هفته نامه؛ از درگذشت عباس کیارستمی تا نوتلابار و نان داغ، شکلات داغ

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
هفته نامه؛ از درگذشت عباس کیارستمی تا نوتلابار و نان داغ، شکلات داغ

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از درگذشت عباس کیارستمی، انفجارهای متعدد در عربستان، ثبت‌های ملی و جهانی میراث ایران، وضعیت هشدار هوای شهرهای کشورمان و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

هفته‌ی گذشته به لطف خداوند هفته‌ی پر حادثه‌ای نبود و بیشتر شاهد خبرهای خوش بودیم تا خبرهای دردناک. در این شماره از هفته نامه کجارو ابتدا به اخبار حج امسال می‌پردازیم که احساسات تمام مسلمانان را جریحه دار کرده ‌است.

دوشنبه، روز انفجارها

حمله به کنسولگری آمریکا

هفته‌ی گذشته پس از شنیدن اخبار انفجار در فرودگاه آتاتورک ترکیه و متاسفانه کشته شدن یکی از هموطنان‌مان، اخباری از انفجار در شهرهای عربستان سعودی به گوش رسید. روز دوشنبه، ابتدا از جده شنیدیم که مقابل کنسولگری آمریکا انفجاری انتحاری رخ داد. در جریان این حمله‌ی ناموفق، تنها خود بمب‌گذار کشته شد و دو نیروی پلیس به‌صورت سطحی زخمی شدند.  

تلویزیون عربستان روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد مهاجم، خودروی خود را در مجاورت بیمارستانی که در نزدیکی کنسولگری قرار دارد، پارک و به فاصله‌ی کوتاهی خود را منفجر کرد. روز دوشنبه روز ۴ ژوئیه مصادف با روز استقلال آمریکا بود که اکثر آمریکاییان این روز را جشن می‌گیرند.

چند ساعت پس از وقوع انفجار در جده، با خبر شدیم که یک عامل انتحاری دیگری نیز در مدینه منوره و نزدیکی حرم نبوی (ص) باعث انفجار شد و طی آن، ۴ نیروی امنیتی و ۲ زائر کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

از سوی دیگر، منابع خبری از انفجار بمب در نزدیک مسجدی در قطیف (محله‌ی شیعه نشین در شرق عربستان سعودی) خبر دادند. یک عامل انتحاری پس از آن که با ممانعت مردمی در ورود به این مسجد ناکام ماند، خود را مقابل در ورودی این مسجد منفجر کرد.

اما کمی بیش از یک ساعت بعد از شنیدن خبر انفجار در نزدیکی حرم نبوی (ص)، خبر انفجار بیرون از ورزشگاه استادوفرانس، شهر پاریس پیش از آغاز رقابت فرانسه و ایسلند در آخرین دیدار مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ به گوش رسید.

پلیس فرانسه خبر داد، خودرویی پارک‌شده در کنار ورزشگاه محل بازی ایسلند و فرانسه مشکوک بوده است و بعد از چندین اخطار، سرنشین آن برای انتقال خودرو اقدام نکرد و پلیس فرانسه نیز مجبور شد با خالی کردن اطراف آن، به شکلی کنترل‌شده خودرو را منفجر کند.

پس از انفجار فرودگاه آتاتورک ترکیه و انفجارها در عربستان و فرانسه باید دید که هدف بعدی تروریست‌ها کجا و کدام شهر است. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

درگذشت بزرگ مرد سینمای ایران

عباس کیارستمی

متاسفانه هفته گذشته با خبر شدیم که عباس کیارستمی، بزرگ مرد سینمای ایران، در فرانسه دار فانی را وداع گفت. کیارستمی اخیرا برای ادامه‌ی درمان خود به فرانسه سفر کرده بود.

تشیع جنازه این مرد بزرگ سینما امروز از مقابل موزه سینما انجام شد.

واژگونی توریست‌ها

اتوبوس حجاج

هفته‌ی گذشته خبر واژگونی اتوبوس حامل حجاج در زمان بازگشت‌شان از ادای مناسک عمره در مسیر بین ریاض- طائف تصادف کرد. در این حادثه ۱۳ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

بار دیگر منا فاجعه ساز شد و حجاج به کام مرگ رفتند.

اما واژگونی خودروهای حامل توریست‌ها اینجا به پایان نرسید و متاسفانه یک دستگاه ون حامل توریست‌های آلمانی در محور قم - کاشان واژگون شد. خوشبختانه این جادثه هیچ ضرر جانی به‌دنبال نداشت و طی آن تنها ۳ نفر مصدوم شدند.

نوتلا یا نان داغ شکلات داغ؟

نوتلابار

هفته‌ی گذشته خبر نامه‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به فرمانده نیروی انتظامی خیلی بازتاب داشت. فرهنگستان طی این نامه درخواست کرد که نام مغازه‌هایی با عنوان نوتلابار را تغییر دهند. در ضمن این درخواست پیشنهادی نیز مطرح کرد مبنی بر اینکه صاحبان این اماکن در صورت تمایل می‌توانند از نام «نان داغ، شکلات داغ» یا هر نام مشابه و مرتبط با فعالیت‌شان استفاده کنند.

این خبر دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید و به گوش همه رسید. برخی برداشت‌های اشتباه از این خبر، فرهنگستان را وادار کرد که بیانیه‌ای در رابطه با آن منتشر کنند که مشروح آن را می‌توانید در زیر بخوانید:

همچنین اگر اولین بار است که نام این مغازه را می‌شنوید، گزارش کجارو از نوتلابار را در مقاله‌ی زیر مطالعه کنید:

هفته‌ی ثبت‌های ملی و جهانی

به لطف خداوند، در میان اخبار دنیا، کمی اخبار خوش هم به گوش می‌رسد. خبرها حاکی از ثبت‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی و آداب و رسوم ایران عزیزمان دارد، به طوریکه اگر هفته‌ی گذشته را هفته‌ی ثبت‌های ملی و جهانی بنمامیم، به‌قول معروف، پر بیراه نیست! در ادامه بخوانید.

سینه زنی کمر به کمر

ابتدا باخبر شدیم که مراسم سنتی سینه زنی در رامیان ثبت ملی شد. اما چه چیزی مراسم این شهر را به‌خصوص کرده است؟ 

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت که انتخاب این شیوه عزاداری در بین مردم رامیان، نشان از باور مردم عزادار به دور محور ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و ۱۱ امام دیگر است که این امر به‌طور سمبلیک با حرکت به دور میدان امام علی (ع) انجام می‌شود.

کریمی درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری مراسم گفت:

هر ساله در روز دهم ماه محرم، مراسم مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری که هر یک متعلق به طایفه‌ای است از میدان مرکزی رامیان به‌سمت میدان امام علی (ع) حرکت کرده و در این مکان به سینه‌زنی کمر به کمر می‌پردازند.

قطاب یزد

به مرکز کشورمان می‌رویم، یزد، شهر بادگیرها و شیرینی‌های سنتی! این بار نوبت به ثبت ملی قطاب، از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و مشهور یزد رسید. 

«محسن ذاکری‌نیا» معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص ثبت ملی قطابگفت:

قطاب یکی از شیرینی‌های شهر یزد است که به‌عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح است و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می‌کنند.

مشهد

افتخار دیگر هفته‌ی گذشته ثبت جهانی دو شهر مشهد و لالجین به‌عنوان شهرهای جهانی سفال و سنگ‌های قیمتی بود. این خبر پس از شنیدن خبر ثبت جهانی اصفهان و تبریز به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش سال گذشته بسیار شعف انگیز بود.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، از انتخاب مشهد و لالجین به‌عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال خبر داد و افزود:

در راستای ارسال پرونده های این دو شهر به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه امسال از شهرهای مشهد و لالجین بازدید و داوری خود را ارائه دادند و نتایج آن را برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کردند.

وی اضافه کرد: پس از بررسی های نهایی و اعلام نظر روسای چهار منطقه اروپا، امریکای لاتین، امریکای شمالی و افریقا، طبق نامه ای از سوی خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شدند.

این خبر خوش را به تمامی هموطنان عزیزمان و به‌خصوص اهالی عزیز این دو شهر تبریک می‌گوییم. مشروح این خبر را در زیر بخوانید:

دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه