مراکش کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
مراکش کجاست؟

مراکش به‌عنوان کشوری که پایتخت آن رباط یا شهر سرخ نیز شناخته می‌شود، کشوری واقع در قاره‌ آفریقا است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

کشورهای شمال آفریقا به‌واسطه قرار گیری در مجاورت کشورهای عربی، علاوه بر زبان و مذهب، اشتراکات فرهنگی و سنت‌های مشترک بسیاری با آنان دارند که در تلفیق با فرهنگ مردمان آفریقا، جذابیتی دوچندان به ارمغان می‌آورد. مراکش یکی از کشورهای مذکور است که در ادامه به‌ آن خواهیم پرداخت.

آنچه باید درباره مراکش بدانید:

مراکش کجاست؟

مراکش یا مغرب، در شمال غربی آفریقا است. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل‌الطارق و دریای مدیترانه می‌رسد. پایتخت مراکش شهر رباط است. نام مراکش از نام پایتخت کهن یعنی شهر مراکش برگرفته شده است، که واژه‌ای بربر به‌معنای «سرزمین خدا» است.

مراکش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

تاریخچه مراکش

قبایل بربری یا آمازیغ ساکن منطقه‌ شمال آفریقا از دیرباز دارای روابطی گسترده با ملل و تمدن‌های کهن فنیقی، کارتاژی، رومانی، وندالی و بیزانسی بوده‌اند. با این وجود هیچ‌یک از این تمدن‌ها توانایی تسلط کامل بر منطقه را نداشتند. چراکه قبایل ساکن آن دارای صفات متمایزی چون ایستادگی و مقاومت و همچنین آزادی‌خواهی و پایبندی به فرهنگ و زبان خود بودند.

مراکش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

با رسیدن دعوت اسلامی به آن منطقه در سال ۵۰ هجری قمری، ساکنان منطقه پس از آشنایی با دین اسلام آن را پذیرفتند. ساکنان و حکمرانان مراکش، گذشته از تفاوت‌های قبیله‌ای و ریشه‌ای خود، همواره کوشیده بودند تا دین اسلام را نه‌تنها در سراسر کشور بلکه در مناطق جنوب و دیگر سرزمین‌های آفریقایی و همچنین در مناطق شمال و کشور‌هایی چون اسپانیا، پرتغال و جنوب فرانسه گسترش دهند.

جغرافیای مراکش

بندر‌های کازابلانکا، طنجه، ناظور، محمدیه، آسفی و اگادیر مهم‌ترین بنادر این کشور هستند. مراکش از شمال به دریای مدیترانه و جبل‌الطارق (۴۶۸ کیلومتر) و از غرب به اقیانوس اطلس (۲۷۰۰ کیلومتر) منتهی می‌شود همچنین از شرق با الجزایر (۱۵۵۹ کیلومتر) و از جنوب با سرزمین مورد اختلاف صحرای غربی (۴۴۳ کیلومتر) هم‌مرز است. بر اساس نظر دولت و مردم مراکش که صحرای غربی را به‌طور تاریخی از آن خود می‌دانند، این کشور در جنوب با موریتانی هم‌مرز می‌شود.

مراکش

عکس‌ از وب‌سایت bartarinha

به‌طور کلی مراکش دارای آب‌وهوایی معتدل و بارانی است. این کشور در مناطق شمالی تحت‌تاثیر آب‌وهوای مدیترانه‌ای و در مناطق غربی و شمال غرب متاثر از آب‌وهوای اقیانوس اطلس است. در مناطق داخلی، مراکش دارای آب‌وهوای قاره‌ای بوده و در رشته کوه‌های اطلس بارش برف و باران بیشتر می‌شود. مناطق جنوبی دارای آب‌وهوای گرم و بیابانی است.

جاهای دیدنی مراکش

قصر باهیه

این قصر نمایانگر زندگی مردم مراکش در قرن نوزدهم میلادی است. گفته می‌شود که این قصر محل زندگی حرم احمد ابن موسی بوده است. همچنین این قصر علاوه بر کاشی‌کاری‌ها و تزیینات زیبا، دارای هشت هکتار باغ است.

بیابان و تپه‌های شنی

شترسواری و بیابان‌گردی یکی از تفریحات محبوب میان گردشگران در مراکش است و تنها با دو روز پیاده روی می‌توانید به دومین صحرای بزرگ دنیا برسید.

مراکش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

مسجد کتیبه

این مسجد بزرگ‌ترین مسجد مراکش است که حدود قرن یازده ساخته شده است. با اینکه مکانی مذهبی و مخصوص آداب مذهبی است اما یکی از بهترین و زیبا‌ترین مکان‌های دیدنی مراکش است که در صورت داشتن پوشش مناسب، به شما اجازه‌ بازدید از مسجد داده می‌شود.

باغ ماژورل

باغ‌های گیاه‌شناسی ماژول با ظاهری غیرعادی، در دهه‌ بیست توسط یک هنرمند فرانسوی به نام ژاک ماژورل طراحی شدند و یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی مراکش است که آرامشی دلپذیر به دور از شلوغی و همهمه‌ شهر برای شما فراهم می‌کند. همچنین مکانی مناسب برای عکاسی است. طراحی این باغ‌ها با آب‌نما‌های مختلف و بیش از سیصد گونه‌ گیاهی از جمله انواع کاکتوس بسیار هوشمندانه بوده است.

مراکش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

از دیگر مناطق دیدنی و زیبای کشور مراکش می‌توان از گذرگاه کوهستانی تیزی نتیشکه، باغ‌های مناره، قصر البدیع، مقبره‌های سعدیان، بازار‌ها و مدرسه‌ علی ابن یوسف نام برد.

اگر تاکنون به کشور مراکش سفر کرده‌اید، نظر و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران کجارو به‌اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های متداول

مراکش کجاست؟

شمال غربی قاره آفریقا

پایتخت مراکش کدام شهر است؟

رباط

نام دیگر مراکش چیست؟

مغرب

مهم‌ترین شهر مراکش چه نام دارد؟

کازابلانکا

مطالب مرتبط:

دیدگاه