راهنمای سفر به بوداپست

بوداپست، پایتخت مجارستان، مرکز علمی، فرهنگی و اقتصادی این کشور است. با راهنمای سفر به بوداپست، همراه باشید. راهنمای سفر به بوداپست شامل نکات مفید و مهمی است که برای سفر به این شهر تاریخی جذاب نیاز دارید.

هرآنچه می‌خواهید درباره بوداپست بدانید:

درباره بوداپست

اطلاعات ضروری بوداپست

آب‌و‌هوای بوداپست

بهترین زمان برای سفر به بوداپست

هزینه‌ های سفر به بوداپست

جاهای دیدنی بوداپست

اقامت در بوداپست

رژیم غذایی در بوداپست

درباره بوداپست

بوداپست

بوداپست، مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به اکتشاف است. در هر گوشه‌ای از این شهر، جاذبه‌ای تاریخی یا فرهنگی، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بوداپست را باید به خاطر معماری دیدنی، تاریخ پر فراز و نشیب و غذاهای لذیذش دوست داشت. شهری که در هر کوچه و خیابانش، نشانی از تاریخ و فرهنگ مردمی مهمان‌نواز دیده می‌شود؛ از آثار تاریخی و دیدنی‌های معماری گرفته تا موزه‌های جذاب و پارک‌های زیبا.

در بوداپست، چشمه‌های معدنی زیادی وجود دارد و این شهر از زمان‌های دور یعنی از دوران روم، مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به آب‌تنی و استفاده از خواص آب‌های معدنی بوده است. رود زیبا و باشکوه دانوب که از میان شهر می‌گذرد، زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

اطلاعات ضروری بوداپست

اختلاف ساعت با تهران

بوداپست در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و دو و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

مجاری

واحد پول

فورینت

نوع برق شهری

برق شهری در بوداپست ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز نوع c

پریز برق ترکیه

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

۳۶+

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری عمومی: ۱۱۲

آمبولانس و فوریت‌های پزشکی: ۱۰۴

آتش‌نشانی: ۱۰۵

پلیس: ۱۰۷

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی بوداپست فرنک لیست

آب‌ و‌ هوای بوداپست

بوداپست

بوداپست آب و هوای قاره‌ای مرطوب دارد. فصل زمستان یعنی از دسامبر تا اوایل مارس، سردترین و ابری‌ترین زمان سال است. بارش برف معمولا در بیشتر سال‌ها به‌طور مکرر به وقع می‌پیوندد. از اواسط دسامبر تا اواسط فوریه، دمای هوا در طول شب بین منفی ۱۵ درجه تا صفر درجه‌ سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به بوداپست

بهترین زمان سفر به بوداپست از ماه مارس تا مه و از سپتامبر تا نوامبر است. در این دوره‌های زمانی، هوا نسبتا مطبوع است و جمعیت زیاد گردشگران را در شهر نخواهید دید. اما درمجموع، آب و هوا در بوداپست ملایم و معتدل است و به‌ندرت به شرایط غیرقابل تحمل می‌رسد.

هزینه‌ های سفر به بوداپست

بناهای تاریخی بوداپست

عکس از وب‌سایت lonelyplanet.com (عکاس: Peter_Horvath)

هزینه‌های روزانه برای سفر به بوداپست

سفر ارزان تا ۱۵ هزار فورینت

اقامت در خوابگاه هاستل: ۳ هزار تا ۶ هزار فورینت

یک وعده غذا در رستوران سلف سرویس: ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ فورینت

بلیط‌های سه روزه‌ حمل و نقل عمومی: ۴۱۵۰ فورینت

سفر میان‌رده از ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار فورینت 

اتاق خصوصی یک یا دو تخته: از ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار فورینت

یک وعده غذای کامل با نوشیدنی: ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ فورینت

سفر لوکس و گران بیش از ۳۵ هزار فورینت

اتاق دوتخته در هتل خوب: از ۱۶ هزار فورینت

شام برای دو نفر به‌همراه نوشیدنی در رستوران خوب: از ۱۲ هزار فورینت

بلیط کامل اسپا: ۳۶۰۰ فورینت برای بزرگسالان و ۱۶۰۰ فورینت برای کودکان

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بوداپست قبلا یک شهر نسبتا ارزان بود و یکی از مقصدهای محبوب برای مسافرانی محسوب می‌شد که می‌خواستند برای سفر، زیاد هزینه نکنند. اما با گسترش روزافزون و هرچه بهتر معرفی شدن این شهر به‌عنوان یک مقصد توریستی عالی، این شهر روز به روز گران‌تر می‌شود. اما درمجموع، مجارستان هنوز هم یک مقصد ارزان است و در آن با به کار بستن نکاتی می‌توانید سفری ارزان‌تر را تجربه کنید.

بوداپست را گاهی پاریس شرق می‌نامند؛ ماجراجویی‌های فوق‌العاده در این شهر منتظر حضور گردشگران است. روزهای جذاب و شب‌های پرهیجان را در این شهر تجربه خواهید کرد.

صرفه‌جویی در فعالیت‌های تفریحی

در بوداپست می‌توانید فعالیت‌های تفریحی متعددی پیدا کنید که برایتان هیچ هزینه‌ای ندارند. مثلا از میان این فعالیت‌های تفریحی جذاب می‌توان به تورهای پیاده‌روی رایگان در مناطق تاریخی شهر اشاره کرد که بدون شک، علاقه‌مندان به تاریخ و معماری از آن لذت می‌برند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از بهترین آثار تاریخی اروپا دیدن کنید.

تپه گلرت بوداپست

عکس از وب‌سایت budapestattraction.com (عکاس: نامشخص)

برای اینکه چشم‌اندازهای زیبا و ۳۶۰ درجه‌ای از شهر را ببینید، سری به پل زنجیر بزنید. پلی معلق روی رود دانوب یا از تپه‌ Gellért Hill بالا بروید و شهر را تماشا کنید. می‌توانید چند ساعتی را برای گشت‌وگذار در مناطق تاریخی اطراف رود دانوب برنامه‌ریزی کنید.

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، شب موزه‌ها در ماه ژوئن را فراموش نکنید. شبی که در آن می‌توانید فقط با یک بلیط به بیشتر موزه‌ها و گالری‌های شهر سر بزنید. بازدید از خانه‌ اپرای مجارستان را فراموش نکنید. بنای زیبایی که در سال ۱۸۸۴ به سبک نئورنسانس ساخته شده و به رایگان می‌توانید از آن دیدن کنید.

کلیسای سنت استفان بزرگ‌ترین کلیسای بوداپست و البته بازدید از آن رایگان است. میدان‌ها و پارک‌های زیادی هم در این شهر وجود دارند که بازدید از آن‌ها رایگان است و در عین حال با حضور در آن‌ها می‌توانید با تاریخ و فرهنگ شهر از نزدیک آشنا شوید و سبک زندگی اهالی آن را ببینید.

جابه‌جایی ارزان در بوداپست

حمل و نقل عمومی در بوداپست

عکس از وب‌سایت studyinhungary.hu (عکاس: نامشخص)

اگر می‌خواهید حسابی شهر را دور بزنید و زیاد هزینه نکنید، بهترین راه، پیاده‌روی کردن است. به‌خصوص اگر در حوالی مرکز شهر اقامت دارید. البته بوداپست وسایل حمل و نقل عمومی متعددی دارد که می‌توانید با قیمت‌های ارزانی از آن‌ها استفاده کنید. چهار خط مترو، تراموا، اتوبوس و ترولی از وسایل حمل و نقل عمومی بوداپست است. قایق هم از تابستان تا پاییز روی رودخانه در خدمت مسافران است.

اگر قصد دارید در مدت اقامت خود از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنید، بلیط‌های ۲۴ ساعته یا سه روزه بگیرید. این کارت‌ها برای همه نوع وسایل حمل و نقل عمومی به تعداد نامحدود قابل استفاده هستند.

اقامتگاه ارزان

بوداپست

اگر می‌خواهید اقامتی ارزان را در بوداپست تجربه کنید، بهترین کار رزرو هاستل در مرکز شهر یا در کمربند سبز بوداپست است. مثلا یکی از بهترین هاستل‌های این منطقه، هاستل Animation City است که نسبت به قیمتی که دارد، امکانات خوبی در مرکز شهر به مسافران می‌دهد.

اگر می‌خواهید باز هم از این کمتر هزینه کنید، هاستل‌هایی در مناطق دورتر را انتخاب کنید و به‌جای اتاق خصوصی، در خوابگاه اقامت کنید. از میان هاستل‌های ارزان بوداپست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هاستل‌های Treestyle ،Fifth و GoodMo که وای‌فای رایگان و بعضی از آن‌ها صبحانه‌ رایگان هم دارند.

اگر می‌خواهید در خیابان‌های آرام‌تر یک اقامتگاه خصوصی‌تر داشته باشید، یک واحد آپارتمان کرایه کنید یا پانسوین بگیرید. معمولا برای رزرو آنلاین، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود بنابراین می‌توانید اقامتگاه خود را از مدت‌ها قبل و به‌صورت آنلاین رزرو کنید. البته دقت کنید که این هزینه شامل چه مواردی است و بعدها مجبور نشوید بابت خدمات اضافه، هزینه‌ بیشتری بپردازید.

برای اینکه در سفر خود، بهترین قیمت‌ها را تجربه کنید، در فصل‌های شلوغ بوداپست یعنی از ماه مه تا سپتامبر به این شهر سفر نکنید. همچنین در زمان برگزاری مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ مجارستان، که معمولا در آخرین هفته‌ ژوئیه برگزار می‌شود، به این شهر سفر نکنید.

غذای ارزان

بازار بزرگ بوداپست

عکس از وب‌سایت foodperestroika.com (عکاس: نامشخص)

برای اینکه غذاهای سنتی مجارستان را با قیمت مناسب نوش جان کنید، به بازار Great Market Hall سربزنید که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ شهر است. در این بازار سه طبقه‌ نئوگوتیک، هم اهالی شهر و هم گردشگران را خواهید دید که دائم در رفت و آمد و گشت‌وگذار هستند.

در طبقه‌ اصلی، انواع محصولات غذایی ارزان و محلی مثل محصولات پروتئینی، لبنی، سبزیجات و ادویه‌جات به فروش می‌رسد. حتی غرفه‌های غذای آماده هم در بازار وجود دارد. اگر شلوغی بازار را دوست ندارید، در یک رستوران سلف سرویس غذا بخورید یا کافه‌ها را برای غذا خوردن انتخاب کنید.

هیچ سفری به بوداپست، بدون امتحان کردن غذاهای خیابانی این شهر، کامل نمی‌شود. یکی از این غذاهای خیابانی ارزان و لذیذ، kolbice نام دارد که نوعی سوسیس کبابی شبیه هات‌داگ است. این سوسیس در نانی مخروطی شکل با تاپینگی اشتهابرانگیز سرو می‌شود و آن را در فروشگاه‌ها، غرفه‌ها و در فستیوال‌ها به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید.

جاهای دیدنی بوداپست

شهر زیبای بوداپست، پایتخت مجارستان است و گاهی با نام پاریس شرق شناخته می‌شود. بوداپست یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای فرهنگی در اروپای شرقی است و چندین جاذبه‌ گردشگری مهم دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. گرچه بشر از عصر حجر تابه‌حال در این منطقه سکونت داشته است اما شهر زیبای فعلی از ادغام سه شهر کوچک مستقل به نام‌های اولد بودا، بودا و پست در سال ۱۸۷۲ شکل گرفته است. مجموع این سه منطقه، مرکز صنعتی، تجاری و مدیریتی مجارستان را تشکیل داده است.

بوداپست

شهر بوداپست که در کنار رود دانوب قرار دارد، به خاطر معماری زیبا، چشمه‌های آب گرم و جاذبه‌های تاریخی متعددش به شهرت رسیده است. برخی از چشمه‌های آب گرم این شهر از قرن‌ها پیش به‌عنوان یک منبع درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بوداپست

امروزه بوداپست سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشاند تا شاهد زیبایی‌های تاریخی، موزه‌ها و گالری‌ها، چشمه‌های آب گرم و مسابقات فرمول یک باشند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بوداپست، آشنا می‌شویم.

کسل هیل (Castle Hill)

بوداپست

مجموعه‌ تاریخی کسل هیل، مشرف به رود دانوب قرار دارد و بسیاری از مهم‌ترین موزه‌ها و بناهای یادبود قرون‌وسطایی بوداپست را در خود جای داده است. بدون شک، چشمگیرترین اثر تاریخی این مجموعه، بودا کستل یا قلعه‌ بودا است که در قرن هجدهم ساخته شده است. این کاخ با ۲۰۰ تالار و اتاق باشکوه، شب‌ها وقتی با نورپردازی‌های چشمگیرش روشن می‌شود، چشم‌انداز بسیار زیبا و جذابی دارد درست مثل سایر جاذبه‌های گردشگری در بوداپست.

بوداپست

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم و دیدنی کسل هیل، باستیون ماهی‌گیر (Fisherman's Bastion) است که به قرن نوزدهم تعلق دارد. در این استحکامات نظامی، ماهیگیران محلی وسایل دفاعی خود را قرار می‌دادند. این باستیون درست پشت کلیسای زیبای Matthias ساخته شده است. برج‌های نئو رومانسک، ستون‌ها و سنگرهای این مجموعه کاملا مرمت و بازسازی شده‌اند. تعدادی از بهترین و چشمگیرترین تندیس‌های دیدنی بوداپست هم در کسل هیل نگهداری می‌شود.

تپه‌ Gellért

یکی دیگر از جالب‌توجه‌ترین جاذبه‌های نمادین بوداپست، همین تپه است که ۲۳۵ متر ارتفاع دارد و در کرانه‌ رود دانوب قرار گرفته است. بر فراز آن می‌توانید چشم‌اندازهایی زیبا و ۳۶۰ درجه از شهر را ببینید. در این تپه است که چندین چشمه‌ درمانی مشهور بوداپست قرار دارد؛ یکی اسپای Gellért و دیگری حمام‌های Rudas که از قرن سیزدهم، میزبان گردشگرانی است که برای استفاده‌های درمانی از چشمه‌های معدنی، این منطقه را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. این تپه را به احترام یک راهب بندیکتی به نام St Gellért نام‌گذاری کرده‌اند که در سال ۱۰۴۶ از دنیا رفت. دامنه‌ شمال شرقی این تپه، میزبان یادبود Gellért است. یک آبشار مصنوعی بلند با نمایی زیبا رو به شهر در همین منطقه قرار دارد.

نمایی از تپه گلرت

عکس از وب‌سایت budapestrivercruise.eu (عکاس: نامشخص)

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، سیتادل یا قلعه‌ نظامی است که در سال ۱۸۵۱ در قله‌ تپه توسط اتریشی‌ها ساخته شده است. بنای یادبود آزادی در سال ۱۹۴۷ به یاد سربازان کشته شده در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. در نهایت اگر از گشت‌وگذار در آثار و یادبودهای تاریخی خسته شدید، در پارک Jubilee استراحت کنید. در این پارک مسیرهای پیاده رو، بوستان و تندیس‌های هنری زیبایی وجود دارد و می‌توانید ساعتی را در آرامش آن استراحت کنید.

موزه‌ هنرهای زیبا

موزه‌ هنرهای زیبا، تنها گالری هنری مهم بوداپست نیست اما یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های هنری شهر را در اختیار دارد و آثاری از بهترین هنرمندان قدیمی اروپا در آن گردآوری شده است. آثار ارزشمندی از برترین هنرمندان ایتالیایی، هلندی و اسپانیایی در یک بنای مجلل و زیبا الهام گرفته از معماری قرن نوزدهمی به نمایش درآمده‌اند. نقاشی‌های بزرگ‌تر در تالارهای بلند و وسیع و آثار کوچک‌تر در اتاق‌های دنج‌تر به زیبایی در معرض دید گردشگران قرار دارند. معماری تالارها و الهام گرفتن آن‌ها از معماری سنتی بسیار دیدنی است مثلا تالار رنسانس که بسیار دیدنی و جالب توجه است.

موزه‌ هنرهای زیبا بوداپست

عکس از وب‌سایت museeum.com (عکاس: نامشخص) 

بعد از اینکه مجارستان مالکیت مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و آثار هنری را به دست گرفت، این موزه در سال ۱۸۷۰ پایه‌گذاری شد. موزه به شش قسمت تقسیم شده است: هنر مصری، هنر باستانی، گالری مجسمه‌سازی، گالری نقاشی، کالکشن مدرن و کالکشن گرافیک.

کاخ هنر که در مجاورت این موزه قرار دارد، میزبان برترین آثار هنری مدرن و معاصر است و اگر به هنر مدرن علاقه داشته باشید، از حضور در این مجموعه و تماشای آثار آن لذت می‌برید.

ساعت کار این مجموعه از سه‌شنبه تا یکشنبه از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

هزینه‌ ورودی موزه برای بزرگسالان ۱۸۰۰ فورینت و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

موزه‌ ملی مجارستان

بوداپست

این موزه در سال ۱۸۰۲ پایه‌گذاری شده و در سال ۱۸۴۷ به مکان فعلی خود که یک ساختمان بزرگ کلاسیک با دو محوطه است، منتقل شده است. علاوه بر ایوان باشکوه این مجموعه، از جذابیت‌های آن می‌توان به یادبود شاعر معروف مجارستانی، János Arany اشاره کرد. در فضای سبز اطراف مجموعه، سردیس‌هایی از افراد سرشناس مجارستان قرار گرفته است. مهم‌ترین مجموعه‌ این موزه، متعلقات سلطنتی است از جمله تاج سنت استفان که با سنگ‌های قیمتی و مروارید تزیین شده است. آثاری از دوران مختلف تاریخی به دست آمده از نواحی مختلف مجارستان در این موزه نگهداری می‌شود؛ آثاری از عصر سنگ تا دوران رومیان و قرون وسطی. نمایشگاه‌هایی از آثار و مستندات وقایع تاریخی مجارستان مثلا استقلال مجارستان در این موزه به نمایش درآمده است. اگر از علاقه‌مندان به موسیقی هستید، پیانوی بزرگ بتهون هم در این موزه نگهداری می‌شود.

بوداپست

ساعت کار این مجموعه از سه‌شنبه تا یکشنبه از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

هزینه‌ ورودی آن برای بزرگسالان ۱۱۰۰ فورینت و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

ساختمان پارلمان و جواهرات سلطنتی

بوداپست

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در بوداپست می‌توانید انجام دهید، قدم زدن در مناطق تاریخی و خیابن‌های سنگ‌فرش آن است. جایی که در آن می‌توانید باشکوه‌ترین و زیباترین آثار تاریخی و معماری مجارستان را ببینید. یکی از این آثار دیدنی، ساختمان پارلمان است که سومین ساختمان پارلمان بزرگ دنیا است و در سال ۱۸۸۶ به سبک نئوگوتیک ساخته شده است.

در کنار این بنای دیدنی، موزه‌ قوم‌ نگاری و وزارت کشاورزی قرار دارد. ساختمان پارلمان ۶۹۱ اتاق و یک راهروی باشکوه طولانی دارد. تورهای همراه با راهنمای که حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشند برای بازدید از این مجموعه برگزار می‌شود البته زمانی که دولت در ساختمان جلسه نداشته باشد. این تور شامل بازدید از بخش‌های جالب و دیدنی بنا مثلا تالار ورودی اصلی، لابی‌های مختلف و جواهرات سلطنتی مجارستان است.

گردشگاه دانوب

بوداپست

رود دانوب از میان شهر بوداپست می‌گذرد و از شمال تا جنوب آن جریان دارد. عرض این رود به ۶۴۰ متر می‌رسد. برای اینکه از چشم‌اندازهای رود دانوب لذت ببرید، مکان‌های مختلفی در کرانه‌های آن وجود دارد. یکی از بهترین جاها، قدم زدن در کنار رود چه در بخش بودا و چه در بخش پست است. ضمنا در طی این گشت‌وگذار، معماری چشم‌گیر و فوق‌العاده‌ شهر را هم خواهید دید.

در سواحل دانوب در بخش شمال شرقی و در نزدیکی ساختمان پارلمان مجارستان، یادبود کفش‌های کرانه‌ رود دانوب را خواهید دید که مجموعه‌ای از ۶۰ جفت کفش است که به یاد یهودیان کشته شده در جنگ جهانی دوم، ساخته شده است. این یادبود، در کنار گردشگاه دانوب، یک مسیر قدیمی قرار گرفته است. یکی دیگر از روش‌های عالی برای گشت‌وگذار در دانوب، استفاده از قایق است. تورهای توریستی متعددی به‌طور مرتب در این رود برگزار می‌شود که می‌توانید با توجه به هزینه‌ها و زمان‌بندی آن‌ها، هرکدام را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب کنید. 

میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره

بوداپست

این میدان باشکوه اثری از معمار مشهور، Albert Schickedanz است که مسئولیت ساخت موزه‌ هنرهای زیبا را هم برعهده داشت. یکی از دیدنی‌های این میدان، بنای یادبود هزاره است؛ ستونی ۳۶ متری که بالای آن مجسمه‌‌ای از Archangel Gabriel قرار گرفته و در اواخر قرن نوزدهم رونمایی شده است. حوالی پایه‌ ستون گروهی از اسب‌سواران برنزی دیده می‌شود که معرف Magyar Prince Árpád و شش جنگجوی همراهش است. در طرف دیگر ستون، چند ردیف ستون به‌شکل نیم‌دایره قرار دارد که بین آن‌ها تندیس‌هایی از فرمانروایان مجارستان قرار گرفته است. در مقابل بنای یادبود هزاره، یک بنای یادبود دیگر برای سربازان گمنام وجود دارد.

پارک سیتی وودلند (City Woodland)

پارک سیتی وودلند بوداپست

عکس از وب‌سایت brojure.com (عکاس: نامشخص)

این پارک، با دریاچه‌ زیبایی که دارد مکانی فوق‌العاده برای استراحت و تفریح اهالی شهر و گردشگران است. این پارک وسعتی معادل ۱۲۳ هکتار دارد و در قرن نوزدهم توسط طراح فضای سبز مشهور فرانسوی یعنی Nebbion طراحی شده است. امکانات تفریحی و فرهنگی متعددی به این مجموعه طی سالیان متعددی اضافه شده است. از جمله این بخش‌های اضافه شده می‌توان دو موزه‌ هنری را نام برد یکی موزه‌ هنرهای زیبا که قبلا در مورد آن توضیح دادیم و دیگری کاخ هنر. باغ‌های گیاه شناسی و جانورشناسی، موزه‌ حمل و نقل بوداپست، پارک تفریحی تیوولی با سرگرمی‌های مخصوص کودکان، حمام درمانی روباز Széchenyi و امکانات ورزشی مختلف، از دیگر بخش‌های این مجموعه‌ بزرگ فرهنگی و تفریحی است.

Andrássy út، شلوغ‌ترین بولوار بوداپست

بلوارهای تاریخی بوداپست

عکس از وب‌سایت jazzy.hu (عکاس: نامشخص)

این بولوار ۲/۴ کیلومتری شلوغ‌ترین خیابان بوداپست هم برای پیاده‌ها و هم برای وسایل حمل و نقل است. این خیابان در سال ۱۸۷۶ پایه‌گذاری شده از میدان Erzsébet تا بنای یادبود هزاره امتداد دارد. کاخ‌های باشکوه، بناهای فرهنگی مهم مثل ساختمان اپرا و آکادمی موزیک و موزه‌ یادبود Zoltán Kodály در همین خیابان قرار دارند. این خیابان علاوه بر اینکه میزبان بناهای مهم و تاثیرگذار شهر است، به‌عنوان مقصدی برای خرید هم مشهور است. بوتیک‌های شیک از برندهای مشهور، کافه‌های عالی و رستوران‌های فوق‌العاده‌ای در این بولوار در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از خرید را برای شما رقم بزنند.

جزیره‌ دیدنی مارگارت

جزیره‌ دیدنی مارگارت بوداپست

عکس از وب‌سایت thecrowdedplanet.com (عکاس: نامشخص)

این جزیره ۲/۴ کیلومتر طول و ۵۰۳ متر عرض دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری برای بیشتر اهالی شهر است. حمام‌های درمانی با چشمه‌های معدنی، باغ‌های زیبا و مسیرهای پیاده‌روی و بقایای بسیاری از آثار تاریخی همه دست به دست هم داده‌اند تا این جزیره مقصدی عالی برای اهالی شهر و گردشگران باشد تا اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این جزیره، حمام‌های Palatinus نام دارد. یک مجموعه‌ اسپای بزرگ که دارای بخش‌هایی با امواج مصنوعی، استخرهای مخصوص کودکان، استخر بزرگسالان و استخرهای درمانی است. این مجموعه در آن واحد می‌تواند از ۱۰ هزار نفر میزبانی کند.

باغ زیبای رز (Rózsakert) یکی دیگر از دیدنی‌های جزیره است. بنای یادبود اتحاد یک مجسمه فلزی به‌شکل گل است که István Kiss در سال ۱۹۷۲ آن را طراحی کرده است. بقایای صومعه‌ Dominican که زمانی خانه‌ شاهدخت مارگارت بوده، تئاتر روباز و چندین جاذبه‌ تاریخی و فرهنگی دیگر، دیدنی‌های این جزیره را تشکیل داده‌اند.

Inner Ring خیابان 

منطقه‌های تاریخی بوداپست

عکس از وب‌سایت budapestimages.com (عکاس: نامشخص)

منطقه‌ Inner Ring بوداپست، منطقه‌ای است که مرکز تاریخی شهر بخش پست و دیوارهای قدیمی شهر را در بر می‌گیرد. علاوه بر موزه‌ ملی مجارستان، در همین منطقه می‌توانید از یونیورسیتی چرچ (University Church) که متعلق به قرن هجدهم است، دیدن کنید. این کلیسا یکی از بهترین نمونه‌های کلیسای باروک در شهر است. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان موزه‌ ادبیات Petofi را نام برد که در آن آثار ارشمندی از بهترین شاعران و نویسندگان کشور نگهداری و معرفی می‌شود.

در این منطقه علاوه بر مواردی که گفتیم، چندین موزه و بنای تاریخی دیگر هم وجود دارد که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها وقت بگذارید. یک بازار مرکزی قرن نوزدهمی هم در این منطقه وجود دارد که سابقه‌ای طولانی دارد و در آن محصولات تازه، گوشت و گل و گیاه به فروش می‌رسد.

خیابان Outer Ring

کلیساهای تاریخی بوداپست

عکس از وب‌سایت pestbuda.hu (عکاس: نامشخص)

این خیابان ۴ کیلومتری در انتهای شرقی پل مارگارت قرار دارد و به‌شکل نیم‌دایره و به موازات حلقه‌ داخلی امتداد می‌یابد. در این خیابان هم بناهای تاریخی متعددی از اواخر قرن اخیر قرار دارد. بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپای مرکزی یعنی WestEnd City Center با بیش از ۴۰۰ فروشگاه، در همین منطقه واقع شده است.

از دیگر جاذبه‌های این بخش از شهر می‌توان به چندین ساختمان تئاتر اشاره کرد که در بناهای قدیمی و قرن نوزدهمی واقع شده‌اند. کافه‌ مشهور نیویورک در همین منطقه است که پاتوق و محل رفت و آمد نویسندگان بزرگ و افراد سرشناس است. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان کلیسای Joseph Town Parish را نام برد که دارای دو برج دوقلو است که در اواخر قرن هجدهم به سبک باروک ساخته شده‌اند.

کلیسای University Church

کلیسای یونیورسیتی بوداپست

عکس از وب‌سایت pestbuda.hu‌ (عکاس: MTI/Zsolt Szigetváry)

زیباترین کلیسای باروک در بوداپست، در نقطه‌ای دنج دور از خیابان‌های اصلی خرید قرار گرفته است. نمای اصلی آن رو به خیابان‌های باریک  قرار دارد. کلیسا بین سال‌های ۱۷۲۵ تا ۱۷۴۲ ساخته شده است، البته دو برج بزرگ آن تا سال ۱۷۷۱ تکمیل نشد. نمای اصلی آن حکاکی‌های زیبا از شخصیت‌های مذهبی معروف دارد.

پل مارگارت و حمام‌های معدنی

این پل دو بخش دارد. بخش اول آن، خیابان بودا رینگ را به انتهای جنوبی جزیره‌ مارگارت مرتبط می‌کند. این پل در سال ۱۸۷۶ ساخته شده و دومین پل قدیمی ساخته شده روی رود دانوب است. این پل یک بار در جریان جنگ جهانی دوم تخریب شد ولی مجددا در سال ۱۹۴۸ آن را بازسازی کردند. در نزدیکی همین پل می‌توانید اسپای مشهور Lukács Baths را پیدا کنید که قدمت استفاده از آن به قرن دوازدهم برمی‌گردد. یکی دیگر از اسپاهای شناخته شده در این منطقه، حمام معدنی و درمانی Császár است.

حمام‌های بوداپست

عکس از وب‌سایت dailynewshungary.com (عکاس: spiceofeurope)

اقامت در بوداپست

اگر به‌دنبال گزینه مناسب برای اقامت در هتل های بوداپست هستید، بهترین منطقه، کرانه‌ شرقی دانوب یعنی ناحیه‌ Pest است. در این منطقه‌ تاریخی، خیابان‌های سنگ‌فرش عریض و جاذبه‌هایی مانند ساختمان پارلمان و موزه‌ هنرهای زیبا قرار دارد.

هتل‌های لوکس

بوداپست

برای اینکه چشم‌اندازهای زیبایی از رود دانوب را تماشا کنید، هتل Four Seasons Hotel Gresham Palace را انتخاب کنید. این هتل به خاطر اتاق‌های بزرگ، سقف‌های بلند و مزین، فضای داخلی زیبا و اسپاها و استخرهای فوق‌العاده‌ سرپوشیده‌اش شهرت دارد. از دیگر هتل‌های منطقه‌ پست، می‌توان به هتل تاریخی Palazzo Zichy اشاره کرد که اتاق‌هایی وسیع و دکوراسیونی جالب توجه دارد. هتل Corinthia هم از نظر مجلل بودن و امکانات، دست کمی از دو هتل دیگر ندارد. برخی از اتاق‌های وسیع و مجهز این هتل، رو به فضای سبز واقع شده‌اند. مهمانان این هتل از استخرهای سرپوشیده لذت خواهند برد.

هتل‌های میان‌رده

Casati Hotel - Adults Only

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هتل Casati Budapest در چند قدمی از بهترین مراکز خرید و رستوران‌ های بوداپست فاصله دارد. این هتل، نسبتا کوچک است و تجربه‌ای آرام و صمیمانه برای شما رقم می‌زند. یکی دیگر از بوتیک‌های مرکز منطقه‌ Pest، هتل Gerloczy Rooms de Lux است که اتاق‌هایی بزرگ‌تر و مجهزتر و تراس‌هایی مشرف به میدان زیبای شهر دارد. اگر به‌دنبال هتل مدرن‌تر می‌شد، هتل Bo18 Hotel Superior اتاق‌هایی مجهز به‌همراه امکاناتی مانند سالن ورزشی، سونا و جکوزی دارد.

هتل‌های ارزان

Danubius Hotel Erzsébet City Center

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هتل Erzsebet City Center به خاطر موقعیت مرکزی و قیمت‌های مقرون به‌صرفه‌ای که دارد، مشهور است. این هتل، اتاق‌هایی نسبتا بزرگ با امکانات کافی دارد. هتل Chesscom موقعیت مرکزی ندارد اما به وسایل حمل و نقل عمومی و فرودگاه نزدیک است و اتاق‌های بزرگی دارد. مهمان‌خانه‌ Kis Gellert در نزدیکی وسایل حمل و نقل عمومی قرار دارد و نسبت به قیمت، امکانات خوبی به مشتریان می‌دهد و در منطقه‌ای آرام و دنج قرار دارد.

رژیم غذایی بوداپست

رژیم غذایی این کشور، ترکیبی از ویژگی‌های آشپزی مجارستان و گروه‌های قومی آن است. غذاهای سنتی مجارستان، بر پایه‌ گوشت، سبزیجات فصلی، میوه‌ها، نان تازه و محصولات لبنی و انواع پنیر است. مجارستانی‌ها عاشق انواع خوراک، نان و شیرینی، گوشت‌های بریان شده، گوشت شکار و البته پاپریکا هستند. آن‌ها از این ادویه‌ معطر و عالی برای طعم‌دار کردن اکثر غذاهای خود استفاده می‌کنند. ترکیب کردن انواع گوشت، یکی از تکنینک‌های رایج در آشپزی مجارستان است.

گولاش مجاری

عکس از وب‌سایت guide.michelin.com (عکاس: نامشخص)

سوپ‌ها، کاسرول‌ها، دسرها و انواع کرپ‌ها، بخش مهم دیگری از آشپزی این کشور را تشکیل می‌دهند. در آشپزی این منطقه، از پنیرهای متنوعی استفاده می‌شود. غذاهای مجارستانی، غالبا پرادویه هستند و پاپریکای تند یکی از اجزای جدانشدنی ادویه‌های مجارستانی است. البته از پاپریکای شیرین هم به‌وفور استفاده می‌کنند.

آشپزی این منطقه بسیار تحت‌تاثیر گروه‌های قومی Magyar است. سبک زندگی کوچ‌نشینی این قوم و پرورش دام توسط آن‌ها، باعث شده که مصرف گوشت به‌خصوص پخته شده روی آتش در آشپزی این کشور به‌وفور مشاهده شود.

در ادامه با تعدادی از غذاهای ملی مجارستان آشنا می‌شویم که می‌توانید آن‌ها را در سفر به بوداپست امتحان کنید.

گولاش (gulyás)

گولاش

گولاش یکی از مشهورترین غذاهای مجارستانی است که حتی تا به امروز در مورد دستور اصلی آن باورهای غلطی وجود دارد. نام این غذا از کلمه‌ gulyás گرفته شده است؛ یعنی چوپانانی که غذاهای کامل و مقوی خود را در یک دیگچه روی آتش درست می‌کردند. حتی امروزه هم این غذا را در برخی از نقاط و برخی رستوران‌های سنتی با همان دیگچه‌های کوچک و سنتی تهیه می‌کنند. تقریبا هر منطقه‌ای دستور خاص و متفاوتی برای تهیه‌ این غذا دارد. گولاش غذایی بین سوپ و خوراک است که با موادی چون گوشت، هویج، سیب‌زمینی ادویه و پاپریکای محلی تهیه می‌شود. این غذا سابقه‌ای طولانی دارد که به قرن نهم هجری برمی‌گردد اما در دهه‌ ۱۸۰۰ به یک غذای ملی و سمبلی از آشپزی و فرهنگ مجارستانی تبدیل شده است.

از قرن بیستم به بعد، این غذا را در اکثر رستوران‌های مجارستانی می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید چون به‌نوعی، سمبل و معرف آشپزی این کشور است. اما اگر می‌خواهید بهترین گولاش بوداپست را امتحان کنید به رستوران Budapest Bisztró سر بزنید که گولاش‌های معروفی دارد. این رستوران با نمایی مدرن و غذاهایی سنتی و متنوع در نزدیکی ساختمان پارلمان قرار دارد. فضای دوست‌داشتنی و سرویس‌دهی عالی رستوران، باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد.

سوپ ماهی‌گیر (Halászlé)

سوپ ماهی‌گیر مجارستان

عکس از وب‌سایت hungarytoday.hu (عکاس: نامشخص)

این سوپ هم یکی از غذاهای مهم آشپزی مجارستانی است و مثل گولاش در دیگچه و روی آتش تهیه می‌شود. برای تهیه‌ این سوپ از ترکیب چند نوع ماهی رودخانه و ادویه‌ پاپریکا استفاده می‌کنند که رنگ قرمز روشنی به غذا می‌دهد که یکی از ویژگی‌های آن است. این سوپ انواع مختلفی دارد. مدلی که با چهار نوع ماهی درست می‌شود به نام Szeged و نوعی از آن که با ماهی کپور و نوعی پاستای ضخیم تهیه می‌شود به نام la Baja از بقیه‌ انواع آن مشهورتر است.

در بوداپست در رستوران Duna Garden از امتحان کردن بهترین سوپ ماهی‌گیر لذت می‌برید. این رستوران شیک و مجلل در کرانه‌ رود دانوب کمی دورتر از مسیر اصلی توریست‌ها قرار گرفته است و با غذاهای لذیذش، هم اهالی شهر و هم گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

لانگوش (Lángos)

لانگوش

یکی از محبوب‌ترین غذاهای مجارستانی‌ها در تمام ایام، لانگوش است. نانی که در روغن فراوان سرخ می‌شود و اگر رژیم دارید باید از خوردن آن اجتناب کنید. لانگوش که از کلمه‌ای به معنی شعله مشتق می‌شود، جایگزینی برای نان است. برخی معتقدند که این نان تحت‌تاثیر آشپزی ترکیه ابداع شده و برخی معتقدند که قدمت آن به دوران روم باستان برمی‌گردد. آنچه که باعث تمایز و محبوبیت آن می‌شود تنوع تاپینگ است؛ یعنی تنوع موادی که مجارستانی‌ها روی آن می‌ریزند. معمولا آن را با سس سیر، پنیر، خامه‌ ترش یا حتی سوسیس می‌خورند.

در خیابان‌ها می‌توانید فروشندگان لانگوش را پیدا کنید. حتی در بازارچه‌ها و غذاخوری‌های کوچک کرانه‌های دریاچه‌ Balafon هم پیدا می‌شود.

فوزلیک (Főzelék)

فوزلیک

این غذا در نگاه اول شبیه سوپ غلیظ است ولی خوراکی متشکل از سبزیجات است. یکی از سالم‌ترین غذاهایی که در فهرست غذاهای ملی مجارستان وجود دارد. این غذا بسیار ساده است و راحت درست می‌شود و معمولا یک غذای خانگی است. البته در شهر می‌توانید جاهایی پیدا کنید که این خوراک را می فروشند. این غذا انواع مختلفی دارد که با مواد متنوعی مثل سیب‌زمینی، لوبیا، حبوبات، عدس و هویج تهیه می‌شود. این غذا را همراه با خامه‌ ترش سرو می‌کنند.

در Főzelékfaló Ételbár می‌توانید انواع متنوع این غذا را با قیمت مناسب نوش جان کنید.

کیک Somlói Galuska

کیک Somlói Galuska در مجارستان

عکس از وب‌سایت sutnijo.hu (عکاس: نامشخص)

این کیک محبوب مجارستانی، یکی از دسرهای لذیذی است که در سفر به مجارستان نباید آن را از دست بدهید. این دسر از لایه‌های کیک اسفنجی، کرم شکلاتی و مغز گردو تهیه می‌شود و آن را با خامه‌ فرم‌گرفته تزیین می‌کنند. قدمت این کیک به سال ۱۹۵۰ برمی‌گردد.

به مرور زمان، این دسر مدرن‌تر شده و با دستورهای جدیدی تهیه می‌شود. در رستوران Onyx می‌توانید بهترین نوع این دسر را امتحان کنید. اما اگر به‌دنبال نوع سنتی و کلاسیک آن هستید، رستوران Gundel را انتخاب کنید. این رستوران بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و یکی از بهترین رستوران‌های شهر است. البته کیفیت بالای این رستوران در قیمت‌های آن هم تاثیرگذار است اما این دسر لذیذ، قطعا ارزش هزینه کردن دارد.

Pörkölt و Paprikás

غذاهای مجاری

عکس از وب‌سایت food.com (عکاس: نامشخص)

این دو نوع غذا، ظاهر و مواد غذایی مشابهی دارند حتی شیوه‌ طبخ آن‌ها شبیه به هم است بنابراین معمولا آن‌ها را دو غذای جداگانه در نظر نمی‌گیرند. این دو نوع خوراک را از سال‌های ۱۷۸۰ تهیه می‌کنند.

Dobos Torte

داستان این دسر لذیذ از سال ۱۸۸۵ آغاز شد زمانی که قناد مجارستانی József C. Dobos، دسر لذیذ خود را در نمایشگاه ملی بوداپست معرفی کرد. این دسر لذیذ یکی از محبوب‌ترین غذاهای مجارستانی است که با لایه‌های کیک و کرم‌کره‌ شکلاتی تهیه می‌شود و روی آن کارامل می‌ریزند. طعم و ظاهر این دسر در زمان خود بسیار متفاوت و جدید بود. ماده‌ اصلی تشکیل‌دهنده‌ آن یعنی کرم‌کره، ناشناخته بود و برای اولین بار استفاده می‌شد. این قناد تا زمان بازنشستگی، دستور اختصاصی خود را مثل یک راز حفظ کرد اما امروزه این دسر، تنوع زیادی دارد و با مدل‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود.

Dobos Torte، دسر مجاری

عکس از وب‌سایت sundaybaker.co (عکاس: نامشخص)

در بوداپست، رستوران و کافه‌ Zila به خاطر این دسر لذیذش شهرت دارد.

دلمه‌ کلم (Töltött Káposzta)

انواع دلمه به‌خصوص دلمه‌ کلم در بسیار از کشورهای مرکزی و شرقی اروپا رایج است. برای تهیه‌ دلمه‌ مجارستانی از کلم پخته و نرم شده استفاده می‌کنند. گوشت چرخ کرده، برنج و انواع ادویه‌جات به‌ویژه پاپریکا را با هم ترکیب می‌کنند و در برگ کلم می‌پیچند. این غذا یکی از غذاهای رایج برای ایام کریسمس و جشن عید پاک است. گرچه دلمه‌ کلم بیشتر یک غذای خانگی محسوب می‌شود ولی در بیشتر کافه‌های بوداپست می‌توانید آن را پیدا کنید.

Kürtös Kalács

Kürtös Kalács، شیرینی مجاری

عکس از وب‌سایت femina.hu (عکاس: نامشخص)

این نان شیرین مارپیچ با نوعی خمیر شیرین و روی زغال تهیه می‌شود. روی آن را با شکر فراوان می‌پوشانند. برای تزیین و طعم‌دار کردن آن گاهی از دارچین، پودر کاکائو، نارگیل و گردوی آسیاب کرده استفاده می‌کنند. این شیرینی ابتدا در موقعیت‌ها و جشن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته اما امروزه به یکی از شیرینی‌های مرسوم اهالی مجارستان تبدیل شده است. این شیرینی را می‌توانید در بازارچه‌های کریسمس به‌راحتی پیدا کنید و بخشی جدایی ناپذیر از فستیوال‌های مختلف است.

Túrós Csusza

نام این غذا را می‌توان پاستا با خمیر کلبه ترجمه کرد؛ نامی که احتمالا شما را برای خوردن غذا ترغیب نمی‌کند اما کافی است یک بار آن را امتحان کنید و طعم بی‌نظیر آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. این غذای سنتی مجارستانی با یک پاستای مخصوص، پنیر کلبه و بیکن ترد تهیه می‌شود. همه این مواد با هم در یک کاسه ترکیب می‌شوند. پخت این غذا بسیار راحت است و غذایی کامل و ارزان خواهد بود. این غذا یک نوع شیرین هم دارد که با پودر شکر و نوعی خامه تهیه می‌شود.

Túrós Csusza، غذای سنتی مجارستان

عکس از وب‌سایت mindmegette.hu (عکاس: نامشخص)

این غذا از آنجایی که بسیار راحت آماده می‌شود، معمولا در خانه آن را می‌پزند اما در رستوران‌های سنتی مجارستان حتما می‌توانید این غذا را پیدا کنید و طعم لذیذ آن را امتحان کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به بوداپست؛ مروارید دانوب در مجارستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map