راهنمای سفر به اردن

اردن یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر را در خود جا داده است. عمان، پایتخت این کشور است که به خاطر اشتباه نشدن با کشور عمان، امان خوانده می‌شود و در اصل روی هفت تپه ساخته شد. در هر گوشه از کشور می‌توانید به گشت‌وگذار بپردازید و موارد جذابی را کشف کنید. در ادامه با کجارو همراه باشید.

درباره اردن بیشتر بخوانید:

معرفی اردن

اطلاعات ضروری اردن

آب و هوای اردن

بهترین زمان سفر به اردن

هزینه‌ های سفر به اردن

جاهای دیدنی اردن

معرفی اردن

محوطه‌های باستانی اردن

عکس از unsplash (عکاس: Gabor Koszegi)

امان پایتخت اردن، بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. همچنین امان یکی از پرطرفدارترین شهرهای عربی در میان گردشگران خارجی محسوب می‌شود. مسجد زیبای ابو درویش، تپه‌ هرکول، بازارهای سنتی، بناهای تاریخی فرهنگی متعدد و سایت‌های باستانی از جاهای دیدنی اردن هستند که هر ساله گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، آب و هوای خوب و مطلوب و همچنین قیمت‌های ارزان را هم اضافه کنید تا خیالتان از بابت انتخاب اردن به‌عنوان مقصد بعدی سفر راحت باشد. در این کشور به‌خصوص اگر به خرابه‌های باستانی و مناطق تاریخی علاقه‌مند باشید، قطعا سفری خاطره‌انگیز برایتان رقم خواهد خورد. 

اطلاعات ضروری اردن

خیابان‌های امان اردن در شب

عکس از وب‌سایت traveltomtom.net (عکاس: نامشخص)

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-

زبان رسمی: عربی

واحد پول: دینار اردن (JOD)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/۵۰ هرتز (دوشاخه نوع B, C, D, F, G, J)

نکته: کابل‌های برق نوع A یا  B که در ولتاژ ۱۲۵ ولت مجاز هستند، ممکن است کمی خطر ایمنی ایجاد کنند.

پیش شماره: (۶)۹۶۲+

شماره اضطراری (پلیس، آمبولانس، آتش‌نشانی): ۹۱۱

جهت رانندگی: راست

فرودگاه امان: فرودگاه بین‌المللی کویین آلیا (AMM)

آب و هوای اردن

طبیعت کویری اردن

عکس از unsplash (عکاس: Salim Benaadjou)

داشتن آب و هوای مطلوب در تمام طول سال، یکی از دلایلی به شمار می‌رود که امان، پایتخت اردن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. از ماه آوریل تا نوامبر با روزهایی گرم و معمولا خشک روبه‌رو هستیم. تابستان‌ها هوا کمی داغ می‌شود، اما رطوبت همچنان پایین است، بنابراین هوا هنور هم برای اغلب مردم خوش‌آیند خواهد بود. زمستان‌ها اما می‌تواند سرد باشد و گاهی هم ممکن است برف ببارد. با این وجود به‌ندرت در یک‌جا جمع می‌شود و مانعی ایجاد می‌کند.

بهترین زمان سفر به اردن

جاهای دیدنی و آثار تاریخی اردن

عکس از unsplash (عکاس: Jorge Fernández Salas)

با وجود داشتن آب و هوای مناسب در تابستان، دوره‌ زمانی از ماه ژوئن تا اوت را معمولا به‌عنوان فصول کم گردشگر (low season) در نظر می‌گیرند. به تبع در این مدت قیمت انواع هتل و هاستل به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد. شما اغلب می‌توانید در طول تابستان به‌خصوص در هتل‌های مجلل، پیشنهادهای خوبی پیدا کنید. فصل زمستان از ماه دسامبر تا فوریه نیز به‌عنوان فصل کم گردشگر در نظر گرفته می‌شود که شرایط مانند آنچه پیش‌تر توضیح دادیم پیش می‌رود. فصول پر گردشگر (High Season) در امان به‌طور معمول از ماه مارس تا مه و سپتامبر تا نوامبر به وقوع می‌پیوندد. بدیهی است که در این مدت قیمت هتل‌ها افزایش می‌یابد.

هزینه‌ های سفر به اردن

هاستل (خوابگاه)

The Cabin امان در اردن

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی باید بین ۵/۶۴ تا ۸/۹۹ دینار بپردازید.

هتل

Layaali Amman Hotel امان اردن

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هتل‌ های اردن، به‌خصوص امان، آنگونه که در دیگر مقاصد توریستی می‌بینیم، توسعه داده نشده‌اند، اما خوشبختانه از نظر قیمت محدوده‌ وسیعی دارند که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. اقامت در ارزان‌ترین نقاط امکانات کمی را در اختیار شما می گذارد؛ بنابراین کمی هزینه‌ بیشتر برای جایی بهتر ارزشش را دارد. میانگین قیمت انواع هتل‌های امان بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به‌صورت زیر خواهد بود:

۱ ستاره       ۷ تا ۲۲ دینار

۲ ستاره       ۲۸ تا ۵۱ دینار

۳ ستاره      ۳۴ تا ۸۱ دینار

۴ ستاره      ۵۳ تا ۱۱۶ دینار

۵ ستاره      ۸۸ تا ۲۲۶ دینار

متوسط قیمت مواد غذایی

غذاهای اردنی

عکس از وب‌سایت dallasnews.com (عکاس: Rebecca White)

صبحانه: اگر هتل یا هاستلی که در آن اقامت دارید این وعده‌ مغذی را به‌طور رایگان ارائه نداد، باید برای پیدا کردن یک صبحانه‌ ارزان محلی در همان نزدیکی کمی به خودتان زحمت دهید (۱ تا ۳ دینار).

 ناهار : تا زمانی که به غذاهای محلی همچون فلافل یا حمص علاقه داشته باشید می‌توانید وعده‌های مفصلی با قیمت ارزان میل کند (۲ تا ۵ دینار).

شام : میل کردن غذا در رستوران‌ها گستره‌ متنوعی از قیمت را جلوی روی شما می‌گذارد؛ بنابراین از حضور در مکان‌های توریستی اجتناب کنید (۴ تا ۷ دینار).

مک دونالد: مک دونالد در اردن گزینه‌‌ چندان مقرون به‌صرفه‌ای نیست، با این حال اگر اصرار دارید به حضور در این نوع رستوران باید هزینه‌ای حدود ۵ دینار بپردازید.

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به‌ترتیب حدود ۳۷ و ۲۷ دینار  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

حمل و نقل عمومی در امان

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۲۰ تا ۲۵ دینار

اتوبوس سریع السیر از فرودگاه تا مرکز شهر

۳/۲۵ دینار

هر ۳ کیلومتر جابه‌جایی توسط تاکسی

۲ تا ۴  دینار

تاکسی از امان تا شهر پترا (رفت و برگشت)

۶۰ تا ۸۰ دینار

مینی‌بوس از شهر تا پترا (یک طرفه)

 ۹/۵۰ دینار

اتوبوس در امان

 ۰/۳۵ دینار

جاهای دیدنی اردن

جبل امان

جبل امان در اردن

عکس از وب‌سایت fshoq.com (عکاس: نامشخص)

جبل امان یکی از محبوب‌ترین محله‌های تاریخی امان است که نزدیک مرکز شهر قرار دارد. این محله پر از گالری، کافه و پاتوق‌های جالب دیگر است که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. با سرگردان شدن در این ناحیه، می‌توانید نگاهی اجمالی به خانه‌های تاریخی داشته باشید و همچنین از یک بازار فضای باز به میزبانی انجمن ساکنان جبل امان (JARA) دیدن کنید. به‌علاوه اگر دوست داشتید می‌توانید در یکی از غذاخوری‌های محلی مانند نانوایی سنتی ابوغوش یا فلافل فروشی‌‌ها یک عصرانه‌ مغذی و خوشمزه میل کنید. خیابان سنگ‌فرش شده‌ رنگین کمان یکی از تماشایی‌ترین نقاط این محله به شمار می‌رود که حتما باید از آن بازدید کنید. این خیابان با کمتر از ۱/۶ کیلومتر طول روی یکی از هفت تپه‌ امان قرار دارد و مناظری به واقع تماشایی از شهر قدیمی را در جلوی دیدگان مردم می‌گذارد. کافه‌ها، گالری‌ها، غذاخوری‌ها و خانه‌های سابق خانواده‌های اشرافی قدیمی از ویژگی‌های بارز این خیابان هستند که در طول آن ردیف شده‌اند. این خیابان در سال‌های اخیر به یکی از شلوغ ترین نقاط امان به‌خصوص در  شب‌های پنجشنبه تبدیل شده است.

محله عبدون (neighborhood of Abdoun)

پل محله عبدون امان در اردن

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: GhaythFuad)

عبدون محله‌ای زیبا و سرزنده در جنوب امان است که ویلاها، ساختمان‌های اداری، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و بازارهای متعددی درون آن وجود دارد. این محله مرکز شب‌نشینی در امان به شمار می‌رود که به‌خصوص در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر به‌دنبال مکانی برای خوش‌گذرانی و سپری کردن اوقاتتان به‌همراه دوستان هستید، بی‌شک این محله انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

آمفی تئاتر رومی

آمفی تئاتر رومی امان در اردن

عکس از وب‌سایت traveltomtom.net (عکاس: نامشخص)

آمفی تئاتر رومی ما بین سال‌های ۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی، در دوره‌ای که شهر را با نام فیلادلفیا می‌شناختند به دستور امپراطور آنتونیوس پیوس ساخته شد. این تئاتر به‌گونه‌ای بنا شده است که جایگاه مورد نیاز برای نشستن ۶,۰۰۰ تماشاگر را فراهم کند. همچنین  این جایگاه رو به شمال ساخته شد تا از تابش نور خورشید به روی تماشاگران جلوگیری شود. برخلاف خرابه‌های رومی در شهر رم، در اینجا بازدیدکنندگان می‌توانند از سازه بالا بروند. در حقیقت این بنا هنوز هم به‌منظور اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دو موزه‌ کوچک در این آمفی تئاتر وجود دارد. موزه‌ اردنی سنت‌های مردمی  که در آن لباس‌ها، جواهرات، گلدوزی‌ها و سفالینه‌های سنتی اردنی به‌علاوه‌ یک مجموعه از موزائیک‌های قرن ششمی از کلیساهای بیزانس در جرش و مادابا را به نمایش گذاشته‌اند. موزه‌ دیگری به نام موزه‌ فولکلور اردن که می‌توان در آن  یک مجموعه از وسایل مورد استفاده‌ زندگی روزانه شامل  مواد و وسایل آماده‌‌سازی غذا مربوط به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را تماشا کنید.

قدم زدن درون صحن هنر مردمی در جبل الویبده (Jabal Al Weibdeh)

جبل الویبده در امان اردن

عکس از وب‌سایت traveltomtom.net (عکاس: نامشخص)

اگر در جستجوری منطقه‌ای آرام در امان هستید بهتر است سری به جبل الویبده بزنید. با وجود درختان کاج و فروشگاه‌های کوچک این محله اتمسفری آرام‌تر از دیگر نقاط شهر ارائه می‌دهد که برای شما مناسب است. معمولا هنرمندان و کسانی که از گالری‌ها خوششان می‌آید از این ناحیه به‌خوبی یاد می‌کنند، بنابراین اگر شما همچنین وضعیتی دارید برای بازدید از جبل الویبده درنگ نکنید. در طول بازدید مطمئن شوید از مرکز هنر دارالفنون واقع در برخی از زیباترین باغ‌های اردنی دیدن کنید. در حالی که زیر سایه درختان باغ استراحت کرده‌اید به موسیقی آب برخواسته از فواره‌ها گوش و آرامشی ناب را تجربه کنید. در این میان یک کلیسای بیزانس قرن ششمی هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. کلیسای یاد شده اخیرا برای برپایی نمایشگاه و نمایش فیلم در فضای باز بازسازی شده است. دارالفنون همچنین میزبان هنرمندان منطقه است و می‌توان به‌طور مرتب کنسرت‌‌های مختلفی را در آن تماشا کرد. یکی دیگر از جاذبه‌هایی که باید ببینید، گالری هنرهای زیبای اردن است که حدود دو هزار اثر هنری معاصر عرب و اسلامی را در خود نگه می‌دارد. اتاق‌های نمایشگاهی بزرگ این گالری میزبان نقاشی‌ها، عکس‌ها،  بافندگی‌ها و مجسمه‌هایی از بیش از ۸۰۰ هنرمند از ۵۹ کشور به‌خصوص در قاره‌ آفریقا و آسیا است.

ارگ امان (Amman Citadel)

ارگ امان

واقع در نزدیکی مرکز شهر امان می‌توانید ارگ امان را پیدا کنید که روی بلندترین تپه از هفت تپه‌ اصلی این شهر ساخته شده است. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد قدمت سکونت بشر در این مکان به بیش از ۷,۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. این قلعه بیش از هزاران سال توسط آشوری‌ها، ایرانیان، مقدونی‌ها، نبطی‌ها و رومی تحت اختیار گرفته شد. امروزه این مکان مملو از خرابه‌هایی شامل قوس‌ها، دیوارها، مقبره‌ها، راه پله‌ها و سازه‌هایی است که قدمت آن‌ها به دوران رومی‌ها تا اوایل دوره‌ اسلامی باز می‌گردد. این ارگ همچنین مکان موزه‌ باستان‌شناسی اردن هم محسوب می‌شود. با گشت‌وگذار در این ناحیه می‌توانید به‌نوعی در زمان به گذشته سفر و حال هوای آن را در زمان رومی‌ها و زمانی که معبد هرکول تازه ساخته شده بود، تصور کنید. ارگ امان علاوه بر اینکه مکانی فوق‌العاده برای کاوش در گذشه است، نقطه‌ای عالی برای تماشای غروب آفتاب هم به شمار می‌رود.

جرش

جرش در اردن

عکس از unsplash (عکاس: Hisham Zayadnh)

جرش شهری باستانی در اردن به شمار می‌رود که شگفتی‌های زیادی در دل خود پنهان کرده است. این شهر باستانی که هنوز هم می‌توان شکوه گذشته را در خرابه‌های آن پیدا کرد،  در زمان رومی‌ها با تولید محصولات کشاورزی و سنگ آهن به سرعت ثروتمند شد. این ثروت به نوبه‌ خود موهبت زیادی برای شهر به ارمغان آورد و نتیجه‌ آن هم ساخت بناهایی بسیار باشکوه هست که امروزه خرابه‌هایی از آن‌ها به جا مانده است. کمی پس از گسترش اسلام این شهر بر اثر یک زلزله‌ مهیب تخریب و به‌مدت چندین قرن زیر خاک مدفون شد.  شهر جرش روی تپه‌ای بلند در سرزمین بلقان و حیران و سمت شرقی کوه السواد واقع شده است. این منطقه‌ تاریخی از عصر برنز مسکونی شده است. امروزه این مکان خرابه‌های رومی به‌خوبی محافظت شده‌ای را ارائه می‌دهد، از جمله این خرابه‌ها می‌توان به میدان اسب‌سواری، معابد، طاق‌ها، تئاترها و معماری‌های دیگری که شما را به حال و هوای گذشته می‌برند اشاره کرد. شهر باستانی جرش دومین جاذبه‌ توریستی محبوب در اردن بعد از پترا به شمار می‌رود.

پترا

پترا در اردن

عکس از unsplash (عکاس: Alex Vasey)

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی اردن و یکی از عالی‌ترین دستاوردهای معماری روی زمین، شهر گمشده‌ پترا است که دارای یک مجموعه‌ نفس‌گیر از مقبره‌های سر برافراشته از دامنه‌های کوه است. این مکان به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو و یکی از عجایب هفت‌گانه‌ جدید به ثبت رسیده است و در مجله‌ Smithsonian به‌عنوان یکی از ۲۸ مکانی که قبل از مرگ باید دید، معرفی شد‌. تنها با نگاه به عکس‌ها دلیل این انتخاب‌ها را متوجه‌ می‌شوید. این شهر باستانی شگفت‌انگیز از حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد در صخره‌های قرمز رنگ حجاری شده است. پترا محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری در اردن است که توسط مردم محلی «رز بیابان» نامیده می‌شود. این شهر زمانی نقطه‌ توقف مهمی در مسیر تجاری رومی‌ها به شمار می‌رفت. گشت‌وگذار در این شاهکار و شگفتی تاریخی بدون شک ارزش سفر به اردن را دارد. پترا در ۲۴۰ کیلومتری جنوب اردن نزدیک شهر کوچک وادی موسی واقع شده است.

وادی رم

صحرای وادی رم در اردن

عکس از unsplash (عکاس: Konstantinos Kaskanis)

در جنوب اردن، واقع در صحرای وادی رم می‌توان بادیه‌نشینانی را مشاهده کرد که درون بیابان ساکن شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در صورت تمایل درون اردوگاه‌های این بادیه‌نشینان توقف کنند به‌همراه آن‌ها شب‌ها در کویر پرسه بزنند و مشغول تماشای ستارگان شب شوند. تجربه‌ی زندگی عشایری با بادیه‌نشین‌های مهمان‌نوازی که از زمان‌های بسیار دور تاکنون در این منطقه زندگی می‌کنند تا مدت‌ها از خاطرتان محو نخواهد شد. همچنین در وادی رم می‌توانید آثار به‌جای مانده از انسان‌های ماقبل تاریخ را مشاهده کنید. به احتمال فراوان با فیلم‌های مشهوری همچون سری ایندیانا جونز، فیلم بسیار زیبای مریخی و لورنس عربستان آشنایی دارید. این مجموعه  فیلم‌ها به‌همراه فیلم‌های دیگری در بیابان وادی رم ضبط و تهیه شده‌اند. در اینجا می‌توانید از نزدیک به تماشای مناظر شگفت‌انگیز به نمایش درآمده‌ی این فیلم‌ها بپردازید و شب را هم در اردوگاه‌های بادیه نشینی که پیش‌تر ذکر کردیم سپری کنید. گشت‌وگذار در محیط قرمز و نارنجی این صحرا شما را به حال و هوای فیلم‌های یاد شده خواهد برد که احتمالا اغلب شما بدتان نمی‌آید آن را امتحان کنید.

کوه نیبو

کوه نیبو در اردن

عکس از وب‌سایت fshoq.com (عکاس: نامشخص)

کوه نیبو طبق انجیل جایی است که حضرت موسی (ع) سرزمین موعود را تماشا کرد. اعتقاد بر این است که وی در همین مکان فوت کرد و به خاک سپرده شد. بنابراین این کوه‌ که در ۴۵ کیلومتری شهر امان قرار دارد، هر ساله توسط هزاران زائر یهودی و مسیحی بازدید می‌شود. همچنین در بالای کوه و ارتفاع حدود ۸۰۰ متری می‌توانید کلیسای موسی را تماشا کنید. قطعا دیدن چشم‌اندازهایی از دره‌ی اردن، دریای سرخ، اورشلیم و بیت لحم از بالای کوه نیبو ارزش بازدید را دارد. این کوه در نزدیکی دریای سرخ و شهر مادابا قرار دارد، بنابراین می‌توانید با صرف یک روز کامل از هر سه مکان بازدید کنید.

مسجد شاه عبدالله

مسجد شاه عبدالله امان اردن

عکس از lonelyplanet (عکاس: نامشخص)

مسجد خیره‌کننده‌ی شاه عبدالله بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ به‌عنوان یادبود پدربزرگ فقید شاه حسین یعنی سعید عبدالله  ساخته شد. این بنا مثالی عالی از معماری مدرن دنیای اسلام به شمار می‌رود که یک گنبد شکوهمند با موزائیک‌های آبی رنگ روی آن خودنمایی می‌کند. این مسجد به‌طور هم‌زمان گنجایش ۳,۰۰۰ نمازگزار را دارد. محیط داخلی بنا با آیاتی از قران به‌همراه لوسترهای زیبا تزیین شده است. فرش قرمزی که درون مسجد پهن شده، نمایانگر زمین‌های حاصلخیز است و الگوهای آن مردم را به سوی مکه هدایت می‌کند. به‌علاوه یک موزه‌ی کوچک هم درون مسجد وجود دارد که می‌توان در آن مجموعه‌ای از سفال و عکس مربوط به شاه عبدالله اول را مشاهده کرد.

قصر ازرق (Qasr Azraq)قصر ازرق

قلعة الازرق (دژ آبی) حدود یک ساعت با شرق امان فاصله دارد. این مکان دژی متروکه است که توسط رومی‌ها در سال ۳۰۰ پس از میلاد ساخته شد. با این وجود، بنایی که امروزه به این شکل مشاهده می‌کنیم، سال ۱۲۳۷ توسط مملوک‌ها ساخته شد. مکان دقیق قلعه ازرق در مرکز واحه‌ی ازرق به خاطر مسائل استراتژیک برگزیده شد. این مکان تنها منبع آب در فاصله‌ای بیش از ۱۱,۰۰۰ کیلومتر است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این مکان رنگ آن است که بازالت محلی رنگمایه‌ی نابهنجار سیاهی به آن داده است. از آنجایی که در برخی از اوقات قلعه به رنگ آبی در می‌آید، چنین نامی به آن داده‌اند.

نویسنده: محبوبه رستمی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map