسفندی به او دادند، اما نهنگ سیر نشد و حضرت فرمودند او مهمان ما است و تا می‌توانید با میوه‌ها و غذاهایمان او را سیر کنید. سپس هر چی داشتند به نهنگ دادند، اما نتوانستند او را سیر کنند.

یکی از  ندیمه‌ها گفت تو در یک وعده چقدر غذا می‌خوری؟ نهنگ جواب داد که یک وعده‌ی غذایی من ۳ قورت است و هر آنچه در این مهمانی خوردم، تنها نیم قورت از آن را تشکیل می‌دهد و اگر دو قورت و نیم دیگه را به من بدهید کاملا سیر می‌شوم. خدمتکاران نزد حضرت سلیمان رفتند و موضوع را با ایشان در میان گذاشتند و گفتند تمام خوراکیهایمان رو به اتمام است و هنوز همه‌ی مهمانانمان نیامده‌اند.

نبی خدا در فکر کرد چگونه این مشکل را برطرف کند که ناگهان مورچه‌ای از کنارش رد شد و لب به سخن گشود و گفت: من راه حل این مشکل را می‌دانم. پاهای ملخی را از بدنش جدا کنید و به دریا پرتاب کنید و به نهنگ بگویید که دو قورت و نیمش را آبگوشت میل کند.

 از آن دوران اگر شخصی از روی محبت و انسانیت به کسی خدمت کند و او از این محبت سوءاستفاده کند، ضرب‌المثل زیر را برایش بکار می‌برند:

هنوز دو قورت و نیمش هم باقی است .

مطالب مرتبط:

دیدگاه