۱۴ مهر به عنوان روز تهران نامگذاری می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
۱۴ مهر به عنوان روز تهران نامگذاری می شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک فوریت طرح پیشنهاد «تعیین روز تهران در تقویم رسمی کشور» به شورای فرهنگ عمومی، ۱۴ مهر را برای این نام‌گذاری انتخاب کردند.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی عضو شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در دویست‌وهفتاد و سومین جلسه علنی شورای و در جریان بررسی فوریت طرح پیشنهاد «تعیین روز تهران در تقویم رسمی کشور» گفت:

بیش از ۲۰۰ سال از تعیین شهر تهران به عنوان پایتخت کشور می‌گذرد و در این مدت تهران شاهد بسیاری از وقایع تاریخی بوده که کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر ضرورت نام‌گذاری روزی با عنوان تهران در تقویم رسمی کشور افزود که این نام‌گذاری موجب گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی در راستای شناخت بیشتر پایتخت ایران اسلامی در داخل و خارج کشور می شود.

وی با بیان اینکه شواهد تاریخی نشان می‌دهد ۱۴ مهرماه سال ۱۲۸۶ هجری شمسی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی ملی که بعد از مشروطیت تشکیل می‌شود، از شهر تهران به عنوان دارالخلافه نام برده شده، پیشنهاد کرد که این تاریخ به عنوان روز تهران برای ثبت در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد شود.

وی افزود که شهرداری تهران نیز موظف است اقدامات فرهنگی ویژه‌ای را برای شناخت بیشتر و اعتلای نام این کلانشهر به عنوان ام‌القرای جهان اسلام انجام دهد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت:

به نظر می‌رسد که این طرح برای بررسی بیشتر باید به کمیسیون مربوطه بازگردانده شود.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه این طرح نیاز به برگشت به کمیسیون مربوطه ندارد، تصویب آن را ضروری دانست.

وی افزود که در شرایطی که طرح تغییر پایتخت مطرح است، تعیین این روز در تقویم عمومی کشور ضروری است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه گفت که اگر این نام‌گذاری در شورای فرهنگ عمومی تصویب نشود، نیز مدیریت شهری پایتخت باید در تقویم خود این روز را در نظر بگیرد.

به گزارش ایرنا، درادامه این جلسه یک فوریت طرح پیشنهادی نامگذاری ۱۴ مهرماه به عنوان روز تهران در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی، به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه