روزشمار: ۴ خرداد؛ ساخت اولین هلیکوپتر توسط «ایگور ایوانوویچ سیکورسکی»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۴ خرداد؛ ساخت اولین هلیکوپتر توسط «ایگور ایوانوویچ سیکورسکی»

«ایگور ایوانوویچ سیکورسکی» در ۲۴ می ۱۹۳۹ نخستین هلی‌کوپتر قابل استفاده را با نام ووت - سیکورسکی وی‌ اس-۳۰۰ طراحی کرده و با اصلاح طرح خود بال‌گرد سیکورسکی ار-۴ را ساخت که در سال ۱۹۴۲ اولین هلیکوپتری شد که به تولید انبوه می‌رسید. او از پیشگامان صنعت هوانوردی و طراح بال‌گرد و هواپیما بود.

«ایگور سیکورسکی» در روز ۲۵ ماه می سال ۱۸۸۹، در کیف مرکز اوکراین متولد شد. پدرش ایوان استاد دانشگاه و مادرش ماریا یک پزشک بود. در سال‌های اولیه زندگی‌اش هیچ نشانه‌ای از تلاش و سخت‌کوشی در او دیده نمی‌شد. وقتی کتاب «سفر به فضا» تخیلی‌نویس فرانسوی ژول ورن را خواند، به ماشین پرنده علاقه‌مند شد. وقتی ۱۲ ساله بود چیزی شبیه هلی‌کوپتر ساخت که با باطری کار می‌کرد و کمی هم پرواز کرد.

ایگور در سال ۱۹۰۳ به آموزشگاه نیروی دریایی سن‌پترزبورگ رفت. در همان سال شنید که، برادران رایت در آمریکا، ماشین پروازی ساختند که توانستند با آن در کیتی هاوک ایالت کارولینای شمالی به مدت ۱۲ ثانیه پرواز کنند. همین امر باعث شد که ایگور در ۱۷ سالگی، آموزشگاه نیروی دریایی را رها کند و به آموزشگاه هوانوردی پاریس برود. پس از ۴ ماه اقامت در پاریس، به کیف بازگشت و اولین هلی‌کوپتر خود را ساخت ولی این هلی‌کوپتر پرواز نکرد.

پس از آن به فکر ساختن هواپیمایی افتاد که، از روی سطح آب بلند شود و پس از پرواز، بتواند روی سطح آب بنشیند. او اولین هواپیما را ساخت و آن را با موفقیت به پرواز در آورد، ولی موقع فرود آمدن در مردابی سقوط کرد. پس از رفع اشکالات، این بار توانست حدود ۳۰ دقیقه در ارتفاع ۳۰۰ متری پرواز کند. ایگور در سال ۱۹۱۲، هواپیمایی با ۳ سرنشین ساخت و نام آن را (اس-۶ ای) گذاشت و برنده‌ی مدال طلای نمایش هوایی شد.

پس از آن، در شرکت راه‌آهن بالتیک استخدام شد و اوقات فراغت را صرف ساختن هواپیما می‌کرد. در سال ۱۹۱۳، یک هواپیما به وزن ۴٫۵ تن ساخت که چهار موتور داشت و طول بال‌های آن ۳۰ متر بود. او نام آن را «باشکوه» گذاشت. این هواپیما به مدت ۸ ساعت پرواز کرد. پس از آن هواپیمای کامل‌تری ساخت و نام آن را «ایلیا مورومتز» گذاشت که نام یکی از قهرمانان قدیمی شهر کیف بود.

در سال ۱۹۱۳، این هواپیما قادر بود از سن‌پترزبورگ تا کیف که فاصله‌ای آن‌ها در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر بود پرواز کند. در سال ۱۹۱۴، روسیه، به جنگ جهانی اول پیوست. هواپیمای او یک‌باره به یک اسلحه‌ی مخرب جنگی تبدیل شد. طی جنگ، ایگور، ۷۵ هواپیمای بمب افکن ساخت که حدود ۴۰۰ بار عملیات بمباران را انجام دادند. ارتش روسیه، کارایی لازم برای جنگ را نداشت و مردم فوق‌العاده از جنگ ناراضی بودند.

در سال ۱۹۱۷، در حالی‌که مردم از جنگ و کشتار به ستوه آمده بودند، انقلاب سوسیالیستی در روسیه صورت گرفت. رهبران جدید، کنترل کشور را در دست گرفتند. آن‌ها تزار و همه‌ی بستگانش و هزاران تن از اشراف روسیه را کشتند. ایگور هم چون از خانواده‌ی نسبتاً مرفه بود، مورد اعتماد دولت جدید قرار نگرفت و از ترس در فوریه‌ی سال ۱۹۱۸، با یک کشتی از سن‌پترزبورگ به انگلستان گریخت.

هنوز جنگ به پایان نرسیده بود که ایگور به فرانسه رفت و در آنجا مشغول ساختن هواپیماهای جنگی شد که ناگهان جنگ، با شکست آلمان به پایان رسید. در نتیجه ایگور شغل خود را از دست داد و ازآنجا در سال ۱۹۱۹، به آمریکا رفت در حالی‌که فقط ۶۰۰ دلار پول داشت. او نتوانست در آمریکا شغلی بیابد و به‌سختی روزگار می‌گذرانید. تا اینکه شغل تدریس ریاضی در انستیتوی روسی برایش پیدا شد و در آنجا مشغول کار شد.

در سال ۱۹۲۴، با یک خانم روسی که معلم مدرسه‌ی ابتدایی بود ازدواج کرد. ایگور در کنار تدریس، سخنرانی‌هایی درباره‌ی هوانوردی ایراد می‌کرد. شاگردان تحت تأثیر قرار گرفتند. والدین شاگردان پول جمع کردند و شرکت هواپیمایی سیکورسکی را تأسیس کردند. در سال ۱۹۲۴، ایگور هواپیمای (ای-۲۹ ای) را ساخت که به‌راحتی پرواز کرد. ایگور در سال ۱۹۲۷ ، قصد داشت از روی اقیانوس اطلس پرواز کند و به اروپا برسد. در همان سال، یک هواپیمای پستی، به خلبانی چارلز لیندبرگ از آمریکا به پاریس پرواز کرد و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

ایگور هواپیمایی به نام (اس- ۳۸) ساخت که در ته آن دو قایق نصب شده بود و از روی آب برمی‌خاست و پس از پرواز به روی آب می‌نشست. این هواپیما با سرعت ۲۰۸ کیلومتر در ساعت که در آن زمان بیشترین سرعت برای هواپیما بود، پرواز کرد.

شرکت پن‌ام، تعدادی از این هواپیماها را برای مسافربری خرید. لیندبرگ که خلبان ورزیده‌ای بود و برای شرکت پن‌ام کار می‌کرد با اولین هواپیمای سیکورسکی، برای افتتاح کانال پاناما که به‌تازگی به‌وسیله‌ی آمریکا اشغال شده بود، به آنجا پرواز کرد. آخرین هواپیمای آبی سیکورسکی (اس – ۴۴ ای) بود که از نیویورک پرواز کرد و بدون توقف به شهر رم ایتالیا رفت.

ایگور سیکورسکی، در سال ۱۹۳۹، اولین هلی‌کوپتر خود را ساخت. و اولین پرواز کامل هلی‌کوپتر در ۱۳ ماه می سال ۱۹۴۰ انجام شد. هلی‌کوپتر بعدی سیکورسکی، که دو برابر هلی‌کوپتر قبلی بود، (وی- اس-۳۰۰) نام داشت و خیلی با قدرت بود. ایگور در یک نمایش هوایی برای ارتش آمریکا، با این هلی‌کوپتر از ایالت کانک تیکت تا میدان رایت در دی تاون اوهایو که به فاصله‌ی ۱۲۱۷ کیلومتر بود پرواز کرد و یک رکورد جدیدی به جای گذاشت. ارتش آمریکا شدیداً تحت تأثیر قرار گرفت. وقتی آمریکا در سال ۱۹۴۱، وارد جنگ بین‌الملل دوم شد، از این هلیکوپترها استفاده‌های شایانی کرد. این هلی‌کوپترها جان هزاران سرباز را که گاهی در محاصره قرار می‌گرفتند را نجات می‌داد.

جالب است بدانیم که ایگور هلی‌کوپتر ساخت خود را، برای اولین بار خودش امتحان می‌کرد. امروزه هلی‌کوپترها کامل‌تر شدند و وظایف گوناگونی را در جامعه به عهده دارند. ایگور سیکورسکی علاوه بر امور پرواز به نجوم و تاریخ باستان، دین و فلسفه‌ی دینی علاقه‌ی خاص داشت، و یک پروتستان کاملاً معتقد بود. او چندین کتاب درباره‌ی «ایمان» نوشت و در یکی از کتاب‌هایش نوشت که «قرن بیستم یکی از تاریک‌ترین دوران معنویت بشر در تاریخ است.» او می‌گفت علوم نباید در مورد معنویت بی‌طرف باشد، بخش‌هایی از علوم که منجر به فساد و تباهی جامعه می‌شود، باید مورد بازبینی دقیق‌تری قرار گیرد.

ایگور سیکورسکی در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۷۲، در سن ۸۴ سالگی در خانه‌اش درگذشت. یکی از مهندسین شرکت او گفت:

ما آخرین پایه‌گذار واقعی هوانوردی را از دست داده‌ایم، مرگ او پایان یک دوره بود.

با این حال زندگی و افسانه ی سیکورسکی، به همراه نام هلی‌کوپتر همیشه زنده است. در سال ۱۹۶۸، آکادمی علوم آمریکا، بالاترین مدال علمی را به وسیله‌ی رئیس‌جمهوری وقت، لیندون جانسون به وی تقدیم کرد.

سیکورسکی در خانواده‌ای از قومیت روسی و لهستانی و مذهب ارتدوکس در شهر کیف واقع در امپراتوری روسیه به دنیا آمده و در سال ۱۹۱۹ به آمریکا مهاجرت کرده و بقیه‌ی عمر خود را در این کشور گذراند.

سیکورسکی در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۲ در ایستون، آمریکا دیده از جهان فروبست.

در همین روز:

۱. روز مقاومت دزفول

۲. گشايش موزه‌ی قرآن و كتابت (صاحب‌الامر) در تبريز (۱۳۸۰ شمسی)

۳. روز استقلال «اكوادور» از استعمار اسپانيا (۱۸۲۲ میلادی)

۴. مخابره اولين پيام تلگرافی توسط «ساموئل مورس» در آمريكا (۱۸۴۴ میلادی)

۵. شهر «بِركلی» در كاليفرنيا به اسم اسقف «جورج بركلی» نام‌گذاری شد. (۱۸۶۶ میلادی)

۶. روز ملی و استقلال كشور آفريقایی «اريتره» از «اتيوپی» (۱۹۹۳ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه