سایت گوزن زرد ایرانی در سیل دزفول تخریب شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
سایت گوزن زرد ایرانی در سیل دزفول تخریب شد

رئیس پارک ملی دز از تخریب سایت‌های گوزن زرد ایرانی واقع در زیستگاه میان‌رود و نامشخص بودن وضعیت ۳۵ راس گوزن این سایت خبر داد.

«علی جهانمیری» گفت که در جریان سیل خوزستان واحد زیستگاهی میان‌رود واقع در شهرستان دزفول به زیر آب رفته است.

وی با بیان این‌ که بازگشایی دریچه‌های سد دز در روز پنجشنبه، موجب به زیر آب رفتن واحد میان‌رود پارک ملی دز شد، ادامه داد که به زیر آب رفتن زیستگاه میان‌رود، سایت گوزن زرد ایرانی و سایت لاک‌پشت و همچنین نهالستان واقع در این واحد را تحت‌تاثیر قرار داده است.

جهانمیری با بیان اینکه واحد میان‌رود پارک ملی دز تاکنون بالغ بر ۹۵۰ میلیون تومان خسارت دیده است، بیان کرد که سیلاب در پارک ملی دز موجب تخریب ۷۰ درصدی سایت گوزن زرد ایرانی و تخریب ۱۰۰ درصدی قرنطینه واقع در آن شده است. همچنین سایت لاک‌پشت این پارک ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

وی افزود که همچنین نهالستان واقع در واحد میان‌رود به زیر آب و لجن رفته و ۱۵ هزار نهال بومی این نهالستان آسیب دیده‌اند.

رئیس پارک ملی دز عنوان کرد که سایت گوزن زرد ایرانی به ارتفاع دو متر دچار آب‌گرفتگی شده است و به همین دلیل از وضعیت ۳۵ راس گوزنی که در این سایت مستقر بودند، تاکنون اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد که به ما اطلاع داده شده که امروز نیز دبی رودخانه دز افزایش می‌یابد و دریچه‌های دز را باز می‌کنند، به این دلیل نمی‌توانیم برای جابه‌جایی گوزن‌ها اقدامی انجام دهیم.

جهانمیری گفت که با محاصره واحد میان‌رود در آب در روزهای گذشته، ۵ محیط‌بان این واحد نیز گرفتار شدند. ۲ محیط‌بان با قایق برای کمک به ۳ محیط‌بانی که در واحد میان‌رود به‌مدت ۷ ساعت گرفتار شده بودند، رفتند ولی به‌دلیل حجم بالای آب، قایق این ۲ محیط‌بان در آب واژگون شد.

وی گفت که در پی این حادثه، نیروهای امدادی سپاه ۵ محیط‌بان را در عملیاتی نجات دادند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه