معنی ضرب المثل فارسی؛ سر کیسه کردن

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ سر کیسه کردن

ضرب‌المثل سر و کيسه‌کردن مربوط به انسان‌هایی می‌شود که در گذشته به حمام می‌رفتند و کاملا خود را پاکیزه کرده و ریش و موهای سر خود را می‌تراشیدند. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل سر کيسه کردن

در زمان‌های قدیم مانند امروز در داخل خانه‌ها حمام وجود نداشت و مردم برای نظافت و اصلاح سر و صورتشان به حمام‌های عمومی که در روستاها و شهرها بود می‌رفتند. در آنجا سر را با صابون و شامپو می‌شستند. بعد داخل کیسه‌هایی که مخصوص استحمام بود صابون قرار داده و بر بدن خود می‌کشیدند و داخل خزینه رفته تا کف را از روی بدنشان پاک کنند.

امروزه مردم یک روز در میان ریش صورت خود را با تیغ می‌تراشند و معمولا ماهی یکبار برای اصلاح موهای سرشان به آرایشگاه می‌روند، ولی در زمان‌های دور به خاطر کمبود وسایل بهداشتی و آرایشگاه، مردم به حمام می‌رفتند و دلاک حمام هم سر و صورتشان را با تیغ تراشیده و با صابون و شامپو بدنشان را کیسه می‌کشید. آداب و رسوم آن زمان‌ها به گونه‌ای بوده است که هنگامی که فرد در حمام سر را کیسه می‌کرد به خیال خودش تا دو هفته نیاز به استحمام نداشت و این نوع شستشو به‌عنوان یک حمام خوب و قابل قبول تلقی می‌شد.

 اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، در داخل خانه‌ها برای راحتی و آسایش مردم، انواع حمام‌ها را طراحی و ساختند تا آدمی هر زمان که اراده کرد به حمام برود و خود را بشوید.

اکنون این ضرب‌المثل برای افراد قمارباز به کار گرفته می‌شود که به خاطر قمار حتی زندگیشان را می‌دهند. البته برای افراد نادان و ساده که حیله‌ی افراد سودجو را می‌خورند هم کاربرد دارد. از آن زمان تا به امروز، کسی که فریب افراد دغلباز را بخورد و اموال خود را در یک شب از دست بدهد، ضرب‌المثل زیر را برایش به کار می‌برند:

سر کیسه کردن

مطالب مرتبط:

دیدگاه