بزرگ ترین جزایر جهان کدامند؟

سارا صریحی | سه شنبه, ۲۰ مهر ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

به طور کل جزیره یعنی جایی که با آب احاطه شده باشد. مکان‌هایی که از نظر گیاهی و جانوری، آب و هوا و جغرافی غنی و منحصربه‌فرد هستند. در ادامه با ????? همراه باشید تا ۱۰ تا از بزرگ‌ترین جزایر دنیا را بشناسید.

جزیره‌ها از نظر آب و هوایی اغلب مرطوب و بارانی و از نظر حیات گیاهی و حیوانی اغلب بسیار غنی هستند. این مکان‌ها معمولا طبیعتی منحصربه‌فرد دارند و از نظر گردشگری نیز مشهور و محبوب هستند.

جزیره‌ی الزمیر

جزیره‌ی الزمیر

این جزیره بخشی از استان نوناووت کانادا است و در فهرست بزرگ‌ترین‌های جهان رتبه‌ی دهم را دارد و بین جزایر کانادا سومین جزیره‌ی بزرگ است. مساحت آن ۱۹۶۲۳۵ کیلومتر مربع و طول آن ۸۲۰ کیلومتر است. الزمیر پوشیده از کوه است و از این نظر یک جزیره‌ی کوهستانی محسوب می‌شود که بلندترین قله‌ی آن با نام باربو، ۲۶۱۶ متر ارتفاع دارد. در رابطه با این جزیره نکات جالب و ویژه‌ای وجود دارد، مثل اینکه گفته می‌شود سنگ‌های رسوبی شمال آن ۱۰۰۰۰۰ سال قدمت دارند و تنها گونه‌ی گیاهی این‌جا که چوب دارد بید قطبی است.

بریتانیای بزرگ

بریتانیای بزرگ

بریتانیای بزرگ یا همان بریتانیا، بزرگ‌ترین جزیره‌ی قاره‌ی اروپا بوده و در بخش شمالی اقیانوس اطلس واقع شده است. مساحت این جزیره ۲۰۹۳۳۱ کیلومتر مربع است و جمعیتی برابر با ۶۰۸۰۰۰۰۰ دارد.

از نظر جمعیتی بریتانیا سومین جزیره بعد از جاوا و هونشو است و  ۱۰۰۰ جزیره‌ی کوچک دارد که ایرلند هم یکی از آن‌ها است. اسکاتلند، ولز و انگلیس سه سرزمین بزرگ بریتانیا هستند که بخش اعظمی از این جزیره را تشکیل می‌دهند. لندن نیز بزرگ‌ترین شهر این جزیره است. دو دریای انگلیس و شمال این جزیره را از خاک اصلی اروپا جدا کرده‌اند و باعث شده‌اند که آب و هوای این جزیره‌ی بزرگ در تمام سال بسیار مطبوع باشد.

جزیره‌ی ویکتوریا

جزیره‌ی ویکتوریا

جزیره‌ی ویکتوریا در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا واقع شده و با نوناووت و سرزمین‌های شمال غربی کانادا هم مرز است.

مساحت این جزیره ۲۱۷۲۹۱ کیلومتر مربع بوده و نامش را از نام ملکه ویکتوریا قرض گرفته است. مرتفع‌ترین نقطه‌ی جزیره در منطقه‌ی کوهستانی شالر واقع شده است و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آن با مساحت ۵۶۲ کیلومتر مربع  با نام فرگوسن شناخته می‌شود.

جزیره‌ی هونشو

جزیره‌ی هونشو

هونشو بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جزیره‌ی ژاپن است. این‌جا از نظر جمعیتی نیز در رتبه‌ی دوم بین جزایر دنیا می ایستد. مساحت هونشو ۲۲۷۹۶۲/۵۹ کیلومتر مربع است و در سرشماری سال ۲۰۰۵ جمعیت آن ۱۰۳ میلیون نفر اعلام شد.

جالب است بدانید که بسیاری از شهرهای این جزیره مثل کیوتو، کاماکوترا و نارا در قدیم پایتخت ژاپن بوده‌اند. از نظر گردشگری هونشو مناطق بسیار جذابی دارد. این جزیره از طریق تونل و پل به سه جزیره‌ی اصلی دیگر متصل می‌شود و آب و هوای آن به واسطه‌ی جغرافیایی که دارد در تمام سال مرطوب است.

جزیره‌ی سوماترا

جزیره‌ی سوماترا

سوماترا بزرگ‌ترین جزیره‌ای است که به طور کامل در اندونزی قرار گرفته است. ستون فقرات این جزیره کوه‌های بوکیت باریسان هستند که تعدادی کوه آتشفشان فعال هم دارند. بخش شمال شرقی محیطی کاملا متفاوت و پست دارد که رودخانه و مرداب‌های زیادی را شامل می‌شود و از نظر پوشش گیاهی نیز پوشیده از مانگرو است. به دلیل تفاوت جغرافیایی، آب و هوای این جزیره در حالت‌های مرطوب، خشک و گرم متغیر است.

جزیره‌ی بافین

جزیره‌ی بافین

بافین بزرگ‌ترین جزیره‌ی کانادا و بخشی از استان نوناووت است. نام بافین یه خاطر نام ویلیام بافین سیاح انگلیسی انتخاب شده است. البته این جزیره به طور کل در بین سیاحان و کاشفانی از ایسلند و گرین‌لند نیز مشهور است. بلندترین نقطه‌ی این جزیره کوه اودین نامیده می‌شود.

جزیره‌ی ماداگاسکار

جزیره‌ی ماداگاسکار

جزیره‌ی ماداگاسکار در واقع جمهوری ماداگاسکار بوده که کشوری در اقیانوس هند است. این کشور از خود جزیره‌ی ماداگاسکار و چندین جزیره‌ی کوچک دیگر تشکیل شده است. با مساحت ۵۸۷۰۴۱ کیلومتر مربع چهارمین جزیره‌ی بزرگ دنیا است. مردم این‌جا به دو زبان فرانسوی و مالاگاسی صحبت می‌کنند و جزیره را به حیات وحش بسیار غنی و منحصربه‌فردش می‌شناسند. به گونه‌ای که ۹۰ درصد حیواناتی که در این‌جا زندگی می‌کنند در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شوند، هرچند متاسفانه به دلیل رشد جمعیت اکوسیستم و حیات وحش این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است. آب و هوای اینجا بین سرد و بارانی متغیر است.

بورنئو

بورنئو

بورنئو بین آب‌های جنوب شرقی آسیا و اندونزی واقع شده است. از نظر سیاسی این‌جا به دو قسمت اندونزیایی در جنوب و بورنئی و مالزیایی در قسمت شمال تقسیم می‌شود. از نظر مساحت بورنئو ۷۳۳۳۰ کیلومتر مربع است و ۷۳ درصد آن مرتبط به بخش اندونزیایی، ۲۶ درصد آن به بخش مالزیایی و تنها ۱ درصد آن مرتبط به بورنئی می‌شود. این جزیره از نظر تنوع گیاهی و جانوری غنی است. اینجا ۳۰۰۰ نوع درخت، ۱۵۰۰۰ نوع گل، ۲۲۱ نوع پستاندار، ۴۲۰ نوع پرنده و ۴۴۰ نوع آبزی یافت می‌شود.

گینه‌ی نو

گینه‌ی نو

گینه‌ی نو در قدیم با نام ایریان شناخته می‌شد، جزیره‌ای با مساحت ۷۸۵۷۵۳ کیلومتر مربع که شامل اندونزی و پاپوآ گینه‌ی نو می‌شود. شکل این جزیره شبیه به یک پرنده است، از این رو دو جناح آن را با نام‌های سر پرنده و دم پرنده هم می‌شناسند. جمعیت این‌جا سال ۲۰۱۴ یازده میلیون اعلام شده است.

گرین‌لند

گرین‌لند

گرین‌لند بین دو اقیانوس منجمد شمالی و اطلس واقع شده است و شامل دانمارک و بخشی از قاره‌ی آمریکای شمالی نیز می‌شود. البته از نظر فرهنگی و سیاسی این جزیره متعلق به دانمارک و نروژ است. از مساحت ۲۱۶۶۰۸۶ کیلومتر مربعی این جزیره، سه چهارم آن با یخ پوشیده شده است. جالب است بدانید که با این مساحت و جمعیت ۵۶۴۸۰ نفری، این منطقه در سال ۲۰۱۳ به عنوان کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا معرفی شده است. آب و هوای این‌جا اغلب سرد بوده و دمای هوا بین ۸- تا ۷ درجه‌ی سانتیگراد متغیر است. بزرگ‌ترین پارک ملی دنیا نیز متعلق به گرین‌لند بوده و  این‌جا خانه‌ی بزرگ‌ترین آبدره‌ی یخی دنیا با نام ایلولیسات نیز است. شغل اصلی مردم گرین‌لند ماهی‌گیری، آب‌بندی و صید نهنگ است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع frecked

دیدگاه