ثبت رکورد ۱۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی بدون آلایندگی با خودروهای هیدروژنی

بهداد خسور | چهار شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

خودروهای هیدروژنی از پیل‌های سوختی برای تولید نیروی محرکه‌ی خود استفاده می‌کنند. این خودروها هیچ‌ آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند و به همین دلیل سازمان‌های مختلف در تلاش هستند استفاده از این خودروها را رواج بدهند. اخیراً در یک اتفاق بزرگ در لندن یکی از این خودروهای پیل سوختی، تمام رکوردها را جا به‌جا کرده است. اگر دوست دارید از جزئیات این رکوردشکنی مطلع شوید با کجارو همراه باشید.

اخیراً خودروی ix35 هیوندای که یک خودروی پیل سوختی الکتریکی (fuel cell electric vehicle) است، یک رکورد جهانی را جابه‌جا کرد. این خودرو موفق شد طی ۶ روز مسافتی معادل ۶.۰۹۶ مایل (۹۸۱۰ کیلومتر) را در اتوبانی که دور لندن می‌چرخد، بدون توقف طی کند.

متولی این آزمایش، سازمان مسئول گسترش شبکه‌ی هیدروژن لندن بود که در تلاش است تعداد جایگاه‌های سوخت هیدروژن در سراسر بریتانیا را افزایش بدهد.

در طول این آزمایش اتومبیل هیدروژنی فقط اجازه داشت برای سوخت‌گیری توقف کند، سوخت‌گیری این اتومبیل‌ها فقط بین ۳ تا ۵ دقیقه زمان می‌برد. دراین آزمایش رکورد دیگری هم شکسته شد و اتومبیل هیوندای موفق شد با یک باک پر هیدروژن، ۴۰۰ مایل (۶۴۴ کیلومتر) حرکت کند، که تاکنون هیچ اتومبیل پیل سوختی موفق نشده چنین رکوردی از خود به‌جای بگذارد.

هنگامی که اتومبیل برای سوخت‌گیری توقف می‌کرد راننده‌‌ای که در اتومبیل بود جای خود را با شخص دیگری عوض می‌کرد تا آزمایش بدون توقف ادامه پیدا کند، اما هیوندای کوچک ما به‌تنهایی این آزمایش را پشت سر گذاشت و بدون هیچ جایگزینی تقریباً ۵۰ دور کامل در اتوبان حرکت کرد.

hyundai-fuel-cell

این سفر که با شکستن رکوردهای زیادی همراه بود در روز ۱۴ ماه مارس، مصادف با هفته‌ی هیدروژن انگلیس، آغاز شد و موفق شد تاثیر زیادی روی وجهه‌ی سازمان LHNE  بگذارد. سازمان LHNE در نظر دارد پایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن متعددی در سراسر بریتانیا احداث کند تا این جایگاه‌ها به‌راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته باشند.

مهم‌ترین ویژگی اتومبیل‌های پیل سوختی مثل ix35 تولید آلودگی صفر آن‌ها است. اگرچه سوخت هیدروژنی به خاطر قابلیت اشتعال بالای هیدروژن به خطرناک بودن مشهور شده است. اما مقاله‌ای در سال ۲۰۱۴ در وب‌سایت Computer World منتشر شد که این نظریه را رد کرد.

بخشی از مقاله چنین بیان می‌کرد:

به نظر من این تنها درک و مشاهدات ما از قابلیت بالای احتراق هیدروژن در مقایسه با بنزین و گازوییلی است که به‌دلیل استفاده‌ی مداوم، استفاده از آن امروزه برای ما خیلی راحت‌تر به نظر می‌رسد.

البته اگر با خواندن این مقاله و فهمیدن تولید آلودگی صفر این خودروها به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اید، زیاد هم هیجان‌زده نشوید. هم‌اکنون در سراسر  ایالات‌متحده تنها ۴۴ پایگاه سوخت‌گیری هیدروژن وجود دارد و با توجه به هزینه‌ی بالای ساخت این پایگاه‌ها و تقاضای پایین برای آن‌ها بعید به نظر می‌رسد به این زودی تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند.

hydrogen-station

به نظر شما واردات یا ساخت خودروهایی از این دست و توسعه‌ی پایگاه‌های سوخت هیدروژن می‌تواند گره‌گشای مشکل آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور ما باشد؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Tech.Mic

دیدگاه