بازگشت ایران به صحنه جهانی صنایع هوایی

مینا داودی | چهار شنبه, ۱۴ بهمن ۹۴ ساعت ۲۰:۴۵

درپی سفارش ۱۱۴ هواپیمای ایرباس از سوی ایران، ناظران صنایع هوایی خبر از بازگشت قریب‌الوقوع ایران به صحنه بین‌المللی صنایع هوایی می‌دهند.

 «دین ویکس» مدیر دفتر پروازها در سایت Wego می‌گوید درپی سفارش ایران برای خرید ۱۱۴ ایرکرافت از شرکت ایرباس پیش‌بینی می‌شود که ایران به‌زودی به صحنه بین‌المللی صنایع هوایی بازگردد.

سایت Wego سایت برتر جستجوگر در صنایع هوایی خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه است، درتحلیلی جامع در زمینه تحولات گسترده دربازار بین‌المللی صنایع هوایی و ارائه رکوردهای تازه در زمینه خدمات مسیرهای طولانی بدون وقفه، سفارش ۱۱۴ ایرکرافت از سوی ایران را نشانه مهمی دانست که حاکی از بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی سفرهای هوایی است.

آذرماه امسال- ۱۳۹۴ پس از لغو تحریم‌ها ایران ایر در صدد خرید ۱۱۴ هواپیما از شرکت ایرباس برآمد. مدل‌های خواسته شده اعم از A۳۵۰-A۳۸۰-A۳۲۰-A۳۳۰ هستند.

سایت Wego همچنین درتحلیل جامعی که در زمینه تحولات جدید در صنایع هوایی خاورمیانه و ثبت رکوردهای تازه جهانی ارائه کرده، یادآور شده است که شرکت هواپیمایی امارات با ارائه طولانی‌ترین مسیر هوایی بدون توقف رکورد تازه‌ای را در برترین‌های جهان ثبت کرد.

طبق همین گزارش این شرکت هوایی از اول فوریه مسیر هوایی مستقیم از دبی تا پاناما را به‌مدت ۱۷ ساعت و ۳۵ دقیقه با بوئینگ ۷۷۷ برقرار کرده است.

«دین ویکس» دراین باره گفت:«صنایع هوایی از ۱۹۴۳ به این سو دچار تحول بسیار شده است. هنگامی که شرکت قنات بلندترین مسیر پروازی تجاری خود را درمسیر ئرت و کلمبو برقرار کرد. مدت زمان آن پرواز ۲۸-۳۲ ساعت بود و تنها سه مسافر داشت».

به گفته وی خطوط هوایی سنگاپور بعدها با برقراری طولانی‌ترین مسیرهای پروازی برای ۱۰۰ مسافر و تماما تجاری از سنگاپور به نیوارک این رکورد را شکست ولی تا سال ۲۰۱۳ که دوباره رکورد طولانی‌ترین مسیر هوایی توسط شرکت قنات، با پرواز سیدنی به دالاس برای مدت ۱۶ ساعت و ۵۵ دقیقه شکسته شد.

شرکت هوایی امارات هم‌اکنون موفق شده است که رکورد تازه‌ای را برای بلندترین مسیر هوایی در اول فوریه ۲۰۱۶ به نام خود ثبت کند.

به گفته ویکس این اقدام به‌منزله تغییر بازی در نقشه پروازهای هوایی و صنایع مسافرتی است که چشم‌انداز تازه‌ای به تغییرات آینده نیز می‌دهد که احتمالا خطوط هوایی خاورمیانه نقش پررنگ‌تری دراین تحولات خواهند داشت.

ویکس خاطر نشان کرد که ازمیان ۱۱ پرواز برتر جهان از نظر بلندی مسیر بی وقفه، هشت شرکت متعلق به خطوط هوایی خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد، قطر و سعودی است. سرعت گام‌ها در شکل‌گیری و رشد شرکت‌های خطوط هوایی در برخی کشورهای خاورمیانه و ایجاد مسیرهای تازه و ادامه روند رشد و نیز راه‌اندازی مسیرهای بلندتر و پروازهای وسیع‌تر با هواپیماهای بزرگ‌تر با گنجایش تعداد بیشتری مسافر منطقه خاورمیانه را به قطب برتر صنایع هوایی جهان مبدل کرده است. فرودگاه بین‌المللی دبی نیز از نظر حجم و تعداد مسافران بین‌المللی که جابه‌جا می‌کند، بر فرودگاه هیترو لندن پیشی گرفته و مبدل به پرجمعیت‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان شده است.

این تحولات در غیبت درازمدت ایران از صحنه رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای رخ داده است. چراکه تحریم‌های پی در پی صنایع هوایی ایران و شرکت‌های هواپیمایی این کشور از سوی آمریکا، صنایع هوایی ایران را از جایگاه درخشان خود در صحنه جهانی محروم کرد. دامنه این فشارها به جایی رسید که یاتا انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تمامی تسویه حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را که مهم‌ترین شرکت هوایی ایران است، به حالت تعلیق درآورد.

تاثیر این تحریم ناتوانی فروش بلیط هواپیماهای ایران ایر از سوی آژانس‌های خدمات هوایی بود. خودداری از فروش سوخت به هواپیماهای فرسوده ایرانی، این شرکت خوش نام ایرانی را که زمانی به ایرلاین خاویار معروف شده بود، به یکی از بزرگترین شرکت‌های زیان‌ده ایرانی بدل کرد.

در همین راستا هواپیماهای این شرکت مجبورشدند در پروازهای خود به کشورهای اروپای غربی، در میانه راه، در یکی از فرودگاه‌های کشورهای اروپای شرقی سوختگیری کنند؛ به این ترتیب که هواپیما هنگام برخاستن از باند فرودگاه در ایران تمام مخزن سوخت خود را پر می‌کند و به مقصد می‌رسد. در هنگام بازگشت به‌دلیل اینکه سوخت مخزن برای پرواز تا تهران کافی نیست، در میانه راه در یکی از فرودگاه‌های استانبول، بوداپست یا مجارستان سوخت‌گیری کند؛ که سوخت خریداری شده گرانتر از قیمت واقعی سوخت هواپیماست و به‌علاوه شرایط سفر را برای مسافران از مقصد ایرانی به‌شدت دشوار و پرهزینه کرده است.

شرایط دشوار و تنگناهای گوناگون سر راه صنایع وشرکت‌های هوایی ایران در سال‌های اخیر از این هم شدیدتر شد و در نهایت بازار سفرهای هوایی ایران را عرصه ترک‌تازی شرکت‌های عربی و ترک کرد که با تحمیل شرایط خود سودسرشاری را به زیان شرکت‌های خطوط هوایی ایران و مسافران ایرانی عاید خود کرده‌اند.

 منبع: chn

مطالب مرتبط:

دیدگاه