مشهد و لالجین شهر جهانی سنگ های قیمتی و سفال شدند

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
مشهد و لالجین شهر جهانی سنگ های قیمتی و سفال شدند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از انتخاب مشهد و لالجین همدان به‌عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی خبر داد.

بهمن نامور مطلق از انتخاب مشهد و لالجین به‌عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال خبر داد و افزود:

در راستای ارسال پرونده های این دو شهر به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه امسال از شهرهای مشهد و لالجین بازدید و داوری خود را ارائه دادند و نتایج آن را برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کردند.

وی اضافه کرد: پس از بررسی های نهایی و اعلام نظر روسای چهار منطقه اروپا، امریکای لاتین، امریکای شمالی و آفریقا، طبق نامه ای از سوی خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شدند.

وی با تاکید بر اهمیت جهانی شدن شهرهای لالجین و مشهد در روند توسعه صنایع دستی و تاثیرات اقتصادی و فرهنگی این رویداد مهم در کشور گفت: کسب عنوان شهر جهانی می‌تواند در حوزه اقتصادی به معرفی و فروش محصولات و دست آفریده های ایرانی در سطح جهانی، تبدیل شدن به برند بین‌المللی، جهانی سازی و رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران منتهی شود.

به گفته وی، این امر در زمینه فرهنگی نیز می‌تواند زمینه‌ساز معرفی زوایای فرهنگی جامعه منتخب، استوارتر شدن پایه ملی، فرهنگی و صنایع دستی مشهد و لالجین در سطح بین‌المللی و همچنین رونق و توسعه گردشگری محلی و منطقه ای باشد.

نامور مطلق یادآور شد:

مراسم گرامیداشت شهرهای جهانی مشهد و لالجین نیز بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با استان ها مردادماه سال جاری در این دو شهر برگزار می‌شود.

وی برگزیده شدن این دو شهر را دستاوردی مهم در دولت تدبیر و امید خواند و تصریح کرد: این انتخاب شایسته جهانی را به معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداران، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر مسئولان استانی و نیز جامعه هنرمندان و صنعتگران این دو شهر تبریک گفته و امیدواریم تا پس از جهانی شدن این شهرها شاهد رشد روزافزون صنایع دستی در این دو قطب جهانی باشیم.

به گزارش معاونت صنایع دستی ایران، معرفی دو شهر مشهد و لالجین در سال گذشته با توجه به وجود رقابت تنگاتنگ میان چین، هند و ایران در زمینه دارا بودن بیشترین سهم شهرهای جهانی و پس از انتخاب اصفهان و تبریز به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش دستبافت از سوی شورای جهانی صنایع دستی بود که مشهد و لالجین به‌ترتیب موفق به کسب عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و سفال شدند.

تاکنون چهار شهر اصفهان، تبریز، مشهد، لالجین از ایران به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی انتخاب شده‌اند که امیدواریم این روند افزایش یابد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه