قطاب یزد ثبت ملی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
قطاب یزد ثبت ملی شد

مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره‌ی ۱۱۸۴ در لیست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

«محسن ذاکری‌نیا» معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد، بیان کرد که قُطّاب از جمله شیرینی‌های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می‌رود. این محصول به دلیل وجود مغز بادام و هل، ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی‌ها متمایز کرده است.

ذاکری‌نیا گفت که قطاب یکی از شیرینی‌های شهر یزد است که به عنوان یک محصول اقتصادی با بازدهی نسبتاً زیادی مطرح است و هزاران نفر در زمینه این محصول امرار معاش می‌کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان افزود که از طرفی باتوجه به این که قطاب از شیرینی‌های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید، بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های آن است.

این مقام مسئول در خصوص تاریخچه این شیرینی نیز بیان کرد که اگرچه تاریخچه تولید شیرینی به قبل از اسلام بازمی‌گردد و قطعاً یزد نیز به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی فلات ایران از این تاریخ بی‌بهره نبوده ولی مستندات موجود در خصوص این شیرینی کم‌نظیر یزدی مربوط به اواخر قاجار است.

تاکنون ۴۷ پرونده در حوزه‌ی ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده و استان یزد از نظر تعداد پرونده‌های ثبت ناملموس در سال ۹۴، رتبه‌ی اول را در سطح کشور کسب کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه