گوهری پنهان در اوگاندا، مقصد مهم گردشگری در سال ۲۰۱۶

مینا رهبری | پنجشنبه, ۶ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

پارک ملی کیدپو که در کشور اوگاندا واقع شده، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و این امر سبب شده که به یکی از مقاصد گردشگری توریست‌ها در سال ۲۰۱۶ تبدیل شود. این پارک عجایب و ناشناخته‌های زیادی دارد که در این مقاله به شما معرفی خواهند شد. با کجارو همراه باشید.

 اوگاندا به‌ دلیل داشتن مناظر طبیعی بسیار زیبا و حیات وحش، به‌ عنوان مروارید آفریقا شناخته شده و در حال حاضر طی چند سال اخیر، مقصد گردشگری بسیاری از توریست‌ها قرار گرفته است. با این‌ حال  یکی از بهترین گنجینه‌های آن، هنوز ناشناخته باقی مانده است. پارک ملی کیدپو (Kidepo)، با راه‌های خاکی و  پرپیچ و‌خم، در میان تپه‌های  ناهموار و دره‌های اوگاندای شمالی واقع شده اما  این مکان با شگفتی‌های خود  تا به امروز عمدتا ناشناخته مانده است.

پارک ملی کیدپو، سکونت‌گاه کوچک‌ترین قبیله‌ی آفریقا، به نام ایک است. طبق گفته‌های مردم محلیء این قبیله  بیشتر در نواحی شرقی آفریقا زندگی می‌کردند و صدها سال پیش، از ات‍یوپی به این منطقه آمده‌اند.آنها که به خدایان باستان اعتقاد دارند، بر این باور بودند که روزی مجبور خواهند شد دره‌ی کیدپو را ترک کنند. اما مردم این قبیله در حال مبارزه  برای حفظ  زبان و فرهنگ منحصر به‌ فرد خود هستند؛ هیچ‌یک از قبایل رقیب، زبان قبیله‌ی ایک را نمی‌فهمند.

یک  زبان‌شناس به نام تریل شراک، با سه نسل از افراد این قبیله کار کرده است تا پرده از راز زبان ایک بردارد. او شواهدی یافته است که ارتباط بین زبان و فرهنگ این قبیله را با مناطق جنوبی مصر نشان می‌دهد. او می‌گوید‌؛

 این زبان مثل یک موزه است  که اطلاعات تاریخی، فرهنگی و زیست‌محیطی را در خود جای داده است. از بین رفتن یک زبان مانند زبان قبیله‌ی ایک، درست شبیه آتش گرفتن یک کتابخانه و بسته شدن پنجره‌‌ای رو به گذشته است که در آینده  به هیچ وجه  نمی‌توان آن را باز‌یافت.

تالاب دایمی نارو، قلب پارک ملی کیدپو، در گذشته دچار مشکلاتی شده بود. جنگ‌های قبیله‌ای در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ باعث کاهش  جمعیت حیات وحش این تالاب  شده بود. اما الان با بهتر شدن وضعیت حیوانات، تالاب بار دیگر رونق گرفته است.

 این پارک با وسعت ۵۴۰ مایل مربع، شامل چشم‌اندازهای متنوع، از رشته‌کوه‌های باعظمت گرفته تا دشت‌های پهناور  و سکونت‌گاه بیش از ۵۰۰ نوع پرنده و ۷۷ نوع پستان‌دار است. اگر در دشت‌های این پارک پرسه بزنید، احتمالا مجموعه‌ی بی‌نظیری از جانوران مانند شترمرغ، بزکوهی‌ آفریقایی و زرافه  را خواهید دید. سرپرست پارک، جانسون ماسرکا می‌گوید‌؛

در یک دوره‌ی طولانی مدت، شما نمی‌توانید این ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فرد وتمامی گونه‌های موجود در پارک کیدپو را فقط در یک پارک بیابید. به‌ نظر من این بهترین ویژگی اوگاندا است.

حیات وحش پارک کیدپو

بالغ بر ۷۰۰ قطعه شترمرغ در پارک کیدپو زندگی می‌کنند.

درقسمتی از پارک، منطقه‌ی پنهانی وجود دارد که در آن، مجموعه‌‌ی کوچکی از حوضچه‌ها هست که با حرارت آتش‌فشان کهن، می‌جوشند. این‌ جاذبه‌ گردشگری بی‌نظیر، چشمه‌های آب گرم کانانگروک است که در نزدیکی مرز بین‌المللی اوگاندا و سودان جنوبی واقع شده است. کمی به سمت جنوب ، رودی که در دره‌ی کیدپو جریان دارد، جلگه‌ی کیدپو را پدید آورده است. در باران‌های شدید، رودخانه طغیان می‌کند و از میان پارک به سمت سودان جنوبی جریان می‌یابد ولی چند ساعت بعد، ناپدید شده و یک رودخانه‌ی شنی  بر جای‌ می‌گذارد که عرض آن در بعضی نقاطَ  به ۱۶۵ فوت می‌رسد. یکی از نگهبانان پارک می‌گوید؛

زیر شن‌ها هنوز آب هست و می‌تواند حفره‌هایی باشد که حیواناتی مانند بابون (که یک گونه از میمون‌هاست) و فیل حفر کرده‌اند. این جا آب به وفور یافت می‌شود و به‌ همین خاطر است که در این دره حیوانات زیادی وجود دارند.

چشمه آب گرم کانانگروک  پارک کیدپو

چشمه‌های آب گرم کانانگروک پارک ملی کیدپو

منبع‌؛ CNN

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه